Podle usnesení Národního shromáždění
se nařizuje:
Československý stát vstupuje dnem 28. října
1918 za podmínek v § 2. a 3. udaných v záruční
(garanční) poměr u těchto drah dle
jejich koncesních listin:
1. | Jindřichův Hradec-Nová Bystřice, |
2. | Kostelec-Telč-Slavonice, |
3. | Benešov-Vlašim-Dolní Královice, |
4. | Jičín-Rovensko-Turnov, |
5. | Rakovník-Louny, |
6. | Karlovy Vary-Johanngeorgenstadt, |
7. | Sdružené pošumavské místní dráhy, |
8. | Vodňany-Týn n. VI., |
9. | Mariánské Lázně-Karlovy Vary, |
10. | Schönwehr-Loket, |
11. | Domažlice-Tachov, |
12. | Svitava-Polička, |
13. | Vsetín-Velké Karlovice, |
14. | Německý Brod-Žďár-Tišnov, |
15. | Moravské Budějovice-Jemnice,. |
16. | Německý Brod-Humpolec, |
17. | Chlumec-Králové Městec. |
Společnostem těchto drah se ukládá:
a) aby přeložily své sídlo z Vídně
do Prahy.
b) aby za členy správy (správních
rad) zvolily toliko příslušníky státu
československého, kteří bydlí
v jeho obvodu,
c) aby vedení správy společnosti přenesly
na československé ministerstvo železnic, jež
se zmocňuje, aby případně vedení
správy odevzdalo jinému vhodnému orgánu
a
d) aby provedly zápis do obchodního rejstříku
u obchodního soudu v Praze.
Ku provedení ustanovení v § 2. a) až d)
uvedených určuje se lhůta čtyřměsíční.
Nedostatek schválení změny společenské
smlouvy se strany státu, v jehož území
bylo dosud sídlo společnosti, není překážkou
pro zápis do obchodního rejstříku,
který se provede na základě tohoto zákona
a usnesení povolaných orgánů společenských.
Společnosti uvedených drah nemusí se domáhati
připuštění ku provozování
v tuzemsku, jehož podle zákonných ustanovení
bylo by zapotřebí, a jsou vůbec zproštěny
povinností, jež po zákonu splniti mají
podniky cizozemské, aby mohly obchody v tuzemsku provozovati.
Nebude-li do udané lhůty čtyřměsíční
nařízením v § 2. uvedeným vyhověno
a předložen příslušný výtah
z obchodního rejstříku, zastaví se
výplata garančních záloh a zavede
se vnucená správa podniku.
Zákon tento nabývá účinnosti
dnem vyhlášení.
Provedením jeho pověřuje se ministr železnic
po dohodě s ministrem financí, spravedlnosti a vnitra.
Na území československé republiky
je 17 místních drah, a to 14 v Čechách
a 3 na Moravě, jimž bývalý rakouský
stát zajistil finanční podporu v tom směru,
že vedle různých úlev, poskytnutých
na základě říšských zákonů
o místních drahách, zaručil se v dotyčných
koncesních listinách za roční čistý
výnos, rovnající se určitému
percentuelnímu zúročení a umoření
výpůjčkami opatřených kapitálů.
Tím způsobem zaručil stát oněm
17 místním drahám kapitál v celku
K 76,619.400.
Pro tyto místní dráhy, jež jsou nyní
v provozu československých státních
drah, byly utvořeny akciové společnosti,
jejichž sídlo jest podle stanov vesměs ve Vídni.
Obstarávat agendy řečených akciových
společností svěřeno bylo zvláštními
smlouvami, schválenými ministerstvem železnic
ve Vídni, státem garantované a pod státním
dohledem stojící společnosti "k. k.
priv. österr. Kreditinstitut für Verkehrsunternehmungen
und öffentliche Arbeiten" a to za roční
paušální odměny, jež činily
v roce 1917 dohromady K 60.900 a pro rok 1918 byly zvýšeny
na K 80.600.
Při tom hotové výlohy, jako tiskopisy, inzertní
poplatky, kolky, porta a pod jsou placeny zvláště.
Téměř veškeré toto břímě
je hrazeno ze státních garančních
záloh, protože až na malé výjimky
jsou to dráhy pasivní.
Ředitel této společnosti je zároveň
členem správních rad všech těch
drah. V 15. případech byl tam jmenován vládou,
ve 2 (Mariánské lázně-Karlovy Vary,
Vodňany-Týn n. VI.) byl zvolen valnou hromadou.
Prokuristou všech společností až na jednu
(Německý Brod-Humpolec) , jest místoředitel
společnosti. Banka ta provádí nejen správu
společností, nýbrž má pronikavý
vliv i na jejich finanční vedení a hospodaří
vlastně se jměním státním a
na útraty státní, protože při
trvalém uhrazování nedostatečných
výnosů garančními zálohami
u většiny drah je stav takový, že není
naděje, že by všechny svoje garanční
zálohy dostal zpět.
Jeví se tudíž naléhavá potřeba,
by jednak pro zakončení nynějšího
poměru stát československý ve svém
území převzal závazky garanční
bývalého rakouského státu, jednak
aby zrušen byl při nynějším stavu
neudržitelný poměr k uvedené bance,
sídlící ve Vídni.
Řečené smlouvy, ujednané ve formě
závěrných listův a schválené
ministerstvem železnic, jsou vzájemně vypověditelné
ve třech měsících. Vypovězení
těchto smluv předpokládá svolání
schůzí všech správních rad do
Vídně, přeložení sídla
z Vídně vyžaduje též změnu
stanov, ke kterémuž účelu jest svolati
valné hromady.
Vláda předkládá návrh zákona,
jenž všechny otázky ty současně
řeší.
Značné závazky, jež státu jsou
při těchto 17. místních drahách
uloženy, vyžadují tohoto zvláštního
zákonného opatření beze zřetele
na jiný souběžný širší
návrh, jenž týká se všeobecně
podniků provozovaných sice v československém
státě, majících však sídlo
mimo jeho hranice. Jinak oba návrhy spočívají
na týchž zásadách, pokud jednají
o téže věci.
Co se vedení správy akciových společností
týče, navrhuje osnova podobné ustanovení,
jaké obsahuje § 5 zákona zem. z 17./12. z r.
1892, čís. 8 z. z. z r. 1893 stran místních
drah zemí garantovaných.
Poněvadž ministerstvu železnic pro nedostatek
úřednických sil a jiné naléhavé
úkoly by bylo těžko obstarávati tuto
agendu, zamýšlí ji přenésti na
zemský správní výbor v Praze, jenž
k tomu vyslovil svoji ochotu a to z těchto důvodů:
Zemský správní výbor má již
vybudované rozsáhlé, železniční
oddělení se 4 odbor: právnickým a
finančně administrativním, technickým,
komerčním a účetním. Úkolem
tohoto oddělení jest nejen vésti agendu akciových
společností místních drah garantovaných
zemí (nyní 32) a dozírati na provoz těchto
drah po té stránce, aby hájeny byly finanční
zájmy země, nýbrž také připravovati
a prováděti nové projekty železniční
účastí po stránce právní,
finanční, technické i komerční
a spolupůsobiti takto při zřizování
nových drah.
Tento druhý úkol jest pokládati nyní
dle daných poměrů za ukončený,
takže zmíněné železniční
oddělení omezí svou činnost jen na
stávající již místní dráhy
zemí garantované.
Vzhledem k tomuto omezení rozsahu jeho agendy je dána
možnost že by toto oddělení převzalo
správu společností výše uvedených
bez jakýchkoliv potíží. Přenesení
to doporučuje se též z toho důvodu,
že země česká jest vedle státu
ze zájemníků nejvíce účastněna,
upsavši akciový kapitál v částce
přes K 8,000.000 více než-li třetinu
všeho akciového kapitálu, - a zemský
správní výbor má již nyní
zastoupení ve většině správních
rad akciových společností těchto místních
drah, státem garantovaných. Bližší
modality převzetí a vedení správy
akciových společností, navrženým
zákonem nostrifikovaných , budou ministerstvem železnic
se zemským správním výborem v Praze
smluveny, eventuelně na podkladě ustanovení
§§ 6. a 7. zákona ze dne 13. listopadu 1918,
číslo 38 sb. zák. a nař.
K této zprávě jest přiložena
tabulka podávající obraz o finančním
stavu těchto místních drah.
Ve formálním směru se navrhuje, aby osnova
byla přikázána železničnímu
výboru, by o ní podal zprávu ve lhůtě
8denní.
Místní dráhy garantované státem
koncem roku 1917.
Stavební délka km | Záloha garanční | Účet státní garancie | Účet státní správy (Účet záloh a úroků) | Zařizovací kapitál | Účastenství státu garancií kapitálu předního | Umořený kapitál do konce r. 1917. | Zbývá umořit garantovaného kapitálu | Kmenový kapitál neumořený | Stavební účet | Účet fondu pro zásobu materiálu | Účet reservního fondu | Administrační výlohy společnosti | ||||||||||||||
K | h | K | h | K | h | K | h | K | h | K | h | K | h | K | h | K | h | K | h | K | h | K | h | |||
1. | Jindřichův Hradec-Nová Bystřice | 30,4 | 96,499 | 43 | 2,530,007 | 48 | 2,527,208 | 05 | 2,394,000 | 1,988,000 | - | 139,183 | 46 | 1,848,816 | 54 | 406,000 | - | 2,394.000 | - | - | - | 6.432 | 05 | 6.621 | 79 | |
2. | Kostelec-Telč-Slavonice | 53,7 | 170,026 | 69 | 3,267,027 | 23 | 3,193,800 | 54 | 6,132,000 | 4,572,000 | - | 262,000 | - | 4,310,000 | - | 1,560,000 | - | 6,132,000 | - | 42,840 | - | 627.018 | 64 | 12.268 | 27 | |
3. | Benešov-Vlašim-Dolní Královice | 46,6 | 1) 35,798 | 81 | 782,709 | 10 | 820,409 | 10 | 4,837,000 | 3,561,000 | - | 219,838 | 65 | 3,341,161 | 35 | 1,276,000 | - | 4,832,200 | - | 40,688 | 44 | 507.187 | 85 | 13.575 | 89 | |
4. | Jičín-Rovensko-Turnov | 29,8 | 25,645 | 34 | 1,778,975 | 71 | 1,861,460 | 37 | 3,744,400 | 2,928,400 | - | 122,645 | 42 | 2,805,754 | 58 | 816,000 | - | 3,744,400 | - | 24,000 | - | 183.135 | 80 | 11.795 | 91 | |
5. | Rakovník-Louny | 44,6 | 71,798 | 91 | 2,119,876 | 57 | 2,189,227 | 66 | 9,212,200 | 7,653,000 | - | 309,318 | 08 | 7,343,681 | 92 | 1,559,200 | - | 8,515,580 | 17 | - | - | 27.032 | 25 | 16.227 | 30 | |
6. | Karlovy Vary-Johanngeorgenstadt | 35,9 | 434,863 | - | 5,453,960 | 12 | 5,248,397 | 12 | 7,487,000 | 5,627,000 | - | 366,203 | 12 | 5,260,796 | 88 | 1,860,000 | - | 6,983,743 | 52 | - | - | 155.069 | 13 | 17.129 | 43 | |
7. | Sdružené pošumavské místní dráhy | 151,9 | 357,008 | 93 | 6,210,091 | 42 | 6,130,472 | 40 | 14,432,000 | 10,382,000 | - | 687,600 | - | 9,694,400 | - | 3,960,000 | 13,913,539 | 07 | 151,600 | - | 342.812 | 54 | 11.905 | 61 | ||
8. | Vodňany-Týn n. vlt. | 21,-- | 44,405 | 16 | 1,516,576 | 94 | 1,514,571 | 78 | 1,920,000 | 1,320,000 | - | 87,451 | 72 | 1,232,548 | 28 | 600,000 | 5) | 1,920,000 | - | 19,266 | 40 | 101.772 | 05 | 7.315 | 44 | |
