Celá, po stránce národohospodářské
významná a nevyčerpaná jihozápadní
Morava domáhá se již po 15 let přímého
železničního spojení se svými
význačnějšími středisky
a jižními Čechami na jedné, s Brnem
pak na straně druhé, kteréžto kraje
pro jeho další vývoj, poměry vyživovací,
výrobní i pracovní jsou svrchovaně
důležité.
Po řadu let se značnými finančními
i fysickými obětmi pracoval příslušný
železniční výbor na uskutečnění
tohoto, pro celý kraj tak důležitého
železničního projektu. Roku 1906 provedeno
generální měření trasy, r.
1913 vypracovány pak plány detailní projektu
z Moravských Budějovic do Želetavy, tak že
jsou veškeré předběžné práce
pro tuto trať hotovy.
Schválení projektu bývalou rakouskou vládou,
totiž ministerstvem železnic a války, dále
železničním výborem říšské
rady roku 1909 a 1910, uznání také zemskými
směrodatnými úřady a korporacemi,
tak obchodní a živnostenskou komorou v Brně,
zemským výborem v Brně, jímž
povolena subvence 20.000 korun na jeden km, roku 1908 konečně
též uznání železničního
výboru v Praze dne 29. ledna 1919 svědčí
o spravedlivém a všeobecně užitečném
požadavku. Uskutečnění jeho je dávnou
tužbou všech vrstev obyvatelstva, úřadův
i orgánů veřejných, kteří
vidí v zaostalosti jihozápadní Moravy jako
hlavní příčinu naprostý nedostatek
komunikačních prostředků.
Návrh budiž přikázán výboru
železničnímu.