Zasedání Národního shromáždění československého roku 1919.

Tisk 976.

Zpráva

ústavního výboru o návrhu Dra Meissnera, Bechyně, Ecksteinové, Johanise a soudruhů, čís. tisku 704 a vládním návrhu tisk č. 810, kterými se mění zákon o prozatímní ústavě.

Výbor navrhuje tuto osnovu zákona:

Zákon

ze dne............................. 1919,

kterým se mění zákon o prozatímní ústavě.

Článek I.

Zákon ze dne 13. listopadu 1918 č. 37 sb. z. a nař. o prozatímní ústavě mění se takto:

§ 6. zní:

Národní shromáždění je schopno jednati a usnášeti se, je-li přítomna alespoň třetina poslanců. Usnáší se nadpoloviční většinou přítomných. Přítomnosti alespoň dvou třetin poslanců a dvoutřetinové většiny přítomných jest třeba ke změně tohoto zákona, zákona o všeobecných právech občanů, zákona ze dne 9. listopadu 1918 o osobní nedotknutelnosti členů Národního shromáždění a k usnesení o vypovědění války.

K volbě presidenta a ke schválení mezinárodních smluv (§ 10. lit. a) jest třeba přítomnosti nadpoloviční většiny poslanců a dvoutřetinové většiny přítomných. Přítomnosti nadpoloviční většiny poslanců jest třeba k usnesení podle poslední věty § 11., a první věty § 16.

§ 7. zní:

Hlavou státu je president republiky, kterého volí Národní shromáždění. (§ 6.)

Úřad presidenta trvá až do doby, kdy podle ústavy konečné nová hlava státu bude zvolena.

§ 8. zní:

Je-li místo presidentovo uprázdněno, nebo není-li president s to, aby pro chorobu svůj úřad vykonával, přísluší výkon jeho práv vládě, která může jednotlivými úkony pověřiti svého předsedu.

Trvá-li taková choroba déle než měsíc, zvolí Národní shromáždění náměstka presidentova. Úřad jeho trvá, dokud překážka neodpadla.

Pro volbu náměstka platí totéž, co pro volbu presidenta republiky.

§ 10. zní:

President republiky:

a) zastupuje stát na venek. Sjednává a ratifikuje mezinárodní smlouvy. Smlouvy obchodní, dále smlouvy, z kterých pro stát nebo občany plynou jakákoli břemena majetková neb osobní, zejména i vojenská, jakož i smlouvy, týkající se státního území, potřebují souhlasu Národní shromáždění;

b) je nejvyšším velitelem vší branné moci,

c) přijímá a pověřuje vyslance,

d) vypovídá podle usnesení Národního shromáždění válku, a předkládá mu sjednaný mír ke schválení,

e) má právo veta proti zákonům (§ 11.),

f) jmenuje vysokoškolské profesory, státní úředníky, soudce a důstojníky, počínajíc VI. třídou hodnostní,

g) má právo prominouti nebo zmírniti tresty i právní následky trestného činu, odsouzení nebo trestu, jakož i naříditi, aby trestní řízení nebylo zahájeno, anebo zahájené trestní řízení aby bylo zastaveno.

Každý vládní úkon presidenta republiky vyžaduje k své platnosti spolupodpisu příslušného odpovědného člena vlády.

§ 10 a

President republiky má právo býti přítomen a předsedati schůzím vlády, vyžádati si od vlády a jednotlivých jejích členů písemnou zprávu o každé věci, která náleží do oboru působnosti dotčeného člena vlády.

Má právo pozvati vládu nebo jednotlivé její členy k úradě.

§ 10 b

President republiky občas podává ústně nebo písemně Národnímu shromáždění zprávu o stavu republiky. Doporučuje mu k úvaze opatření, která pokládá za nutná a účelná.

§ 11. zní:

President republiky má právo zákon, usnesený Národním shromážděním, vrátiti s připomínkami do čtrnácti dnů od dne, kdy byl dodán vládě.

Národní shromáždění zákon, presidentem vrácený, opět projedná. Setrvá-li na svém původním usnesení za přítomnosti nadpoloviční většiny poslanců, musí zákon, býti vyhlášen.

§ 14. zní:

Moc výkonná a nařizovací přísluší vládě, jejíhož předsedu a členy (ministry) jmenuje a propouští president republiky.

Vláda volí ze sebe náměstka předsedova, který zastupuje předsedu. Kdyby ho ani náměstek nemohl zastupovati, učiní tak věkem nejstarší člen vlády.

§ 16. zní:

Vláda jest odpovědna Národnímu shromáždění, které může jí vysloviti nedůvěru. K usnesení je třeba přítomnosti nadpoloviční většiny poslanců a stane se prostou většinou hlasů.

Návrh na vyslovení nedůvěry musí býti podepsán nejméně stem poslanců a přikáže se výboru, který o něm podá zprávu nejdéle do osmi dnů.

Vláda může podati v Národním shromáždění návrh na vyslovení důvěry. O návrhu tom se jedná, aniž byl přikázán výboru.

Vyslovilo-li Národní shromáždění vládě nedůvěru, nebo zamítlo-li vládní návrh na vyslovení důvěry, musí vláda podati demisi do rukou presidenta republiky, který určuje, kdo vede vládní věci do ustavení nové vlády.

§ 17. zní:

Vláda sídlí v Praze. Rozhoduje ve sboru, jemuž přítomna musí býti, mimo předsedu nebo jeho náměstka, nadpoloviční většina členů vlády.

Vláda ve společných schůzích rozhoduje zejména:

a) o vládních předlohách pro Národní shromáždění určených,

b) o všech věcech politické povahy,

c) o jmenování úředníků, soudců a důstojníků, pokud je vyhrazen ústředním úřadům, neb o návrzích na jmenování funkcionářů, které je vyhrazeno presidentovi republiky.

§ 18. zní:

President republiky stanoví, po návrhu předsedy ministerstva, který z členů vlády (ministrů) řídí jednotlivé úřady, zřízené k obstarávání nejvyšší správy státní, a za ně odpovídá.

§ 19. zní:

Zákony buďtež vyhlášeny do osmi dnů po uplynutí lhůty, v § 11. uvedené, neužije-li president republiky práva v prvé větě § 11. stanoveného, V případě uvedeném v poslední větě § 11. buďtež zákony vyhlášeny do osmi dnů po opětném usnesení Národního shromáždění. Podpisuje je president republiky, nebo jeho náměstek (§ 8.), předseda a onen člen vlády, jehož úřad jest pověřen provésti dotčený zákon.

Je-li místo presidentovo uprázdněno, anebo pokud přísluší výkon jeho práv vládě (§ 8.), podpisuje zaň předseda vlády.

Nařízení podpisují ministerský předseda nebo jeho náměstek a nejméně polovina členů vlády,

Článek II.

Zákon tento nabývá účinnosti dnem vyhlášení.

Jeho výkonem se pověřují veškeří ministři.

Odůvodnění.

Návrh na doplnění a změnu prozatímní ústavy vyšel zároveň z kruhů poslaneckých i z kruhu vlády. Návrhem Dra Meissnera a soudr. zamýšleno bylo upraviti vztah mezi presidentem a Národním shromážděním, pak mezi presidentem a vládou. Vládní návrh směřoval hlavně k tomu, aby bylo Národnímu shromáždění vzato právo voliti vládu a přeneseno jmenování její na presidenta republiky. Výsledek porad ústavního výboru byl tento:

§ 6. byl změněn potud, že k volbě presidenta není třeba přítomnosti dvou třetin poslanců, nýbrž toliko nadpoloviční většiny jejich. Totéž má platiti pro schvalování mezinárodních smluv, pokud podle § 10. lit. a) se přiznává Národnímu shromáždění.

Změna §u 7. jest důsledkem změny §u 6.

§em 8. upravuje se výkon práv presidentových, je-li místo presidentovo uprázdněno, nebo není-li president s to, aby pro chorobu svůj úřad vykonával. Trvá-li choroba, která brání presidentovi úřad vykonávati, delší dobu, nemohla by vláda býti pověřena výkonem práv presidentových, ježto by zejména při krisích vládních nebyla s to, aby všechny tyto úkony provedla. Proto navrhuje ústavní výbor, aby, trvá-li choroba déle než měsíc, zvolilo Národní shromáždění náměstka presidentova, jehož úřad trvá, dokud překážka neodpadla.

V §u 10. provedl ústavní výbor tyto změny:

Pod lit. a) přiznává Národnímu shromáždění, aby schvalovalo některé mezinárodní smlouvy. Návrh, aby všechny mezinárodní smlouvy byly předkládány ke schválení Národnímu shromáždění, nebyl přijat. Ústavní výbor přijal změnu, navrhovanou zástupcem vlády, podle které souhlasu Národního shromáždění potřebují toliko smlouvy obchodní, dále smlouvy, z kterých pro stát nebo občanstvo plynou jakákoli břemena majetková nebo osobní zejména i vojenská, jakož i smlouvy, týkající se státního území.

Do odstavce lit. c) bylo vsunuto slovo "pověřuje".

Jako nový odstavec bylo dáno ustanovení lit. e) o právu veta, obsaženém v § 11.

Nově přijata byla podle návrhu Dra Meissnera a soudruhů ustanovení §u 10a a 10b, která ústavní výbor ještě doplnil ustanovením, že president republiky má právo býti přítomen a předsedati schůzím vlády.

Z § 10 b jest patrno, že styk presidenta republiky s Národním shromážděním bude možný, a to nejen písemný, nýbrž i osobní. Rozumí se, že veškeré písemné zprávy a výzvy presidentovy Národnímu shromáždění potřebují podle § 10. spolupodpisu odpovědného člena vlády.

Změna první věty § 11. jest spíše stylistická. V druhém odstavci jest změna věcná. Posavadní ústava prozatímní neměla ustanovení o tom, že by k opětnému přijetí zákona, presidentem vráceného, bylo třeba kvalifikované přítomnosti nebo většiny. V ústavním výboru byl podán návrh, aby podle americké ústavy bylo k nezměněnému přijetí zákona, presidentem vráceného, třeba dvoutřetinové většiny. Ústavní výbor - uznávaje, že je třeba záruky, že zákon, presidentem vrácený, důkladně bude uvážen - navrhuje, aby k nezměněnému přijetí bylo třeba kvalifikované presence, t. j. přítomnosti nadpoloviční většiny poslanců.

Podstatnou změnu provedl ústavní výbor v §u 14. Podle návrhu vládního přijal zásadu, že předsedu a členy vlády jmenuje a propouští president republiky. V ústavním výboru bylo několik opravných návrhů. Dr. Franke navrhl, aby president republiky měl právo jmenovati ministry, vyslechna názor jednotlivých parlamentních klubů Národního shromáždění. Dr. Slávik, jménem Slovenského klubu navrhl dodatek: "Národní shromáždění má právo veta co do jednotlivých osob." Dr. Meissner jménem soc.-dem. klubu navrhl, aby bylo ponecháno Národnímu shromáždění právo voliti vládu; neučiní-li tak Národní shromáždění do 14 dnů po oznámené resignaci, přechází právo to na presidenta republiky. Ústavní výbor většinou hlasů rozhodl se pro návrh vládní, který přiznává presidentovi republiky, aby ministry jak jmenoval, tak i odvolával, K návrhu profesora Horáčka škrtnuto bylo ustanovení §u 14., kterým byl určen počet členů vlády v ústavě (17) a ponecháno tím presidentu republiky, aby počet členů vlády sám určil.

Nově přijato bylo ustanovení, že předsedu vlády zastupuje, nemůže-li tak učiniti náměstek jeho, věkem nejstarší člen vlády.

K §u 16. Podle vládního návrhu bylo by mohlo Národní shromáždění jednati o votu důvěry toliko, když vláda sama podá iniciativní návrh na vyslovení důvěry. Ústavní výbor naproti tomu navrhl, aby o důvěře nebo nedůvěře mohlo býti jednáno nejen k návrhu vlády, nýbrž i k návrhu čtvrtiny členů Národního shromáždění.

Vláda vrátila připravenou již zprávu ústavního výboru, tisk č. 856, nejsouc srozuměna se zněním §u 16., jak byl usnesen ústavním výborem, a to hlavně pro ustanovení, že Národní shromáždění má právo vysloviti nedůvěru též jednotlivému členu jejímu. Vzhledem k stanovisku vlády usnesl se ústavní výbor slova "nebo jednotlivému členu jejímu" škrtnouti a mimo to zavésti kvalifikovanou presenci k usnesení o vyslovení nedůvěry (nadpoloviční většinu poslanců) a zvýšiti počet podpisů, potřebný na návrh na vyslovení nedůvěry z jedné čtvrtiny na počet jednoho sta.

Změny §u 17. jsou buď stilistické nebo důsledkem změny §u 14. o počtu členů vlády.

§ 18. jest důsledkem změny §u 14.

Změna §u 19., byla nutna vzhledem ke změně §ů 8., 11. a 14.

V PRAZE 14. května 1919.

Místopředseda:
Zpravodaj:
Dr. Hnídek. v. r.
Dr. Meissner, v. r.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP