Zasedání Národního shromáždění československého r. 1919.

Tisk 1153.

Odpověď

ministra školství a národní osvěty na dotaz členů Národního shromáždění Vincence Ševčíka, Dra Stojana a soudruhů (č. tisku 659) o zákazu modlitby na školách na Jihlavsku.

Odpovídaje na dotaz členů Národního shromáždění Vincence Ševčíka, Dra Stojana a soudruhů z 20. března 1919 sděluji, že ministerstvo školství a národní osvěty vydalo právě pod číslem 5125 z 9. května 1919 výnos, jímž se blíže vysvětluje výnos zdejší číslo 214 z 25. listopadu 1918.

Přikládaje opis jeho připomínám, že stížnosti, došlé z okresu Jihlava-venkov na výnos tamní okresní školní rady z 1. března 1919, číslo 154, odevzdány byly zemské školní radě v Brně, aby o nich rozhodla podle zásad vytčených zdejším výnosem číslo 5125.

V Praze 30. května 1919.

Ministr školství:
G. Habrman v r.

Opis.

Čís. 5125.

O náboženských úkonech na školách

(Čís. 5125 ze dne 9. května 1919.)

Provádění výnosu ministerstva školství a národní osvěty č. 214 z 25. listopadu 1918 (Věstníku ministerstva školství a národní osvěty č. 1. str. 9.) vyvolalo některé dotazy. Aby zjednáno bylo jasno v provádění tohoto výnosu, ustanovuji toto:

1. Za náboženské úkony (cvičení) ve smyslu zmíněného výnosu pokládati jest veškeré bohoslužebné úkony a pobožnosti všech vyznání náboženských, pokud se konají mimo hodiny, přikázané náboženskému vyučování podle schváleného rozvrhu hodin. Náleží mezi ně tedy nedělní a sváteční bohoslužba vůbec, ranní bohoslužba všedního dne, pokud se jí podle místních zvyklostí školní mládež společně účastnila, církevní pobožnosti a průvody na den 25. dubna, o t. zv. křížových dnech, o svátku božího těla, dne 2. listopadu atd., jakož i přijímání svátostí (zpověď, přijímání, biřmování, konfirmační cvičení). Účast žactva i učitelstva při nich je dobrovolná a mohou se konati všeobecně toliko bez zkrácení času k vyučování ustanoveného. (Zdejší výnos č. 9064 z 12. března 1919, Věstníku min. šk. a nár. osvěty č. 2. str. 45). Jednotlivým žákům, kteří se chtí účastniti pobožností konaných v čase vyučovacím dne 25. dubna a o t. zv. dnech křížových nebo přijetí svátostí biřmování, konfirmace a pobožností o zasvěcených svátcích jednotlivých konfesí, které nejsou na školách zároveň všeobecně dny feriálnými, budiž dána příslušným třídním učitelem na ten který půlden po případě den vyučovací dovolená, požádají-li o to rodiče věrohodným způsobem. Ostatní žactvo budiž však pravidelně vyučováno. Pro školní zpověď, přijímání a cvičení konfirmační užíti jest toliko prázdných půldnů nebo dnů mezi týdnem a dnů svátečních nebo feriálních.

2. O konání náboženských zkoušek platí na dále toliko výnos bývalého ministerstva kultu a vyučování z 28. června 1869, č. 5705, podle něhož zůstává ve smyslu platných zákonů právem církví a náboženských společností, aby se kdykoli svými orgány přesvědčovaly o postupu a stavu náboženského vyučování ve škole samé. Náboženské zkoušky konané mimo školu jsou aktem čistě církevním, účast žáků i učitelů při nich jest dobrovolná, a mohou se konati všeobecně toliko bez zkrácení času k vyučování ustanoveného. Dobu ve škole konané zkoušky náboženské oznámiti mají úřadové církevní podle § 5. ř. z. o školách obecných v čas okresní školní radě, která uvědomí správce školy a zmocní jej, aby příslušnými změnami v rozvrhu hodin usnadnil nerušené provedení zkoušky v jednotlivých třídách a to tak, aby vyučovací čas, věnovaný jednotlivým předmětům v celku nebyl zkrácen.

3. Konfesijní modlitby, t. j. modlitby předepsané pro příslušníky jednotlivých vyznání náboženských, k nimž náleží též pozdrav "Pochválen buď...", čítati jest rovněž k náboženských úkonům (cvičení), jež mimo hodiny náboženského vyučování mohou býti pro žactvo i učitele jen dobrovolné.

Školní úřady všech stupňů, ředitelstva a správy škol i všecko učitelstvo nechť si jasně uvědomí, že účelem výnosu čís. 214 z 25. listopadu 1918 bylo uvolniti žactvo i učitele z útlaku, kterým dosud různá nařízení vládní i proti duchu rakouského základního zákona státního o všeobecných právech občanů omezovala jejich svobodu svědomí. Škola ani úřady nejsou více oprávněny, aby žactvu a učiteli účast při jakýchkoli úkonech náboženských přikazovaly, stejně však nejsou ani úřední orgánové, ani učitelé oprávněni, aby v jakékoli formě ji zakazovali, nebo v ní jakkoli bránili, pokud není v odporu se školními zákony a řádem školním. Jakýkoli nátlak v tom neb onom směru není naprosto dovolen. Očekávám zejména, že všechno učitelstvo světské i učitelé náboženství, vážíce si svobody vlastní, šetřiti budou plnou měrou práva na svobodu přesvědčení, náboženských citů žactva i rodičů; jednostranné projevy do škol a učeben nenáleží. Škola československé republiky, prodchnuta duchem svobodné demokracie a poctivé pokrokové vědecky založené práce bude vychovávati občany povznesené nad předsudky, občany, kteří v úctě mají poctivá přesvědčení jiná, tedy také náboženská; cíle tohoto dodělá se škola šetrným a taktním výchovným postupem při náležitém respektování místních poměrů. Povaha věcí a rozdílnost místních poměrů nepřipouštějí, aby centrální úřady vydaly zde předpisy podrobné. Ponechává se tedy pečlivé úvaze jednotlivých učitelův a sborův učitelských, aby u vědomí vlastní zodpovědnosti vychovatelské upravili otázky zdánlivě sporné podle zvláštních poměrů místních v každém jednotlivém případě ve smyslu § 86. def. řádu škol. a vyučovacího.

Zvláště třeba při tom zdůrazniti, že dobrou vůlí bude možno překonati zdánlivý rozpor mezi školou a rodinou. Je ovšem třeba, aby dobrá vůle byla patrna na všech súčastněných stranách.

Zároveň pozbývají platnosti všecka starší nařízení a vynesení ministerská po případě zemských rad školních, pokud odporují tomuto vynesení.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP