Budova zvelebovací akce živnostenské stavěna
byla by od střechy, kdyby její základ nebyl
věnován péči o dorost živnostenský,
počínaje zaváděním řemeslných
zručností do škol a konče fásí
mistrovských zkoušek, což znamená: vybudování
náležitého sprostředkování
míst učňům s poradnou pro volbu povolání,
vybudování náležitého mistrovského
učení, jemuž do služeb postaviti musí
se nejen společenstevní organisace živnostenské,
ale také všichni ostatní veřejní
činitelé na akci pro zvelebování živností
zájem majících, náležité
vybudování živnostenského školství
pokračovacího, všeobecného, odborného,
dívčího i kupeckého, denního
živnostenského školství odborného,
ať chlapeckého či dívčího,
využijí všech pomocných zařízení
výchovných pro výchovu dorostu živnostenského,
jako zařizování učednických
besídek a útulen, pořádání
místních, okresních a ústředních
výstavek učednických prací za účasti
živnostenských škol pokračovacích
a živnostenských organisací se všemi důsledky
na výchovu dorostu živnostenského vliv majícími,
zavedením pojišťování učňovských
výbav, udělování premií učňům
s udílením cestovních stipendií a
diplomů, rozdílením diplomů, uznání
za mistrovské učení, zavedení podporovaného
učení mistrovského, pořádáním
krátkodobých odborných kursů pro učně
všech druhů živností, které za
přímé ingerence a dozoru ústavů
pro zvelebování živností konati dlužno
samostatně těmito ústavy za pomoci společenstev,
nebo přičleněním k živnostenským
školám pokračovacím, zejména
pak ke školám odborným. Zkoušky tovaryšské
jako průkaz vyvrcholení doby učebné
nutno organisovati tak, aby zavedeny byly ve všech společenstvech.
Pro vyučence poskytována býti by měla
pro další jejich vzdělání stipendia
k návštěvě vyšších
učelišť živnostenských doma i v cizině
a umožnila se jim za stejných okolností návštěva
mistrovských kursů.
Program péče o dorost živnostenský jest
dalekosáhlý a pro výchovu dorostu živnostenského
přímo ideální.
Jaký jest dorost, takový jest i příští
stav, proto jest přední povinností všech,
kdož mají zájem na mravní a hospodářské
zdatnosti našeho živnostnictva, aby starali se o správnou
výchovu a usilovali o její prohloubení a
zdokonalení. Bylo by však pozdě, všímati
si hocha, až když nastoupil učení. Je
třeba především starati se o to, aby
odstraněn byl názor, že na řemeslo hodí
se každý, kdo na studiích propadal, k obchodu
není, krátce, aby nevěnoval se řemeslu
jen nejhorší materiál žákovský.
Tomuto účelu slouží především
Jimi budí se ve školní mládeži
zájem o řemeslo a odvrací se tak od středních
škol, kam se dnes tak bezhlavě žene. Ač
tento úkol školních dílen třeba
považovati za hlavní, nelze přehlížeti
okolnost, že tyto práce jsou výbornou průpravou
pro řemeslné učení samo. Jak jinak
staví se ku práci učeň, který
již ve škole naučil se ovládati nástroje
a poznal i základní principy výroby, než
jiný, který všemu teprve v dílně
musí se učiti. Získává tím
i mistr času, když nemusí začátečníkovi
stále vše vysvětlovati, může učni
brzy svěřiti provedení lepší
práce a má tak z něho větší
prospěch. Proto třeba domáhati se zřízení
dílen při každé měšťanské
škole. Kde zřízena jest dílna při
pokračovací škole, nechť propůjčí
se též těmto účelům. Od
ministerstva školství a národní osvěty
třeba žádati, aby vyučování
ručním pracím chlapeckým bylo pojato
mezi povinné předměty vyučovací,
tak jako tělocvik, a to jak ve školách měšťanských,
tak v nejvyšších třídách
škol obecných.
Nejsou bohužel řídké případy,
že hoch z učení zběhne, nebo brzo po
vyučení zanechá řemesla a věnuje
se zaměstnání jinému; činí
tak i samostatní mistři, kteří na
omluvu si říkají, že jim štěstí
nepřeje a podobně. Leč skoro ve všech
podobných případech tkví příčina
hlouběji. Vinou jest to, že se zvoleným řemeslem
nejsou spokojeni a to zpravidla proto, že se pro ono povolání
nehodí ať již tělesnou zdatností
nebo schopnostmi duševními.
Moderní hospodář pečlivě zkoumá
vlastnosti semene i půdy, aby vhodnou volbou docílil
co největšího výtěžku. Tím
větší péči třeba věnovati
chlapci při volbě povolání, poněvadž
čas, promrhaný v povolání, jehož
pak zanechá, se nevrátí a hospodářské
škody, tak způsobené, nedají se nijak
nahraditi.
Proto domáhá se živnostnictvo, by vybudována
byla hustá síť poraden pro volbu povolání,
kde o příštím povolání
hochově rozhodovaly by v prvém místě
duševní schopnosti hochovy a jeho tělesná
zdatnost a teprve na druhém místě ostatní
okolnosti, které dnes se staví často na místo
první. V těchto poradnách musí spolupůsobiti
především psycholog lékař, učitel
a odborníci z řad živnostníků.
Pokud nebudou fungovati tyto poradny, nechť všechna
společenstva stanoví podmínku, že do
učení může býti přijat
jen ten hoch, který vychodil s dobrým prospěchem
školu měšťanskou a jen tam kde této
není, školu obecnou. Hoši s vysvědčením
na odchodnou buďte přijímáni vůbec
jen výjimečně.
Snad bude namítáno, že tímto omezením
zvětší se ještě více nedostatek
dorostu živnostenského. Pro první počátek
snad. Bude-li však mládež předem věděti,
že se musí ve škole pilně učit,
i když nebude studovat, jinak že by z ní byl
jen nádenník, lze tvrditi, že prospěch
na školách se značně zlepší
a zlepší se především kvalita dorostu
živnostenského. A k tomu musíme především
pracovati.
Pro praktické řešení doporučuje
se, by v každém okresním městě,
případně v jiném menším
centru, jak nám jej příští státní
zřízení určí, vybudován
byl státní úřad s vlastní kanceláří
a samostatným personálem, který by zkoumal
duševní i tělesné schopnosti veškeré
mládeže a dával posudky, pro které zaměstnání
by se ten který jednotlivec hodil. Tento úřad
měl by též na starosti zprostředkování
míst na učení, případně
též zprostředkování práce
ve svém okrese. Dalším článkem
péče o dorost živnostenský a obchodní
je
Je přirozeno, že všichni hoši nemohou se
vyučiti řemeslu ve svých rodných obcích,
ba ani ne v témž kraji. Je třeba hledati si
místa jinde, kde živnosti více kvetou. Leč
ani rodiče, ani mistři nemají namnoze dosti
času, peněz, možnosti a jiných prostředků,
aby se navzájem vyhledali a dohodli. Proto jest třeba
veřejných institucí, které by se tímto
zprostředkováním zabývaly. Leč
nezbytnou je součinnost školy, spolků, zabývajících
se péčí o mládež, zejména
sirotčích spolkův a živnostenských
korporací. V každém místě musí
býti zřízena zprostředkovací
kancelář, kterou povede placená síla,
poněvadž práce dobrovolná koná
se určitou dobu velmi svědomitě, leč
zanikne, jakmile vyprchá nadšení a zájem
pro věc. Tato zprostředkovatelna sbírala
by přihlášky hochův i nabídky
mistrů, dle možnosti provedla by zprostředkování
v místě, ostatní pak zaslala by zprostředkovatelně
okresní (či krajské), která, jak již
řečeno, mohla by býti spojena s poradnou
pro volbu povolání. Zde provádělo
by se zprostředkování pro celý okres
(kraj) a přebytek zasílal by se stejně vybudované
zprostředkovatelně zemské, vybudované
při zemských radách živnostenských,
resp. ústavech pro zvelebování živností
s působností pro celou zemi. Náklad s tím
spojený musí však uhrazovati stát přímo,
jinak dle bohatých zkušeností z jiných
oborů, celá akce časem zanikne.
Důležité místo mezi prostředky
praktické péče jsou
Jejich účel je dostatečně znám:
nahrazovati učni, jejž mistr nemůže opatřiti
ve své rodině, výchovou domácí.
Tíseň aprovisační i bytová
nutí mistry, nepřijímat učňů,
kteří nemohou bydlit a stravovati se mimo dílnu,
tím však zabraňuje se přístup
do učení. Jest tedy nutnost vybudování
učednických útulen zejména ve velkých
městech dostatečně prokázána,
proto živnostnictvo v zájmu řádného
učení mistrovského musí se domáhati
vybudování útulen ve všech velkých
městech. Potřebu učednických útulen
pociťujeme zejména ve velkých městech.
Všimneme-li si blíže dnešního stavu
mistrovského učení, vidíme, že
na jedné straně není maloživnostník
s to, by učně bezplatně živil a šatil,
a že je tudíž bezpodmínečně
nucen, žádat od něj jakousi náhradu
k vyrovnání diference mezi skutečným
nákladem vyživovacím a mezi užitkem, plynoucím
mistrovi z práce učňovy. Na druhé
straně však učeň, jsa většinou
z nemajetné rodiny, nemá prostředkův,
aby požadovanou náhradu mistrovi splatil a nezbývá
mu tedy, než odejíti do továren, nebo věnovati
se vůbec zaměstnání, jež nevyžaduje
poměru učebního - odciziti se řemeslu,
obchodu, praktickému výrobnímu zaměstnání
vůbec. O důsledcích těchto poměrů
bylo již velmi mnoho rokováno a netřeba se
o nich třeba šířiti, jest jen aktem
spravedlnosti, bude-li živnostnictvo pro chudé učně
domáhati se těchže podpor a výhod, kterých
se poskytuje chudému studentstvu.
Žádá proto, by stát, obchodní
a živnostenské komory povolily ze svých prostředků
ročně určitou dotaci ve formě stipendií
nejchudším učňům jako příspěvek
na hražení poplatků, vyplývajících
z poměru učebního.
V hlavních rysech byl by postup následující:
Rodičové neb jejich zástupci podali by příslušné
komisi žádost s podrobným vypsáním
poměrů majetkových a požadavků,
kladených se strany mistra. Komise zjistila by správnost
údajů a podle uznání buď by žádost
zamítla, nebo dala by rodičům závazné
prohlášení, že bude jim poskytnut příspěvek
za určitých předpokladů, a to ve dvou
stejných splátkách.
Výše podpory určovala by se dle majetkových
poměrův učně, mistra, zvláštností
kraje i řemesla, doby učebné a pod., nepřesahovala
by však částky 300 K, z něhož polovina
vyplatila by se po uplynutí poloviny doby učebné
po předchozím prohlášení mistra,
že učeň řádně se chová,
řemeslu se zájmem se věnuje a tudíž
podpory zaslouží a pod. Druhá polovina za stejných
podmínek vyplatila by se po skončení učebního
poměru.
Výstavky prací učednických, kursy,
tovaryšské zkoušky jsou dalším dobudováním
mimoškolské péče o dorost živnostenský.
Podepsaní proto navrhují:
Slavné Národní shromáždění
račiž se usnésti:
1. Ruční práce chlapecké zavedeny
buďte jako povinný předmět učebný
a to jak ve školách měšťanských,
tak též v nejvyšších třídách
školy obecné.
2. Vybudována budiž hustá síť poraden
pro volbu povolání.
3. Společenstvům budiž uloženo, aby do
učení byli přijímání
jen ti žáci, kteří s dobrým prospěchem
vychodili alespoň 2 třídy měšťanské,
a kde této není, všecky třídy
školy obecné. Žáci s vysvědčením
na odchodnou buďtež výjimečně přijímáni
na řemeslo a do obchodu.
4. Pro vyhledávání řádných
učňův a jich umístění
buďte zřízeny samostatné sprostředkovatelny
místní (krajské i zemské).
5. Učednické besídky buďte reorganisovány
podle zásad v návrhu uvedených.
6. Ve velkých průmyslových střediskách
buďte zřízeny učednické útulny.
7. Nemajetným učňům nechť dostane
se od veřejných činitelů těchže
výhod jako chudému studentstvu, zejména stipendií
na hrazení výloh, spojených s řádným
učením mistrovským.
8. Učednické výstavky, kursy, zkoušky
tovaryšské buďtež jako podstatná
část učednické otázky příslušně
vybudovány péčí vlády u příslušných
ústavů pro zvelebování živností.
9. Vzhledem k tomu, že nahoře uvedená činnost
spadá do kompetence tří ministerstev, a sice:
ministerstva národní osvěty, sociální
péče a obchodu, budiž těmito ministerstvy
vybudován zvláštní orgán pro
péči o dorost živnostenský v komisích
pro mládež živnostensko-průmyslovou v
každé zemi republiky československé.
Ve formálním ohledu navrhuje se přikázání
tohoto návrhu živnostenskému a sociálně-politickému
výboru.