Odpovídajíc na tento dotaz, má ministerstvo
železnic za vhodno upozorniti především
na to, že v měsících březnu a
dubnu t. r. nebylo zastaveno vyplácení ani platův
odpočinkových a zaopatřovacích, ani
rent, ježto v obou případech šlo jedině
o zpoždění výplat, jež způsobeno
bylo jednak uzavřením hranic v prvých dnech
měsíce března, kdy se provádělo
okolkování bankovek, jednak zákazem placení
na účet vídeňské poštovní
spořitelny. V důsledcích tohoto zákazu
musily se pensijní a rentové platební poukázky
nejprve zaslati z Vídně do Prahy a zde teprv odevzdati
nově zřízené poštovní
spořitelně, by výplaty provedla. Ve výplatě
pensí nastal jistý průtah, vlastně
jen v měsíci dubnu tím, že poukázky
z Vídně došly do Prahy pro uzavření
hranic příliš pozdě, takže pražská
poštovní spořitelna, která mimo to měla
obstarati výplaty požitků pensistům
státním a vojenským, nebyla fysicky s to,
by včas s prací byla hotova.
Tím se stalo, že pense, splatné 1. dubna, byly
vyplaceny pensistům o něco později.
Při železniční správě
vejde v nejbližší době v život samostatná
likvidatura pro poukazování platů odpočinkových
a zaopatřovacích při pražském
ředitelství státních drah, čímž
odluka od vídeňské ústřední
likvidatury bude definitivně provedena. Tím se dosáhne
toho, že pensijní poukázky budou pak vyhotovovány
zdejší likvidaturou a budou moci včas býti
dodávány pražské poštovní
spořitelně k výplatě.
Za to zdrželo se vyplácení rent ze shora uvedených
důvodů značněji, neboť renty,
jež byly splatny 16. března, byly vyplaceny teprve
začátkem měsíce dubna.
V této věci nemůže však železniční
správa přímo býti činěna
odpovědnou za poruchy nastalé, ježto úrazové
renty vyplácejí se, pokud nová úprava
není provedena. Odborovou úrazovou pojišťovnou
železniční ve Vídni, a to z peněz
této pojišťovny na vrub jednotlivých zúčastněných
drah.
Ministerstvo železnic zakročilo u řečené
pojišťovny, aby výplata rent byla urychlena a
veškery překážky její byly odstraněny.