Státně zřízenecký výbor
zaměstnával se nahoře jmenovanými
návrhy ve schůzi dne 15. a 21. května 1919
a projednal tyto návrhy jako nouzové, poněvadž
jde o kategorii státních zaměstnanců,
která poměry válečnými velice
trpěla, jsouc odkázána na nevýhodnou
úpravu z dob dřívějších
- starého Rakouska. Státně zřízenecký
výbor zejména ve schůzi 21. května
t. r. přiklonil se k vývodům referenta a
uznal, že služební výkony uvedených
poštovních zaměstnanců je třeba
pokládati jako výkony po stránce fysické
i duševní za velmi namáhavé a plné
odpovědnosti a dále uznal, že z těchto
příčin je pouhým aktem spravedlnosti,
aby poštovní zaměstnanci posuzováni
byli co do výkonnosti služební jako výkony
policejní stráže, která má uvedené
starobní přídavky.
Poněvadž zástupce ministerstva spravedlnosti
velmi vhodně poukázal na nebezpečí
při výkonech dozorců vězňův
a resultující z toho oprávněnost,
aby také jim starobní přídavky zvýšeny
byly po způsobu jako zřízencům policejní
stráže bezpečnostní, podal poslanec
Lukavský návrh resoluční ve prospěch
této skupiny zaměstnanecké, který
k této zprávě jest přiložen.
Jinak se má věc při posuzování
návrhů tisk 745 na změnu nařízení
veškerého ministerstva ze dne 25. ledna 1914, ř.
z. čís. 19., kterým vydávají
se některá nová ustanovení o započítání
určitých předchozích dob služebních
státních sluhů, náležejících
do kategorie služebnictva. Původní návrh
Buřívalův žádal, aby v §
4. nařízení veškerého ministerstva
vytčená prozatímní služební
doba, nebo vojenská služební doba, převyšující
zákonitou dobu presenční byla plně
započítána pro postup do vyšších
platových stupnic.
Tento návrh odůvodňoval tím, že
kategorie poštovních zaměstnanců až
doposud byla v nevýhodě proti oprávněným
poddůstojníkům, jelikož těmto
byla doba, kterou strávili jako plně zaměstnaní
výpomocní sluhové, nebo ona část,
strávená v aktivní službě vojenské,
započítána plně, zatím co poštovním
zaměstnancům pouze na polovic, čímž
cítili se býti citelně hmotně poškozeni.
Tento návrh jest však nyní také bezpředmětný
proto, jelikož dne 8. dubna 1919 státně zřízeneckým
výborem předložena zpráva o návrhu
člena Národního shromáždění
Fr. Buřívala, Tučného a soudruhů
o definitivním ustanovení výpomocných
sluhův a Národním shromážděním
byl přijat návrh zákona, podle kterého
i definitivní úřední sluhové
a zřízenci zařaďují se do onoho
stupně (platové stupnice), který vyplyne
ze započítání služebních
let, a to: do 12 služebních roků polovinou,
při další době přes 12 let služebních
plnou, ve výpomocné službě státní
strávenou a do výslužného započítatelnou
dobou, jakož i ze započtení poloviny oné,
v aktivní službě vojenské (četnické)
strávené doby, jež převyšuje 3
roky, a konečně do pense započítá
se plný počet let strávených ve výpomocné
službě.
Stává se tedy tisk 745 bezpředmětným
a odkládá se.
Co do předmětu dalšího, jímž
se navrhuje, aby změněno bylo nařízení
veškerého ministerstva ze dne 22. listopadu, 1908
ř. z. č. 234 o provádění článku
lI. zákona ze dne 25. září 1908, ř.
z. č. 204 získán posléze souhlas i
zástupců ministerstva financí a ministerstva
pošt a telegrafů, aby sluhové při jmenování
svém podúředníky, zařaďeni
byli do téže stupnice podúřednického
schematu, a tím aby odstraněna byla křivda,
která se stále opakovala, vždy když šlo
o jmenování sluhů podúředníky.
A konečně návrh další, tisk 746,
který rovněž byl v projednání
o převzetí venkovských poštovních
sluhů do kategorie sluhů státních
v duchu zákona ze dne 25. ledna 1914, ř. z. č.
15, odvolává zpravodaj z jednání a
prohlašuje, že netrvá na znění
svého návrhu, nýbrž opírá
se o prohlášení učiněné
zástupcem ministerstva pošt a telegrafů podle
kterého vláda předložila již ministerské
radě svou vlastní osnovu zákona o převzetí
venkovských poštovních sluhů, zaměstnaných
u poštovních úřadů třídních,
do stavu výpomocných poštovních sluhův
a do stavu sluhů v duchu citovaného zákona
ze dne 25. ledna 1914, ř. z. č. 16, pročež
hodlá vláda zařadit i zřízence
třídních poštovních úřadů
I. a II. třídy, kteří doposud nevykonali
určené zkoušky do kategorie sluhů státních,
a žádá dále, by pro úpravu rozhodující
byl i zákon, který přijat byl dne 8. dubna
1919, jímž se provádí úprava
poměrů výpomocných sluhů; přiznati
definitivu odvolal státně zřízenecký
výbor po návrhu referenta a očekává,
že ministerská rada v době nejkratší
tento návrh Národním shromážděním
předloží výboru státně
zřízeneckému, aby jej projednal.
Proto navrhuje státně zřízenecký
výbor tyto osnovy dvou zákonů:
o změně zákona ze dne 25. ledna 1914,
ř. z. č. 16, jímž mění
se některá ustanovení zákona ze dne
25. září 1908, ř. z. č. 204
o úpravě příjmů do sluhovské
kategorie náležejících aktivních
státních sluhů (podúředníků
a sluhů).
Ustanovení uvedená v § 2. zákona ze
dne 25. ledna 1914, ř. z. č. 16 o starobních
přídavcích rozšiřují se
analogicky též na podúředníky
a sluhy, náležící do sluhovské
kategorie poštovního a telegrafního ústavu.
Provésti tento zákon ukládá se ministru
pošt a telegrafů, jakož i ministru financí.
Zákon tento nabývá účinnosti
dnem 1. června 1919.
o změně nařízení veškerého
ministerstva ze dne 22. listopadu 1908, ř. z. č.
234, jímž se ustanovuje provádění
článku 2. zákona ze dne 25. září
1908, ř. z. č. 204.
V § 1. nařízení veškerého
ministerstva ze dne 22. listopadu 1908, ř. z. č.
234, jímž se ustanovuje provádění
článku 2. zákona ze dne 25. září
1908, ř. z. č. 204, nechť zní odstavec
2. takto:
Sluhové, jmenovaní podúředníky,
zařadí se do téže platné stupnice
podúřednického schematu, uvedeného
v § 1. zákona ze dne 25. ledna 1914, ř. z.
č. 16, ve které byli jako sluhové před
jmenováním podúředníky.
Služební doba, kterou zřízenec v poslední
platové stupnici sluhovského schematu strávil,
započítá se mu pro postup do nejblíže
vyšší platové stupnice podúřednického
schematu.
Provésti tento zákon se ukládá ministru
pošt a telegrafů, jakož i ministru financí.
Zákon tento nabývá účinnosti
1. června 1919.
Presidium ministerské rady Republiky československé
vrací zprávu státně-zřízeneckému
výboru, jíž mají býti provedeny
změny zákona a nařízení o úpravě
příjmů a započítání
předchozích dob služebních jakož
i zařadění sluhů do stupnice podúřednického
schematu, a to proto, jelikož zejména ministerstvo
financí nemůže souhlasiti s tím,
aby podúředníci a sluhové poštovního
a telegrafního ústavu byli co do starobních
přídavků na roveň posuzování
s mužstvem stráže bezpečnostní
a dále při osnově zákona č.
2 nelze souhlasit, aby sluhové, jmenovaní podúředníky,
byli zařaďeni do téže platové stupnice
podúřednického schematu, uvedeného
v § 1. zákona ze dne 25. ledna 1914, č. 16
ř. z., ve které byli jako sluhové před
jmenováním podúředníky, poněvadž
nelze podle názoru min. financí na roveň
postaviti službu, konanou jako sluha, službě
podúředníka. V důsledcích
tohoto zamítavého stanoviska ministerstva financí
přijato bylo ve státně-zřízeneckém
výboru ku návrhu zpravodaje nové znění
§ 2. zákona ze dne 25. ledna a navrhuje státně-zřízenecký
výbor toto:
Slavné Národní shromáždění
račiž se usnésti:
§ 2. zákona ze dne 25. ledna 1914, ř. z. č.
16 mění se takto:
"Členové stejnokrojem opatřené
stráže bezpečnostní patřící
do stavu mužstva, členové civilní stráže
policejní a policejní agenti obdrží
od počátku 4. roku služebního služební
přídavek započítatelný pro
výpočet výslužného, jenž
činí ve 4. roce služebním 100 K ročně
a zvyšuje se v 5., 9., 13., 17. a 21. roce služebním
vždy o 100 K ročně.
Vrchní dozorci vězňů a dozorci vězňů
v trestnicích a věznicích sborových
soudů, dále sluhové pošt. úřadů
a poštovní podúředníci obdrží
od počátku 11. roku definitivní služby
služební přídavek, započítatelný
pro výměru výslužného, jenž
činí v 11. roce služebním 100 K ročně
a zvyšuje se v 15., 19. a 23. roce služebním
vždy o 100 K ročně.
Sluhové ostatních kategorií obdrží
po 3 v nejvyšším stupni služného
dovršených služebních rocích služební
přídavek započítatelný pro
výměru výslužného v roční
částce 200 K."
Zákon tento nabývá účinnosti
1. července 1919, a provésti jej ukládá
se ministru spravedlnosti a ministru pošt a telegrafů.
Pokud se týče osnovy zákona II., jímž
se má pozměniti zařadění sluhů
při jmenování do kategorie podúřednické,
byl přijat ve státně-zřízeneckém
výboru návrh tohoto znění:
Ustanovení § 1. čís. 2 nařízení
veškerého ministerstva ze dne 22. listopadu 1908,
ř. z. č. 234 mění se takto:
"Jsou-li sluhové jmenováni podúředníky,
zařadí se do stejného stupně služného
podúřednické stupnice v němž
byli jako sluhové: Služební doba, strávená
v dosavadním stupni služného sluhovské
stupnice započte se jim pro postup do vyšších
stupňů platových stupnice podúřednické."
Zákon tento nabývá účinnosti
1. července 1919 a provésti jej ukládá
se všem ministrům.