Úkolem vládní předlohy zákona
o úpravě suplentských platů bylo zmírniti
obtíže otázky suplentské, největší
bolesti stavu profesorského. Než ve formě původní
stěží byl by zákon svému účelu
vyhověl měrou dostatečnou, ač, jak
z odůvodnění návrhu vysvítá,
je vskutku třeba aspoň radikální úpravy
této trapné věci. Řešení
obsažené v návrhu šk. v. je ovšem
také prozatímní na tu dobu, dokud nebude
provedena úprava příjmů veškerého
státního úřednictva, přece
však snaží se, aby křiklavé nesrovnalosti
dosavadních poměrů odstranilo.
Obecně pokládá se suplent za pouhého
pomocníka ve škole, za nezkušeného kandidáta
středoškolského učitelství, jenž
jest přibírán ke službě, vznikne-li
nedostatek zkoušených učitelů. Na našich
školách jsou v 95% suplenty absolventi filosofické
fakulty se všemi určenými státními
zkouškami, kteří i bezplatný zkušební
rok vykonali, a nepodrobují se již žádným
dodatným zkouškám; od prvního dne mají
docela stejné povinnosti jako skuteční profesoři,
jimž i v právomoci jsou úplně rovni.
V tom tkví naprostý rozdíl mezi stavem profesorským
a ostatními kategoriemi úřednickými,
nehledě ani k tomu, že je spíše stavem
vědeckým, než byrokratickým, tak že
nelze jej mechanicky přirovnávati ke kategorii u
státních úředníků. Přes
to je morální i hmotné postavení suplentovo
naprosto neutěšené.
1. Suplent se přijímá pouze na dobu potřeby.
Ubude-li pak na ústavě pobočka třídy,
nebo vrátí-li se dovolený profesor na své
místo, suplent se propouští. Prohlašuje
se sice suplent, který slouží aspoň
dva semestry "stálým", ale to nikterak
mu nezajišťuje stálé služby, nýbrž
pouze přednost před ostatními suplenty a
vyživovací příspěvek ročních
K 1200 na 2 léta, kdyby vůbec místa na školách
pro něho nebylo.
2. Počtem poboček rostlo množství suplentů.
V posledních letech před válkou neodcházeli
ani přesloužilci na odpočinek, protože
čekali na uzákonění služební
pragmatiky, jež bylo provedeno teprv roku 1917, a za války
i nyní neodcházejí přesloužilci
zas, protože drahotní přídavky pro pensisty
jsou značně menší, než mají
aktivní učitelé. Tak suplenti (asistenti)
trvají v nesnesitelném postavení svém
i 10 až 12 let!
Aby rovnoprávnost všech středoškolských
učitelů byla patrnější, ponechává
se název "suplující profesor" pouze
kandidátům profesury nezkoušeným, zkoušeným
však přiznává se titul "zatímní
profesor".
Až do roku 1917-18 byli suplenti (asistenti) placeni za hodiny
a jejich roční nejvyšší plat kolísal
se mezi 1600-2040 K, ale nikomu nebylo zaručeno, že
bude míti týž počet hodin a tedy i týž
plat jako minulý rok, a ne méně. R. 1917
(čtyři léta po pragmatice úředníků)
byla prohlášena zákonem pragmatika učitelská,
která suplentům přinesla jednotný
plat 2100 K, tělocvikářům 1800 K a
tři 10%ní bienálky po 210 K (180 K), takže
suplent, který suploval nad 6 let, dosáhne konečně
roční remunerace 2730 K. Má tudíž
na počátku služby suplentské vlastního
platu denně K 5.75 a na konci K 7.48.
Nemají-li plného počtu hodin, jsou placeni
za hodiny ročně po 80, 100 neb 120 K za týdenní
hodinu. Ti, kteří mají úvazek skutečného
učitele, mají se všemi válečnými
přídavky od podzimu 1918 v roce I. a II. denně
K 9.07, ve III. a IV. K 9.64. v V. a VL K 10.50 a v roce VII.
a VIII. K 11.60.
Skutečnými učiteli jsou ustanovováni
suplenti buď podle par. 62. služ. pragmatiky, to jest
po službě, která činí se zkušebním
rokem plných 9 let služebních, buď na
místo systemisované bez určení délky
služby suplentské. V prvním případě
potřebuje vyučovací správa 9 let,
než se přesvědčí, že suplent
jest schopen náležitě zastávati úřad,
což jest v jiných kategoriích úřednických
jen výjimkou, v druhém pak stala se velká
křivda suplentům tím, že skoro po 5
let válečných místa systemisovaná
nebyla rozpisována, až teprve v březnu 1919.
Připomeneme-li si k tomu, že celková služební
doba úřednická byla 40 let a je nyní
snížena na 35 let, kdežto u profesorů
vždy čítala jen 30 let, bylo by spravedlivo,
aby suplent dosáhl platu IX. hodnostní třídy
ne za 8 let, jak vládní předloha navrhovala
v souhlase s úřednickou pragmatikou, nýbrž
nejdéle za 7 let. Při tom ani nepřihlížíme
k zásadnímu rozdílu obou stavů, z
něhož by vyplývalo další snížení
této lhůty.
Pro dobu přechodnou, ježto jde jen o prozatímní
úpravu platů, podržujeme vládní
návrh, aby po 7 letech (zkušební rok v to nepočítaje)
dosáhl zatímní profesor nejnižšího
stupně platového IX. hodnostní třídy,
t. j. 2800 K s příslušným aktivním
přídavkem, za to však zvyšuje se jeho
počáteční adjutum na 2200 K a přiznávají
se mu 2 bienálky po 200 K proti vládou navržené
trienálce 200 K. Zkušební rok pak se honoruje
1000 K. Právní postavení zatímního
profesora se při tom nemění. Jeho plat má
povahu adjuta. Úprava těchto otázek ponechává
se budoucí pragmatice. Aby však lhůta par.
62. služ. pragm. stanovená nebyla stále minimem,
jest nutno systemisovati několik míst profesorských,
jak požaduje resoluce 1.
Navrhovaná stupnice platová (s aktivitními
přídavky IV. stupnice) v přirovnání
s dosavádními příjmy jest:
Navrhované adjutum K | Zvýšení adjuta K | Drahotní přídavek K | |||||
Plat | Aktivit. přídavek | Celkem | dosavadní | navrhovaný | |||
Suplující profesoři (nezkoušení)
budou remunerováni jako dosud podle hodin, ale dosavadní
remunerace ročních 70, 80, 96 K za týdenní
hodinu zvyšuje se na 100 a 120 K. Vyučování
nezkoušeným profesorům lze svěřiti
jen na dobu přechodnou: proto resoluce 2. žádá,
aby suplentovi po 2leté službě bylo umožněno
udělati zkoušky tím, že se mu poskytne
dovolené s platem, ovšem jen v případech
zvláště pozoruhodných, aby se dovolené
té nenadužívalo. Rozdíl mezi asistenty
a ostatními učiteli přestává:
rovněž ruší se zvláštní
kategorie učitelů tělocviku a hudby a učitelek
lycejních. Resoluce č. 3. žádá,
aby vláda se postarala o rovnocenné vzdělání
všech učitelů středoškolských.
Možnost dosíci aprobace jen pro lycea jest již
teď vyloučena. Také provisorní učitelé,
jejichž ustanovování již pragmatikou bylo
velmi omezeno, se odstraňují.
Podle služební pragmatiky učitelské
započítávají se ze služby suplentské
jenom léta, kdy sloužil suplent (asistent) s úvazkem
skutečného učitele, kdežto neúplné
suplentury se započítávají toliko
zlomkem, ač suplent zpravidla není vinen tím,
že nemohl obdržeti plný počet hodin. Aby
se újma ta aspoň částečně
napravila, počítá se za úplný
rok každý rok, v němž zatímní
profesor učil týdně aspoň v 10 hodinách
předmětům naukovým, neb ve 12 hodinách
předmětům ostatním, anebo měl
12 hodin asistentských týdně. Zároveň
zrušeno bylo dosavadní omezení, že započteno
smí býti nejvýše 8 let, jež zejména
krutě doléhalo na dlouholeté suplenty, a
tím je dvojnásobně poškozovalo. Ježto
bylo by nanejvýš nespravedlivo, aby se zcela pomíjela-služba
na nižších školách, byla-li vykonána
po zkoušce pro střední školy, ustanovuje
se započítati její dobu do postupu dvěma
třetinami jejího trvání. Vzhledem
k očekávanému zestátnění
četných středních škol bylo nutno
vložiti § 13. o rovnoprávnosti učitelů
nestátních se státními jakožto
přirozený důsledek stejnosti ustanovení
a státního dozoru i nad školami nestátními.
Podle zákona o asistentech vysokoškolských
jest jim při přechodu na střední školu
započítati všechna léta i do postupu
(resoluce 7.). Vzhledem k různosti jejich funkcí
na vysoké škole a na střední škole
je třeba, aby byla jejich schopnost státi se dobrými
středoškolskými učiteli prokázána.
Proto nechť celý rok, přímo před
definitivním ustanovením na střední
škole, vyučuje bývalý asistent vysokoškolský
na střední škole s úvazkem skutečného
učitele, a to s kvalifikací nejméně
dobrou. (Resoluce 4.)
Obdobně se zákonem o asistentech vysokoškolských
§ 15. rozšiřuje výhody § 67. a 68.
služ. pragm. také na zatímní a suplující
profesory, kteří onemocněním stali
se neschopnými ke službě.
Jest přirozeno, že § 14. přiznává
zatímním profesorům tytéž mimořádné
přídavky, jako ostatním státním
úředníkům s týmž platem.
Dosud dostávali po celou válku nejnižší
drahotní a nákupní přídavky
- ba spočátku byli na tom hůře než
školníci a sluhové jejich ústavů.
Bída a nouze těmito poměry zaviněná
způsobila značné zadlužení jejich
a vyčerpání všech zásob šatstva,
obuvi, prádla atd.
Jest tedy nezbytno poskytnouti jim ihned výpomoci jednou
pro vždy, a to podle délky služební doby
600, 800 a 1000 K s příplatkem 200 K na každého
člena rodiny. Tato výpomoc budiž přiznána
též těm, kteří byli jmenováni
skutečnými nebo provisorními učiteli
s platností po 30. červnu 1918.
Celkový zvýšený náklad činí
v r. 1919 nejvýše:
Zvýšení | z § 3. a 4. vyplývající | 500.000 K |
z § 5. a 6. vyplývající | 60.000 K | |
z § 7. vyplývající | 100.000 K | |
Tedy na stálých platech celkem | 660.000 K | |
Zvýšení drahotních přídavků | 497.000 K | |
Výpomoc podle § 16 | l,700.000 K | |
Úhrnem | 2,857.000 K |
Proti návrhu vládnímu zvětšil
se o 824.000 K, a to na stálých platech o 318.000
K, na drahotních přídavcích o 206.000
K a na výpomoci o 300.000 K.
Zákon tento nabývá účinnosti
od 1. dubna 1919. Výplata zvýšených
požitků pozdrží se pravděpodobně
stanovením lhůty, od které dlužno tomu
kterému zatímnímu profesorovi jeho službu
do postupu počítati; nechť však ministerstvo
školství a národní osvěty postará
se o to, aby toto zdržení bylo co nejkratší.
Ale pro výplatu výpomoci není třeba
dlouhotrvajícího zjišťování,
ježto každý zatímní profesor jest
zařaděn do určité třídy
drahotních přídavků a podle toho může
mu býti ihned poukázána příslušná
výpomoc. Jest tedy 1. červen nejzažší
mezí výplaty.
Výbor školský navrhuje schváliti
připojenou osnovu zákona.
Výbor státně zřízenecký
projednal dnes změněný elaborát o
úpravě poměrů suplentských
a schválil tyto změny.
Podle usnesení Národního shromáždění
se nařizuje:
Zatímními profesory podle tohoto zákona jest
rozuměti bez rozdílu pohlaví dosavadní
suplenty (asistenty) státních škol středních
(gymnasií, reálných gymnasií, reálek,
lyceí a paedagogií) a obchodních kteří
dosáhli ustanovené způsobilosti učitelské
a vykonali zkušební rok, ať jsou ustanoveni pro
kterýkoli předmět.
Suplujícími profesory podle tohoto zákona
jest rozuměti bez rozdílu pohlaví ony kandidáty
učitelství středoškolského, kteří
nemají ustanovené úplné způsobilosti
učitelské a jimž bylo vyjímečně
na dobu přechodnou svěřeno vyučování
na školách středních neb obchodních.
Remunerace zatímních profesorů mají
povahu adjut a činí pro ty kteří jsou
zaměstnáni vyučováním předmětům
naukovým nejméně v 10, předmětům
ostatním nejméně v 12 nebo asistováním
nejméně v 12 hodinách týdenních,
ročních 2200 K; pro ty, kteří jsou
zaměstáni menším počtem týdenních
hodin, činí ročních 1200 K.
Jestliže vyučoval zatímní profesor,
ustanovený na státní škole střední
nebo obchodní, po dvě za sebou jdoucí léta
na těchto školách státních nebo
nestátních s právem veřejnosti nejméně
10 hodin týdenních předmětům
naukovým nebo nejméně 12 hodin týdenních
předmětům ostatním nebo asistovalli
nejméně v 12 hodinách týdenních,
obdrží adjutum rovnající se nejnižšímu
platovému stupni státních úředníků
X. hodnostní třídy s aktivitním přídavkem,
kteréž se vždy po dvou letech zvyšuje o
200 K. Celkem po 7leté služební době
obdrží adjutum rovnající se nejnižšímu
platovému stupni státních úředníků
IX. hodnostní třídy s aktivitním přídavkem.
Suplujícím profesorům přísluší
remunerace podle počtu vyučovacích hodin
týdenních, a to zástupcům oborů
naukových ročních 120 K, zástupcům
oborů ostatních a asistujícím ročních
100 K za každou hodinu týdenní.
Zkušebním kandidátům přiznává
se adjutum 1000 K ročně.
Zvláštní kategorie skutečných
učitelů tělocviku a hudby a učitelek
lycejních, jakož i provisorních učitelů
se odstraňuje a platí pro ně táž
ustanovení jako pro ostatní učitele.
Pro postup do vyšších stupňů platových
započítává se profesorům (zatímním
profesorům) služební doba odsloužená
s určenou aprobací plným rozsahem, vyučoval-li
učitel aspoň 10 hodin týdenních předmětům
naukovým nebo 12 hodin týdenních předmětům
ostatním, aneb asistoval-li aspoň v 12 hodinách
týdenních, Vyučoval-li neb asistoval-li méně
hodin týdenních započítává
se doba ta jen polovicí svého trvání.
Táž doba služby, bez určené aprobace
odsloužená, započítává
se do postupu polovicí doby stanovené předešlým
odstavcem.
Pro výměr výslužného započítávají
se všechna léta ve školské službě
ztrávená.
Ze služební doby dosavadních skutečných
učitelů tělocviku a hudby a učitelek
lycejních nepočítá se do výměry
pětiletních přídavků tolik
let, o kolik let byla jejich studia, kratší než
studia profesorů vědních oborů.
Ze služby na školách nižší kategorie,
státních nebo nestátních s právem
veřejnosti jest započítati profesorům
pro postup do vyšších stupňů platových
služební dobu po úplné aprobaci pro
školy střední neb obchodní, a to dvěma
třetinami.
Služební doba, za kterou byla udělena kvalifikace
méně uspokojivá nebo neuspokojivá,
není započítatelná pro postup do vyšších
stupňů platových.
Neměl-li zatímní profesor (suplující
profesor) po dvě léta za sebou jdoucí kvalifikace
aspoň dobré, propustí se ze služby.
Při přechodu z nestátních středních
a obchodních škol s právem veřejnosti,
jakož i ze škol státních nebo nestátních
s právem veřejnosti, jež jsou naroveň
postaveny školám středním, počítá
se služební doba tak, jako by byla odsloužena
na státních školách středních
(obchodních).
Mimořádné přídavky, diety,
cestovní poplatky, náhrada stěhovacích
výloh a jiné výhody, jichž se poskytuje
všem státním úředníkům
podle hodnostních tříd nebo podle výše
jejich služného, přiznávají se
zatímním profesorům (suplujícím
profesorům) stejnou částkou jako ostatním
státním úředníkům, požívajícím
téhož platu, dvouleté přídavky
v to počítajíc, avšak ne nižší
než podle XI. hodnostní třídy.
Stal-li se zatímní profesor (suplující
profesor) neschopným ke službě úrazem
nebo těžkým a nezhojitelným onemocněním
při vykonávání služby bez své
vlastní viny, má nárok na výslužné
ve výši posledního adjuta nebo remunerace.
Po smrtí zatímního profesora (suplujícího
profesora) mají pozůstalí ve zvláště
pozoruhodných případech nárok na zaopatřovací
požitky podle ustanovení platných pro IX. hodnostní
třídu.
Všichni zatímní profesoři (suplující
profesoři) státních škol středních
i obchodních, čítajíc k nim také
ty, kteří od 1. července 1918 byli jmenováni
skutečnými učiteli, obdrží výpomoc
jednou pro vždy a to ti, kteří slouží
méně než dvě léta, 600 K, více
než dvě léta a méně než
čtyři léta, 800 K, více než 4
léta, 1000 K; kromě toho dostanou na manželku
a každé nezaopatřené dítko po
200 K.
Tento zákon nabývá účinnosti
dnem 1. dubna 1919.
Provésti tento zákon se ukládá ministru
školství a národní osvěty a ministru
financí.
Na ústavech, kde trvají pobočky nepřetržitě tři léta, buďtež systemisována nová místa profesorů, a to na jednu pobočku jedno místo, na dvě pobočky tři místa atd.
Suplující profesor (nezkoušený) nebudiž
zaměstnán bez úplné zkoušky déle
než dvě léta, načež budiž
propuštěn ze služby. Při dobré
kvalifikaci pouze výjimečně a v případech
zvláště pozoruhodných nechť se
mu poskytne po dvouleté službě na půl
roku dovolené s platem, aby dokončil zkoušky.
Do služby však nemůže býti již
přijat bez úplné aprobace.
Budiž učiněno cestou nařizovací
opatření, aby předběžné
vzdělání všech profesorů středoškolských
bylo rovnocenné.
Vysokoškolský asistent (konstruktér) může
býti trvale ustanoven na střední škole,
vyučoval-li aspoň poslední rok před
tímto ustanovením s úvazkem skutečného
učitele aspoň s kvalifikací dobrou a má
příslušnou aprobaci.
Buďtež zvýšeny remunerace za přespočetné
hodiny a vedlejší předměty s platností
od příštího školního roku
a to za předměty naukové 150 K, za předměty
ostatní 120 K.
Vláda se vyzývá, aby podala za součinnosti
poradního sboru středoškolského návrh
na celkovou řádnou úpravu platů a
na služební pragmatiku profesorů středoškolských.
Vyučovací správa započítávejž
plně bez omezení do postupu i pense léta,
ztrávená v úřadě vysokoškolského
asistenta, ustanoveného podle § 1. nařízení
ministerského ze dne 1. ledna 1897 čís. 9.
říš. zák., těm učitelům
na státních středních školách,
kteří přestoupili do této služby
před 1. dubnem 1919.