Zasedání Národního shromáždění československého r. 1919

Tisk 1059.

Návrh

členů Národního shromáždění Dra Budínského, Hatláka, Nohela, Krále, Votruby a spol., na stavbu místní dráhy z Moravských Budějovic do Želetavy.

Celá, po stránce národohospodářské významná a nevyčerpaná jihozápadní Morava domáhá se již po 15 let přímého železničního spojení se svými význačnějšími středisky a jižními Čechami na jedné, s Brnem pak na straně druhé, kteréžto kraje pro jeho další vývoj, poměry vyživovací, výrobní i pracovní jsou svrchovaně důležité.

Po řadu let se značnými finančními i fysickými obětmi pracoval příslušný železniční výbor na uskutečnění tohoto, pro celý kraj tak důležitého železničního projektu. Roku 1906 provedeno generální měření trasy, r. 1913 vypracovány pak plány detailní projektu z Moravských Budějovic do Želetavy, tak že jsou veškeré předběžné práce pro tuto trať hotovy.

Schválení projektu bývalou rakouskou vládou, totiž ministerstvem železnic a války, dále železničním výborem říšské rady roku 1909 a 1910, uznání také zemskými směrodatnými úřady a korporacemi, tak obchodní a živnostenskou komorou v Brně, zemským výborem v Brně, jímž povolena subvence 20.000 korun na jeden km, roku 1908 konečně též uznání železničního výboru v Praze dne 29. ledna 1919 svědčí o spravedlivém a všeobecně užitečném požadavku. Uskutečnění jeho je dávnou tužbou všech vrstev obyvatelstva, úřadův i orgánů veřejných, kteří vidí v zaostalosti jihozápadní Moravy jako hlavní příčinu naprostý nedostatek komunikačních prostředků.

Návrh budiž přikázán výboru železničnímu.

V Praze 13. května 1919.

Dr. Budínský, Hatlák, Nohel, Král, Votruba Vilém,

lng. Nekvasil, G. Navrátil, Kvapil, Dr. Herben, Dr. Franta, Dr. Lukavský, Dr. Jar. Brabec, K. St. Sokol, Machar, Dr. Mareš, Mattuš, Jar. Špaček, Dr. Hajn, Heinrich, Prof. Dr. Syllaba, Sís, Dr. Engliš, Viková-Kunětická, Dr. Jos. Černý.

Zasedání Národního shromáždění československého r. 1919

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP