Ministr financí se zmocňuje, aby za účelem
uložení dávky z majetku nařídil
soupis veškerého nemovitého jmění
nacházejícího se na území Československého
státu, jakož i soupis knihovních pohledávek
zapsaných v pozemkových knihách téhož
státu, pokud po právu stávají, dále,
aby nařídil soupis nemovitého majetku příslušníků
Československého státu nacházejícího
se mimo území tohoto státu, jestliže
příslušníci tito v území
republiky Československé bydlí, neb, od účinnosti
tohoto zákona zpět počítajíc,
nejméně 1 rok se zdržují.
Soupis tohoto jmění staniž se podle stavu ze
dne 1. března 1919 a podle přihlášky
posledního majitele. Nabyl-li někdo jmění
dle 1. odst. soupisu podrobeného v době od 1. března
1919 až do dne přihlášky, je podroben
povinnosti soupisové nejen on, nýbrž i zcizitel.
Při soupisu nemovitostí budiž vybírán
manipulační poplatek ve výši 1/4% čisté
hodnoty nemovitosti, při soupisu pak knihovních
pohledávek 1/2ní poplatek
dle výše jích nominální hodnoty,
leč by soupisem povinný prohlásil, že
se pohledávky vzdává a postupuje ji státu.
V takovém případě je stát oprávněn,
dáti převod na sebe zajistiti knihovně.
Ministr financí se zmocňuje, by nařízením
tento manipulační poplatek v uvážení
hodných případech slevil, případně
by některé předměty od poplatku osvobodil:
Soupisu podléhají též práva,
která sluší podle § 298. obč. zák.,
jakož i dle jiných zákonných předpisů
řadit i ku věcem nemovitým, avšak jen
potud, pokud jich, cena není zahrnuta v ceně nemovitosti
a pokud práva ta mohou nésti nějaký
příjem.
Příslušenství, jež sluší
považovati dle §§ 293., 294., 296. a 297. všeob.
obč. zák. za nemovitosti, podléhá
soupisové povinnosti podle tohoto zákona jen potud,
pokud nemají tyto věci býti sepsány
již dle nařízení vlády z 10.
dubna 1919, č. 185. sb. z. a n. jako věci movité.
Zásady, podle nichž se má státi ocenění
nemovitostí a práv, jakož i řízení
soupisové, buďtež ustanoveny nařízením.
Ministr financí se zmocňuje, aby uložil těm,
kdo přihlášku činí, aby její
správnost stvrdili přísahou pod následky
trestního zákona stanovenými pro křivě
svědectví.
Přihláška může býti vynucena
pokutou pořádkovou až do výše 5000
korun, která může býti podle potřeby
od úřadu daně vyměřujícího
opětně uložena. O rekursu rozhoduje zemský
finanční úřad s konečnou platností.
Každý občan usedlý v Československé
republice má při zjišťováni jmění
svědeckou a znaleckou povinnost a zbavuje se při
svém svědectví mlčenlivosti, pokud
je zákonem uložena, jakož i povinnosti zachovati
obchodní tajemství, a neplatí pro něho
jako svědka ustanovení § 153 tr. ř.,;
ani on sám, ani osoby uvedené v § 152. tr.
ř. nemohou býti stiháni trestně, disciplinárně
nebo důchodkově, vyjde-li z jeho svědecké
výpovědi na jevo, že buď on sám
nebo osoby jmenované v § 152. tr. ř. dopustily
se nějakého trestního činu.
Ministr financí se zmocňuje, aby za účelem
urychleného provedení těchto opatření
zavedl občanskou pracovní povinnost pro úřady
veřejné a osoby i ústavy soukromé,
nadal je právy a povinnostmi úředních
osob a ústavů a poskytl jim právo rekvisice
potřebných předmětů a nutných
úkonů ku dosažení těchto úkolů,
dále, aby provedl potřebná dočasná
omezení po stránce osobní i hospodářské,
a konečně, aby stanovil výjimky ze zákona
o nedělním klidu a ze zákona o 8 hodinové
době pracovní.
Provedením soupisu mohou býti pověření
soudy a notáři.
Kdo by zúmyslně přihlášky nepodal
nebo zúmyslně učinil údaje nesprávné
nebo neúplné, budiž řádnými
soudy potrestán pro přestupek vězením
a je-li souzen na území druhdy uherské, uzamčením
(zátvorem) od jednoho týdne až do 6 měsíců
nebo peněžitou pokutou do 50.00 korun. Tyto oba tresty
mohou býti uloženy společně. Délka
trestu na svobodě uloženého při nedobytnosti
pokuty, jakož i úhrn doby tohoto náhradního
trestu a hlavního trestu na svobodě, nesmí
převyšovati dobu jednoho roku.
Kdo by tiskem nebo veřejně, slovem nebo jakýmkoliv
způsobem soupisovou akci úmyslně rušil,
bude, pokud zde není skutkové povahy těžšího
trestního činu, potrestán řádným
soudem pro přestupek vězením, a je-li souzen
na území druhdy uherské, uzamčením
(zátvorem) od 6 neděl do 6 měsíců
nebo peněžitou pokutou od 500 K do 2000 K. Oba tyto
tresty mohou býti uloženy vedle sebe. Délka
trestu na svobodě uloženého při nedobytnosti
pokuty, jakož i úhrn doby tohoto náhradního
trestu a hlavního trestu na svobodě nesmí
převyšovati dobu jednoho roku.
Peněžité pokuty uložené podle §§
9. a 10. připadají státnímu pokladu.
Ministr financí se zmocňuje, aby i mimo případy
§§ 9. a 10. stanovil tresty na penězích
a na svobodě s vyloučením trestů soudních
pro porušení jiných předpisů
na základě tohoto zákona vydaných.
Provedením tohoto zákona pověřují
se ministři financí a spravedlnosti.
Zákon tento nabývá účinnosti
dnem vyhlášení.
Odůvodnění ku návrhu zákona
o soupisu nemovitostí za účelem uložení
majetkové dávky. Čís. 10.913 presidia
ministerstva financí.
Zákonem ze dne 25. února 1919, č. 84 Sb.
z. a n. byl finanční ministr zmocněn, aby
provedl soupis jmění za účelem uložení
majetkové dávky. Jmění, na které
se tento zmocňovací zákon vztahuje, jest:
Válečné půjčky rakousko-uherské,
pokladniční poukázky Rakousko-uherské
banky, veškeré peněžní vklady,
podíly členské a závodní, neknihovní
pohledávky, cenné papíry cizozemské
a domácí jakéhokoli druhu, zlato a stříbro
mincované i nezpracované, zlaté a stříbrné
mince domácí i cizí, oběžné,
obchodní i z oběhu vzaté, cizozemské
papírové peníze, věci movité,
obnosy za války vydané na přepychové
předměty a sbírky, a konečně
pojistky životní na kapitál a důchod
a pojistky na zásoby zboží.
Nevztahoval se tedy zákon tento na jedno z nejdůležitějších
odvětví jmění, totiž na nemovitosti
a pak na knihovní pohledávky. Předpis dávky
z majetku jest ovšem bez soupisu nemovitostí a neknihovních
pohledávek nemyslitelný. Může býti
proveden ovšem jen novým zmocňovacím
zákonem. Soupisu musí samozřejmě podléhati
veškeré nemovité jmění na území
Československé republiky (princip teritoriality),
dále bude třeba pojmouti do majetkové dávky
také nemovitosti příslušníků
Československého státu, ležící
v cizozemí (princip personality), pokud tito příslušníci
na území Československého státu
bydlí, nebo se zde delší dobu zdržují.
Doba, dle níž soupis má se konati, musí
býti ve shodě s dobou, určenou pro soupis
ostatního jmění (§ 14. zmocň.
zák. č. 84. ex 19.), totiž dle 1. března
1919.
Manipulační poplatek pro soupis nemovitostní
určen v návrhu zákona na jednu čtvrtinu
procenta čisté hodnoty nemovitosti. Uváží-li
se, že manipulační poplatky byly při
jiných předmětech majetkových (peněžní
vklady, podíl, neknihovní pohledávky, cenné
papíry) zmocňovacím zákonem ze dne
25. února 1919 určeny ve výši půl
procenta hodnoty, nutno přiznati, že tímto
návrhem zákona navržený poplatek jedné
čtvrtiny procenta z čisté hodnoty
jest velmi mírný.
Poplatek pro soupis knihovních pohledávek určen
v návrhu tohoto zákona v souhlasu s poplatkem pro
soupis neknihovních pohledávek půl procentem
nominální její hodnoty. Poněvadž
však ve skutečném životě se přihází,
že i zcela zaplacené pohledávky figurují
dále v pozemkových knihách jako pohledávky
po, právu stávající, bylo by to zajisté
křivdou pro takového formálního věřitele,
aby byl nucen zaplatiti řečený poplatek.
Návrh zákona tudíž mu dovoluje takové
beztak formální pohledávky se vzdáti
a postoupiti ji státu a vyhnouti se tímto způsobem
poplatku.
Se stanoviska právního náležejí
mezi nemovitosti též práva. Na tato bylo pamatováno
v § 2. zákonného návrhu.
S téhož stanoviska sluší považovati
za věci nemovitá příslušenství
dle §§ 293-297 a) obč. zák. Poněvadž
bylo již vydáno nařízení o soupisu
movitostí, z nichž příslušenství
v právním smyslu nebylo vyjmuto, bylo třeba,
aby se předešlo všelikému nedorozumění,
učiniti zmínku o příslušenství
také v návrhu tohoto nového zákona.
To se děje v § 3.
Řízení jako formální část
jest lépe ponechati moci nařizovací již
též vzhledem k tomu, že nejdůležitější
součást řízení, totiž
oceňování nemovitostí, bude vyžadovati
velmi zevrubného a přesného šetření.
Ku zajištění provedení soupisu jest
nutno zmocniti ministra ku donucovacím prostředkům
administrativním, jako jsou pořádkové
pokuty. Dále jest nutno sáhnouti ku zcela mimořádným
ustanovením, která jsou uvedena v úplném
souhlasu se zmocňovacím zákonem ze dne 25.
února 1919 - v § 6. a 7. tohoto návrhu.
Jelikož při soupisech ostatního jmění
jsou finanční orgány zaměstnány
až do krajnosti, pověřuje § 8. návrhu
provedením soupisu ve srozumění s ministerstvem
spravedlnosti soudy, to již také z toho důvodu,
že zvláště soudům jako knihovním
úřadům jest velmi lehce možno provésti
kontrolu přihlášek jak nemovitostí samých,
tak i neknihovních pohledávek.
Aby pak soudům dostalo se podpory ku pracím soupisovým,
ukládá návrh zákona provedení
soupisu vedle soudů též notářům.
Provedení této tak důležité akce
musí býti též zajištěno
tresty, které mají míti i v mínění
obecenstva vážnější ráz:
toho se dosáhne nejlépe tím, když se
přenese kompetence rozhodování o těchto
trestech na řádné soudy. Moci nařizovací
však nelze stanoviti kompetenci řádných
soudů a jest tudíž nutno stanoviti ji již
v zákoně samém. Za tím účelem
jest nevyhnutelné přesně vyznačiti
skutkové povahy jednotlivých deliktů a výměrů
trestů již v zákoně samém. To
činí §§ 9. a 10. návrhu.
Na menší provinění stačí
tresty administrativní, jež normovati může
moc nařizovací sama. K tomu zmocňuje ministra
financí návrh zákona v § 12.
Návrh budiž přikázán výboru
finačnímu, aby o něm podal zprávu
ve lhůtě 48 hodin.
Ministr financí: Dr. Al. Rašín v. r. |