Zasedání Národního shromáždění československého r. 1919.

Tisk 926.

Návrh

poslance Kadlčáka a soudruhův o úpravě poměrů správních, soudních a školských na Moravě.

Ačkoli žádáme, aby dosavadní svéprávnost Moravy byla zachována, nevyhýbáme se potřebné úpravě, nynějším poměrům vyhovující, ve směru správním, soudním, školském, při níž by dbáno bylo zvláštnosti krajů jak po stránce národopisné, tak i ve směru hospodářském a komunikačním.

Kraje etnograficky, hospodářsky a komunikačně jednotné se nesmějí libovolně trhat a slučovati v celky z krajů naprosto protichůdných, jejichž spojení různých zájmů bylo by příčinou trvalých bojův a nesvárů. Srovnejte jen, zda možno jest uvésti v soulad hospodářské zájmy krajů Valašska a Ostravska, nebo Valašska a Hané, jejichž spojení v kraj prý je obmýšleno.

Dojde-li ke zřízení krajů, navrhujeme, by mezi krajem slováckým (sídlo v Uh. Hradišti) a ostravským byl zřízen kraj valašský v obvodu asi bývalého volebního kraje říšského s tímto rozvrstvením správním:

1. Ve Zlíně budiž zřízen okresní soud.

2. Pro okresní soud zlínský a vizovský budiž zřízeno okresní hejtmanství ve Vizovicích.

3. Dráha z Otrokovice do Vizovic budiž prodloužena do Polanky, na stanice dráhy z Vsetína do Val. Klobouk a do Bílnice.

4. Dráha z Bílnice do Val. Klobouk a do Vsetína budiž co nejdříve postavena a celá dráha z Bílnice až do Hranic budiž jako hlavní trať vybudována.

5. Okres val.-kloboucký budiž od hejtmanství uhersko-brodského oddělen a pod hejtmanství vsetínské připojen.

6. Do Val. Meziříčí budiž přeložen krajský soud z Nového Jičína.

7. V Kelči budiž zřízen okresní soud z přiléhajících obcí okresu hranického a val.-meziříčského, který byl by pod hejtmanství val.-meziříčské připojen.

8. V Rožnově a na Vsetíně a ve Val. Kloboucích budiž vybudováno nižší i střední hospodářské školství, které by poměrům našeho kraje odpovídalo.

9. V Novém Jičíně budiž vybudováno české střední školství (reálka a obchodní akademie), by zabráněno bylo germanisaci české mládeže.

10. Okresní hejtmanství z Nového Jičína budiž přeneseno do Příbora, a to pro soudní okresy příborský a štramberecko-kopřivnický, kde budiž zřízen nový okr. soud.

11. Okresní soud z Nového Jičína budiž přidělen do Hranic nebo do Příbora.

12. Ve Frenštátě budiž vybudováno školství průmyslové. Na Vsetíně budiž zřízena škola sklářská, ve Val. Kloboucích škola pro průmysl soukenický, v Krásně škola zámečnická, v Kelči nižší škola rolnická,v Hranicích vyšší škola lesnická.

13. Z Přerova přes Kelč, Krásno, Rožnov budiž vybudováno železniční spojení na Slovensko jako hlavní dráha z Prahy do Košic.

14. Z Krásna od této dráhy budiž vedena odbočka přes Nový Jičín, Štramberk, Brušberk do Velkých Kunčic.

Obsahoval by tudíž kraj vlašský tyto okresní soudy: Zlín, Vizovice, Val. Klobouky, Vsetín, Val. Meziříčí, Kelč, Hranice, Rožnov, Frenštát, Štramberk, Příbor, Nový Jičín, Fulnek. Byl by to tedy hospodářsky i etnograficky jednotný celek. Kam položilo by se sídlo, rozhodla by města sama.

15. Důležitější silnice kraje buďtež zestátněny a přiměřeně upraveny, zejména však budiž opravena silnice přes Solaň, přes Kopec Liptálský a Všeminy a ostatní nesjízdné silnice horské.

Návrh tento budiž přikázán příslušným výborům (železničnímu, ústavnímu, školskému),

V Praze dne 6. května 1919.

Kadlčák,

F. Navrátil, Jan Rýpar, V. Sedláček, Dr. Novotný, A. Kaderka, Jílek, Bezděk. Dr. Kordač, Zavoral, Ševčík, Ant. Čuřík, Fr. Čapka, A. Šabata, Valoušek, Dr. Mazanec, Ing. Pospíšil, Šamalík, Dr. Stojan, Fr. Mlčoch, Šolle.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP