Zasedání Národního shromáždění československého r. 1919.

Tisk 943.

Odpověď

ministra Národní obrany na dotaz členů Národního shromáždění Kouši, Hrizbyla a soudr. o poměrech hudebníků a kapelníků Velké Prahy (tisk 693).

Tento dotaz jest doslovný otisk resoluce "Společenstva kapelníků pražských" a "Odborového sdružení hudebníků v král. Českém", uveřejněné dne 20. března v časopise "Hudebník", orgánu to, hájícím zájmů občanských hudebníků v českoslov. republice. Je proto zřejmo, že dotaz hledí na otázku vojenských hudeb se stanoviska zájmů jediného povolání ba vlastně pouze jedné skupiny zájemníků Ministerstvo Národní obrany musí však otázku řešiti nestranně s hlediska vyššího, aby vyhovělo často sporným zájmům všech činitelů zúčastněných. Ministerstvo Národní obrany hájí při tom zájmů ryze vojenských, šetří však vedle nich též zájmů sociálních a uměleckých, zájmů netoliko účinkujících, nýbrž i obecenstva. Nelze se proto diviti, že došlo při tom k přesvědčení značně odlišnému od názorů poněkud jednostranných, jež jsou uplatňovány v dotaze.

"Společenstvo pražských kapelníků" čítá 270 členů, z nichž podle vlastního tvrzení je pouze 186 kapelníků z povolání. Ostatní mají civilní zaměstnání jiné, jsou to řemeslníci, poštovní a železniční zřízenci a pod., kteří vedle hlavního svého zaměstnání provozují též výdělečně hudbu. Požadavkem, aby vojenské hudby byly odstraněny, nebo obmezeny na služebně-vojenský okruh působnosti, aby tak civilní hudby byly zbaveny soutěže, vystupují vlastně proti hudebníkům z povolání, jimiž jsou členové vojenských kapel. Posádkové hudby v Praze a na venkově skládají se totiž téměř výlučně z poddůstojníků z povolání, kteří při nynějších poměrech budou nuceni dále sloužiti ve vojenských hudbách, aby dosáhli pense.

Vzhledem k těm kapelníkům, kteří jsou skutečně hudebníky z povolání, musím důraz položiti na to, že poměry občanské hudby se nezhoršily, jak tvrzeno v dotazu, vinou posádkových hudeb republiky, nýbrž zhoršení, pokud nastalo, dlužno přičísti všeobecným stísněným poměrům hospodářským. Za dob bývalého Rakouska byly v Praze 4 plukovní hudby, někdy i pět. V přítomné době má pražská posádka pouze 2 hudby. Vycházejí-li tedy občanští hudebníci z názoru, že vojenské hudby jsou soutěží, nemohou mluviti o zhoršení své situace za republiky, o stavu neudržitelném, jak se činí v dotaze. Naopak podle jejich přání došlo k podstatné redukci z pěti na dvě vojenské hudby, bez zřetele na okolnost, že Praha stala se hlavním městem velikého státu.

Nutno však též uvésti řadu dalších opatření, jež byla ministerstvem Národní obrany učiněna především proto, aby se zamezila neloyální konkurence hudbám občanským.

Na tištěných programech a návěštích smí se použíti pouze správného pojmenování hudby a kapelníka a nutno vystříhati se neslušné reklamy. Uvádění jmen dirigenta na programech a návěstích mimo kapelníka není dovoleno. (Č. j. 4685 pres. lI. z 8. února 1919.)

Posádkové hudby, čítající na šedesát členů, smějí hráti veřejně toliko v oddílech nejméně po 24 mužích při dechové hudbě a nejméně po 16 mužích smyčcového orchestru. Denně smí hráti jedna posádková hudba toliko ve dvou oddílech. (Č. j. 5577 pres. II. z 8. února 1919.) Nařízením tím je nepřímo vyhověno i požadavku, aby vojenská hudba hrála pouze v místnostech representačních.

Vojenské hudby pražské řídí se ceníkem společenstva kapelníků pro Prahu a okolí, platným pro hudby civilní, aby se neděla v tomto směru hudbám civilním konkurence. Venkovským kapelám je tento ceník vodítkem při určování cen. (Věstník M. N. O. část 18. z 19. března 1919.)

Při ministerstvu zřízený hudební inspektorát dozírá, aby nařízení ta byla plněna. Veškerým oprávněným stížnostem bude pomoženo a sjednána náprava. Tak dal jsem vyšetřiti i případ plukovního bubeníka Dobeše v dotaze uvedený. Bylo zjištěno, že hrál tehdy bezplatně kolegům - déle sloužícím poddůstojníkům z Josefských kasáren - v uzavřené společnosti, tudíž o konkurenci nelze mluviti.

Přejdu nyní k jádru odpovědi. Ministerstvo Národní obrany vykonalo založením vojenských hudeb význačný čin sociální. Spousta déle sloužících poddůstojníků z povolání, kteří jako hudebníci byli zařaděni téměř ve všech vojenských hudbách bývalé monarchie, shromáždila se po převratu v Praze a bylo nutno něco učiniti, aby se jim umožnila existence. Kdyby byli bývali propuštěni - nehledě k závazkům, které vláda republiky převzala vůči nim, jakožto déle sloužícím poddůstojníkům čs. vojska - byla by tím soutěž pro občanské hudebníky pouze vzrostla. Je tudíž jen v jejich prospěchu, že ministerstvo zavedlo opět vojenské hudby a zabránilo tím nezřízené konkurenci velikého množství neukázněných hudebníků.

Je přirozeno, že ministerstvo Národní obrany se stará, aby postavení vojenských hudebníků bylo dobré. Z odměn za jejich výkony mimoslužební nepožaduje pro sebe zcela nic, 25% veškerého výdělku připadá hudebnímu fondu, z něhož se zakupují nástroje a hudebniny.

75% dalších obdrží mužstvo. Pak také může se žádati, aby výcviku byla věnována největší pile a svědomitost a aby kapelník přivedl svůj sbor k nejvyššímu možnému stupni umělecké dokonalosti. Toť vysvětlením stoupající obliby vojenské hudby.

Požadavek kapelníků civilních, či správněji řečeno hudebníků civilních, jelikož většina těchto kapelníků řádných kapel nemá, aby výdělečnost vojenských hudeb byla zakázána ve prospěch hudebníků civilních, jest požadavek neudržitelný. Stejně jako poštovní neb železniční zřízenec, státem placený, smí ve volném čase přivydělávati si hudbou i člen vojenské kapely. Civilní kapelníci hledí na hudebníky vojenské, jako by nebyli také občany republiky a jako by platily dosud staré rakouské poměry, kde vojsko bylo cizorodým tělesem. Takovým zákazem by se konkurence kapelníkům a hudebníkům civilním jenom zvětšila, neboť vojenští hudebníci, zbaveni možnosti vedlejší činnosti i vedlejšího příjmu, houfně by opouštěli svoje místa a hledali jiné zaměstnání, kde by opět mohli zvyšovati příjmy hraním v různých podnicích Upraviti pak tuto konkurenci nebylo by vůbec možno a vytvořil by se kádr nezaměstnaných, proto tím úsilovněji konkurujících hudebníků občanských.

Po těchto vysvětlivkách doufám, že páni tazatelé schválí stanovisko, lež ministerstvo Národní obrany v otázce vojenských hudeb zaujímá.

V Praze 6. května 1919.

Ministr Národní obrany:
V. Klofáč v. r.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP