Zasedání Národního shromáždění československého r. 1919.

Tisk 1015.

Vládní předloha.

Zákon

ze dne.......................................1919,

jímž se doplňují některá ustanovení zákona ze dne 16. dubna 1919, č. 215 sb. z. a n. o zabrání velkého majetku pozemkového.

Článek 1.

Zákon ze dne 16. dubna 1919, č. 215. sb. z. a n. doplňuje se zařaděním těchto ustanovení.

1. § 15. odst. 2.: Pokud vyhláškou ve sbírce zákonů a nařízení nebude oznámeno, že pozemkový úřad vstoupil v činnost, uděluje úřední souhlas podle § 7. ministerstvo zemědělství s výhradou práv státu při záborech bez náhrady (§ 9. odst. 1.), k jichž zabezpečení může ministerstvo zemědělství připojiti k souhlasu vhodné podmínky.

2. § 18. odst. 2.: Za takové jednání pokládají se veškerá právní jednání schválená ministerstvem zemědělství jako úřadem pro správu zemědělství ve smyslu zákona ze dne 9. listopadu 1918, č. 32. sb. z. a n. o obstavení velkostatků, pokud schválení to nebylo vylouděno nepravdivými údaji žadatelovými, nebo nebylo učiněno s výhradou příští zákonné úpravy právních poměrů k půdě velkostatků zmíněným zákonem obstavených.

Ustanovení odstavce 2. platí obdobně též o právních jednáních, schválených příslušnými úřady podle § 4. zákona ze dne 10. prosince 1918, č. 64. sb. z. a n. o mimořádných přechodných ustanoveních na. Slovensku.

Článek 2.

Zákon tento působí ode dne vyhlášení; provésti jej ukládá se veškerému ministerstvu.

Důvodová zpráva.

K článku 1. č. 1.

Nejen porady o tom, jak má být organisován úřad pozemkový, nýbrž i jeho zřízení, zajisté bude vyžadovati delší doby. Aby v této době přechodné nenastalo úplné přerušení obchodu nemovitostmi, státem zabranými, jež činí podstatnou část pozemkového obchodu vůbec, navrhuje se toto opatření, jímž také značně ulehčeno bude i budoucímu úřadu pozemkovému.

K článku 1. č. 2.

§ 18. zákona o zabrání velkého majetku pozemkového přehlédl existenci zákona z 9. listopadu 1918, č. 32. sb. z. a n. o obstavení velkostatků.

Nejen v zájmu autority úřadu (min. zemědělství), který udíleje svolení podle tohoto zákona postupoval co nejpřísněji, vyžaduje si dokonce v důležitějších věcech souhlas celé ministerské rady, resp. jejího zmocněnce, nýbrž i v zájmu ochrany stran, jež jednaly v důvěře v tento úřad, je nutno, aby jednání, schválená podle zákona o obstavení velkostatků, byla zásadně uznána za působící také vůči státu, jehož nejvyššími orgány byla přezkoušena a schválena.

Při tom naskytá se ovšem otázka, zda existence obou zmíněných přechodných ustanovení nadále jest odůvodněna, když zákon, jehož budoucí provedení měla zajistiti, je již vydán.

Vzhledem k tomu, že případy, kde statky, v deskách zemských zapsané, nejsou státem zabrány, jsou přece jen velmi vzácné a na Slovensku z důvodů nejrůznějších zvláště pečlivě třeba bdíti nad pozemkovým obchodem, nedoporučuje se pro dobu přechodnou rušiti tyto předpisy, zvláště když soustředěno bude schvalování u téhož úřadu.

Kdyby však vedle svolení min. zemědělství bylo proti hořejšímu návrhu požadováno také schválení úřadu pozemkového, pak by ovšem stalo se svolení min. zemědělství pouhou formalitou, nemající žádného praktického významu, a bylo by proto v tomto případě nutno v zájmu úřadu samotného i obecenstva, zrušiti aspoň zákon z 9. listopadu 1918, č. 32. sb. z. a n. co nejdříve.

Ve směru formálním navrhuje se, by osnov a tato přikázána byla výboru pro pozemkovou reformu, aby podal o ní zprávu do 14 dnů.

V Praze 16. května 1919.

Ministr zemědělství:
Prášek v. r.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP