Zaopatřovací pokladna bratrská je povinna
poskytovati mimořádných přídavků
k zaopatřovacím platům (provisím)
podle těchto pravidel:
1. Úhrn mimořádného přídavku
a zaopatřovacího platu, náležejícího
podle stanov bratrské pokladny členu, jenž
se stal k výdělku trvale nezpůsobilým
(§ 4. zákona o bratrských pokladnách),
činiž pro dělníky nejméně
600 K ročně a pro dělnice nejméně
300 K ročně a budiž stupňován
stejnoměrně rok od roku členství,
aby dovršil po 40 letech členství roční
sumu 1.200 K pro mužské a roční sumu
600 K pro ženské členy.
Nebyl-li poslední rok členství úplně
dokonán, vypočte se stupňování
poměrně pro každý úplný
měsíc členství.
2. Úhrn mimořádného přídavku
i zaopatřovacího platu, náležejícího
podle stanov bratrské pokladny pozůstalým
po úmrtí člena neb provisionisty (§
5. zákona o bratrských pokladnách), činiž:
a) pro vdovu polovici dávky, náležející
manželu podle bodu 1.;
b) pro každé pozůstalé dítě
až do dokonaného 14. roku jednu čtvrtinu a
ztratilo-li neb ztratí-li i druhého rodiče,
polovici dávky náležející zemřelému
otci podle bodu 1.
Důchody vdovy a dětí nesmějí
dohromady převyšovati tří čtvrtin
dávky, náležející manželu,
nebo otci podle bodu 1.; objeví-li se úhrn větší,
sníží se poměrně jednotlivé
důchody.
Mimořádné přídavky podle §
1. náleží i členům a pozůstalým
po členech aneb provisionistech, majících
nárok na provise podle zákona ze dne 24. května
1918 z. ř. č. 270.
Dávky pojistné, nabyté dobrovolným
přídavkovým pojištěním,
náleží členu a pozůstalým
po členu aneb provisionistovi vedle mimořádného
přídavku (§ 1), pokud člen platí
příslušné na něj pojistné
sám ze svého.
Ustanovení § 14. zákona ze dne 30. prosince
1917 z. ř. č. 523 o úrazovém pojištění
horníků resp. článku XVI. zákona
ze dne 10. dubna 1919 sb. z. č. 207 platí taktéž
pro úhrnné dávky podle § 1.
Rozhodčí soud, zřízený podle
§ 20. zákona o bratrských pokladnách,
jest příslušný rozhodovati o nárocích
na mimořádné přídavky podle
§ 1. proti bratrské pokladně vznesených,
jí však neuznaných.
Pro obvody horních hejtmanství v Praze a v Brně
zřídí se v jejich sídlech po jednom
ústředním fondu zaopatřovacím,
jenž hradí zaopatřovacím pokladnám
bratrským, majícím svá sídla
v obvodu toho kterého horního hejtmanství,
náklady spojené s vyplácením mimořádných
přídavků podle § 1.
Pro každý ústřední fond zaopatřovací
zřídí se správní výbor,
skládající se z 9 členů, a
to ze 3 zástupců členů bratrských
pokladen, ze 3 zástupců majetníků
závodů a ze 3 členů, jež povolá
ministr veřejných prací, dohodna se s ministrem
sociální péče.
Zástupci členů bratrských pokladen
a majetníků závodů buďtež
zvoleni způsobem, obdobným ustanovením pro
volby do představenstva úrazové pojišťovny
dělnické.
Výbor zvolí ze sebe předsedu a 2 náměstky
předsedovy tím způsobem, že z každé
ze tří kurií výboru vezme se po jednom
z těchto funkcionářů. Komise rozhoduje
prostou většinou.
Úrazové pojišťovny dělnické
v Praze a v Brně obstarávají pro správní
výbory (§ 7), mající svá sídla
v jejím obvodu, jak styk s majetníky závodů
a bratrskými pokladnami, tak veškeré kancelářské
práce a vyšetřování. Úrazovým
pojišťovnám dělnickým náleží
za jejich práce kromě náhrady hotových
výloh odměna, jejíž výměru,
nestane-li se o tom dohodnutí mezi správním
výborem a úrazovou pojišťovnou, určí
ministerstvo sociální péče ve shodě
s ministerstvem veřejných prací.
Peníze, jichž je třeba k účelům
ústředního fondu zaopatřovacího
a k zapravení výloh správních, opatří
se ročními příspěvky, které
platí majetníci závodů podle úhrnných
mezd, vyplacených v předešlém roce v
jejich podnicích. Majetníci závodů
jsou povinni obdobně § 18. zákona o úrazovém
pojištění dělníků podávati
výkazy o vyplacených mzdách.
Bratrské pokladny podávejtež zase čtvrtletně
příslušné úrazové pojišťovně
dělnické výkazy vyplacených provisi
a mimořádných přídavků.
Správní výbor (§ 7.) stanoví
začátkem každého roku výši
příspěvků pro tento rok. Proti stanovení
příspěvků, které jsou splatné
do 14 dnů po dodání písemného
výměru, lze vznésti v téže lhůtě
odpor k zemské politické správě, která
rozhoduje konečně ve shodě s horním
hejtmanstvím. Odpor nemá účinku odkládacího.
Ministr veřejných prací určí
zatímně výši prvních příspěvků
a dobu jejich splatnosti.
Dlužné příspěvky buďtež
k žádosti správního výboru vymáhány
politickou exekucí.
O sporech mezi správním výborem se strany
jedné a mezi bratrskými pokladnami aneb majetníky
závodů se strany druhé rozhoduje konečně
zemská politická správa ve shodě s
horním hejtmanstvím.
Koncem každého roku podá správní
výbor ministru veřejných prací zprávu
o svém hospodářství.
Vláda se zmocňuje stanoviti nařízením
dobu, kdy tento zákon pozbude opět platnosti.
Ministru veřejných prací se ukládá,
aby dohodna se s ministrem sociální péče,
zákon tento provedl.
Zákon nabývá účinnosti dnem
vyhlášení a platí i beze změny
stanov bratrských pokladen jak pro zaopatřovací
platy, již splatné, tak pro zaopatřovací
platy, jež se stanou splatnými po vyhlášení
tohoto zákona.
Reformou bratrských pokladen provedenou zákonem
z roku 1889 byla stanovena minimální provise člena
bratrské pokladny částkou 200 K ročně.
Je však zarážejícím faktem, že
částka tato je takřka požitkem maximálním,
neboť dnes po uplynutí 30 let od provedení
této úpravy činí průměrná
pense horníka, člena bratrské pokladny, 254
K ročně.
Byla-li částka 200 K před 30 lety stanovená
již tehdy naprosto nedostatečná, aby opatřeny
byly nejnutnější životní potřeby
hornického vysloužilce k práci neschopného,
netřeba jistě zdržovati se líčením
přímo zoufalé situace, v níž
horničtí pensisté jsou nyní. Uznává-li
se všeobecně nutným zvýšení
pensijních požitků vůbec, pak jest to
zejména pro hornické pensisty odůvodněné,
neboť požitky tyto jsou ze všech kategorií
zřízeneckých nejmenší.
Nositelem navrhované úpravy, - která jest
ovšem jen zatímní, - byly by ústřední
fondy zaopatřovací, které zřídí
se v sídlech úrazových pojišťoven
dělnických. Úrazové pojišťovny
přejaly by také jejich agendu. Z těchto fondů
byly by bratrským pokladnám vypláceny doplatky
k provisím, jimi dosud vypláceným, tak, aby
dosáhly navrhované výše. Výše
těchto požitků navrhována jest velice
mírně. Navrhuje-li se, aby nejmenší
pense po karenční lhůtě činila
600 K ročně a stoupla po 40 letech členství
v bratrské pokladně na 1.200 K, pak je to jen nepatrným
přispěním, jehož by se pensistům
hornickým dostalo.
Příslušný náklad, jehož
si úprava tato vyžádá, hrazen byl by
majetníky dolů, a to podle úhrnně
vyplacených mezd dělníkům v závodech
jejich zaměstnaným.
Tento návrh zákona je výsledkem zvláštní
ankety, kterou uspořádal »Svaz československých
horníků« se sídlem v Mostě, jíž
súčastnili se zástupci všech uhelných
revírů československé republiky a
odborní znalci.
Po stránce formální navrhujeme přikázati
návrh tento sociálně-politickému
výboru, aby jej projednal co nejrychleji.