Zavedením civilního soudního řádu
(zákon ze dne 1. srpna č. 113 ř. z.) provedena
podle nařízení ministerského ze dne
5. května 1897 č. 112 ř. z. nová úprava
služby soudních kanceláří. Do
roku 1898 byli do soudních kanceláří
přijímáni pouze déle sloužící
poddůstojníci. Roku 1898 zřízena nařízením
ministerstva spravedlnosti ze dne 18. července 1897 č.
170. ř. z. nová kategorie úřednických
čekatelů (kancelářských praktikantů,
§§ 22. až 32. cit. nařízení).
Tímto nařízením umožněn
absolventům středoškolským vstup do
kancelářské soudní prakse. Prakse
bezplatná trvala rok. Po odbyté praksi nebylo však
těmto praktikantům nic zaručeno, mohli nanejvýše
se svolením vrchního zemského soudu setrvati
v bezplatné praksi dále.
Úřední noviny, soudní úřady
poukazovaly uchazečům na pěkné vyhlídky,
jež jim v tomto povolání kynou, a tak se stalo,
že r. 1898 bylo přijato přes 150 absolventů
středoškolských, mezi nimiž byli mnozí
právníci, filosofové, medikové a j.
Vykonali l. a II. ustanovenou zkoušku kancelářskou
1 zkoušku listovní. Již z ustanovení pro
II. zkoušku kancelářskou byla patrná
vůle zákonodárcova, aby za úředníky
řídící neboli přednosty kanceláří
soudních byli ustanovováni úředníci
s vyšším vzděláním.
Avšak pro neomezený počet praktikantů
systemizováno bylo nařízením ministerstva
spravedlnosti ze dne 18. července 1897 č. 170 ř.
z. pouze 10 míst kancelářských asistentů
v XI. hodn. třídě v Čechách
a 5 míst na Moravě a ve Slezsku. Tento nepatrný
počet po mnohých a mnohých různých
intervencích rozmnožen v Čechách r.
1913 o 15 míst, r. 1918 o 10 míst, takže nyní
jest 35 míst asistentských. Úředníci
tito zařazení ve služební pragmatice
do skupiny C.
Postup praktikantů, pak oficiantů na místa
asistentská byl velmi různý, dál se
podle toho, jak které místo bylo volné. Někteří
praktikanti, aby se uživili, přijali zatím
místa oficiantů u soudů a čekali na
své jmenování asistenty. Je jistě
v celé státní správě ojedinělým
zjevem, že praktikanti-oficianti-maturanti s druhou zkouškou
kancelářskou musili čekati 10-21 let, než
se stali asistenty. Podle služební pragmatiky nemají
kancelářští soudní praktikanti
karakteru státních úředníků
a také doba praktikantská se jim do postupu nezapočítává.
Čeští soudní kancelářští
praktikanti trpěli však nespravedlivě též
známým dvojím loktem rakouských vlád.
Když byla místa asistentská systemizována
a vypsána, byla udělována Němcům
nebo bývalým důstojníkům, certifikatistům
a pod. Byli jmenováni asistenty lidé, kteří
nebyli praktikanty, kteří měli mnohem kratší
dobu služební, anebo kteří často,
když místo bylo rozepsáno, konali ustanovené
zkoušky. Byli jmenováni němečtí
uchazeči 19, 20tiletí, a Češi až
40tiletí s dlouholetou službou, se zkouškami
dávno vykonanými opomíjeni. Často
se stávalo, že když nebylo zkoušených
Němců, byly žádosti vráceny.
Postup kancelářských asistentů jest
ten, že po šestileté službě v hodn.
třídě XI. přicházejí
do třídy X. a stávají se přednosty
kanceláří, po šestileté službě
v této třídě postupují do třídy
IX. a stávají se vrchními přednosty
kanceláří, po sedmileté službě
další postoupí do hodnostní třídy
VIII.
Služba kancelářských přednostů,
jest vymezena jednacím řádem soudním.
Řídící úředníci
dozírají nad veškerou službou kancelářskou,
vedou rozsáhlou agendu peněžní jako
zálohy na řízení trestní, knihu
pokladní, trestní deposita, účet správy,
správu budovy, chekové řízení,
upravují poplatky svědecké, znalecké,
sestavují výkazy statistické atd. Řídící
úředníci, pokud jsou v Praze ustanovení
působí jako zkušební komisaři
při zkouškách kancelářských
u vrchního zemského soudu , řídí
kursy kancelářských čekatelů
a p. Za tyto funkce honorováni nejsou, V Praze u exekučního
soudu jsou pověřeni důležitými
úkony exekučními. Konají odhady, sekvestrace
a j.
Vinou bývalých rakouských vlád se
stalo, že dnes není ani jediného kancelářského
praktikanta u soudů a není tu tedy dorostu ze středoškolské
inteligence pro místa řídících
úředníků soudních.
Z českých středoškolských čekatelů
kancelářské služby soudní přijatých
r. 1898 jest dnes několik jen v hodn. třídě
VIII., někteří ve třídě
IX., jiní v X. někteří teprve v nedávné
době byli jmenováni do hodn. třídy
XI.
Jest zajisté spravedlivé vůči této
důležité kategorii soudního úřednictva
odčiniti bezpráví, jež bylo na ní
pácháno bývalými rakouskými
vládami nejen z motivů úsporně byrokratických,
nýbrž i národnostních. Od českých
poslanců v bývalém rakouském parlamentu
bylo několikráte důrazně poukázané
na tento zahanbující fakt státní správy,
na nesplnění slibů a na ohromné ztráty,
jež tím v rodinách českých středoškolských
čekatelů kancelářské služby
soudní po tolik let se byly nahromadily.
Vzhledem k uvedeným poměrům navrhuje výbor
státně zřízenecký, aby se soudním
kancelářským úředníkům
vedoucím, výkonným a asistentům skupiny
C počítala do lhůt postupu časového
i platového posud nevpočtená doba, již
strávili buď jako praktikanti nebo oficianti nebo
pomocníci. U těch, kteří byli přijati
r. 1898, aby se počítala praktikantská doba
jedním rokem, u ostatních třemi roky podle
ustanovení služební pragmatiky. Celkový
náklad činí 65.000 K.
Tím má býti aspoň do budoucna vyrovnána
křivda, nemožno-li ji vyrovnati též se
zřetelem k minulosti.
Žádá pak slavné Národní
Shromáždění, aby příslušný
tento zákon schválilo,
Soudním kancelářským úředníkům
vedoucím, výkonným a kancelářským
asistentům skupiny C počítá se do
lhůt postupu časového i platového
posud nepočtená ona doba služební, kterou
strávili ve službě praktikantské, oficiantské
nebo pomocnické, při čemž oněm
kteří nastoupili do kancelářské
služby soudní r. 1898, počítá
se praktikantská doba jedním rokem, ostatním
třemi roky, při celkovém výpočtu
podle ustanovení služební pragmatiky.
Toto započtení služební doby jest účinné
dnem 1. května 1919.
Provésti tento zákon se ukládá ministru
spravedlnosti a financí.