Zasedání Národního shromáždění československého roku 1919.

Tisk 1036.

Návrh

člena Národního shromáždění Landové-Štychové a spol., aby byly zrušeny klášterní školy.

Národní Shromáždění račiž se usnésti:

Koncem školního roku 1918/19 zrušují se všechny soukromé klášterní školy mateřské, obecné a měšťanské, jakož i ústavy pro vzdělání učitelek a učitelů a školy odborné a nahražují se světskými školami těchže kategorií.

Odůvodnění.

Výchova a učení ve školách svrchu uvedených nejsou vedeny v duchu zásad pedagogických našich reformátorů, jimiž během posledního půlstoletí česká škola národní byla utvářena a nedosahuje proto cílů, reformátory vytčených. Naopak dbá svých zvláštních, duchu národní povahy české protichůdných cílů a vyhledává proto pedagogické způsoby a vyučovací methody zcela nepřijatelné.

Tak zejména výchova na soukromých klášterních školách národních a ústavech učitelských:

l. odporuje zásadě výchovy k samostatnosti, neboť potlačuje každý spontánní projev, který by třeba jen nepatrně uchyloval se od smýšlení a cítění, dětem nařízeného. Každý samostatný projev dítek i kandidátek jest potlačován a za jedině správné chování prohlašuje se naprosté podřízení a bezpodmínečná, bezduchá, velmi často i bezcharakterní poslušnost a passivnost. Tím potlačuje se nikoliv jen aktivita dítek, moderní školou tolik a jistě správně ceněná, ale láme se též v zárodcích všeliká mravní odpovědnost a statečnost a tím i mravní a myšlenkový vzrůst.

2. Tyto poměry vedou nutně k dalšímu zásadnímu pedagogickému nedostatku, který poškozuje každou možnost úspěšné výchovy, a k nedosti spravedlivému oceňování dítek. Duch v těchto školách panující nepřipouští všestranného a laskavého posuzování dítek, ale sám jsa v projevech svých omezen a takřka uvězněn železnou přísností a jednostranností svého myšlenkového i mravního ovzduší a jeho řádů, nemá a nemůže míti pochopení pro projevy života, dítek a tím méně kandidátek učitelství, inspirovaných bohatým myšlenkovým i mravním vřením dnešního života lidského.

3. Životní odloučenost řádových učitelek od právních, sociálních, hospodářských a kulturních poměrů, v nichž žije všechen národ, jejich cizinectví v národě vylučuje, aby vychovávaly národně uvědomělé, lidově a sociálně cítící příslušníky republiky, neboť lidově a sociálně lze dnes vychovávati jedině těm, kteří životem v společnosti takto byli vychováni a stále se vychovávají. Vzdálenost vyučovacích hledisek řádové klášterní učitelky od skutečného života a jeho kulturních potřeb dojista poškozuje i výběr a uspořádání jejího vyučování.

4. Jde však dále o důležité podpory vyučování a o vyučovací methody. Moderní vyučování ponechává učiteli svobodný výběr vyučovacích method a od nejbližší budoucnosti očekává definitivní uskutečnění vyučovacích method hlásaných kdysi naším Komenským, potvrzených novějšími poznatky biologickými, psychologickými a noetickými, jejichž soubor označujeme pojmenováním dělné školy. Dělná škola značí radikální převrat methodický. Ona uvádí aktivitu dětí ve škole na nejvyšší dnes přístupný stupeň, zavádí do mnoha oborů vyučování dílenské, ale uvádí též dítě při vyučování do přírody a způsobů kulturního života obyvatelstva. Je samozřejmo, že takto udílené vyučování naprosto se vymyká možnostem, jež po ruce má klášterní řádová učitelka, že je možné jedině ve škole veřejné učitelce světské, nemá-li naprosto sejíti s cesty.

Soukromé klášterní školy jsou přímým nebezpečím při konečném moderním, národním a lidovém vybudování našeho školství, neboť zvláštním rázem svým, svou odloučeností od světa, neživotní dnes tvůrčí tradicí svou a přímou závislostí, v jaké jsou k církvi a její správě, přikloněny jsou zcela jiným a často opačným cílům i prostředkům vyučování a výchovy a svými možnostmi praktickými oddalují, v nejlepším případě zdržují dnešní školu od dosažení cílů.

Návrh budiž přikázán výboru školskému.

V Praze dne 15. května 1919.

Landová-Štychová.

Dr. T. Bartošek, Kopeček, Freiman, Dr. Klouda, Sladký, Slavíček, Dr. Franke, P. Maxa, Buříval, Dr. Krouský, Dr. Veselý, St. K. Neumann, Dr. F. Krejčí, Dr. Bouček, Holejšovský, Jan Hrizbyl, Skorkovský, Svozil, Tučný, Dr. Heidler, Hrouda, Zeminová, Pelikán.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP