Podle usnesení Národního shromáždění
se nařizuje:
Z uhlí tuzemského, jakož i z ciziny dopraveného,
platí se daň ve výměře jedné
pětiny ceny.
Uhlím se rozumí ve smyslu tohoto zákona veškeré
druhy uhlí hnědého i kamenného, včetně
koksu a briket.
Cenami, z nichž se vyměřuje daň, jsou
úředně stanovené ceny z dolu, pokud
je ministr financí jako základ pro vyměřování
daně z uhlí vyhlásí.
Není-li cen v §u 3. stanovených, vyměřuje
se daň při uhlí tuzemském z cen prodejních
a při uhlí cizozemském z cen nákupních.
Cenou prodejní rozumí se cena, za kterou se uhlí
na základě trhové smlouvy z dolu dodává,
včetně všech příplatkův
a bez ohledu na jakékoli srážky.
Cenou nákupní rozumí se cena, za kterou uhlí
bylo v cizině na základě smlouvy trhové
získáno, včetně dopravních
výloh až na hraniční celní stanici
vzniklých; ministr financí jest zmocněn,
aby místo dopravních výloh stanovil pevné
sazby dle váhy uhlí.
Nejde-li o smlouvu trhovou neb nedá-li se cena prodejní,
nebo nákupní zjistiti, vyměřuje se
daň z ceny, která se obvykle účtuje
za uhlí stejného původu, druhu a jakosti.
Zdá-li se finančnímu úřadu
udaná cena (§§ 4., 5.) nízkou, a nepřistoupí-li
ten, kdo k zapravení daně jest povinen, na požadavek
finačního úřadu, rozhodne o ceně
horní úřad dle bližších
ustanovení vykonávacího nařízení.
Je-li cena, na kterou uznal horní úřad, o
více než o jednu pětinu vyšší,
než cena, kterou uplatňovala strana, považuje
se rozdíl za zkrácení důchodku, které
tvoří těžký důchodkový
přestupek.
Dodává-li ten, kdo k zapravení daně
jest povinen, uhlí k dalšímu prodeji, a má-li
na zisku z tohoto prodeje vyplývajícím podíl,
může finanční úřad žádati,
aby cena uhlí, z níž se daň vyměřuje,
vypočtena byla podle bližších ustanovení
vykonávacího nařízení se zřetelem
k tomuto dalšímu zisku.
Z uhlí tuzemského jest povinen platiti daň,
kdo uhlí, jež sám vytěžil, prodává,
nebo vůbec dále odbývá, nebo ve vlastním
podniku, nebo k vlastní spotřebě použije.
Z uhlí cizozemského jest povinen platiti daň,
kdo je přijal, a není-li uhlí poukázáno
určitému příjemci, nebo nebylo-li
tímto přijato, ten, kdo je do tuzemska dopravil.
Při tuzemském uhlí vzniká povinnost
k zapravení daně vypravením uhlí z
dolu, nebo použitím jeho uvnitř důlního
podniku, a daň je splatná najednou za veškeré,
během kalendářního měsíce
vzniklé povinnosti nejdéle do 20. dne, a připadá-li
na ten den neděle neb svátek, příštího
všedního dne, příštího měsíce.
Při tuzemské výrobě koksu a briket
rozhoduje ministr financí dle bližších
ustanovení vykonávacího nařízení,
zdali se daň platí z uhlí k této výrobě
použitého neb z hotového výrobku.
Při cizozemském uhlí vzniká povinnost
k zapravení daně dopravením přes hranice,
a daň je splatná před vypravením z
úředního celního řízení.
Až do zapravení daně ručí uhlí
za daň, na něm váznoucí, bez ohledu
na práva třetího; uhlí může
býti zabaveno, nebude-li daň zapravena do 8 dnů
po vyrozumění toho, kdo k zapravení daně
jest povinen, a nehlásí-li se k uhlí nikdo,
v 8 dnech od doby, kdy uhlí bylo přes hranice dopraveno.
Úkony podléhající dani z uhlí,
dlužno finančnímu úřadu ohlásiti
podle ustanovení vykonávacího nařízení.
Ministr financí je zmocněn naříditi,
by ohlášení se stalo dle určitých
skupin uhlí, jím vyhlášených.
Kterak se daň má zapraviti, stanoví vykonávací
nařízení.
Pro vypočtení daně slouží za
základ množství hlášené,
není-li menší, nežli množství
skutečné, které bylo úředně
zjištěno v době, kdy povinnost k zapravení
daně vznikla.
I. Osvobozeno od daně je za podmínek vykonávacím
nařízením stanovených:
1. uhlí, kterého jest zapotřebí k
dobývání, třídění
a nakládání uhlí, uvnitř důlního
podniku;
2. uhlí, které správa dolu z vlastní
těžby a zdarma, nebo nejvýše za režijní
ceny poskytuje zřízencům a osazenstvu dolu
pro jejich vlastní potřebu domácí
k topení;
3. uhlí cizozemské, které se obvodem státním
proveze, nebo které se dříve než se
stala daň splatnou, do ciziny vrátí;
4. uhlí, které z ciziny sebou vezou lokomotivy a
parní lodi pro pohon vlastní.
II. Ministr financí se zmocňuje, by ohledně
dovozu uhlí ze států, které také
vybírají daň z uhlí, sjednal úmluvy,
jimiž by se dvojitému zdanění uhlí
zabránilo.
Nezapravené berní částky buďte
dobyty způsobem, jaký je stanoven pro vymáhání
zadrželých přímých daní.
O promlčení daně z uhlí platí
ustanovení zákona ze dne 18. března 1878
č. ř. z. 31.
Kdo v tuzemsku uhlí těží, kdo spotřebuje
uhlí v živnostenském podniku v množství,
které přesahuje určitou výměru,
ve vykonávacím nařízení stanovenou,
neb uhlím ve velkém, t. j. na vagony a povozy obchoduje,
je povinen, tento podnik do 3 týdnů po vyhlášení
tohoto zákona a nový podnik, jakož i každou
pozdější změnu v provozování
14 dnů dle bližších pravidel vykonávacího
nařízení předem ohlásiti finančnímu
úřadu.
Při ohlášení pozdějším,
nebo dodatečném, je podnikatel povinen, dokázati
závažnou příčinu, pro kterou
ohlášení ve lhůtě předepsané
nevykonal.
Podniky, na které se vztahuje ohlašovací povinnost
v §u 16. stanovená, podléhají důchodkovému
dozoru.
Zřízenci, tímto dozorem pověření,
jsou oprávnění vstupovati do podniku ve dne
kdykoliv a v jinou dobu, když je podnik v činnosti,
prodlévati tam po dobu úředního jednání,
kontrolovati úkony podléhající dani,
požadovat od podnikatele, nebo jeho zástupce, vysvětlivky
o veškerých okolnostech, které se týkají
daně nebo na které se vztahuje ohlašovací
povinnost (§§ 12., 16., 20.), nahlížeti
do nařízených zápisův a jejich
dokladů, činiti si z nich výpisy a žádati,
by jim na stvrzenku byly vydány. Důchodkový
dozor obmezuje se na ony části podniků, které
mají význam pro záležitosti daně
z uhlí.
K důlnímu podniku nebo dolu počítají
se dle tohoto zákona veškeré budovy, zařízení
a prostory, které jsou určeny k dobývání,
třídění a nakládám uhlí.
Dle bližších ustanovení vykonávacího
nařízení jsou povinni zaznamenávati:
1. podnikatelé těžby uhelné: těžbu
a odbyt uhlí;
2. kdo v živnostenských podnicích uhlí
spotřebují (§ 16.): příjem uhlí;
3. kdož uhlím ve velkém obchodují: příjem
a odbyt uhlí;
Záznamy tyto musí býti pod dobu 3 let pro
potřebu finančních úřadů
chovány.
Veřejné dopravní podniky jsou povinny, dodávati
dle bližších ustanovení vykonávacího
nařízení finančnímu úřadu
výkazy o dopravě uhlí včetně
briket a koksu.
Podnikatelé dolů jsou povinni, vydat odběratelům
o uhlí, které jim odevzdávají jinak,
nežli prostřednictvím veřejných
dopravních podniků, zvláštní
stvrzenku o zdanění dle bližších
pravidel vykonávacího nařízení.
Byl-li podnikatel dolu pro zkrácení daně
z uhlí pokutován, může finanční
úřad podle bližších ustanovení
vykonávacího nařízení zostřiti
ustanovení §§ů 12., 16. a 17. a zavésti
na útraty podnikatelovy stálý důchodkový
dozor.
Přestupky tohoto zákona se stíhají,
se změnami v tomto zákoně stanovenými,
podle důchodkového trestního zákona.
Ustanovení důchodkového trestního
zákona o nejvyšší výměře
peněžitých trestů mají platnost
jen tehdy, když místo částky, převyšující
tuto výměru, uloží se trest vězení.
Kdo buď vůbec nevyhoví předpisům
tohoto zákona o povinných záznamech neb záznamy
ty vykoná nesprávně neb neúplně,
pokutuje se, pokud se tento přestupek nestíhá
podle trestního důchodkového zákona
trestem těžším, obnosem od 100-1000 K.
Tato pokuta se může uložiti nejen podnikateli
neb jeho zástupci, ale i těm zřízencům,
kteří opominutí toto zavinili.
Stejnému trestu podléhají zřízenci
dopravních podniků, kteří v mezích
svojí působnosti opomenuli učiniti ohlášení
uložené těmto podnikům podle §u
20., nebo kteří tak učinili v podstatných
směrech neúplně nebo nesprávně,
nebo kteří porušením svých povinností
ohlášení toto zcela, nebo z části
znemožnili.
Nejmenší výměra peněžitých
trestů, nebo částek, na jejichž složení
se podle důchodkového trestního zákona
povoluje upuštění od trestního řízení,
stanoví se částkou 1000 K, byla-li daň
zkrácena, a jinak obnosem 100 K.
V případech, kde se podle důchodkového
trestního zákona uloží jako zostření
trest vězení, nelze uložený trest pod
zákonnou nejmenší sazbu zmírniti.
Kdo v den, kdy zákon tento nabyl účinnosti,
má zásoby uhlí včetně briket
a koksu v množství větším, než
100 q, jest povinnen je dodatečně zdaniti dle bližších
ustanovení vykonávacího nařízení.
Zákon tento nabývá účinnosti
dnem 1. července 1919.
Ministru financí se ukládá, by zákon
tento v dohodě s ministrem veřejných prací,
obchodu a železnic provedl.
V Německu byl již v roce 1917 vydán zákon,
kterým se zdaňuje veškeré v tuzemsku
vytěžené a z ciziny dovezené uhlí.
Daní jest postiženo jak uhlí, které
se z československého státu do Německa
vyváží, tak i uhlí, které se
z Německa k naší spotřebě dováží,
a tím způsobem uložena byla na naší
spotřebu uhelnou poplatnost ve prospěch Německa,
která dosahuje veliké výše. Tento stav
postřehla i bývalá vláda rakouská
a chystala proto v roce 1918 zavedení obdobného
zákona o zdanění uhlí, který
by byl ovšem postihl převážně těžbu
uhelnou v zemích českých. Politický
převrat způsobil, že osnova již připravená,
nedospěla k projednání. Německo-Rakousko
však tento plán převzalo a hodlá zavésti
samo daň z uhlí, která za daných poměrů
může znamenati převážně
jen daň na dovoz uhlí, a to opět z velké
části na uhlí z československého
státu. Stal by se tedy náš stát poplatným
i na druhou stranu. Jediným východiskem z této
situace je, bychom zavedli svoji vlastní daň z uhlí.
Poněvadž do německo-říšského
zákona o dani z uhlí bylo, již v očekávání
obdobné rakouské daně z uhlí, pojato
ustanovení, že ohledně dovozu uhlí ze
států, které také vybírají
daň z uhlí, možno učiniti úmluvy
k zamezení dvojího zdanění, je dána
možnost, vývoz uhlí do Německa vyrovnat
ohledně daně s dovozem uhlí z Německa
a to tím spíše, že tento dovoz i vývoz
jsou přibližně na stejné výši.
Na Německo-Rakousko bude působiti zavedení
českosloslovenské daně z uhlí, stane-li
se tak ovšem co nejdříve, asi v tom směru,
že Německo-Rakousko od pojatého úmyslu
upustí, bude-li chtíti zameziti, by spotřeba
jeho nebyla dvojnásob zatížena.
Dále je nesporno, že velké bohatství
na mineraliích, které jest uloženo v československé
půdě, musí být považováno
za vlastnictví státu jakožto celku, a je tudíž
záhodno, učiniti opatření, by stát
na výnosu tohoto bohatství měl přiměřený
podíl.
Tato myšlenka, co se uhlí týče, není
nová. Již v roce 1889 podal dr. Julius Grégr
návrh na zemském sněmu českém,
by na uhlí v království Českém
dobyté byl uložen zemský poplatek, který
by však za uhlí v zemi spotřebované
opět nahražen byl; inž. Kaftan v letech 1895,
1897, 1899 v každém zasedání sněmovním
činil návrh, by na uhlí v Čechách
dobyté uložen byl zemský poplatek, který
by z uhlí spotřebovaného v královstvích
a zemích, v bývalé říšské
radě zastoupených, zpět nahražen byl.
Když rakouská vláda k těmto návrhům,
které v podstatě směřovaly k zavedení
vývozního cla, zaujala odmítavé stanovisko
(1900), rozšířil inž. Kaftan svoji akci
tím, že v létech 1900, 1901 a 1907 podal návrhy,
by země sama převzala veškeré v zemi
vytěžené uhlí ku prodeji. Úprava
hospodářství s uhlím byla též
předmětem návrhu (1900) něm. poslanců
Opitze a Pachera, a dávkou z uhlí zabýval
se též posl. Prášek ve svém dobrozdání
z roku 1906. Ke skutečnému výsledku se však
otázka zdanění uhlí přiblížila
až teprve zmíněnou již osnovou vlády
rakouské z roku 1918.
Nehledě k tomu, že daň na uhlí, byla-li
by omezena na vývozní clo, stížila by
nepochybně naše stanovisko při obchodních
smlouvách, nevyhovovala by ta forma daně rozhodně
také zásadě, že daň má
býti podílem státu na přirozeném
bohatství říše. Po stránce hospodářské
nutno předem poukázati k tomu, že uhlí
jest předmětem hromadné výroby soustředěné
na průměrně malém počtu míst,
a že proto je zaručen nejen velký výtěžek
daně, ale i náležitá úspornost
při jejím vybírání.
Zbývá snad otázka, nebude-li zavedení
daně z uhlí rušivě účinkovati
na národní hospodářství. Lze
sice očekávati, že zavedení daně
bude míti za následek podražení uhlí,
ale je také notoricky známo, že zdražování
uhlí od mnohých let nezadržitelně postupuje
takovým způsobem, že i poměrně
značná daň je vůči němu
nepatrná.
Protože však daň z uhlí současně
posílí vliv státní správy na
hospodářství uhlím, možno též
očekávati, ze stát bude moci důrazněji,
než dosud, uplatňovati v zájmu všeobecném
svůj vliv na stlačování cen, takže
není vyloučeno, že přechodné
zdražení uhlí bude tím vyváženo.
K finanční stránce navržené daně
dlužno posléze podotknouti, že dnešní
ohromné potřeby státní, jež se
docela vymykají porovnání s poměry
předválečnými, vyžadují
též úhrady mimořádného
rázu. A k tomu účelu je daň z uhlí
v každém směru způsobilá.
V zemích československého státu vydala
těžba uhelná v roce 1914 přibližně
240,000.000 q hnědého uhlí a 140,000.000
q kamenného uhlí, dohromady 380,000.000 q. Značná
část byla určena pro ostatní země
bývalého Rakousko-Uherska i pro tehdejší
celní cizinu, a také v budoucnosti půjde
přebytečná část těžby,
třeba by byla daní zatížena, do ciziny,
takže stát ve formě daně za vyvezené
uhlí bude míti přímý podíl
na tomto vývozu.
Daň z uhlí má býti vyměřena
sazbou 20%ní z ceny již také z toho důvodu,
aby byla paralisována daň stejné výše
v Německu.
Při této sazbě a počítáme-li
nynější ceny z dolu průměrně
obnosem 3.50 K za 1q hnědého a 9 K za 1q kamenného
uhlí, obnášel by výtěžek
při shora uvedené, ovšem předválečné
těžbě 420,000.000 K; při dnešní
těžbě 750.000 q denně, tudíž
ročně při 300 pracovních dnech 225,000.000
q, již podle hořejšího poměru možno
rozvrhnouti na 150,000.000 q hnědého a 80,000.000
q kamenného uhlí, možno počítati
s výtěžkem na 250,000.000 K.
Cifry dovozu uhlí nejsou za stávajících
přechodních poměrů směrodatné;
poněvadž však dovoz uhlí odpovídá
přibližně našemu vývozu uhlí
do Německa, který, jak již v úvodě
zmíněno, bude pravděpodobně v ohledu
daňovém předmětem vyrovnání,
možno považovati dovoz uhlí v ohledu výtěžku
dané za bezvýznamný.
Navržená osnova zákona jest tak konstruována,
aby poplatníkům způsobeny byly co nejmenší
obtíže a aby způsob vybírání
daně byl co nejjednodušší a nevyžadoval
žádného nového aparátu. Základem
pro výměru daně při tuzemském
uhlí budou toho času nynějš ceny úřední,
každému těžaři známé;
pouze subsidiárně, když by nebylo cen úředně
stanovených, nastoupily by skutečné ceny
prodejní jako základ pro vyměření
daně; ceny nákupní, závislé
od zjištění trhové smlouvy, budou rozhodny
jen při dovozu. Přenesením rozhodnutí
na horní úřady je o to postaráno,
by případné spory o cenu prodejní
a nákupní byly řešeny co nejjednodušeji
a s náležitou objektivitou.
Vyhražením podílu na zisku meziobchodním
(§ 8.) je postaráno o to, by při syndikátech,
koncernech a jiných sdruženích rázu
obchodního nebyla obcházena daň tím
způsobem, že by zisk těžařův
byl přesunut na spojeného s ním obchodníka.
Pro otázku (§ 10.) ponechanou k rozhodnutí
vykonávacímu nařízení, zda
při koksu a briketách zdaniti se má uhlí
neb hotový výrobek, budou směrodatnými
poměry výrobní (hutní a plynárenský
koks, brikety z uhlí černého neb hnědého,
pro vývoz atd).
Zapravování daně (§ 13.) bude zařízeno
způsobem co nejpohodlnějším (složními
lístky, žírem bankovním, za celý
měsíc najednou).
Řada osvobození od daně (§ 14.) má
zabrániti každému ostří nové
daně, jež by mohlo býti pokládáno
za nespravedlivé. Důchodkový dozor pohybuje
se v obvyklých mezích, evidence spotřeby
uhelné u velkých objektův a obchodníkův
uhlím ve velkém má zameziti pokoutní
obchod z dolů na uvedené velké spotřebitele.
Ustanovení trestní, pokud obsahují odchylky
od důchodkového trestního zákona,
vysvětlují se zastaralostí jmenovaného
zákona (z roku 1835).
Ustanovení o dodatečném zdanění
zásob jest nutné proto, by zamezeno bylo přílišnému
shonu po uhlí do doby, kdy vejde zákon v platnost,
a poruchám ve veřejném zásobování
uhlím, které by tímto shonem nutně
byly vyvolány.
Osnova budiž přikázána finančnímu
výboru s tím, aby podal o ní zprávu
ve lhůtě 8 dnů.