9. | Mar. Lázně-Karlovy Vary | 52,8 | 1) 68,840 | 61 | 190,607 | 12 | 310,207 | 12 | 12,451,800 | 9,900,000 | - | 601,626 | 40 | 9,298,373 | 60 | 2,551,800 | - | 12,288,200 | - | 43,200 | - | - | 22.878 | 03 | ||
10. | Schönwer-Loket | 15,3 | 79,811 | 86 | 2,470,837 | 29 | 2,524,775 | 43 | 4,360,000 | 3,280,000 | - | 164,056 | - | 3,115,944 | - | 1,080,000 | - | 4,360,000 | - | 12,800 | - | - | 9.166 | 32 | ||
11. | Domažlice-Tachov | 68,6 | 317,614 | 94 | 2,339,474 | 77 | 2,284,659 | 83 | 9,640,000 | 7,340,000 | - | 140,000 | - | 7,200,000 | - | 2,300,000 | - | 8,521,894 | 30 | 56,000 | - | - | 11.354 | 13 | ||
12. | Svitava-Polička | 52,-- | 153,844 | 51 | 3,406,603 | 73 | 3,380,509 | 22 | 4,760,000 | 3,236,000 | - | 234,705 | 62 | 3,001,294 | 38 | 1,524,000 | - | 4,760,000 | - | 42,019 | 20 | 222.567 | 28 | 13.283 | 93 | |
13. | Vsetín-Velké Kralovice | 27,2 | 91,831 | 76 | 839,833 | 51 | 808,941 | 75 | 3,058,000 | 2,158,000 | - | 50,000 | - | 2,108,000 | - | 900,000 | - | 3,303,365 | - | 16,621 | 97 | - | 6.402 | 53 | ||
14. | Něm. Brod-Zďár-Tišňov | 92,3 | 278,216 | 20 | 3,963,116 | 48 | 3,864,084 | 28 | 11,709,000 | 9,184,000 | - | 424,601 | 70 | 8,759,398 | 30 | 2,525,000 | - | 11,709,000 | - | 76,080 | - | 606.207 | 71 | 14.123 | 78 | |
15. | Moravské Budějovice-Jemnice | 20,6 | 11,984 | 36 | 946,501 | 75 | 937,917 | 39 | 1,460,000 | 1,140,000 | - | 88,000 | - | 1,052,000 | - | 320,000 | - | 1,460,000 | - | 17,000 | - | 96.183 | 30 | 4.527 | 71 | |
16. | Německý Brod-Humpolec | 25,3 | 52,762 | 28 | 680,887 | 88 | 628,125 | 60 | 2,000,000 | 1,500,000 | - | 130,400 | - | 1,369,600 | - | 500,000 | 6) | 2,000,000 | - | - | - | - | 6.162 | 80 | ||
17. | Chlumec-Králové Městec | 12,8 | 67,605 | 44 | 902,615 | 77 | 874,132 | 83 | 1,252,000 | 850,000 | - | 44,324 | 71 | 805,675 | 29 | 402,000 | - | 1,252,000 | - | 11,200 | - | 43.401 | 75 | 5.858 | 17 | |
- | ||||||||||||||||||||||||||
780,8 | 2,253,588 | 81 | 39,399,702 | 87 | 39,198,900 | 56 | 100,759,400 | 76,619,400 | 4,071,954 | 88 | 72,547,445 | 12 | 24,140,000 | - | 98,089,922 | 553,316 | 01 | 2.918.920 | 35 | 192.597 | 04 | |||||
1) | ||||||||||||||||||||||||||
104,639 | 42 | |||||||||||||||||||||||||
2) | ||||||||||||||||||||||||||
2,148,949 | 39 |
1) Splátka garančního dluhu z převozního přebytku.
2) Na rok 1919 preliminováno K 2,330,780 -.
3) Místní dráha Mariánské Lázně-Karlovy Vary zaplatila v roce 1917 4% úroků
počítaných do 31. prosince 1916 z garančního dluhu v části | K | 21,304,14 |
na částečné umoření vlastního garančního dluhu | K | 90,025,33 |
dohromady | K | 111,329,47 |