Zasedání Národního shromáždění československého roku 1919.

Tisk.1055.

Vládní návrh.

Zákon

ze dne...... 1919

o vstupu československého státu v záruční (garanční) poměru místních drah garantovaných státem.

Podle usnesení Národního shromáždění se nařizuje:

§ 1.

Československý stát vstupuje dnem 28. října 1918 za podmínek v § 2. a 3. udaných v záruční (garanční) poměr u těchto drah dle jejich koncesních listin:

1.Jindřichův Hradec-Nová Bystřice,
2.Kostelec-Telč-Slavonice,
3.Benešov-Vlašim-Dolní Královice,
4.Jičín-Rovensko-Turnov,
5.Rakovník-Louny,
6.Karlovy Vary-Johanngeorgenstadt,
7.Sdružené pošumavské místní dráhy,
8.Vodňany-Týn n. VI.,
9.Mariánské Lázně-Karlovy Vary,
10.Schönwehr-Loket,
11.Domažlice-Tachov,
12.Svitava-Polička,
13.Vsetín-Velké Karlovice,
14.Německý Brod-Žďár-Tišnov,
15.Moravské Budějovice-Jemnice,.
16.Německý Brod-Humpolec,
17.Chlumec-Králové Městec.


§ 2.

Společnostem těchto drah se ukládá:

a) aby přeložily své sídlo z Vídně do Prahy.

b) aby za členy správy (správních rad) zvolily toliko příslušníky státu československého, kteří bydlí v jeho obvodu,

c) aby vedení správy společnosti přenesly na československé ministerstvo železnic, jež se zmocňuje, aby případně vedení správy odevzdalo jinému vhodnému orgánu a

d) aby provedly zápis do obchodního rejstříku u obchodního soudu v Praze.

§ 3.

Ku provedení ustanovení v § 2. a) až d) uvedených určuje se lhůta čtyřměsíční.

Nedostatek schválení změny společenské smlouvy se strany státu, v jehož území bylo dosud sídlo společnosti, není překážkou pro zápis do obchodního rejstříku, který se provede na základě tohoto zákona a usnesení povolaných orgánů společenských.

Společnosti uvedených drah nemusí se domáhati připuštění ku provozování v tuzemsku, jehož podle zákonných ustanovení bylo by zapotřebí, a jsou vůbec zproštěny povinností, jež po zákonu splniti mají podniky cizozemské, aby mohly obchody v tuzemsku provozovati.

§ 4.

Nebude-li do udané lhůty čtyřměsíční nařízením v § 2. uvedeným vyhověno a předložen příslušný výtah z obchodního rejstříku, zastaví se výplata garančních záloh a zavede se vnucená správa podniku.

§ 5.

Zákon tento nabývá účinnosti dnem vyhlášení.

Provedením jeho pověřuje se ministr železnic po dohodě s ministrem financí, spravedlnosti a vnitra.

Důvodová zpráva

k osnově zákona o vstupu československého státu v záruční

(garanční) poměr u místních drah garantovaných státem.

Na území československé republiky je 17 místních drah, a to 14 v Čechách a 3 na Moravě, jimž bývalý rakouský stát zajistil finanční podporu v tom směru, že vedle různých úlev, poskytnutých na základě říšských zákonů o místních drahách, zaručil se v dotyčných koncesních listinách za roční čistý výnos, rovnající se určitému percentuelnímu zúročení a umoření výpůjčkami opatřených kapitálů.

Tím způsobem zaručil stát oněm 17 místním drahám kapitál v celku K 76,619.400.

Pro tyto místní dráhy, jež jsou nyní v provozu československých státních drah, byly utvořeny akciové společnosti, jejichž sídlo jest podle stanov vesměs ve Vídni.

Obstarávat agendy řečených akciových společností svěřeno bylo zvláštními smlouvami, schválenými ministerstvem železnic ve Vídni, státem garantované a pod státním dohledem stojící společnosti "k. k. priv. österr. Kreditinstitut für Verkehrsunternehmungen und öffentliche Arbeiten" a to za roční paušální odměny, jež činily v roce 1917 dohromady K 60.900 a pro rok 1918 byly zvýšeny na K 80.600.

Při tom hotové výlohy, jako tiskopisy, inzertní poplatky, kolky, porta a pod jsou placeny zvláště. Téměř veškeré toto břímě je hrazeno ze státních garančních záloh, protože až na malé výjimky jsou to dráhy pasivní.

Ředitel této společnosti je zároveň členem správních rad všech těch drah. V 15. případech byl tam jmenován vládou, ve 2 (Mariánské lázně-Karlovy Vary, Vodňany-Týn n. VI.) byl zvolen valnou hromadou. Prokuristou všech společností až na jednu (Německý Brod-Humpolec) , jest místoředitel společnosti. Banka ta provádí nejen správu společností, nýbrž má pronikavý vliv i na jejich finanční vedení a hospodaří vlastně se jměním státním a na útraty státní, protože při trvalém uhrazování nedostatečných výnosů garančními zálohami u většiny drah je stav takový, že není naděje, že by všechny svoje garanční zálohy dostal zpět.

Jeví se tudíž naléhavá potřeba, by jednak pro zakončení nynějšího poměru stát československý ve svém území převzal závazky garanční bývalého rakouského státu, jednak aby zrušen byl při nynějším stavu neudržitelný poměr k uvedené bance, sídlící ve Vídni.

Řečené smlouvy, ujednané ve formě závěrných listův a schválené ministerstvem železnic, jsou vzájemně vypověditelné ve třech měsících. Vypovězení těchto smluv předpokládá svolání schůzí všech správních rad do Vídně, přeložení sídla z Vídně vyžaduje též změnu stanov, ke kterémuž účelu jest svolati valné hromady.

Vláda předkládá návrh zákona, jenž všechny otázky ty současně řeší.

Značné závazky, jež státu jsou při těchto 17. místních drahách uloženy, vyžadují tohoto zvláštního zákonného opatření beze zřetele na jiný souběžný širší návrh, jenž týká se všeobecně podniků provozovaných sice v československém státě, majících však sídlo mimo jeho hranice. Jinak oba návrhy spočívají na týchž zásadách, pokud jednají o téže věci.

Co se vedení správy akciových společností týče, navrhuje osnova podobné ustanovení, jaké obsahuje § 5 zákona zem. z 17./12. z r. 1892, čís. 8 z. z. z r. 1893 stran místních drah zemí garantovaných.

Poněvadž ministerstvu železnic pro nedostatek úřednických sil a jiné naléhavé úkoly by bylo těžko obstarávati tuto agendu, zamýšlí ji přenésti na zemský správní výbor v Praze, jenž k tomu vyslovil svoji ochotu a to z těchto důvodů:

Zemský správní výbor má již vybudované rozsáhlé, železniční oddělení se 4 odbor: právnickým a finančně administrativním, technickým, komerčním a účetním. Úkolem tohoto oddělení jest nejen vésti agendu akciových společností místních drah garantovaných zemí (nyní 32) a dozírati na provoz těchto drah po té stránce, aby hájeny byly finanční zájmy země, nýbrž také připravovati a prováděti nové projekty železniční účastí po stránce právní, finanční, technické i komerční a spolupůsobiti takto při zřizování nových drah.

Tento druhý úkol jest pokládati nyní dle daných poměrů za ukončený, takže zmíněné železniční oddělení omezí svou činnost jen na stávající již místní dráhy zemí garantované.

Vzhledem k tomuto omezení rozsahu jeho agendy je dána možnost že by toto oddělení převzalo správu společností výše uvedených bez jakýchkoliv potíží. Přenesení to doporučuje se též z toho důvodu, že země česká jest vedle státu ze zájemníků nejvíce účastněna, upsavši akciový kapitál v částce přes K 8,000.000 více než-li třetinu všeho akciového kapitálu, - a zemský správní výbor má již nyní zastoupení ve většině správních rad akciových společností těchto místních drah, státem garantovaných. Bližší modality převzetí a vedení správy akciových společností, navrženým zákonem nostrifikovaných , budou ministerstvem železnic se zemským správním výborem v Praze smluveny, eventuelně na podkladě ustanovení §§ 6. a 7. zákona ze dne 13. listopadu 1918, číslo 38 sb. zák. a nař.

K této zprávě jest přiložena tabulka podávající obraz o finančním stavu těchto místních drah.

Ve formálním směru se navrhuje, aby osnova byla přikázána železničnímu výboru, by o ní podal zprávu ve lhůtě 8denní.

Ministr železnic:
Dr. Zahradník v. r.



Místní dráhy garantované státem koncem roku 1917.

Stavební délka km Záloha garanční Účet státní garancie Účet státní správy (Účet záloh a úroků) Zařizovací kapitál Účastenství státu garancií kapitálu předního Umořený kapitál do konce r. 1917. Zbývá umořit garantovaného kapitálu Kmenový kapitál neumořený Stavební účet Účet fondu pro zásobu materiálu Účet reservního fondu Administrační výlohy společnosti
K hKh KhKh KhK hKhK hKh KhKh Kh
1.Jindřichův Hradec-Nová Bystřice 30,496,49943 2,530,007482,527,208 052,394,000  1,988,000-139,183 461,848,81654 406,000-2,394.000 --- 6.432056.621 79
2.Kostelec-Telč-Slavonice 53,7170,02669 3,267,027233,193,800 546,132,000  4,572,000-262,000 -4,310,000- 1,560,000-6,132,000 -42,840- 627.0186412.268 27
3.Benešov-Vlašim-Dolní Královice 46,61) 35,79881 782,70910820,409 104,837,000  3,561,000-219,838 653,341,16135 1,276,000-4,832,200 -40,68844 507.1878513.575 89
4.Jičín-Rovensko-Turnov 29,825,64534 1,778,975711,861,460 373,744,400  2,928,400-122,645 422,805,75458 816,000-3,744,400 -24,000- 183.1358011.795 91
5.Rakovník-Louny 44,671,79891 2,119,876572,189,227 669,212,200  7,653,000-309,318 087,343,68192 1,559,200-8,515,580 17-- 27.0322516.227 30
6.Karlovy Vary-Johanngeorgenstadt 35,9434,863- 5,453,960125,248,397 127,487,000  5,627,000-366,203 125,260,79688 1,860,000-6,983,743 52-- 155.0691317.129 43
7.Sdružené pošumavské místní dráhy 151,9357,00893 6,210,091426,130,472 4014,432,000  10,382,000-687,600 -9,694,400- 3,960,00013,913,539 07151,600- 342.8125411.905 61
8.Vodňany-Týn n. vlt. 21,--44,40516 1,516,576941,514,571 781,920,000  1,320,000-87,451 721,232,54828 600,0005)1,920,000 -19,26640 101.772057.315 44
9.Mar. Lázně-Karlovy Vary 52,81) 68,84061 190,60712310,207 1212,451,800  9,900,000-601,626 409,298,37360 2,551,800-12,288,200 -43,200-  -22.878 03
10.Schönwer-Loket 15,379,81186 2,470,837292,524,775 434,360,000  3,280,000-164,056 -3,115,944- 1,080,000-4,360,000 -12,800-  -9.166 32
11.Domažlice-Tachov 68,6317,61494 2,339,474772,284,659 839,640,000  7,340,000-140,000 -7,200,000- 2,300,000-8,521,894 3056,000-  -11.354 13
12.Svitava-Polička 52,--153,84451 3,406,603733,380,509 224,760,000  3,236,000-234,705 623,001,29438 1,524,000-4,760,000 -42,01920 222.5672813.283 93
13.Vsetín-Velké Kralovice 27,291,83176 839,83351808,941 753,058,000  2,158,000-50,000 -2,108,000- 900,000-3,303,365 -16,62197  -6.402 53
14.Něm. Brod-Zďár-Tišňov 92,3278,21620 3,963,116483,864,084 2811,709,000  9,184,000-424,601 708,759,39830 2,525,000-11,709,000 -76,080- 606.2077114.123 78
15.Moravské Budějovice-Jemnice 20,611,98436 946,50175937,917 391,460,000  1,140,000-88,000 -1,052,000- 320,000-1,460,000 -17,000- 96.183304.527 71
16.Německý Brod-Humpolec 25,352,76228 680,88788628,125 602,000,000  1,500,000-130,400 -1,369,600- 500,0006)2,000,000 ---  -6.162 80
17.Chlumec-Králové Městec 12,867,60544 902,61577874,132 831,252,000  850,000-44,324 71805,67529 402,000-1,252,000 -11,200- 43.401755.858 17
                -                  
  780,8 2,253,5888139,399,702 8739,198,90056 100,759,400 76,619,400 4,071,95488 72,547,4451224,140,000 -98,089,922 553,316012.918.920 35192.59704
     1)                             
    104,63942                             
     2)                             
    2,148,94939                             


1) Splátka garančního dluhu z převozního přebytku.

2) Na rok 1919 preliminováno K 2,330,780 -.

3) Místní dráha Mariánské Lázně-Karlovy Vary zaplatila v roce 1917 4% úroků

počítaných do 31. prosince 1916 z garančního dluhu v části K21,304,14
na částečné umoření vlastního garančního dluhu K90,025,33
dohromadyK111,329,47



Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP