Zasedání Národního shromáždění československého roku 1919.

Tisk 1046.

Dotaz

členů Národního shromáždění Fr. Oklešťka, Zatloukalové-Coufalové a soudruhů na ministra Národní obrany o přenechání jedněch velikých kasáren na byty pro železniční úředníky a zřízence v Olomouci.

Státní převrat ze dne 28. října 1918 měl v zápětí novou organisaci železniční služby v Československé republice, při čemž nejvíce byla dotčena Morava.

Tratě probíhající Moravou, které až do převratu byly z větší části ve správě ředitelstev vídenských, rozděleny byly na dvě ředitelství, a to na ředitelství v Olomouci a na nově zřízené ředitelství v Brně.

Po tomto rozdělení nastalo stěhování železničních zaměstnanců k rozšířenému ředitelství do Olomouce, a to jak z německého Rakouska, tak i z tratí sev. dráhy probíhající Moravou.

Šlo při tom o rychlé vybudování jednotlivých oddělení u ředitelství, aby nově přidělené trati mohly býti řádně spravovány.

Zvlášť z německého Rakouska byl příliv veliký, neboť čeští železniční zaměstnanci byli tam zprošťováni služby a v mnohých případech i s rodinami vyhazováni na dlažbu.

Tímto stěhováním dostoupila bytová nouze v městě Olomouci, které bylo již dříve charakterisováno nedostat m bytů pro střední stavy, svého vrcholu.

Podle informací, získaných u bytové evidence města Olomouce, byly koncem měsíce března 403 rodiny bez bytů, z čehož připadalo na železniční zřízence asi 250 bytů.

Toto číslo železničních zřízenců bude ještě zvýšeno, jelikož jednotlivá oddělení ředitelství nejsou dosud tak obsazena, jak toho zájem služby vyžaduje.

K zdolání úkolu, přírůstek tento vhodně v Olomouci umístiti, uvedeny byly v život tři bytové komise, a to: komise pro způsobení a zdravy vývoj stavební činnosti v Olomouci, a komise pro získávání bytů adaptací objektů, ponejvíce kasáren.

Komise pro získávání bytů adaptací obrátila se koncem měsíce ledna na ministra Národní Obrany, který tou dobou meškal v Olomouci, aby poskytnuto bylo pro stavební účely dragounských kasáren na Novém Světě u Olomouce, které byly tou dobou prázdné. Deputaci bytové komise bylo po vyšetření sekretářem pana ministra oznámeno, že kasáren může se pro žádaný účel použiti. Ředitelství státních drah v Olomouci obrátilo se po tomto jednání ihned na ministerstvo železnic o poskytnutí potřebných peněz, aby adaptace se mohla rychle provésti.

V druhé polovici měsíce února bylo vsak zprávou ministerstva Národní Obrany zakázáno zabrati kasárny s poukazem na to, že je třeba v Olomouci umístiti několik tisíc legionářů z Italie.

Zatím byl začátkem března do prázdných kasáren na Novém Světě přeložen zákopnický prapor z Brna.

Bytová komise jsouc přesvědčena, že bytová otázka v Olomouci dá se řešiti rychlým tempem toliko zabráním a adaptací kasáren, vyslala k ministrovi Národní Obrany koncem měsíce března zvláštní deputaci, která na bytovou nouzi v Olomouci zvlášť poukázala a znovu za postoupení kasáren požádala.

Pan ministr Národní Obrany projevil ochotu, poměry ubytování vojska v Olomouci znovu vyšetřiti, a zařídil, že v této věci konalo se v Olomouci dne 3. dubna šetření zúčastněnými činiteli.

Leč komisi pro vyšetření těchto poměrů bylo ihned na počátku řízení z počínání delegáta ministerstva Národní Obrany zřejmé, že naděje její na úspěch jsou velmi nepatrné.

Výsledek tohoto jednání byl, že pro adaptaci bylo poskytnuto objektů pro byty méně cenné, které vyžadují značných adaptací a dávají výsledek, co se bytů týče, naprosto nedostačující.

Jelikož koncem dubna přeložen byl do Olomouce oddíl pluku čís. 72 z Bratislavy, máme dojem, že do Olomouce se hromadí vojsko za tím účelem, aby se pro bytovou akci nemusilo nic z kasáren postoupiti.

Správní komise města Olomouce, která stavbou 2 nových domů a adaptací vhodných objektů snaží se aspoň částečně bytové nouzi pomoci, nemůže otázku bytovou řešiti tím tempem, jak jest žádoucné, jelikož nenalézá podpory u vojenské správy, ač 10 kasáren v Olomouci jest majetkem města.

Nemůžeme dále přihlížeti, aby otcové rodin bydlili zde bez svých rodin po celé měsíce po 5 až 8 v jednom pokoji v klášteře Uršulinek; nemůžeme dále trpěti, aby celá řada rodin bydlila v železničních vozech, nemůžeme bráti odpovědnost za rodiny zřízenců, které čekají na osvobození z německého Rakouska.

Konečně upozorňujeme, že mezi železničními zaměstnanci panuje nad nedemokratickým jednáním ministerstva Národní Obrany velké rozhořčení a že jsou zaměstnanci také rozhodnuti po vyčerpání poslední zákonité cesty sáhnouti k svépomoci.

Vzhledem na uvedené táží své podepsaní:

1. Jest pan ministr Národní Obrany ochoten naříditi, aby do Olomouce nebylo více vojsko překládáno?

2. Jest pan ministr Národní Obrany ochoten některé oddíly přeložiti z Olomouce do okolních měst a míst a jedny velké kasárny buď houfnické anebo dragounské uprázdniti a pro bytovou akci postoupiti?

3. Jest pan ministr Národní Obrany ochoten uznati rovnoprávnost železničních zaměstnanců s vojákem v aktivní službě a poskytnouti rodinám jejich ubytování?

V Praze dne 20. května 1919.

Fr. Okleštěk, Zatloukalová-Coufalová,

Lukeš, Chaloupka, Dr. Viškovský, Bradáč, Otm. Hrejsa, Zíka, Adolf Prokůpek, V. Stoupal, J. Klega, Chlebounová, Babánek, Špaček Josef, Šolle, Hucl, Frant. Jan Kroiher, Donát, Měchura, Dvořák, Vraný, K. Sáblík.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP