Hned při zahájení jednání Národního
shromáždění československého
podány návrhy na upravení pojišťování
nemocenského. Tak pod č. 2. tisku podán návrh
posl. Johanisem, Laubem a soudr. ohledně zavedení
pojišťování dělnictva, zaměstnaného
v podnicích zemědělských, jakož
i čeledi, dále pod č. 122. tisku návrh
dra. Karla Viškovského, Slavíka a soudr. o
úrazovém a nemocenském pojištění
v zemědělství a návrh členů
N. S. Jakubky, Skurského a Pavlána, aby byly zrušeny
některé nemocenské pokladny (tisk č.
248). První dva návrhy měly splatiti dávný
dluh, jemuž povinovány byly zemské sněmy
podle zákona z 30. března 1888 č. 33. ř.
z., v němž v § 3. bylo ustanoveno, že nemocenské
pojištění hospodářských
dělníků a závodových úředníků
polních a lesních bude upraveno zákony zemskými.
Ač bývalý sněm zemský měl
příležitost otázkou touto se zabývati,
neučinil ve směru tomto žádoucích
usnesení, takže úkol jemu svěřený,
ale jím neprovedený má řešiti
nynější zastupitelstvo státu československého.
Otázka nemocenského pojištění
zaměstnanců v podnicích hospodářství
polního a lesního byla pojata již do rakouské
vládní předlohy z roku 1908, jednající
o zákoně o pojištění sociálním.
Ač porady o této osnově konány byly
po celou dobu až do května 1914, přece nemohla
osnova ta býti uzákoněna, na čemž
hlavní vinu měla mezi tím vypuknuvší
válka světová. Po šťastném
jejím skončení a v době, kdy i národ
československý ujati se mohl vlastní rukou
řízení všech svých záležitostí,
nebylo možno podjati se velice obtížného
úkolu, totiž provésti již nyní
sociální pojištění, na druhé
straně bylo však nutno, hnouti otázkou pojištění
dělnictva zemědělského, jakož
i čeledi.
Pokud jde o první dva návrhy (tisk. 2 a 122) vyvrcholil
návrh prvější v tom, aby byly dosavadní
platné zákony nemocenského pojištění
dělníků doplněny tím, že
napříště pojištění
nemocenskému v obvodu československého státu
podléhá všechno dělnictvo a úřednictvo
zaměstnané v podnicích zemědělských
a lesních, jakož i čeleď, a že k
pojištění tomu jsou příslušny
jedině okresní nemocenské pokladny. Nehledíc
k žádanému rozšíření
úrazového pojištění závazně
na veškeré úrazy, způsobené při
provozování zemědělství, lesnictví
a příbuzných odvětví bez rozdílu,
běží-li o čeleď, dělníky,
úředníky, či samostatné podnikatele,
neb spolupracující členy rodiny, má
návrh druhý na mysli zavedeni povinného pojištění
nemocenského pro veškeré osoby zaměstnané
při zemědělských a lesnických
podnicích a příbuzných odvětvích,
a to jak pro dělníky a čeleď, tak i
pro úředníky s ročním příjmem
do K 3600.-, jakož i pro samostatné podnikatele a
jejich spolupracující členy rodiny, jestliže
čistý katastrální výnos hospodářství
nečiní více než K 200.- ročně.
Vedle toho připouští uvedený návrh
dobrovolné pojištění nemocenské
pro osoby povinnému pojišťování
nemocenskému nepodrobené, není-li roční
příjem úředníků větší
než K 10.000.- anebo čistý katastrální
výnos hospodářství větší
než K 2000.-. Návrh tento má pak dokonce na
mysli zřízení zvláštní
organisace nemocenského pojištění v
podnicích zemědělských a lesnických,
v níž mělo by býti použito nejširší
měrou zásady paušalování pojistných
příspěvků.
Od obou shora uvedených návrhů liší
se podstatně návrh tisku 248. V odůvodnění
tohoto návrhu touží se na to, že nemocenský
zákon z 30. března 1888 č. 33. ř.
z., jakož i zákon o zapsaných pokladnách
pomocných ze dne 16. července 1892 č. 202
ř. z. umožňovaly průmyslovým
závodům, každému společenstvu
i jednotlivcům zakládati nemocenské pokladny,
kteréhožto práva bylo mimořádně
využito v Čechách, na Moravě a ve Slezsku.
Tímto tříštěním nemocenského
pojištění byli nejvíce poškozeni
pojištěnci, na což bylo sjezdy odborových
organisací dělnických a nemocenských
pokladen často již poukázáno. Poměry
v otázce tříštění nemocenského
pojišťování dospěly tak daleko,
že existují nemocenské pokladny s nepatrným
počtem členů (10, 20, 30), které při
změně zákona nemocenského a s tím
spojeného většího zatížení
nemocenských pokladen nemohou pravidelnou činnost
vykonávati a povinnostem vůči členstvu
dostáti. Závodní nemocenské pokladny
kromě toho povahou svou jsou pod vlivem majitelů
firem a jejich úředníkův a je také
všeobecně známo, že ústavy tyto
dosti často byly sociální a humanní
činnosti značně vzdáleny. Odvislost
dělnictva v těchto pokladnách je jenom novým
důkazem, aby na jejich činnosti nebylo dále
trváno. Také nemocenské pokladny zapsané
překážejí svojí konkurenční
činností rozvoji nemocenských pokladen, a
jejich náhradní činnost v tomto směru
není možná proto, ježto právě
v obvodu československého státu je nutno
nemocenské pojišťování zlepšovati
zcelováním jeho, nikoli však drobením.
Dožaduje se proto návrh členů Národního
shromáždění Jakubky, Skurského
a Pavlána toho, aby zrušeny byly všecky závodní,
stavební a učňovské nemocenské
pokladny, ať mají počet členů
jakýkoliv, dále nemocenské pokladny pomocnické
při společenstvech, které neměly koncem
roku 1913 aspoň 500 členů a konečně
zapsané pokladny pomocné, zřízené
na základě § 7. zákona ze 16. července
1892 a spolkové pokladny, zřízené
podle § 60. zákona nemocenského. Jmění
rozpuštěných nemocenských pokladen buď
použito k úhradě pohledávek již
vzešlých, pokud se týče u závodních
pokladen nemocenských nechť se tak děje po
případě i z prostředků majitelů
závodů. Zbylé jmění nechť
odevzdá se příslušné okresní
pokladně nemocenské nebo pokladnám nemocenským,
jež členstvo rozpuštěných pokladen
přejmou a to podle klíče přejatého
počtu členstva.
O návrzích těchto počal jednati sociálně
politický výbor ve schůzi dne 5. prosince
1918, když před tím ve své schůzi
dne 4. prosince 1918 pojednal o návrhu posl. Valouška
a soudr. na uzákonění všeobecného
pojištění sociálního. o němž
však dále nejednal, nýbrž vzal na vědomí
prohlášení ministra sociální
péče dr a. Wintra, že vláda pojala do
svého programu i všeobecné sociální
pojištění. Prohlásil proto sociálně
politický výbor, že toho času se spokojí
s ujištěním vlády, že v dohledné
době dojde i k úpravě pojištění
sociálního.
Poněvadž všecky tři shora uvedené
návrhy věcně i organicky souvisejí,
pojednával o nich sociálně politický
výbor v celku.
Poněvadž v dohledné době bude nutno
přistoupiti k pronikavé změně jak
úrazového, tak i nemocenského pojištění,
bylo výborem na ten čas upuštěno od
reformy pojištění úrazového v
podnicích zemědělských.
Ve výboru poukázáno na to, že pojištění
drobných zemědělců, jakož i živnostníků
toho času naráží na značné
obtíže, zejména pokud jde o finanční
stránku. Neboť pokud jde o pojištěni nesamostatně
výdělečných osob, jest platební
povinnost uložena zaměstnavateli, u něhož
příspěvky jsou zpravidla dobytelny. Při
samostatných drobných podnikatelích, kteří
by byli pojištěni a příspěvky
platili ze svého, nebylo by někdy lze platební
povinnost též exekuci provésti.
Dále bylo varováno před paušalováním
nemocenských příspěvků. Jest
sice pravda, že s podobným paušalováním
setkáváme se při pojišťování
zemědělského dělnictva proti úrazům,
ale zde jest paušalování proto na místě,
poněvadž dělník jest pojištěn
jenom potud, pokud pracuje u stroje, jenž úrazovému
pojištění podléhá. U nemocenského
pojištění však jde o značné
obnosy a o zaměstnání celoroční
a pojištění jest zde také individuelní,
při kterém nutno příspěvky
platiti též individuelně.
Když dne 8. ledna 1919 sociálně-politický
výbor opětně jednal o svrchu uvedených
otázkách a zejména o návrhu na zrušení
malých nemocenských pokladen, bylo usneseno, aby
k důkladné informaci členů sociálně-politického
výboru svolána byla anketa o tomto návrhu
a zároveň aby se povolaní experti, zejména
zástupci jednotlivých svazů nemocenských
pokladen, vyslovili též o zavedení pojišťování
zemědělského. Anketa tato konána byla
dne 15. ledna 1919 ve výboru sociálně-politickém
a byly v anketě této předloženy tyto
otázky:
I. Ve věci pojištění zemědělského
dělnictva a čeledi :
1. Je možno, než bude provedena celková reforma
dělnického pojištění, provésti
nemocenské pojištění zemědělského
dělnictva a čeledi?
2. Kde považuje se pro dělnictvo zemědělské
pojištění za výhodnější,
zda u pokladen okresních nebo u zvláštních
pokladen zemědělských?
3. Skýtají nynější okresní
nemocenské pokladny svými reservami a nařízeními
lepší výhody pro pojištění
zemědělského dělnictva a čeledi,
nežli zvláštní zemědělské
pokladny, jež bylo by teprve zříditi?
4. Co lze souditi o návrhu, aby pojistné příspěvky
zemědělského dělnictva a čeledi
byly paušalovány?
5. Co lze souditi o sloučení pojištění
zemědělského dělnictva a čeledi
s pojištěním malých zemědělců
samostatných?
II. Ve věci zrušení některých
nemocenských pokladen:
1. Co lze souditi o tříštění
nemocenského pojištění v bývalém
Rakousku?
2. Je možno v republice Československé působiti
k tomu, aby v jednotlivých obvodech byla jenom jedna nemocenská
pokladna?
3. Jaké jsou zkušenosti o pokladnách malých,
zvláště společenstevních a učňovských?
4. Co lze souditi o činnosti závodních nemocenských
pokladen, prospívají-li pojištěncům
a je-li tu pojištěnec neodvislým?
5. Doporučuje se zrušiti všecky závodní
pokladny v zájmu sjednotnění nemocenského
pojištění?
K otázce 1. vyslovili se všichni slyšení
experti až na zástupce rady zemědělské
pro to, aby zemědělské dělnictvo bylo
pojištěno v dosavadních nemocenských
pokladnách, aby příspěvky nemocenské
nebyly paušalovány, nýbrž aby přihlašování
dělnictva a čeledi, jakož i placení
příspěvků za ně dálo
se individuelně a aby samostatní podnikatelé
zemědělští do tohoto dělnického
pojištění nebyli pojímáni.
Rovněž k otázce 2. vyslovili se všichni
experti, pro zrušení pokladen závodních,
stavebních, učňovských a pomocnických,
jakož i pro zrušení oněch zapsaných
a společenstevních pokladen, pokud nemají
aspoň 500 členů. Pouze expert Klečák
prohlásil, že by mohly býti ponechány
nadále i závodní pokladny, které mají
aspoň 2000 členů.
O výsledků slyšení znalců jednal
sociálně-politický výbor dne 21. ledna
1919 a uváživ všecky okolnosti při slyšení
tom uvedené, usnesl se na těchto zásadách,
dle nichž by měl býti upraven posavadní
zákon nemocenský:
1. Zemědělské dělnictvo budiž
pojištěno u dosavadních okresních nemocenských
pokladen.
2. Pojištění tomuto podléhejtež
všechny osoby v zemědělství výdělečně
zaměstnané, podle stejných zásad,
jaké platí pro nemocenské pojištění
průmyslového a živnostenského dělnictva
podle dosavadního zákona o nemocenském pojišťování.
3. Úředníci podléhejtež nemocenskému
pojištění bez ohledu na hranici příjmovou.
§ 4. zák. nem. budiž zrušen.
4. Osoby zaměstnané ve smyslu čeledního
řádu a vůbec všechny osoby v poměru
služebním, pracovním nebo učňovském,
jakož i dělnictvo zaměstnané prací
domáckou mají podléhati nemocenskému
pojišťování.
5. Buďtež zrušeny veškeré nemocenské
pokladny závodní, stavební a učňovské.
6. Z pomocnických pokladen společenstevních
buďtež zrušeny ony, které dne 31. prosince
1913 neměly ani 500 členů, ze spolkových
a registrovaných pokladen pak ony pokladny nemocenské,
které dne 31. prosince 1918 neměly ani 1000 členů.
7. Jmění rozpuštěných nemocenských
pokladen budiž podle poměru pojištěného
členstva odevzdáno té pokladně, nebo
těm pokladnám, jimž připadnou členové
u zrušené pokladny pojištění. Do
tří měsíců po zrušení
budiž provedena jejich likvidace.
8. Členové rozpuštěných pokladen
připadnou okresním nemocenským pokladnám,
vyjímajíc cleny pokladen učňovských,
kteří mají náležeti k pokladně
pomocnické, pokud taková pokladna u příslušného
společenstva jest zřízena.
9. Podniky přihlašujtež své zaměstnance
výhradně jen u místně příslušné
nemocenské pokladny okresní.
10. Změny podle těchto zásad sociálně-politickým
výborem usnesených mají vejíti v platnost
dnem 1. července 1919.
Připojená osnova zákona nebyla však
vypracována přesně podle těchto zásad,
ježto bylo třeba a to na základě jednání
se stranami politickými, pokud se týče i
se zúčastněnými kruhy, zásady
tyto v několika směrech pozměniti. Především
bylo upuštěno od zásady, podle které
veškeré dělnictvo musilo býti pojištěno
u dosavadních okresních nemocenských pokladen,
nýbrž bylo vysloveno v článku VIII.,
že může býti za určitých
okolností zřízena samostatná pokladna
pro pojištěnce zaměstnané v podnicích
zemědělských a lesních a že tedy
vedle okresních nemocenských pokladen v jednom soudním
nebo v jednom politickém okresu může existovati
jiná pokladna, mající stejné postavení
jako pokladna okresní. Další odchylka od vyslovených
zásad týká se pokladen společenstevních,
a to v tom směru, že zrušují se pomocnické
pokladny společenstevní s počtem menším
než 400 členů a že doba, podle které
se tento počet řídí, posunuta z 31.
prosince 1913 na 31. prosinec 1918. Další odchylka
konečně týče se zapsaných pokladen
pomocných, pokud pojišťovaly pojištěnce
podléhající zákonu ze 16. prosince
1916 č. 1 ř. z. z roku 1907.
Tím došlo ke znění osnovy, kterou sociálně-politický
výbor tímto předkládá Národnímu
shromáždění, a navrhuje:
Slavné Národní shromáždění,
uděliž přiložené osnově
zákona, jimž se mění předpisy
zákona o nemocenském pojištění
dělníků, ústavní schválení.
Zprávou touto vyřízeny jsou návrhy
čís. tisku 2, 122, a 248,
Ant. Slavík, v. r., místopředseda. | V. Johanis, v. r., zpravodaj. |
Na základě usnesení Národního
shromáždění vydávají se
tyto předpisy:
Ustanovení §§ 1. až 4. zákona ze
dne 30. března 1888, čís. 33 ř. z.
o nemocenském pojištění dělníků
se zrušují a místo nich nastupují tato
ustanovení:
Pro případ nemoci jsou podle tohoto zákona
pojištěny všechny osoby, jež vykonávají
práce a služby na základě poměru
pracovního, služebního neb učňovského,
a nevykonávají jich jako vedlejší zaměstnáni
nebo příležitostně.
Pojištěni jsou také domáčtí
dělnici, t. j. osoby, jež nejsouce živnostníky
podle řádu živnostenského, pravidelně
a nikoli pouze příležitostně vykonávají
živnostenské práce na zakázku jednoho
nebo několika zaměstnavatelů mimo dílnu
zaměstnavatelovu, i tenkráte, byla-li jím
práce přidělena osobami zprostředkujícími
(skladovními mistry a pod.).
Ministr sociální péče se zmocňuje,
aby nařízením rozšířil
pojistnou povinnost na živnostníky, kteří
se zaměstnávají výrobou anebo zpracováním
zboží domáckou prací, i když vedle
práce pro jednoho nebo několik podnikatelů
pracují také pro vlastní zákazníky.
Osoby, které konají práce v podniku nebo
v hospodářství u různých zaměstnavatelů
za mzdu (posluhovačky, domácí švadleny,
pradleny a pod.), jakož i domácí učitelé
a učitelky, jsou oprávněny přihlásiti
se za členy okresní nemocenské pokladny místně
příslušné.
Rovněž příslušníci vlastní
domácnosti domáckých dělníků,
jakož i členové rodiny zaměstnavatelovy,
sdílející s ním společnou domácnost,
kteří překročili 14 rok svého
věku, vypomáhají při práci
podrobené povinnosti pojistné a za své spolupůsobení
nemají pravidelné mzdy v hotovosti, jsou rovněž
oprávněni, přihlásiti se sami nebo
přednostou domácnosti za cleny okresní nemocenské
pokladny místně příslušné.
Hospodářské spolupůsobeni mezi manžely
nepovažuje se za poměr pracovní, služební
nebo učňovský ve smyslu tohoto zákona.