Zřízení úřednických
komor, jakožto zájmového zastoupení
úředníků a gážistů
jest právě tak dávnou tužbou této
sociální třídy, jako zřízení
komor dělnických, přáním dělnictva.
Nucené zájmové seskupení jest na postupu.
Podnikatelé v obchodu a průmyslu jsou, pokud běží
o živnosti nuceně, pokud o továrny, fakultativně
sorganisováni v živnostenských společenstvech,
obchod a průmysl mimo to v obchod. a živnostenských
komorách. Zcela podobně mělo býti
zemědělství sorganisováno v nucené
zemědělské svazky (zájmová
společenstva) dle říš. rámcového
zákona z r. 1902. Máme komory inženýrské,
advokátní, notářské atd.
Vědomí společenské sounáležitosti
gažistů proniklo později nežli u dělnictva
jednak proto, že skupina tato zahrnuje velmi rozdílné
kategorie zaměstnanců, jednak ale též
proto, že jejich soc. postavení před válkou
nebylo tak tísnivé, aby je tlačilo do vědomí
sociální sounáležitosti a do společné
organisace. V té příčině přivodila
válka dokonalý obrat. Lze beze sporu říci,
že válka postihla gažisty poměrně
nejvíce. Všechny společenské třídy
musí přirozeně nésti úbytek
produkce nastalý za války, což se jeví
zmenšením jích konsumu. Do jaké míry
nesou tento úbytek jest zřejmo na vzrůstu
peněžních důchodů různých
spol. tříd. A v té příčině
jest jisto, že poměrný vzrůst důchodů
gažistů zůstal hluboko za vzrůstem průměrného
důchodu v národě a zvláště
též za poměrným vzrůstem peněžních
důchodů dělnictva, tedy za mzdou. To platí
jak o veřejných, tak o soukrom. gažistech ve
stejné míře. Ba lze říci, že
soukromí gažisté těšili se přece
jen pružnějšímu vývoji svého
důchodu nežli zřízenci veřejných
svazků.
Tato situace pochopitelně tlačí gažisty
k vědomí společné věci a společných
zájmů, k tužší organisaci a k aktuálnímu
přání, aby zájmy této společenské
třídy byly navenek právě tak zastoupeny,
jako zájmy ostatních společenských
tříd. odtud požadavek úřednických
komor.
První otázka, jež se pro zřízení
těchto komor naskytla jest, mají-li býti
společny s dělnictvem, anebo zvláštní.
Pro eventualitu druhou mluví mnoho věcných
důvodů, zvláště též
okolnost, že právní včlenění
soukromých zřízenců do výrobního
procesu jest zcela obdobné, jako včlenění
dělnictva. Sociál. problém soukrom. zřízenců
kryje se kvalitně se soc. problémem dělnictva.
Jest to skupina lidí nevládnoucích výrobními
prostředky, u nichž běží právě
jako u dělnictva hlavně o 3 otázky. 1. Jak
včleniti zaměstnance do výrobního
processu? (zprostředkování práce,
nezaměstnanost). 2. Jak upraviti pracovní smlouvu?
(otázka mzdy, pracovní doby, hygieny v závodě
atd.?). 3. Jak zaopatřiti zaměstnance a jich příslušníky
k prácí nezpůsobilé (soc. pojištění).
Jestliže kvalitně spadá otázka gažistů
s otázkou dělnickou v jedno, jsou přece zde
kvantitní rozdíly velmi podstatné. Rozdíl
mezi gažisty a dělníky jeví se v průpravě,
zpravidla ve výši platu a pevnějším
postavení. Proto ode dávna se gažisté
domáhali, aby nebyli zahrnováni pří
řešení jednotlivých výše
zmíněných otázek s dělnictvem
v jednu skupinu, nechtějíce s nimi úplné
nivelisace, nýbrž vědomi jsouce si příznivějšího
postavení (lepších risk, zdravotních
poměrů atd.), domáhali se vlastního
pojištění pro každý případ
výdělkové ztráty, což patrno
jest i v přítomné době na jejich zápasu
o záchranu vlastních pokladen nemocenských.
Není nám posuzovati správnost či nesprávnost
tohoto stanoviska, však musíme vycházeti z
toho, že společenská třída čítající
v národě sta tisíce osob výdělečně
činných, a daleko více příslušníků
má nárok, aby mu nebyla vnucována organisace
jiná, než jakou si přeje, zvláště,
běží-li o organisaci zájmovou. Z té
příčiny, jakkoli byl kdysi chystán
návrh zákona pro říšskou radu
na zřízení společných komor
dělnických a zřízeneckých,
navrhuji vzhledem k zmíněným poměrům
nastalým za války zřízení samostatných
komor úřednických.
Pojem gažisty jest celkem jasný. Pensijní zákon
a novella k němu dosti těžce vyhraňovala
pojem soukrom. zřízence, ale jen proto, poněvadž
chtěla určiti okruh osnov podřízených
pens. pojištění positivně, naproti tomu
bylo žádoucno, učiniti tak negativně
rozšířením pensijního pojištění
na všechny smluvní zřízence nedělníky.
Ve skupině gažistů v tomto smyslu jsou jednak
úředníci soukromí, jednak veřejní.
Rozdíl spočívá nikoli v tom, že
jejich zaměstnavatelem jest jednou subjekt soukromý,
podruhé subjekt veřejný, poněvadž
i ve službách obce, země nebo státu
může býti zřízenec soukromý.
Záleží na právní povaze služebního
poměr u, je-li totiž obsah služebního
poměru upraven smlouvou mezi zaměstnavatelem
a zaměstnancem byť v rámci zákona, anebo
je-li konkretní služeb. poměr upraven donucovacím
výrokem veřejného svazku. Arci subjekt soukromý
nemůže následkem toho zaměstnávati
jiných než-li soukromých zřízenců.
Vyskýtá se tedy další otázka,
mají-li úřednické komory zahrnovati
gažisty všechny, anebo jen gažisty soukromé.
Sociál. postavení gažistů soukrom. i
veřejných jest sociálně obdobné,
právně, jak vyloženo, zásadně
různé. K vysvětlení doklad: Soukromí
sřízenci banky uzavírají s bankou
pracovní smlouvu se vzájemnou výpovědí,
mohou kdykoli požadovati zlepšení svého
postavení, mohou odpíráním práce
(stávkou) kollektivně vymáhati své
požadavky atd. Naproti tomu dlužno na př. učitelstvu
právo na stávku zásadně odepříti.
Neboť jestliže učitelstvo stávkuje pro
zlepšení svého postavení, nestávkuje
proti zemi jako zaměstnavateli, poněvadž země
jako zaměstnavatel nemůže, jsouc vázána
zákonem, dávati učitelům platů
jiných, než zákonem normovaných, a směřovala
by tudíž taková stávka proti zemi, jakožto
zákonodárnému subjektu, což vlastně
znamená revoluci. Právo na revoluci, t. j. na mocenský
převrat právního řádu, nelze
právně žádné společenské
třídě přiznati. Proto ve Francii na
př. když v r. 1911 se řešila otázka
práva stávky zřízenců pouličních
drah, řešen byl spor v ten smysl, že se jim právo
na stávku béře, avšak že se jich
poměr zveřejňuje, Jest tedy zásadní
protiva ve způsobu hájení zájmů
veřej. a soukrom. zřízenců a tato
protiva nemůže býti bez účinku
na způsob zastoupení těchto zájmů
v komoře. Bylo by tedy žádoucno, aby sice veškeří
gažisté měli své zastoupení v
komorách, avšak, aby bud. komorami samostatnými,
anebo sekcemi se řečené protivě vyhovělo.
Pro samostatné komory veřejných zřízenců
mluví ta okolnost, že na př. vůči
státu nemůže býti více než
jedna komora státních zřízenců
a nemohou zvláště territoriálně
komory rozdělené samostatně postupovati ve
prospěch zájmů stát. úředníků,
jichž poměry jsou upraveny v celém státě
jednotně.
Z toho stanoviska vycházeje, navrhuji prozatím zřízení
komor zřízenců soukromých, t. j. takových,
jichž služební poměr spočívá
v soukromé pracovní smlouvě, bez ohledu na
to, je-li zaměstnavatelem veřejný nebo soukromý
svazek. Vyloučeno jest tedy nesmluvní úřednictvo
státní. Výjimkou zahrnují se do komor
i veřejní zřízenci jiných veřejných
svazků než-li země a státu, tedy na
př. zřízenci obcí, okresů,
stávajících komor, Pens. ústavů
atd., už z té příčiny, že
by bylo úřednictvo roztrženo, což by nevadilo,
byly-li by současně zřízeny i komory
zřízenců veřejných, což
však by bylo pociťováno, pokud tomu tak není,
jako křivda. Není překážky, aby,
až budou zřízeny komory zřízenců
veřejných, nenastalo důsledné přesunutí.
Že nenavrhuji současně zřízení
komor úředníků veřejných,
má svou příčinu v tom, že organisační
principy těchto komor budou zcela jiné a závislé
tedy na tom, jak bude v republice organisována veřejná
správa vůbec.
Technické důvody velely, aby příslušnost
ke komoře nebyla definována samostatně, nýbrž
aby byla navázána na existující vyhranění
soukromých zřízenců v pens. pojištění.
Tyto technické důvody seznáme později.
Avšak nebylo lze důsledně vymeziti okruh příslušnosti
ke komoře pensijní povinností, poněvadž
pens. povinnost nepřihlížela pouze k sociální
sounáležitosti, nýbrž také k tomu,
je-li jednotlivě nebo skupinově o zřízence
postaráno tak, že jich povinnost pojišťovací
jest zbytečná (na př. zajištění
norm. nároků § 2. bod 6. pens. zák.)
a dále, k tomu, je-li možno od zřízence
vybírati pravidelné příspěvky
a připoutati ho pevně ku pojišťovací
organisaci (na př. vyloučení kočovných
umělců, zaměstnanců cizích
firem bez zastoupení v zemích). Momenty tyto mohly
jen částečně padati v úvahu
při stanovení členství ke komoře,
tak zvláště vyloučení osob posléze
uvedených z členství v komoře by nebylo
spravedlivým, avšak dlužno uvážiti,
že i komora bude vybírati k úhradě svých
potřeb příspěvky od členstva
a že v té příčině narazí
na obdobné obtíže u nich, jako pensijní
ústav. Poněvadž ale na placení nebo
neplacení příspěvků nejsou
zde navázány dalekosáhlé nároky
pensijní, formulována byla příslušnost
těchto osob tak, že jsou členy komory potud,
pokud se přihlásily a příspěvek
svůj platí. Naproti tomu vyloučení
osob z pens. pojištění, o které jest
postaráno jiným způsobem, pro př.
invalidity a stáří anebo, které pro
pokročilý věk jsou z pojištění
vyloučeny, nemůže býti důvodem,
aby byli vyloučeni též ze členství
komory, vyhovují-li jinak.
Okruh členstva komory formuluje se tedy tak, že základem
jest příslušnost k pens. pojištění,
že však odpadá celá řada vyloučení
z důvodů vlastních pojištění
pensijnímu, že osoby kočovně zaměstnané,
anebo pracující pro cizinu bez zastoupení
firmy v republice, jsou členy komory podmínečně,
a konečně, že se do členství
pojímají též všichni smluvní
zřízenci země a státu.
S tím souvisí různý způsob
zjištění členstva komory a vybírání
příspěvků k úhradě komorních
potřeb. Pokud zvláště běží
zde o zjištění členstva, musí
se jedna skupina členstva, která náleží
ke komoře podmínečně, přihlásiti
sama, druhá skupina členstva, která jest
vyloučena z pensijního pojištění,
musí býti přihlášena zaměstnavatelem,
a třetí skupina členstva přirozeně
největší, přihlášena bude
pens. ústavem, pokud se týče ústavy
náhradními. Ke skupině druhé náleží
též zřízenci, o jejichž zaopatření
jest postaráno náhradními smlouvami. Analogické
ustanovení provedeno jest též, jak bude dovozeno,
ve příčině vybírání
příspěvků členských.
Úkoly a působnost úřednické
komory lze shrnouti zásadně ve 4 body:
a) činnost informační, kamž náleží
evidence členstva a jeho soc. poměrů, kterémužto
úkolu odpovídá informační povinnost
členstva (§ 14),
b) návrhy a dobrá zdání směrem
tam, kam dlužno komoře zastupovati zájmy členstva,
zvláště vůči vládě
a zákonodárci.
c) činnost vlastní, vlastní podniky v zájmu
členstva ve směrech jeho sociálního
postavení, ať běží o včlenění
do výrob. processu (průprava k povolání,
zprostředkování práce, podpora nezaměstnaných),
ať běží o úpravu pracovní
smlouvy a její obsah (spolupůsobení při
uzavírání kollektivních smluv, nápomoc
konsumu, v konsumním úvěru) ať běží
o pomoc gažistům k výdělku neschopným
a jich rodinám.
d) jiné úkoly speciální, jež
budou budoucím zákonodárstvím komorám
svěřeny.
Nelze předem vypočísti všech prací,
jichž se komory budou moci v budoucnosti ujati do podrobna,
dnes lze jen směrnice této práce ukázati,
ale nelze pochybovati, že rozvoj komor budou-li míti
pochopení pro své poslání, a o tom
nelze pochybovati, může býti netušeným.
K úhradě své potřeby budou potřebovati
komory přirozeně finančních prostředků.
Komory budou zájmovým zastoupením určité
společenské třídy, a proto musí
platiti zásada, že si svou potřebu musí
uhraditi sami. Navrhuji-li, aby třetinu osobního
nákladu nesl stát, obmezují to, jak patrno,
na osobní náklad, a tudíž nikoli na
náklad, jenž by byl spojen s jinýmí
podniky komory ve prospěch členstva, činím
tak mimo to proto, poněvadž gažisté náleží
k sociálně slabším tří.
dám, takže na takový částečný
příspěvek od státu mohou činiti
nárok, jestliže stát. z vlastních prostředků
dává hojně pramenů k disposici i jiným
třídám společenským, zvláště
průmyslu, obchodu. zemědělství. Stát
přispěje mimo to slevou porta a daní. Musí
dále platiti zásada, aby členstvo komory
uhradilo potřebu komory z vlastních prostředků.
Nemůže tedy býti o tom řeči,
aby snad byli zaměstnavatelé přidrženi
k tomu, aby část těchto příspěvků
platili ze svého. Něco jiného jest při
sociál. pojištění, kde příspěvek
tvoří jaksi součástku mzdy, výrobního
nákladu a cen. Neukládá-li se zde celý
příspěvek zaměstnavateli, který
se bez toho většinou přenese na konsumenty,
má to důvod pouze v tom, aby se udrželo u zřízenců
vědomí, povinnosti a péče o vlastní
budoucnost. U zájmového zastoupení v komoře
jest tomu zcela jinak.
Pramenem k úhradě příspěvků
jest plat úředníka. Úředník
může vedle svého platu míti příjmy
z jiného zaměstnání nebo ze jmění,
avšak on jest členem komory jen vzhledem k postavení
ze kterého čerpá svůj plat a nemůže
tudíž býti přidržen, aby přispíval
ke komoře jinými příjmy než-li
svým platem. Bude však pravidlem. že plat z pracov.
poměrů bude jediným zdrojem důchodů
zaměstnance a proto není překážky,
aby se příspěvky z platů nevybíraly
procentem stejným, nýbrž procentem progressivním.
Aby komora mohla stanoviti procento příspěvků
musí znáti na jedné straně svou potřebu,
na druhé straně příspěvkový
substrákt, platy všech svých členů.
Jest přirozeno, že toto procento příspěvků
vzhledem k oběma proměnlivým činitelům,
jest vyměřovati rok od roku. Usnesení o tom
náleží k nejdůležitějším
v komoře vůbec a, jakkoli se musí opětovati
každoročně, nelze ho svěřiti,
nežli hlavnímu shromáždění
delegátů a vzhledem k jeho veliké důležitosti,
podrobiti schválení ministra sociál. péče.
Vybírání příspěvků
provésti nutno technicky různě pro různé
skupiny členstva. Jest na paměti míti, že
největší část členstva
komory jest pojištěna u Pens. ústavu, nebo
ústavů náhradních, které vybírají
od zaměstnavatelů měsíčně
pens. premie, a jest na snadě, nejen v zájmu komory
a úspory správních výdajů,
avšak i v zájmu zaměstnavatelů, aby
odvádění příspěvků
bylo soustředěno, neboť jakkoliv musí
v zásadě nésti zaměstnanec příspěvek
ke komoře ze svého, jest správně technicky
věc podstatně zjednodušena, uloží-li
se odvádění příspěvků
za všechny zaměstnance zaměstnavateli, který
arci má právo odvedený příspěvek
strhnouti ze mzdy.
Z toho vyplývá trojí způsob vybírání
příspěvků:
a) ve příčině zaměstnanců
pojištěných u Pens. ústavů nebo
ústavů náhradních vybírati
se mají tyto příspěvky prostřednictvím
řečených ústavů od zaměstnavatelů
měsíčně společně s premiemi.
Příspěvky vybrané budou ústavy
vésti zvláště.
Pro pensijní ústav by se technicky věc velmi
usnadnila tím, že by se vyměřovaly příspěvky
v poměru k placeným premiím. To nevylučuje
progresse mimo poslední pojistnou třídu zahrnující
platy nejvyšší. Zde by nezbylo než individuálně
příspěvky vyměřovati, což
ale není vzhledem k menšímu počtu osob
v této třídě tak nesnadné.
Kdyby však komory měly pro všechny členy
komory vybírati příspěvky a vymáhati
přihlášky zvláště, znamenalo
by to zbytečné plýtvání a pro
zaměstnavatele zbytečné zatížení.
b) ve příčině zaměstnanců,
kteří jsou osvobozeni od pens. pojištění
(mimo těch, jež jsou uvedeni sub. c.) a ve příčině
zaměstnanců, o které jest postaráno
náhradními smlouvami, jest zaměstnavatel
povinnen odváděti komoře příspěvky
přímo,
c) zaměstnanci uvedení v §u 2., odst. 2., č.
3, odvádějí sami a přímo svůj
příspěvek komoře.
Samozřejmě nelze tuto novou povinnost vůči
komorám uložiti Pensij. a náhradním
ústavům bez náhrady. Cesta tato volí
se jedině proto, poněvadž jest objektivně
a zvláště vůči zaměstnavatelům
úsporná. Práce však, které by
náhradní ústavy a ústav pensijní
vůči komorám obstarávaly, nenáleží
k jich úkolům, musí býti zvláště
a samostatně obstarávány, a musí se
proto dostati řečeným ústavům
plné náhrady za správní výdaje
s pracemi těmi spojené. Poněvadž bude
je nesnadno zjistiti přesně, mají se určiti
rok od roku paušálem, který určí
po slyšení stran ministerstvo sociální
péče, takže nelze říci, že
by ze zákona tohoto vzešlo pro pens. ústav
neb ústavy náhradní jakékoliv zatížení.
Spíše lze očekávati, že organisaci
úřednictva v úřed. komorách,
dosáhne se plnějšího postižení
všech těch, kdož podléhají povinnému
pens. pojištění.
Co se týče organisace komory rozeznávají
se v osnově 4 hlavní orgány:
a) hlavní shromáždění, jako nejširší
zastupitelstvo gažistů. Hlavní shromáždění
pozůstává z delegátů, jichž
počet se stanoví tak, aby na 700 členů
připadl 1 delegát. Volba delegátů
se provede písemně dle zásad o poměrném
zastoupení obdobně, jak tomu jest při volbách
do zastupitelstva obecního. Podrobné provedení
této zásady a úprava postupu voleb ponechává
se autonomnímu počinu komory, t. j. komorním
stanovám. První stanovy vydá nařízením
ministr soc. péče provisorně, definitivní
stanovy a přirozeně každá jich změna
náleží do kompetence hlavního shromáždění
delegátů. Stanovy autonomně usnesené
podléhají schválení minister. soc.
péče. Do kompetence hlav. shromáždění
náleží věci nejdůležitější.
Tedy usnášení se o stanovách, schválení
účtů za rok předchozí, schválení
rozpočtu na rok příští. stanovení
příspěvkového procenta a po příp.
závazná direktiva pro působnost komory v
nejbližším roce. Úkoly tyto vyžadují,
aby se hlav. shromáždění sešlo
každý rok.
b) Výbor volí se na hlav. shromáždění
z řad členstva obdobnými volbami, jakými
vzniklo hlav. shromáždění delegátů.
Mohou tedy do výboru býti voleni i nedelegáti.
Výboru leží rozhodování o všech
záležitostech, jež nejsou vyhrazeny hlav. shromáždění
anebo nejsou běžnými v obvyklém smyslu.
Podrobnější vymezení kompetence výboru
vůči hlav. shromáždění
a vůči představenstvu, jakož i způsob
jednání těchto orgánů, se ponechává
autonomnímu počinu komor, t. j. jich stanovám.
Výbor zůstává tělesem ještě
poměrně těžkopádným, nemůže
se scházeti příliš často a jest
tudíž třeba k vyřizování
záležitostí běžných ještě
užšího sboru a tím jest
c) představenstvo komory v němž zasedá
předseda, první a druhý místopředseda
a několik členů výboru volených
z jeho středu absolutní většinou hlasů
za přítomnosti většiny výboru.
Počítá se s tím, že by těchto
členů nebylo více, nežli nejvýše
6, takže by představenstvo čítalo maximálně
(v Čechách) 9 členů. Pro Moravu a
Slovensko stačilo by představenstvo i s předsedou
5ti členné. Nebylo proto dobře možno
zavésti i do voleb představenstva volby proporcionální.
To jest samozřejmé u místopředsedy
a předsedy, jež se volí jednotlivě,
ale také tenkráte, čítá-li
představenstvo vedle těchto funkcionářů
pouze 2 členy výboru. Za daných poměrů
počítati musíme s tím. že budeme
míti v komorách menšiny národnostní
a že též většina česká
nebude jednolitá. Nelze očekávati, že
by většina na straně české vyvažovala
českou menšinu spolu i se zástupci cizojazyčnými
a tak lze bezpečně očekávati, že
se bude jednati mezi stranami kompromisně.
d) Předseda komory volí se hlav. shromážděním
z řad členstva a potvrzuje se ministrem soc. péče.
Předseda representuje spolek navenek a jest zastupován
prvním a druhým místopředsedou, kteří
se však jako ostatní členové představenstva
volí výborem z jeho středu. Všecky volené
funkce platí na funkční období 6 let.
Do osnovy jsou takto pojaty pouze základní zásady
organisace komory a ponechává se jejímu autonomnímu
počinu podrobnější jich propracování.
Každá komora jest takto organisována úplně
odděleně a samostatně. Navrhuji zřízení
pouze tří komor, poněvadž při
obvodech dnešních obchodních a živnostenských
komor by byly úřednické komory slabé.
Poněvadž však lze mezi úřednickými
komorami na straně jedné a obchodními a živnostenskými
komorami na straně druhé předpokládati
častější styk, mají komory úřednické
míti možnost zřizovati v sídlech komor
obchodních a živnostenských své jednatelství.
Bylo by dále žádoucí, aby mezi komorami
zastupující zcela obdobné zájmy téže
soc. třídy byl určitý kontakt zaručující
jich stejný postup a osvěžující
jich iniciativní činnost. Kontakt takový
byl by nejintensivnějším spojením všech
úřed. komor v jeden s v a z jím nadřízený
o plnění úkolů největších
a společných. Prakticky by však v té
chvíli staly se komory orgány a podřízenými
články svazu, takže bychom měli 1 komoru
a 3 její filiálky, to by podlomilo iniciativnost
a radost z práce jakož i soutěž komor
mezi sebou a proto nepovažuji za účelné
vytvořiti takový pevný svaz a mám
spíše za to, že řečenému
účelu a potřebě kontaktu se dá
vyhověti též prostě periodickými
konferencemi výborů všech komor, konferencemi,
které by se konaly k vůli vzájemnosti střídavě
v Praze, v Brně a v Bratislavi za předsednictví
předsedy oné komory, v jejíž sídle
se konference odbývá. Konference mají se
konati nejméně jednou ve 2 letech. Jest známo,
že obdobné konference komor. sekretářů
při obchod. a živ. komorách vynesly pěkné
a cenné inniciativní myšlenky.
Působnost tohoto zákona o komorách klade
osnova na podzim. Jednak proto, že bude příprava
k provedení tohoto zákona k vypracování
příslušných nařízení
a prvních komor. stanov vyžadovati delší
práce a po příp. i porad, jednak ale hlavně
proto, že komora má zahájiti činnost
až pomine nynější velká fluktuace
mezi soukrom. zřízenci a alespoň částečně
nastane ustálení a uklidnění hospod.
poměrů, čehož před podzimem letošního
roku očekávati nelze.
Úřednické komory buďtež zřízeny
a to pro Čechy se sídlem v Praze, pro Moravu se
Slezskem se sídlem v Brně a pro Slovensko se sídlem
v Bratislavi. Úřednické komory mohou v sídlech
obchodních a živnostenských komor zříditi
jednatelství.
Členem úřednické komory jest každý.
zřízenec podléhající povinnému
pensijnímu pojištění dle zák.
ze dne 16. prosince 1906, č. 1. ř. z. ex. 1907 a
cís. nařízení ze dne 25. června
1914, č. ř. z. 138. Byl-li by pozdějšími
zákony rozšířen okruh osob pensij. pojištění
podléhajících, rozšíří
se tím též příslušnost k
úřednické komoře.
Členy komorv jsou mimo to:
1. všichni zřízenci, kteří dle
§u 2. cís. nař. ze dne 25. června 1914,
č. ř. z. 138, bod 1., 2., 3., 6., 7., 8., 9. a 12.
jsou vyloučeni z povinnosti pojištění,
2. všichni smluvní úředníci a
zřízenci státu a jeho podniků a ústavů
vyloučeni bodem 5. §u 2. cit. nařízení
a
3. osoby vyloučené z povinnosti pojištění
bodem 10. a 11. §u 2. cit. nař., tyto pokud jsou příslušníky
českoslov. republiky a pokud se za členy přihlásily
a příspěvky platí.
Místní příslušnost ke komoře
řídí se sídlem zaměstnání.
Osoby uvedené v bodě 3. odst. 2., tohoto §u
jsou členy komory, u níž se přihlásily.
Úkolem úřednických komor jest zastupovati
a hájiti zájmy členstva. Jejich úkolem
jest zvláště:
a) Míti v patrnosti své členstvo a opatřovati
si soustavně o všech jeho sociálních
poměrech informace. Sem náleží vedení
členského katastru, statistická šetření,
ankety, publikace atd.
b) podávati úřadům a zákonodárným
sborům dobrá zdání a návrhy
směřující k úpravě a
zlepšení právních a sociálních
poměrů členstva.
c) činiti vlastní opatření ku zlepšení
sociál. poměrů členstva. Sem náleží:
příprava k povolání, sprostřekování
práce, podpora nezaměstnaným, služba
organisační a poradní, organisace o úvěru,
spotřeby, spolupůsobení při uzavírání
kollektivních smluv, zastupovati členstvo v zájmových
sporech a podob.,
d) plniti jiné úkoly, jež budou úřednickým
komorám zákonně přikázány.
Potřeba komory se uhradí příspěvkem
členstva vyměřovaným v poměru
ke služebním požitkům, které jsou
základem pro vyměřování premií
pens. pojištění.
Členové uvedení v bodu 3., odst. 2., §u
2. tohoto zákona odvádějí své
příspěvky sami přímo komoře.
Za ostatní zaměstnance jsou povinni odváděti
příspěvky zaměstnavatelé, kteří
jsou oprávněni sraziti si příspěvek
z platu. Právo srážky se promlčuje ve
třech měsících a zaniká, nebylo-li
uplatněno při zrušení pracovního
poměru.
Příspěvek odvádějí zaměstnavatelé
přímo komoře ve příčině
zaměstnanců, u nichž jest pensijnímu
pojištění dosti učiněno náhradními
smlouvami a ve příčině zaměstnanců
uvedených v bodu 1. a 2. odst. 2., §u 2. tohoto zákona,
ve příčině ostatních prostřednictvím
příslušné Zemské úřadovny
Všeobecného pens. ústavu, pokud se týče
příslušného ústavu náhradního.
V dohodě se Všeobecným pensijním ústavem
a ústavy náhradními může býti
stanovami komory nařízeno, že se vyměřují
příspěvky komorní oněch členů,
jichž příspěvky se odvádějí
prostřednictvím jmenovaných ústavů,
vyjma však členy nejvyšší třídy
pojistné, v poměru ku pojišťovacím
premiím pensijního pojištění.
Třetinu osobního nákladu nese stát.
Zemské úřadovny Všeobecného pens.
ústavu a všechny ústavy náhradní
jsou povinny sděliti příslušné
komoře seznamy svých pojištěnců
a postupně oznamovati každou změnu ve stavu
pojištěnců.
Ústavy ty budou vyměřovati a vybírati
příspěvky pro komoru (§ 4.) současně
s premiemi. Vybrané příspěvky pro
komoru budou účtovati odděleně a čtvrtletně
odváděti s vyúčtováním
a výkazem nedoplatků komoře. Tento výkaz
nedoplatků jest exekučním titulem.
Za tyto práce obdrží jmenované úřadovny
a ústavy od úřednických komor náhradu
odpovídající skutečným výlohám
správním, která bude rok od roku paušalována
obnosem, který určí, slyšev súčastněné
komory, úřadovny a ústavy ministr sociální
péče.
Pokud jsou zaměstnavatelé povinni odváděti
příspěvky komoře za své zaměstnance
přímo (§ 4. odst. 4.), jsou povinni je komoře
přihlásiti ve formě komorou předepsané
do 14 dnů po vzniku služebního poměru.
Ve stejné lhůtě jsou povinni ohlašovati
komoře každou změnu v platu, jakož i zánik
služebního poměru. Zaměstnavatelé
mohou býti k žádostí komory přidrženi
ku plnění této povinnosti jako jsou přidržováni
k povinnému hlášení zaměstnanců
dle pensijního zákona. Správnost a úplnost
těchto přihlášek jest komora oprávněna
svými orgány kontrolovati stejně, jako Pensijní
ústav ve příčině svých
pojištěnců.
Orgány komory jsou:
a) Hlavní shromáždění,
b) výbor,
c) představenstvo,
d) předseda.
Hlavní shromáždění tvoří
delegáti členstva volení písemnými
volbami, jichž postup bude upraven stanovami se šetřením
zásady poměrného zastoupení dle obdoby
voleb do obecních zastupitelstev. Počet delegátů
stanoví se tak, aby na 700 členů připadl
1 delegát. Hlavní shromáždění
sejde se nejméně jednou v roce ke schválení
účtu za minulý rok, schválení
rozpočtu na rok příští a stanovení
výše příspěvků. Usnesení
o příspěvku komorním podléhá
schválení ministerstva sociální péče.
Výbor čítá nejvýše 30
členů. Volí se na hlavním shromáždění
z řad delegátů volbami, jichž postup
bude upraven stanovami se šetřením zásady
poměrného zastoupení dle obdoby voleb do
obecních zastupitelstev. Výbor volí ze svého
středu prvního a druhého místopředsedu.
Výbor usnáší se o všech záležitostech,
které nejsou vyhrazeny hlavnímu shromáždění
anebo nejsou jako záležitosti běžné
svěřeny představenstvu.
Představenstvo čítá vedle předsedy,
oba místopředsedy a nejvýše 6 členů,
kteří se volí výborem z jeho středu,
absolutní většinou hlasů za přítomnosti
většiny výboru.
Předseda se volí hlavním shromážděním
z řad delegátů a potvrzuje se ministrem pro
sociální péči. Zastupuje komoru na
venek.
Všechny volené funkce platí poprvé na
tříletí a pak vždy na šestiletí.
Volební právo aktivní má každý
člen, volební právo passivní má
každý člen volitelný do obecního
zastupitelstva.
Podrobněji bude působnost, vznik a jednání
orgánů komory a způsob vybírání
příspěvků upraven stanovami komory,
o nichž rozhodne hlavní shromáždění
a které potřebují schválení
ministra sociální péče. První
stanovy vydá nařízením ministr sociální
péče, slyšev odborové organisace příslušníků
komor.
Nejméně jednou ve 2 letech koná se společné
konference výborů všech komor střídavě
v Praze, v Brně a v Bratislavi za předsednictví
předsedy komory, v jejíž sídle se konference
koná. Účelem konferencí jsou porady
o společných zájmech a společném
postupu komor.
Členové komory jsou povinni dávati komoře
o svých poměrech všechny zprávy, jež
žádati se usnese výbor komory. Nevyhoví-li
člen příslušné výzvě
ve lhůtě mu předepsané, ani po upomínce
ve lhůtě dodatečné, může
komora provésti potřebné šetření
na útraty liknavého člena. V upomínce
poskytující dodatečnou lhůtu, musí
býti toto právo komory výslovně uvedeno.
Komora jest oprávněna svá šetření
o pracovních poměrech prováděti i
na místě pracovním a zaměstnavatelé
jsou povinni šetření to připustiti.
Komora vydá ročně tiskem zprávu o
své činnosti za minulý rok.
Komory jsou osvobozeny ode všech daní a dávek
přímo vybíraných. Úřední
zásilky komor jsou osvobozeny od poštovních
poplatků.
Provedení tohoto zákona, jehož působnost
začne dnem 1. října 1919, ukládá
se ministru sociální péče.
Ve formálním ohledu se navrhuje, aby návrh
tento byl k projednání přikázán
výboru sociálně-politickému.