Z vodní síly, vyrobené vodním dílem
a používané k pohonu, platí se daň
2 h za jednu koňskou sílu (HP eff) a hodinu.
Vodním dílem rozumí se podle tohoto zákona
každé zařízení, kterým
se voda pro pohon vpouští, vede a staví.
Daň se vyměřuje podle počtu HP., kterých
při používaném poháněcím
zařízení může býti využitkováno,
a podle pracovní doby tohoto zařízení.
Osvobozena od daně jest vodní síla:
1. která má výkonnost menší než
1 HP,
2. která se vyrobí novým vodním dílem
po dobu prvního půl roku po jeho vystavění.
K zapravení daně jest povinen, kdo vodní
síly užívá.
Kdy a kterak se daň má zapraviti, ustanoví
vykonávací nařízení.
Vykonávací nařízení ustanoví,
kdy a jakým způsobem se má ohlašovati
doba, po kterou je poháněcí zařízení
v činnosti, a zda a jaké zápisy se o tom
mají konati. Finanční úřad
jest oprávněn, dáti poháněcí
zařízení po dobu ohlášeného
klidu pod úřední uzávěru.
Ministr financí jest zmocněn, povoliti podnikům
menšího rozsahu a s nepravidelným provozem
za podmínek, vykonávacím nařízením
stanovených, paušalování daně.
Nezapravených berních částek budiž
dobyto způsobem, jaký jest určen pro vymáhání
zadržených přímých daní.
O promlčení daně z vodních sil platí
ustanovení zákona ze dne 18. března 1878,
č. ř. z. 31.
I. Kdo užívá vodní síly, tomuto
zákonu podléhající, jest povinen,
do tří týdnů po vyhlášení
tohoto zákona ohlásiti příslušnému
oddělení finanční stráže
písemně neb protokolárně:
1. jméno majetníka vodního díla, dále
toho, kdo vodní síly užívá, a
jeho zástupce;
2. druh vodního díla a kde je (pojmenování
vody a katastrální obce);
3. vodní sílu vodního díla (spád
a průměrné množství vody za 1
vteřinu a počet HP) a zdali je vodní síla
stálá (celoroční) neb sezonní
(jen v určitém ročním období)
neb vůbec nepravidelná;
4. zařízení poháněcí
(jako vodní kolo, vodní turbínu, s udáním
počtu i druhu a výkonnosti (HP) každého
jednotlivého stroje;
5. stroje poháněné (jako: mlecí zařízení,
pilu, stoupu, mlátičku, žentour, dynamo a j.)
s udáním počtu i druhu normální
spotřeby síly (HP) každého jednotlivého
stroje;
6. pracovní dobu poháněcího zařízení,
je-li a) stálá (a to buď jen s nejnutnějšími
přestávkami neb s určitým počtem
pracovních hodin denně) neb b) sezonní (a
to buď jen s nejnutnějšími přestávkami
neb s určitým počtem pracovních hodin
denně), neb c) nepravidelná (s přibližným
udáním celkové doby pracovní v jednom
kalendářním roce);
7. druh podniku, vodní silou poháněného
(mlýn, pila, elektrárna atd., neb spojení
několikerých druhů) a nejvyšší
výkonnost, na kterou je výroba pomocí vodní
síly zařízena;
8. jiný, vedle vodní síly používaný
pohon a jeho výkonnost pracovní (HP) a výrobní.
II. Změny později nastalé buďtež
stejným způsobem ohlášeny aspoň
14 dní napřed, je-li možno je předvídati,
jinak neprodleně po tom, když nastaly.
Údaje v §u 9. I. č. 4. a 5. dlužno doložiti
stvrzenkou závodu, který dodal strojní zařízení
(poháněcí i poháněné).
Nemůže-li nebo nechce-li kdo údaje nařízené
sám zjistiti neb ohlásiti, může v stejné
lhůtě a stejným způsobem žádati,
aby šetření bylo provedeno úředně
na jeho vrub.
Majetník vodního díla, jehož vodní
síly, pokud podléhá ustanovením tohoto
zákona, se vůbec neužívá, jest
povinen, učiniti ohlášení podle §u
9. I. č. 1. až 3.; nemůže-li ohlásiti
údaje ustanovené v č. 3., buď vůbec
neb neúplně, musí udati toho příčinu.
Veškerá vodní díla a strojní
zařízení, určená k využitkování
vodních sil, a spojené s nimi závody podrobeny
jsou důchodkovému dozoru.
Zřízenci tímto dozorem pověření
jsou oprávěni, ve dne kdykoliv a v noci, pokud závody
jsou v činnosti, do závodů těch vstoupiti,
výkonnost strojního zařízení
vyšetřovati, do zápisů, jež se
o vodní síle a jejím užívání
vedou, nahlížeti, výpisy z nich činiti
a na stvrzenku je odebrati.
Kdo vodní síly užívá, je povinen,
sám neb svými zřízenci žádané
vysvětlení podati a pomocné práce
při vyšetřování vodní
síly vykonati.
Byl-li ten, kdo jest povinen zaplatiti daň z vodní
síly pro zkrácení této daně
pokutován, může finanční úřad
podle bližších ustanovení vykonávacího
nařízení zavésti na útraty
jeho stálý důchodkový dozor.
Přestupky tohoto zákona stíhají se,
se změnami v tomto zákoně stanovenými,
podle důchodkového trestního zákona.
Ustanovení trestního důchodkového
zákona o nejvyšší výměře
peněžitých trestů mají platnost
jen tehdy, když místo částky tuto výměru
převyšující, uloží se trest
vězení.
Kdo buď vůbec nevyhoví nařízením
tohoto zákona o povinných ohlášeních
neb ohlášení toto vykoná nesprávně
nebo neúplně, pokutuje se, pokud se tento přestupek
nestíhá podle důchodkového trestního
zákona trestem těžším, pokutou
od 100 - 1.000 K. Tato pokuta se může uložiti
nejen podnikateli a jeho zástupci, nýbrž i
těm zřízencům, kteří
opominutí toto zavinili.
Nejmenší výměra peněžitých
trestů neb částek jež nutno složiti
aby se podle důchodkového trestního zákona
upustilo od trestního řízení, stanoví
se na 100 K. V případech, kde se podle důchodkového
trestního zákona uloží vězení
jako zostření trestu, není lze uložený
trest pod zákonnou nejmenší sazbu zmírniti.
Zákon tento nabývá účinnosti
dne 1. července 1919.
Ministru financí se ukládá, aby zákon
tento v dohodě s ministrem veřejných prací
provedl.
Zdanění vodní síly bylo by již
odůvodněno tím, že vodní síly
jsou přirozeným bohatstvím státu,
na kterém má míti stát podíl
aspoň ve způsobu daně, když už
sám výhradně s vodními silami nedisponuje.
Vzhledem k chystanému zavedení daně z uhlí
je však nutno, zatížiti stejně i podniky
pracující s vodními silami, by dosavadní
výhody majitelů vodních sil nebyly na úkor
podniků pracujících parou ještě
více rozmnoženy, aby tím konkurenční
schopnost poslednějších nebyla proti dosavadnímu
stavu zhoršena.
Předložená osnova o dani z vodní síly
je tak konstruována, že odpovídá přibližně
dani z uhlí, kterého by bylo při pohonu parním
zapotřebí, aby byla vyrobena stejná energie
jako pomocí vodní síly.
Počítáme-li, že na vyrobení energie
1 HP za 1 hodinu jest u parního stroje zapotřebí
1 kg uhlí v ceně 10.- K za 1 q, obdržíme
pří dani 2 K za 1 q uhlí sazbu 2 h za 1 HP
a hodinu.
Nová daň jest tedy pouze protějškem
k dani z uhlí.
Poněvadž sazba jest volena stejně, bez ohledu
na počet HP, ačkoliv při podnicích
menších dlužno počítati se spotřebou
nad 1 kg hnědého uhlí, jest v tom spatřovati
úmyslně poskytnutou výhodu pro podniky menší.
Dále nutno trvati na tom, by daň byla vyměřována
z celkového počtu HP, které při stávajícím
strojním zařízení mohou býti
využitkovány, a to nejen z důvodů berně
technických, nýbrž též aby působeno
bylo na majitele vodních sil, by se snažili přebytečnou
část získané vodní síly
plně využitkovati neb postoupiti jiným.
Finanční efekt nové daně nelze s žádoucí
přesností odhadnouti, poněvadž dosud
nemáme spolehlivou statistiku jak theoretické tak
i o skutečně využité výkonnosti
vodních sil ve státě československém.
Veškeré bohatství vodních sil v Čechách
odhaduje se na 300.000 HP, uvádějí se však
i cifry mnohem vyšší. Využito jest pokud
známo jen asi 85.000 HP.
Počítáme-li pro celý stát s
cifrou 150.000 HP a osmihodinnou činností po 300
pracovních dnů v roce, obdržíme při
navržené dávce 2 h za 1 HP a hodinu. 150.000
x 8 x 300 x 2 h = 7,200.000 K jako očekávatelný
výnos nové daně.
Daň bude se zapravovati dle doby, po kterou vodní
síly bylo skutečně užíváno;
pro podniky malé, saisonní, bude daň na základě
vzájemné úmluvy paušalována.
Osvobození vodní síly menší než
1 HP od daně má za účel provádění
zákona jak ve prospěch malých spotřebitelů,
tak v zájmu finanční techniky zjednodušiti;
osvobození vodní síly, vyrobené novým
vodním dílem po dobu 1/2 roku
sleduje účel, by poskytnuta byla podnikateli mimo
částečné náhrady za investiční
náklad též dostatečná lhůta
k prozkoumání, který způsob strojní
ho zařízení jest pro nový podnik nejvhodnější.
Nových orgánů k spravování
a vybírání daně nebude zapotřebí.
Termín, od kterého má vodní daň
z vodní síly vstoupiti v platnost, navržen
jest stejně jako daň z uhlí (od 1. července
1919).
Osnova tato budiž přikázána finančnímu
výboru.
V Praze 21. května 1919.