O všelikém zboží, nebo jiných věcech,
jež se v obchodě s celní cizinou při
dovozu, vývozu, nebo provozu, celně prohlašují,
po případě odbavují, u některého
celního nebo poštovního úřadu
republiky československé, dlužno pro úřední
statistiku zahraničního obchodu ohlašovati
jejich druh, množství, zemi původu a zemi určení.
Druh toho kterého zboží ohlašuje se podle
jeho zvláštního pojmenování,
množství pak podle ustanovení právě
platné celní sazby (celního tarifu).
Jak dlužno zboží tříditi a podle
jaké jednotky určovati jeho množství,
stanoví statistický seznam zboží, vydaný
nařízením ministerstva obchodu. Prozatím
platí seznam, vyhlášený v č.
121. rak. říš. zák. z r. 1906. Pro vyhlášení
dodatků, nebo nového seznamu, stačí,
vyhlásí-li toliko vydání jejich ve
sbírce zákonů a nařízení
státu československého.
Statistickému ohlašování nejsou podrobeny:
1. Poštovní zásilky při dovozu i vývozu,
pokud neváží více než 250 gramů
a jsou prosty cla, a pak veškeré poštovní
zásilky při průvozu.
2. Ony předměty podmínečně
cla prosté, které nejsou předmětem
vlastního obchodu a které zvláštním
nařízením byly nebo budou sproštěny
povinnosti statistického ohlašování.
a) Statistické ohlášení děje
se z pravidla písemně a dlužno pro ně
použíti tiskopisů (statistických ohlášek),
nařízením ustanovených.
b) Při poštovním dovozu a vývozu budiž
místo písemné statistické ohlášky
podán duplikát písemného celního
prohlášení (deklarace).
c) Ve kterých případech smí se statistické
ohlášeni konati ústně, nebo ve kterých
případech mohou se povoliti jiné úlevy
při ohlašování, stanoveno bude prováděcím
nařízením, hledíc k potřebám
pohraničních obchodních styků, nebo
k potřebám zvláštních druhů
dopravy.
Písemné statistické ohlášky (§
2. a) a b) dlužno odevzdat u celních úřadů,
při poštovním vývozu pak u poštovních
podacích úřadů.
Ústní statistická ohláška děje
se u celních úřadů.
Pokud se při dopravě po cestách vedlejších,
podle ustanovení celních dovolené, smí
ohláška podat u orgánů finanční
stráže, stanoví se nařízením.
Statistickou ohlášku (§ 2.) povinnen jest učiniti
ten, kdo podává u celního nebo poštovního
úřadu celní prohlášení,
po případě kdo dal podnět k odbavení
celnímu.
Za správnost a úplnost statistické ohlášky
(§ 2.) zodpovědným je ten, kdo podle §
4. jest povinnen ji učiniti (§ 13.)
Veřejné dopravní podniky, jakož i osoby,
jež po živnostensku dopravují zboží
po vodě, nebo po suchu, smějí zásilky,
určené do celní ciziny, pouze tenkráte
přijmouti k dopravě, nebo, dovědí-li
se teprve během dopravy, že zboží jest
určeno do celní ciziny, smějí je pouze
tenkráte dále vézti - budou-li jim sděleny
údaje, potřebné podle tohoto zákona
ke správnému statistickému ohlášení
a přesvědčí-li se samy, že se
tyto údaje podle obsahu svého shodují s nákladním
listem, nebo s celním prohlášením.
Jednotlivá statistická ohláška smí
podávat obsah pouze jednoho celního prohlášení,
nebo jiného dopravního dokladu, zastupujícího
celní prohlášení.
Při písemné statistické ohlášce
(§ 2. a) budiž v zásadě pro každý
jednotlivý dopravní kus ve zvláštním
obalu (kollo) nebo pro každý jednotlivý neobalený
(volný) kus použito zvláštního
tiskopisu.
Výjimky mohou býti stanoveny nařízením.
Při každé statistické ohlášce
platí se, kromě výjimek v §u 11. vytčených,
statistický poplatek na úhradu útrat úřední
obchodní statistiky.
Míra statistického poplatku určí se
čas od času nařízením tak,
aby výnosem poplatku toho byly přibližně
hraženy náklady na úřední obchodní
statistiku.
Statistický poplatek budiž zpravidla zapravován
úředními známkami, jichž podoba
i druhy určí se nařízením.
Statistického poplatku jsou prosty:
1. Všeliké zboží a věci, které
podle §u 1. nejsou podrobeny povinnosti ohlašovací.
2. Zboží a věci průvozní.
3. Předměty, které jsou, nebo budou, nařízením
od něho osvobozeny, hledíc k potřebám
pohraničních obchodních styků, nebo
k potřebám zvláštních druhů
dopravy.
Nehledě k trestnosti podle všeobecného zákona
trestního, dlužno použít ustanovení
trestního zákona důchodkového a všech
dodatečných zákonův a nařízení
k němu se vztahujících v těchto případech:
1. Jestliže někdo statistické známky
padělá, nebo zfalšuje, a padělané
nebo zfalšované známky někomu přenechá,
nebo je zašle jinam (na jiné některé
místo), nebo jich užije k zaplacení statistického
poplatku; jestliže někdo statistické známky,
jiným padělané, nebo zfalšované,
věda o tom, že jsou padělané nebo zfalšované,
pro odbyt přijme, nebo jinému přenechá,
nebo jich užije k zaplacení statistického poplatku;
jestliže někdo známek k zapravení statistického
poplatku již upotřebených, věda o tom,
užije znova;
2. jestliže někdo vede obchod se statistickými
známkami, nejsa k tomu oprávněn.
Pokuta vyměří se v případech
uvedených v č. 1., pateronásobnou, až
patnácteronásobnou, částkou ušlého,
neb ohroženého statistického poplatku, nikdy
však méně než 10 korunami, v případě
pak, uvedeném v č. 2., 4 až 100 korunami.
Tyto pokuty se promlčují uplynutím tří
let od té doby co přestupek byl spáchán.
Ti, kdo jsou zodpovědni za správnost a úplnost
statistické ohlášky (§ 5.) a jednají
kromě případů, §u 12. dotčených,
proti některému pravidlu tohoto zákona, nebo
proti některému nařízení, vydanému
ku provádění tohoto zákona, propadají
pořádkové pokutě 4 až 100 korun.
To platí bez výjimky pro speditéry, dopravní
ústavy a povozníky, naproti tomu pro obchodníky,
živnostníky a jiné osoby jen potud, pokud by
jednali vědomě proti tomuto zákonu a příslušným
provozovacím nařízením.
Porušení pravidel §u 6. trestá se rovněž
pořádkovou pokutou 4 až 100 korun.
Pořádkové pokuty ukládá ten
úřad, u kterého se má učiniti
statistická ohláška (§ 3); kde však
smí se ohláška státi u některého
zřízence finanční stráže,
ukládá je celní úřad, stanovisku
tohoto zřízence nejbližší.
Pravidla o způsobu ukládání a dobývání
pořádkových pokut, pak o stížnostech,
jakož i o zmírněni neb úplném
prominutí pokut těch, stanoví se nařízením.
Pořádkové pokuty plynou do fondu, z něhož
budou hrazeny náklady na úřední statistiku
zahraničního obchodu.
Pokuty pořádkové promlčují
se uplynutím jednoho roku.
Řešení otázky, zda-li podle tohoto zákona
nějaký poplatek se má platiti, čili
nic, a v jaké částce, nepatří
rádným soudům. Poplatky nezaplacené
buďtež vymáhány podle pravidel o dobývání
dlužných daní státních.
Zákon tento nabývá účinnosti
dnem vyhlášky, až na §§ 9. a 10., jež
nabudou účinnosti až zároveň
s platností prvního nařízení,
vydaného ku provedení tohoto zákona; do té
doby zůstanou v platnosti §§ 9. a 10 zákona
ze dne 26. června 1890 č. 182 ř. z., jehož
ostatní předpisy pozbudou účinnosti
dnem vyhlášení tohoto zákona.
Druhá kapitola prvního dílu čís.
nařízení ze dne 21. září
1899 č. 176 ř. z., upravující t. zv.
statistiku meziobchodu, se zrušuje i se všemi nařízeními
a jinými ustanoveními, ke kapitole té se
vztahujícími.
Výkonem tohoto zákona pověřuje se
předseda ministerstva v dohodě s ministry obchodu,
financí, železnic, pošt a telegrafů.
Dne 5. února 1919 nabyl moci zákon ze dne 28. ledna
1919 č. 49 sb. z. a n. o organisaci statistické
služby v obvodě republiky československé.
