Potřeba republiky na běžný rok rozpočtena
jest skoro na šest milliard. Tato neobyčejně
vysoká potřeba vyvolána jest jednak mimořádnými
věcnými potřebami (národní
obrana a znovuvybudování znehodnoceného státního
majetku, zvláště železnic), jednak ale
tím, že jsou peníze znehodnocené,
takže stát musí platit úředníkům
a zřízencům přídavky a musí
všechno platit dráže. Úhrada zvýšené
potřeby skupiny první jest hledati v úvěru,
poněvadž jsou to vlastně investiční
náklady nového státu, které nám
musí pomoci nésti i generace příští,
které ostatně teprve se budou plně těšiti
z výhod, jež vyplynou z osamostatnění
českého národa.
Avšak pokud zvýšená peněžní
potřeba republiky vyplývá pouze z té
okolnosti že naše měna jest znehodnocena, jest
tomu jinak. Klesající měna jest kollektivní
výraz pro fakt, že všeobecně stouply peněžní
důchody na straně jedné, a klesla výroba
na straně druhé, takže hladina cenová
stoupla. Průměrně stouply důchody
čtyřikráte a cena životní míry
osmkráte. Že důchody stouply průměrně
čtyřikráte, o tom svědčí
výsledky daní z příjmu z r. 1918.
o tom svědčí zvýšení mezd
atd. Má-li domácnost čtyřnásobný
důchod a stoupla-li cena životní míry
osmkráte, zařizuje domácnost své výdaje
dle toho, šetří na potřebách
zbytných, aby zbylo na potřeby nezbytné.
Že cena životní míry stoupla osmkráte,
lze zjistiti na budžetech domácnostních, což
jsem provedl pro 65 učitelských rodin na Moravě.
Každá domácnost usiluje o to, aby svůj
důchod zvyšovala stejným tempem, jak stoupají
důchody v národním průměru.
Nedosáhne-li toho, pak nese z pokleslé výroby
větší újmu nežli nese národ
v celkovém průměru. Tuto tendenci - zvýšiti
důchod na průměrný poměr -
mají všechny hospodářské subjekty,
jichž důchod se tvoří soutěží
a volnou úmluvou, za národním průměrem
zůstavují pouze gažisté, zvláště
gažisté veřejní, jichž důchody
jsou vyměřeny právními normami.
Běží o to, aby se do těchto poměrů
včlenilo hospodářství veřejných
svazků, zvláště hospodářství
státní. Jestliže běžné berně,
daně a poplatky nejsou přizpůsobeny zvýšeným
peněžním výnosům a důchodům,
tedy relativně stále méně zatěžují
soukromá hospodářství. Důsledek
jest, že se stávají poplatky železniční,
poštovní a jiné relativně méně
tíživými, že se takto zlevnělých
státních institucí plněji užívá,
že jest stát více zatěžován,
že stát musí své potřeby mnohem
dráže platiti, že jest tlačen požadavky
zřízenců za zvýšení platů,
že se objevuje deficit v jeho hospodaření a
že nemůže udržovati platy zřízenců
na průměrné poměrné úrovni.
Nezdvihne-li stát své berní soustavy v poměru
ke stoupnuvší soustavě hospodářských
čísel, uvádí se do krise. Deficit
z toho vzešlý nelze uhrazovati půjčkami,
poněvadž neběží o mimořádný
výdej v obvyklém smyslu. Principem musí býti,
aby toto plus bylo uhrazeno přituženým daňovým
šroubem, který však neznamená skutečné
větší reálné zatížení,
nýbrž pouze udržení skutečného
zatížení dosavadního. Berně státní
měly by dnes vynésti čtyřikráte
tolik jako v míru, takže platy železniční,
poštovní, soudní atd., třeba, aby byly
udrženy na skutečné mírové výši,
sečtvernásobiti oproti jich číselné
výši mírové. Mají-li lidé
čtvernásobný důchod, pak budou jízdné
za stejnou trať 40 K pociťovati stejně, jako
při jednoduchém důchodu jízdné
10 K. To je důležito už teď pro příští
devalvaci peněz, aby bylo možno v devalvačním
poměru všechny daně a poplatky snížiti.
Soustava státních berní není u
nás nijak přizpůsobena úžasně
stoupnuvším důchodům a výnosům.
Jedině daň z příjmů a daně
kvotové samočinně přinášejí
výsledek stoupnuvších důchodů.
Jest však známo, že důchodová daň
postihuje velmi nedokonale důchody skutečné.
Jí uchází namnoze důchody zemědělců,
kteří konsum z vlastní výroby stále
nechtějí za důchod uznati, jí uchází
důchody z nesnadno zjistitelných peněžních
kapitálů. Poměrně nejpřesněji
se zjišťuje důchod pracovní, který
jest daní z příjmů proto poměrně
nejvíce zatížen. Daň z příjmů
je progresivní, avšak progresse jest příliš
nepatrná, jakož vůbec celá daň
z příjmu. Nejnižší stupeň
daně činí 13.6 K ze 1600 K, což jest
0.8%, nejvyšší daň činí
pouze 6.7%; od 200.000 K důchodu nahoru není
už vůbec možná žádná
jiná progresse nežli od 6 do 6.7% a daň dále
jest skoro už jen proporcionální. Kdo má
ročně million korun důchodů platí
6.9% daní, ten, kdo má 210.000 K platí 6%.
Proč se u 200.000 K skoro úplně progresse
zastavuje, bylo snad pochopitelno v Rakousku při milionových
důchodech, jež se úmyslně chránily,
ale není už pochopitelno v republice naší.
Dále, jak bylo řečeno, jest daň z
příjmů příliš nízká.
Na první pohled zdá se býti velmi nepopulárním
navrhovati zvýšení daní z příjmů.
Ale nezvýší-li se tato daň, nezbude
nežli zavésti nové, nebo zvýšiti
staré daně spotřební, které
postihují právě nejmenší důchody
nejvíce. Kdo má 200.000 kor. příjmů,
nemůže snísti 100 kráte tolik cukru
atd., jako ten, kdo má 2000 korun konsumovati, ale kapitalisuje.
Nezvýší-li se daň z důchodů
a zvýší-li se daně spotřební,
neujde dani člověk s malým důchodem,
ale právě člověk veliký, kdežto
kdyby se od malých stupňů daň z příjmů
zvýšila, vzrostlo by zvýšení při
progressi ve vysokých stupních velmi vysoko. Zvýšení
daně z příjmu jest v zájmu širokých
vrstev lidových.
Za války zavedena byla přirážka k dani
z příjmů, která činí
u důchodů
3000 | 5200 K | 15% | |||
5200 | 7200 K | 20% | |||
7200 | 10000 K | 25% | |||
10000 | 14000 K | 30% | |||
14000 | 20000 K | 35% | |||
20000 | 26000 K | 40% | |||
26000 | 32000 K | 45% | |||
32000 | 40000 K | 50% | |||
40000 | 48000 K | 55% | |||
48000 | 56000 K | 60% | |||
56000 | 64000 K | 65% | |||
64000 | 76000 K | 70% | |||
76000 | 100000 K | 80% | |||
100000 | 140000 K | 90% | |||
140000 | 200000 K | 100% | |||
přes 200000 K | 120% |
Jak vidno, zavedena byla v této přirážce
intensivnější progresse nežli doposud,
avšak progresse ta je pořád slabá, poněvadž
při nejvyšším progressivním stupni
nečiní daň stále ani celých
15% důchodů (daň i s přirážkou),
a od 200.000 K příjmů se progresse zase zastavuje.
Mimo to jest stupnice přirážek vytvořena
příliš mechanicky. Nicméně tento
systém přirážek k dani z příjmů
má zcela jiný význam nežli přirážka
k daním objektivním, na př. k dani pozemkové,
poněvadž zde byla přirážka proto
nutna, ježto se stoupající peněžní
výnosy pozemků samočinně v dani jeviti
nemohly, kdežto v dani z příjmů se peněžní
zvýšení příjmů jeví
samočinně. Přirážka zde tedy
uznává, že daň z příjmů
jest nízká a progresse nedostatečná.
Než i po přirážce zůstává
daň ve vysokých stupních příliš
nízkou a její progresse nevyhovuje nejen pro svou
mechaničnost, ale i proto, že se zase progresse u
200.000 K zastavuje.
Z důvodů výše uvedených potřebovala
by celá daň z příjmů reformy.
Byla by zde možnost přetvořiti základ
řádné daně anebo přetvořiti
přirážku k řádné dani
tak, aby hořejším účelům
hověla. Volím cestu druhou, poněvadž
zintesivnění daně z příjmů
nemá míti hned z prvu pečeť trvanlivosti.
Budoucnost ukáže teprve, bude-li trvale třeba
daně z příjmu tak intesivní. Reformy
však nelze provésti ve formě percentuální
přirážky ke staré dani, poněvadž
jednak jest základ nedostatečný, jednak procentem
přirážky se nedá vystihnouti vše
co chceme. Navrhuji proto nahraditi dnešní přirážku
k dani z příjmu mimořádnou daní
z příjmu. Představuji si arci, že tato
mimořádná daň se stane daní
řádnou a dnešní řádná
daň, že odpadne, jakmile odpadnou přirážky
válečné k daním přímým.
Principem jest, aby tato mimořádná daň
nebyla nikde nižší nežli dnešní
válečná přirážka, aby
tato mimořádná daň byla ve vyšších
stupních intensivnější nežli dnešní
přirážka a aby tato mimořádná
daň byla důsledně progressivní, nezastavujíc
své progressivity u 200.000 K už proto, že dnes
teprve asi million representuje to, co v míru 200.000 K.
Tato mimořádná daň by měla
počíti u existenčního minima dnešním
poměrům přiměřeného,
tedy u čtvernásobné výše existenčního
minima mírového (4X1.600 6.400 K).
Mimořádná daň má v tomto stupni
existenčního minima (při 6000 K) činiti
asi 1% důchodu. Odtud však má postupovati progressivně
tak:
1. aby při jednom millionu důchodů činila
asi 18%,
2. aby se progresse nezastavila při žádné
určité cifře,
3. aby, co zbude po zdanění ve stupnici vyšší,
bylo vždy větším, nežli co zbude
po zdanění ve stupnici nižší,
4. aby progressí nemohla býti nikdy více
než polovice důchodů vyčerpána.
Těmto požadavkům vyhovuje tato formule:
[Formuli mně
sestavil dle hořejších postulátů
prof. Dr. B. Macků.]
p jest příjem zdanitelný (důchod).
Dle této formule činila by mimořádná
daň
u důchodů K | K | % |
3.000 | 17 | 0.53 |
6.000 | 65 | 1.09 |
10.000 | 145 | 1.45 |
20.000 | 425 | 2.13 |
30 000 | 773 | 2.84 |
50.000 | 1.720 | 3.40 |
100.000 | 4 535 | 4.53 |
200.000 | 13.380 | 6.63 |
500.000 | 59.755 | 11.95 |
1,000 000 | 183.090 | 18.31 |
5,000.000 | 1,821.065 | 36.42 |
Jaký rozdíl se jeví oproti zdanění
dnešnímu, budiž illustrováno tímto
srovnáním:
Důchod K | Řádná daň z příjmů | Válečná přirážka | Daň i přirážka | Mimořádná daň dle návrhu | Řádná i mimořádná daň dohromady | ||||||
korun | %důchodů | korun | %řádné daně | % důchodů | korun | %důchodů | korun | %důchodů | korun | %důchodů | |
3.000 | 40 80 | 1.36 | 6.12 | 15 | 0.21 | 46 92 | 1.57 | 17 | 0 53 | 57 80 | 1.89 |
6.000 | 127.- | 2.16 | 25.40 | 20 | 0.42 | 152.40 | 2.58 | 65 | 1.09 | 192.- | 3.25 |
10.000 | 273.- | 2.73 | 65.50 | 25 | 0.65 | 338.50 | 3,38 | 145 | 1.45 | 418.- | 4 18 |
20.000 | 706.- | 3.53 | 46.30 | 35 | 1.23 | 952.30 | 4.76 | 425 | 2.13 | 1.131.- | 5.66 |
30.000 | 1.169.- | 3.89 | 526.- | 45 | 1.75 | 1.795.- | 5.64 | 773 | 2.84 | 1.942.- | 6.73 |
50.000 | 2.106.- | 4.24 | 1.263.60 | 60 | 2.52 | 3.369.60 | 6.76 | 1.720 | 3.40 | 3.826.- | 7.64 |
100.000 | 4.841.- | 4.84 | 3.872.80 | 80 | 3.87 | 8.713.80 | 8.71 | 4.535 | 4.53 | 9.376.- | 9.37 |
200.000 | 12 030.- | 6.- | 12.030.- | 100 | 6.- | 24.060.- | 12.- | 13.380 | 6.63 | 25.410.- | 12.63 |
500.000 | 31.460.- | 6.29 | 37.752.- | 120 | 7.55 | 69.212.- | 13.84 | 59.755 | 11.95 | 91.215.- | 18.24 |
1,000.000 | 64.960.- | 6.49 | 77.952.- | 120 | 7.79 | 142.912.- | 14.28 | 183.090 | 18,31 | 248.050.- | 24.80 |
5,000.000 | 332.980.- | 6.65 | 399.516.- | 120 | 7.99 | 732.446.- | 14.64 | 1.821.055 | 36.42 | 2.15.045.- | 43.07 |
Jak z tohoto přehledu vysvítá, dotkla by
se progresse dle mého návrhu hlavně nejvyšších
příjmů a to stále intensivněji,
což jest účelem věci jak s hlediska
berního, tak zvláště sociálního.
Finanční efekt této změny nemohu posouditi,
nemaje příslušných berních předpisů
po ruce. Uvažme situaci jediného poplatníka.
jenž má dnes 100 millionů korun ročních
příjmů. (A máme takové.) Dle
platných norem by zaplatil nejvýše 15 milionů
korun daně z příjmů s přirážkou,
dle mého návrhu zaplatil by 47 milionů.
Na místě dosavadní státní přirážky
k řádné dani z příjmu zavádí
se mimořádná daň z příjmu
jako příplatek k řádné dani
z příjmu.
Daň tato počíná u ročního
důchodu 6000 K a mezi 6000-6600 K důchodu činí
65 K. Odtud postupuje dle stupňů příjmových,
stanovených pro řádnou daň z příjmů
dle zákona ze dne 23. ledna 1914 č. 13. ř.
z. a to tak, že se pro nižší hranici jednotlivých
příjmových stupňů vypočte
mimořádná daň z příjmu
v celých korunách zaokrouhlením nahoru dle
tohoto vzorce:
Daň tato se bude vyměřovati a vybírati
současně z řádnou daní z příjmů
a v témže řízení.
Provedení tohoto zákona, jenž bude působiti
zpět od prvního ledna 1919, ukládá
se ministru financí.
Ve formálním ohledu se navrhuje, aby návrh
tento přikázán byl výboru finančnímu.