Zasedání Národního shromáždění československého roku 1919.

Tisk 1005.

Zpráva

kulturního výboru

o návrhu členů Národního shromáždění St. K. Neumanna, Dr. Uhlíře, L. Landové-Štychové, Slavíčka a soudruhův č. t. 642, aby zavedeny byly veřejné zkoušky pěvecké.

Již Jan Blahoslav ve spise "Musica, to jest knížka zpěvákům náležité zprávy v sobě zavírající, vytištěná nejprve léta P. 1558 v Holomouci" důraz klade na uměleckou zdatnost pěveckou, hovoří o těch, "jenž slovou practici, kteříž netoliko myšlením s muzikou zacházejí, ale na tom dosti nemajíce skutkem, totiž hlasem, to což mysl přebírá, pronášejí, to jest zpívají, buď z příčiny své neb jiných libostí, buď pro ukázání jiným a naučení jich. A ti slovou vůbec kantoři aneb česky dím zpěváci. Což má-li k cíli svému přijíti to ušima libost učiniti a mysli někam pohnouti, musí podle jistých zpráv se působiti. Titoť pak jsou gruntové neb počátkové a jako nějací pramenové, z nichž potom řeka kantorského zvuku se volí."

Blahoslav měl na mysli hlavně zpěváky ve sborech českobratrských a vůbec zpěv chrámový. Požadavky jeho platí plnou měrou, ba ještě více pro dnešní pěvce jako tlumočníky mistrovských výtvorů skladatelských v oboru také divadelním a koncertním.

Jaký jest u nás stav pěveckého umění? Jistě není tak všeobecně pokleslý a ubohý - zvláště co do zpěvu koncertního - jak hlásá zjemnělá citlivost, ale není ani na takové výši, - hlavně zpěv divadelní, - která by se srovnávala jednak s nadáním našeho národa v tomto oboru, jednak s nynějšími a budoucími požadavky našich uměleckých úkolů před světovým tribunálem. Naše Praha musí zaujmouti místo Vídně a Berlína v uměleckém významu - úkol ne zcela snadný, ovšem čestný.

Náprava je tudíž potřebna.

Podáním návrhu (tisk 642) vyzváno bylo Národní shromáždění, aby se o tuto nápravu postaralo určitým způsobem, totiž zavedením veřejných zkoušek pěveckých.

Návrh byl podle přání navrhovatelů přikázán kulturnímu výboru, který o něm jednal poprvé 27. března. Tehdy bylo usneseno vyříditi návrh tak, aby Národním shromážděním byl doporučen ministerstvu školství a nár. osvěty, jehož poradní sbory - hudební a divadelní - by otázku celou rozřešily.

Referent obrátil se na mnoho expertův, odborníků všech oborův a všech politických stran, aby se vyslovili o hodnotě návrhu. Výsledek lze shrnouti v tyto body:

I. Především nutno zjistiti příčiny, proč náš zpěv divadelní a koncertní není na žádoucí výši, a tím říditi nápravu.

Příčiny uvádějí se rozličného směru a významu.

1. Je to předně nedokonalá výchova na pěveckých školách a u soukromých učitelů zpěvu. Všichni odborníci, jejichž názoru si referent vyžádal, pronesli stesky do pěveckých škol, konservatoře nevyjímaje. Zde je tedy kořen zla, zde především potřebí nápravy. Na konservatoři pražské, kde český zpěv byl zpustošen němectvím utrakvismu, náprava se začíná.

2. Druhá příčina zla tkví ve směru, ve slohu, kterým se hlavně před válkou brala operní reprodukce a tedy i výchova pěvecká. "Typ německého operního křiklouna jako vzor pro českého operního zpěváka" - jak praví jeden z expertů - nese mnoho viny. Zde je tedy druhý obor nápravy... Doporučuje se také pro zpěv umělý využíti dovednosti a rázovitosti zpěvu lidového, hlavně slovenského. Musí býti naším ideálem vytvořiti zvláštní typ pěveckého uměí našinského, českého, po stopách pěveckého slohu smetanovského s prvky lidového zpěvu slovenského, tak svérázného. Aby se k ideálu tomu pracovalo, je potřebí vysílati nadějné pěvce na potřebná studia a vybrané z nich v uměleckých snahách podporovati. Zvláštní péči dlužno věnovati nadaným pěvcům našeho Slovenska, kdež v hrobě maďarisace je pohřbeno tolik talentů, a posud dřímá nejeden budoucí velikán našinského umění.

3. Za třetí příčinu úpadku pěveckého umění, hlavně divadelního, uvádí se od některých expertů nesprávné vedení divadel, hlavně vinou družstevnictví. Výroky některých expertů jsou velmi břitké. Referent přimlouvá se, aby také zde náprava se stala na prospěch umění, tedy z důvodův ideových.

II. Jako příčina úpadku pěveckého umění u nás není od expertův uváděna neexistence veřejných zkoušek pěveckých. Někteří je však vítají (většinou), žádají také zkoušek pro kapelníky divadelní, jiní zkoušky ony zamítají (z důvodů rozličných: nesnáze v provádění zkoušek, nespolehlivost vysvědčení, omezování umělecké svobody a p.). Že je však potřebí, aby dorost pěvecký a kapelnický v pravdě umělecký byl zjišťován, v evidenci veden a zaručován, o tom není sporu. Chystá se oprava státních zkoušek z hudby a zpěvu, také se připravuje zřízení hudebních komor samou vládou. Kulturní výbor má za to, že požadavek, obsažený v našem návrhu lze přičleniti k oběma zamyšleným úpravám.

Podle uvedené zprávy kulturní výbor navrhuje, aby Národní shromáždění usneslo se na této resoluci:

Resoluce.

Ministerstvo školství a národní osvěty se vyzývá:

aby - bez újmy umělecké svobody - pečovalo příslušnými činiteli o povznesení našeho pěveckého umění divadelního a koncertního na takovou výši, na které může býti podle velikého nadání našeho národa, a má býti podle nynějšího významu česko-slovenského umění ve světové soutěži kulturní.

Proto

1. budiž podrobena odborné revisi výchova zpěvu na školách pěveckých, též u jednotlivých učitelů zpěvu, a zakročeno vhodně proti učitelům neschopným; buďtež státem podporovány naše konservatoře ve snaze míti výtečné učitele zpěvu domácí nebo cizí; rovněž věnována budiž podpora soukromým učitelům, pokud se vykáží výbornými výsledky své methody.

2. Budiž dbáno o převýchovu v pěveckém umění, při čemž budiž použito i pěveckých dovedností lidových, hlavně slovenských. Proto budiž poskytováno stipendií pěvcům, zjištěně nadaným, na studia v cizině, hlavně v Italii, též mezi lidem, hlavně na Slovensku, Slovákům pak mimo to stipendií na studia v Praze a v Brně.

3. Budiž vykonán odborný dozor nad správami divadel a koncertů, bez újmy jejich umělecké svobody, i nad Družstvy.

4. Budiž co nejdříve zaveden vhodný způsob zjišťování schopného pěveckého a kapelnického dorostu pro divadlo a koncerty. Proto reforma státních zkoušek ze zpěvu a hudby budiž provedena se zřetelem na návrh č. 642. mějtež jej na zřeteli také budoucí hudební komory - na prospěch jak sociálních poměrů umělců, tak na povznesení našeho umění pěveckého.

V PRAZE, dne 15. května 1919.

Předseda:
Zpravodaj:
Dr. Alois Kolísek v. r.
Dr. Jan Herben v. r.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP