Sociálně politický výbor pojednávaje
o vládním návrhu zákona tohoto, oceňuje
plně snahu vlády a zvláště ministeria
pro sociální péči a přistupuje
v celku i na odůvodnění, které ministra
ku podání návrhu tohoto zákona vedlo.
Hlavní příčinou, proč tak značnou
měrou a velikou obětavostí státu má
stavební ruch býti podporován, jest naprostý
nedostatek bytů, hlavně malých, a to nejen
v hlavním městě, ale i ve všech městech
průmyslových, ba i venkovských v celém
našem státě.
Vláda zavedla již mnoho opatření, jako
nařízení o ochraně nájemníků,
o zabírání bytů, zákon o omezení
práva stěhovacího, ale to vše vyhoví
snad pro okamžitou nejnutnější potřebu,
nikdy ale pro potřebu nejbližší budoucnosti
nebo lépe řečeno do budoucnosti odkládané
přítomnosti.
Dostatečného rozmnožení bytů
jest možno dosíci jen postupně způsobem
normálním stavbou definitivních obytných
budov. Jedině tak možno vytvořiti byty odpovídající
lidské důstojnosti, přiměřené
v oboru zdravotním, byty, ve kterých mohou lidé
nejen se prozatím umístiti, ale trvale bydliti a
žíti.
Za dnešních poměrů stavebních
není však možno, aby rozvinul se normální
soukromý stavební ruch, protože náklady
se stavbou spojené jsou 5-6krát větší,
nežli byly před válkou a výnos domů
nemůže býti tak zvýšen, aby tyto
náklady byly uhrazeny, respektive kapitál vložený
i nejmírnějším způsobem zúrokován.
-
Možno tedy dnes prováděti stavby domů
jen za podpory z peněz veřejných.
Není také u nás nyní myslitelno, aby
obce mohly věnovati větší částky
tomuto účelu, jak dělo se a děje snad
dosud v cizině. - Tím jest podpora stavebního
ruchu uvalena výhradně na bedra státu.
Vláda uvažovala o způsobu této podpory
a dospěla, jak za daných okolností není
ani jinak možno a jak také se vyjadřovali jednotlivci
i odborné korporace v četných podáních
i návrzích, k této zásadě.
Stát nahradí stavebníkovi rozdíl mezi
ročním nákladem na zúrokování
a umořování hypoték, jejichž
kontrahování jest dnes nutno, a výši
toho nákladu, jenž by byl stačil před
válkou, pokud tento rozdíl není kryt výnosem
domu.
Tím bude státní pokladna zatížena
pouze anuitou, ovšem po dlouhou řadu let se opakující,
a jistě jest naděje, že částka
tato bude se zmenšovati stoupajícím výnosem
domu.
Ovšem jest přirozeno, že stát za tuto
podporu musí si vymíniti vliv na vnitřní
úpravu domu i na výši nájemného.
Tento vliv nejlépe může býti prováděn
u obcí, okresů a stavebních družstev.
Proto také může vláda pouze těmto
korporacím podporu uděliti a zařadila do
rozpočtu na letošní rok pro tento účel
částku 5,000.000 korun a na budoucí léta
částky přiměřené převzatým
závazkům.
Ve všeobecném zájmu ovšem jest, aby se
se stavbou těchto domů započalo co možno
hned, neboť tak jen čeleno bude nouzi bytové
a zároveň opatří se práce nezaměstnaným
živnostníkům a dělníkům.
-
Těchto podpor má se dostati pouze stavbám,
které budou již letos zahájeny.
Prováděti a vydati příslušná
nařízení má býti uloženo
ministerstvu pro sociální péči a ministerstvu
pro veřejné práce.
Sociálně-politický výbor navrhuje
tudíž, aby Národní shromáždění
přijalo tento
Vláda se zmocňuje, aby podporovala stavby domů
s malými byty, zahájené roku 1919 obcemi,
okresy, nebo stavebními sdruženími, obecně
prospěšnými.
a) poskytujíc státních záruk za zápůjčky
poskytnuté na novostavby a
b) peněžitým příspěvkem
k úhradě úrokův a úmoru, bude-li
ve stavebních pracích roku 1919 nepřetržitě
pokračováno.
K tomuto účelu jest zařaditi do rozpočtu
na rok 1919 částku 5 mil. korun a do rozpočtů
budoucích let částku potřebnou k úhradě
převzatých závazkův.
Hypotekární zápůjčky, za něž
se stát zaručí (§ 1. lit. a), mají
sirotčí jistotu.
Na domech, jimž se dostalo podpory podle § 1., jest
ve prospěch republiky československé zajistiti:
a) právo předkupní,
b) zákaz zcizení a zatížení.
Právní jednání, potřebná
k provedení tohoto zákona, jsou prosta kolkův
a poplatkův.
Zákon tento nabývá účinnosti
dnem vyhlášení.
Ministrům sociální péče a veřejných
prací se ukládá, aby zákon tento v
dohodě s ministrem financí provedli.