Podle §u 1. řádu volení do obcí
přísluší aktivní právo
volební zásadně toliko občanům
republiky česko-slovenské, Předpokladem tohoto
práva jest tudíž státní občanství
česko-slovenské. Poněvadž dosud otázka
státního občanství v Národním
shromáždění řešena nebyla,
platí o ní zásadně ustanovení
bývalého rakouského právního
řádu. Tento řád neřeší
ovšem konkretní případ přeměny
rakouského státního občanství
ve státní občanství jiné, jež
vztahovalo by se na totéž území a předpokládalo
proto státoprávní převrat, Zejména
není pak zásadou uznanou rakouským právním
řádem, že by ten, kdo má domovské
právo, tím též nabýval příslušného
státního občanství. Platí jen
pravidlo, že na území bývalého
rakouského státu nemůže nikomu příslušeti
právo domovské, není-li státním
občanem, a zároveň další zásada,
že každý státní občan musí
míti právo domovské v některé
tuzemské obci.
S těmito pravidly nelze vystačiti, chceme-li rozhodnouti
otázku, koho jest pokládati za státního
občana republiky česko-slovenské. Jisto jest
jen tolik, že bývalé státní občanství
rakouské pominulo a že na jeho místo via facti,
nikoli však nějakým výslovným
právním ustanovením nastoupilo státní
občanství česko-slovenské.
Volební řád v citovaném §u 1,
předpokládá patrně platnost pravidla
shora řečeného, t. j. že každý,
kdo má právo domovské v některé
z obcí, náležejících do oblasti
česko-slovenského státu, má zároveň
československé státní občanství,
jinými slovy, že v něm udala se převratem
dne 28. října 1918 automatická změna
státního občanství rakouského
v státní občanství česko-slovenské.
Poněvadž však, jak bylo řečeno,
zásada tato ve skutečnosti neplatí, bylo
by nutno v zájmu právní jistoty ji výslovně
uzákoniti.
Než i jiné důvody mluví pro neprodlené
vydání prozatímního zákona
o státním občanství česko-slovenském.
Území našeho státu vzniklo z území
dvou samostatných států, v nichž platilo
odlišné státní občanství
a samostatné právní řády. Tyto
právní řády vztahovaly se sice zásadně
toliko na oblast dotčených států,
jsou však případy výminečné,
ve kterých tato platnost nebyla přimknuta na území,
nýbrž na osobu státního občana,
ať byl kdekoliv (statuty personální). Takovým
případem jest na příklad úprava
práva manželského. Schopnost uzavříti
sňatek podle ustanovení dotčeného
právního řádu, forma uzavření
tohoto sňatku, povinnosti alimentační atd.
posuzují se v konkrétních případech
podle státního příslušenství
dotčených osob. Předpokládáme-li,
že v republice česko-slovenské jest jen jedno
a jediné státní občanství,
mohou z toho vzejíti povážlivé zmatky
vzhledem k tomu, že uvedené materie byly různě
upraveny právním řádem rakouským
a uherským. Tam platila na př. pro katolíky
nerozlučitelnost manželství a obligatorní
forma sňatku církevního. Zde byla dovolena
i pro katolíky rozlučitelnost a obligatorní
forma sňatku civilního.
Za uvedeného předpokladu (jednotnost státního
občanství česko-slovenského) měl
by tudíž vlastně každý státní
občan v dotčených směrech na volný
výběr ustanovení dvou obsahově si
odporujících právních řádů.
Tím dokázána jest neodkladná nutnost
zákona, který by příslušnou materii
povšechně a prozatímně upravil.
Z prozatímnosti navrhované úpravy plyne,
že návrh upravuje toliko převratem ze dne 28.
října 1918 způsobenou přeměnu
dřívějšího rakouského,
nebo uherského, státního občanství
ve státní občanství československé,
nedotýkaje se dosavadních právních
ustanovení o způsobu nabývání
a pozbývání státního občanství
vůbec.
Ti, kdož dne 28. října 1918 příslušeli
domovským právem do některé z obcí,
jež patří do území republiky
česko-slovenské, pozbyli tímto dnem svého
dosavadního státního občanství
a nabyli státního občanství republiky
česko-slovenské.
Pro veškeré území republiky česko-slovenské
platí jediné a jednotné státní
občanství.
V případech, kdy působnost některého
právního ustanovení vztahuje se toliko na
státní občany, platí i na dále
ustanovení bývalého rakouského právního
řádu toliko pro státní občany
česko-slovenské, pokud byli před 28. X. 1918
státními občany rakouskými, ustanovení
uherského právního řádu pro
státní občany česko-slovenské,
kteří přímo před tímto
dnem měli státní příslušnost
uherskou.
Dosavadní ustanovení o způsobu nabývání
a pozbývání státního občanství
zůstávají nadále v platnosti.
Zákon tento nabývá účinnosti
dnem vyhlášení.
Provésti jej ukládá se ministru vnitra.
Ve formálním směru se navrhuje, aby
návrh přikázán byl výboru ústavnímu.