Úkoly, vznesenými na státní úřad
statistický, byla podle § 9. tohoto zákona
pověřena dosavadní statistická komise
království Českého.
Jedním z nejdůležitějších
odvětví statistických šetřeni
je statistika zahraničního obchodu, která
musí sloužiti za podklad uzavírání
obchodních smluv s cizinou. V Rakousku statistika ta upravena
byla zákonem ze dne 26. června 1890, č. 132
ř. z., na jehož základě byla pak vydávána
prováděcí nařízení poslední,
dosud v platnosti jsoucí, dne 10. února 1907 pod
č. 25 ř. z.
Statistická služba, upravená zmíněnými
ustanoveními, vžila i osvědčila se tak,
že není důvodu, aby přes míru
nutnosti měněna byla pravidla dosavadní.
Jestliže však přes to vláda rozhodla se
předložiti osnovu nového zákona o statistice
zahraničního obchodu, má to důvod
hlavně v tom, že celá řada ustanovení
dosavadního zákona neshoduje se již s nynějším
stavem věcí, jakož i že překlad
zákona z roku 1890 v jazyku českém neshoduje
se všude s duchem jazyka a s ustáleným názvoslovím
odborným. Prosté novelování zákona
dosavadního nevzala, vláda také proto v úvahu,
že by pak bylo potřeba platná ustanovení,
upravující látku, celkem nikoliv zvláště
objemnou, hledati ve dvou zákonech s různými
autentickými texty. Vydáním nového
zákona bude tudíž splněn i další
požadavek, aby totiž postupem času podle možnosti
stát opatřen byl zákony s autentickým
zněním českým.
Co se týče obsahu osnovy budiž zde uvedeno
toto:
Kromě změn pouze stylistických a pod. obsahuje
osnova pouze tyto změny zákona dosud platného:
a) V §u 1. bylo nutno v odst. 3. vyznačiti, že
až do vydání nového statistického
seznamu zboží musí prozatím ještě
platiti seznam dosavadní.
b) V §u 7. nahraženy odst. 3. a 4. stručným
prohlášením, že výjimky mohou býti
stanoveny cestou nařizovací, neboť jednak výjimky,
stanovené v odstavcích těch, bude při
navržené změně statistických
poplatků nutno jinak upraviti, jednak není radno
vůbec ponechávati tato detailní a celkem
malicherná pravidla v zákoně samém,
nýbrž hodí se i zásadně spíše
do průvodních nařízení, tak
aby při každé jich změně nebylo
potřeba měniti zákon.
c) V §u 9. ponecháno cestě nařizovací,
aby určovala čas od času výši
statistických poplatků; aby však čelilo
se event. obavám, že by zvyšování
poplatků těch z důvodů fiskálních
mohlo se díti na úkor obchodu, zdůrazněno
zde opětně, že výnosem poplatku toho
mají býti přibližně hrazeny pouze
náklady na tuto statistiku.
d) V §u 10. ponecháno také nařízením,
aby určila podobu i druhy statistických známek,
což je opět dojista účelnější,
než určovati je již v zákoně samém.
e) V §u 11. odpadl ovšem odst. 3., osvobozující
od statistického poplatku obchod s Uhrami, Bosnou a Hercegovinou.
f) V §u 15. bylo nutno učinit opatření,
aby tato statistika, nalézající se již
v proudu, měla čím se řídit
až do vydání prováděcího
nařízeni k novému zákonu, a do té
doby aby mohlo být užíváno také
dosavadních statistických známek.
g) Vsunutý § 16. zrušuje dosavadní ustanovení
o t. zv. st. meziobchodu, t. j. obchodu mezi bývalým
Rakouskem a ostatními částmi bývalého
rakousko-uherského území celního.
Provádí tedy jen důsledek nastalých
změn mezinárodních.
h) V §u 17. proveden důsledek zákona z 28.
ledna 1919, č. 49. sb. z. a n., tím, že prováděti
také tento zákon vyhraženo tu v zásadě
předsedovi ministerstva; z důvodů účelnosti
žádá se však jeho dohoda s oněmi
ministry, jejichž oborů se věc nejblíže
dotýká, nebo jimž jsou podřízeni
výkonní orgánové při ni súčastnění.
Osnova budiž přikázána výboru
národohospodářskému, by podal o ní
zprávu ve lhůtě osmidenní.