Rakouský centralismus, který hleděl soustřediti
do rukou vídeňské vlády veškerou
politickou moc v bývalé říši,
pracoval také soustavně k tomu, aby veškerá
hospodářská činnost v Rakousku byla
soustředěna do Vídně, aby tato jednak
byla podrobena nejpřísnější kontrole
a vlivu vlády, jednak aby se přispívalo tím
ke zmohutnění a rozkvětu hlavního
říšského města.
K tomu konci bylo působeno na podniky společenské
i soukromé, které vyráběly mimo Vídeň,
neb obchodovaly, nebo dopravu provozovaly mimo Vídeň
v jednotlivých královstvích a zemích
na říšské radě zastoupených,
aby zřizovaly ve Vídni svá ústředí
a tím stalo se, že velmi četné rozsáhlé,
ba největší podniky průmyslové
obchodní a dopravní, které vyrábějí,
obchodují a dopravují v území československé
republiky, mají svou správu ve Vídni, tedy
mimo náš stát.
Je ale v zájmu republiky, aby tyto veliké, důležité
hospodářské podniky nebyly řízeny
z ciziny, a návrh posl. Nekvasila a soudr. směřuje
k náprav tohoto nezdravého stavu.
Návrh Nekvasilův, který byl právním
výborem upraven v osnovu zákona, kterou tímto
předkládáme Národnímu shromáždění,
nezavádí obligatorně povinnost pro všechny
podniky, provozující v republice československé
výrobu, nebo dopravu v jejím obvodu, nýbrž
vyhrazuje příslušnému ministru, aby
uzná-li toho potřebu, dotčený podnik
ku přesídlení vyzval. Tato fakultativnost
byla sta novena z toho důvodu, že není v zájmu
hospodářském československé
republiky, aby bez výjimky všechny závody u
nás vyrábějící, nebo zde dopravující,
také v jejím území měly své
sídlo, a dále z toho důvodu, že nevidělo
se právnímu výboru vhodným, aby podniky
spřátelených států, které
u nás vyrábějí, nebo dopravují,
ale své sídlo v československé republice
nemají, byly bezvýhradně podrobeny povinností
přesídliti svá ústředí.
Právní výbor do navržené osnovy
zákona nepojal z návrhu Nekvasilova: 1. Ustanovení,
které směřuje proti jedinému finančnímu
ústavu, ježto tu nejde o podnik spravovaný
mimo hranice republiky československé a dále
za 2. nepojal v osnovu podniky, zabývající
se bankovními obchody, ježto ohledně těchto
ministerstvo financí si vyhradilo, že podá
zvláštní návrh vládní.
Slavné Národní shromáždění,
račiž se usnésti o připojeném
zákonu.
Podle usnesení Národního shromáždění
nařizuje se takto:
Podniky, jež provozuj výrobu neb dopravu v území
československého státu, mají však
sídlo (hlavní závod) mimo toto území,
jsou povinny, vyzve-li je k tomu ministr, do jehož oboru
působnosti podle předmětu svého provozování
náležejí, přeložiti sídlo
(hlavní závod) do oblasti státu československého.
Ministr může, shledá-li toho potřebu,
ustanoviti, že přeložení sídla
(hlavního závodu) se má státi do určité
lhůty nebo do určitého místa.
Vyzvání ministrovo nahražuje schválení
cizího státu, jehož po zákonu vyhledává
změna stanov ve příčině přesídlení
podniku. Vyzvané podniky nemusí se domáhati
připuštění k provozování
obchodů v tuzemsku, jehož podle zákonných
ustanovení bylo by zapotřebí, a jsou vůbec
sproštěny povinností, jež po zákonu
mají splniti podniky cizozemské, aby mohly obchody
v tuzemsku provozovati.
Předpisy o opovědích zůstávají
v platnosti.
Nebude-li k vyzvání v §u 1. uvedeném
v dané lhůtě předložen výtah
z rejstříku obchodního (horního) soudu
o provedeném přeložení sídla
(hlavního závodu), zapíše se v rejstřík
obchodního (horního) soudu, do jehož obvodu
sídlo (hlavní závod) má býti
přeneseno, vnucená správa podniku dle obdoby
nařízení veškerého ministerstva
ze dne 29. července 1916 ř. z. č. 245.
Zákon tento nabývá účinnosti
dnem vyhlášení.
Jeho provedení ukládá se ministrům
obchodu, financí, spravedlnosti, veřejných
prací, železnic a vnitra.
Rakouský centralismus, který hleděl soustřediti
do rukou vídeňské vlády veškerou
politickou moc v bývalé říši,
pracoval také soustavně k tomu, aby veškerá
hospodářská činnost v Rakousku byla
soustředěna do Vídně, aby tato jednak
byla podrobena nejpřísnější kontrole
a vlivu vlády, jednak aby se přispívalo tím
ke zmohutnění a rozkvětu hlavního
říšského města.
K tomu konci bylo působeno na podniky společenské
i soukromé, které vyráběly mimo Vídeň,
neb obchodovaly, nebo dopravu provozovaly mimo Vídeň
v jednotlivých královstvích a zemích
na říšské radě zastoupených,
aby zřizovaly ve Vídni svá ústředí
a tím stalo se, že velmi četné rozsáhlé,
ba největší podniky průmyslové
obchodní a dopravní, které vyrábějí,
obchodují a dopravují v území československé
republiky, mají svou správu ve Vídni, tedy
mimo náš stát.
Je ale v zájmu republiky, aby tyto veliké, důležité
hospodářské podniky nebyly řízeny
z ciziny, a návrh posl. Nekvasila a soudr. směřuje
k nápravě tohoto nezdravého stavu.
Návrh Nekvasilův, který byl právním
výborem upraven v osnovu zákona, kterou tímto
předkládáme Národnímu shromáždění,
nezavádí obligatorně povinnost pro všechny
podniky, provozující v republice československé
výrobu, nebo dopravu v jejím obvodu, nýbrž
vyhrazuje příslušnému ministru, aby
uzná-li toho potřebu, dotčený podnik
ku přesídlení vyzval. Tato fakultativnost
byla stanovena z toho důvodu, že není v zájmu
hospodářském československé
republiky, aby bez výjimky všechny závody,
u nás vyrábějící, nebo zde
dopravující, také v jejím území
měly své sídlo, a dále z toho důvodu,
že nevidělo se právnímu výboru
vhodným, aby podniky spřátelených
států, které u nás vyrábějí,
nebo dopravují, ale své sídlo v československé
republice nemají, byly bezvýhradně podrobeny
povinnosti přesídliti svá ústředí.
Právní výbor do navržené osnovy
zákona nepojal z návrhu Nekvasilova: 1. Ustanovení,
které směřuje proti jedinému finančnímu
ústavu, ježto tu nejde o podnik spravovaný
mimo hranice republiky česko slovenské a dále
za 2. nepojal v osnovu podniky, zabývající
se bankovními obchody, ježto ohledně těchto
ministerstvo financí si vyhradilo, že podá
zvláštní návrh vládní
osnova tato, právním výborem již v polovici
května t. r. vyhotovená, byla zaslána vládě,
která však projevila přání, by
se s projednáním sečkalo do definitivního
ujednání míru, proto že by se mohla
ocitnouti v rozporu s některým paragrafem mírové
smlouvy s Rakouskem. A to právem, Neboť § 267.
mírové smlouvy s Rakouskem stanoví, že
nejsou majetek, práva a zájmová účastenství
rakouských příslušníků,
nebo společností podřízených
jejich dozoru, pokud jsou na území bývalého
mocnářství rakouskouherského, podrobeny
nižádnému ustanovení o záboru
a zpeněžení daných v oněch ustanoveních.
V důsledku tohoto ustanovení mírové,
smlouvy nebylo lze jako donucovací prostředek podržeti
v osnově zákona uvalení vnucené správy
a bylo nahraženo ustanovením, že ministr může
podnikům, které neuposlechnou, zakázati výrobu,
dopravu neb obchod na území československého
státu.
Konečně bylo do § 1. vloženo: »hospodářské
vedení«, to proto, že praxe ukázala, že
některé velké rakouské firmy, aby
došly výhod § 249. smlouvy s Rakouskem a měly
formálně provedený důkaz, že
přesídlily svůj podnik do území
státu československého, zřídily
a zřizují při svých zdejších
podnicích účtárny, ale hospodářsky
vedou nadále tyto podniky z Vídně. To má
pro naši republiku i tu nevýhodu, že platby za
zboží u nás vyrobené dějou se
do Vídně v dobré valutě západních
mocností, kdežto Vídeň platí
za totéž zboží nám svojí
silně znehodnocenou měnou.
Slavné Národní shromáždění,
račiž se usnésti o připojeném
zákonu:
V Praze 6. prosince 1919.
Podle usnesení Národního shromáždění
nařizuje se takto:
Podniky, jež provozují výrobu neb dopravu v
území československého státu,
mají však sídlo (hlavní závod)
mimo toto území, jsou povinny, vyzve-li je k tomu
ministr, do jehož oboru působnosti podle předmětu
svého provozování náležejí,
přeložiti sídlo (hlavní závod)
a hospodářské vedení do oblasti státu
československého.
Ministr může, shledá-li toho potřebu,
ustanoviti, že přeložení sídla
(hlavního závodu) a hospodářského
vedení se má státi do určité
lhůty nebo do určitého místa.
Vyzvání ministrovo nahražuje schválení
cizího státu, jehož po zákonu vyhledává
změna stanov ve příčině přesídlení
podniku. Vyzvané podniky nemusí se domáhati
připuštění k provozování
obchodů v tuzemsku, jehož podle zákonných
ustanovení bylo by zapotřebí, a jsou vůbec
sproštěny povinností, jež po zákonu
mají splniti podniky cizozemské, aby mohly obchody
v tuzemsku provozovati.
Předpisy o opovědích zůstávají
v platnosti.
Podnikům, které vyzvání v §u
1. uvedenému v dané lhůtě nevyhoví,
může ministr zakázati provozování
výroby, dopravy neb obchodů vůbec na území
československého státu.
Zákon tento nabývá účinnosti
dnem vyhlášení. Jeho provedení ukládá
se ministrům obchodu, financí, spravedlnosti, veřejných
prací, železnic a vnitra.