Podle usnesení Národního shromáždění
se nařizuje:
Cestmistrům, poříčním, přístavním,
nadjezným, jezným, podjezným, asistentům
poříční správy I. třídy,
asistentům poříční správy
II. třídy, plavidelníkům, podplavidelníkům,
mostním a řídičům silničních
parních válců, na něž se vztahuje
služební pragmatika (zákon ze dne 25. ledna
1914, č. 15., pokud se týče č. 16.
z. ř.) přiznává se charakter veřejných
úředníků státu Československého
a zařaďují se do tříd hodnostních
podle skupiny E.
Státní zřízenci vyjmenovaní
v § 1., kteří byli přijati podle platných
ustanovení do kategorie sluhů a vykonali po roce
určené zkoušky podúřednické
pro příslušný obor služby s dobrým
prospěchem, zařaďují se po nejméně
15leté době služební, do které
se vpočítávají též léta
ztrávená při vojsku, jakož i v provisorní
státní službě, do prvé stupnice
platové XI. hodnostní třídy.
Zřízenci, kteří neslouží
po dobu v § 2. vyznačenou, zůstávají
v hodnosti podúřednické potud, pokud nedosáhnou
služební doby, stanovené v §u předchozím.
V podúřednické hodnosti postupují
podle dosavadní platové stupnice, pro podúředníky
stanovené.
Pro přechodní dobu upravují se požitky
státních zřízenců, jichž
zákon tento se týká, tím způsobem,
že se tito zřízenci zařadí do
platové stupnice hodnostní třídy úřednické,
která odpovídá jejich dosavadním požitkům
s odečtením veškerých vedlejších
příjmů: jako cestovní paušál,
zvláštní přídavky a podobné,
jež pokládati sluší za odměnu za
stravné a jež jsou spojeny s výkonem služby
jim přidělené.
Veškerá nařízení bývalých
rakouských ministerstev, vztahující se k
poměrům zařadění státních
zřízenců v §u 1. vyjmenovaných,
kteří při vydání tohoto zákona
jsou ve službách státu, zůstávají
v účinnosti.
V ostatním platí dosavadní pravidla a nařízení
pro státní úřednictvo podle služební
pragmatiky ze dne 25. ledna 1914, č. 15. z. ř.
Zákon nabývá účinnosti dnem
vyhlášení.
Provésti zákon ukládá se ministru
veřejných prací v dohodě s ministrem
financí a ministrem vnitra.
Po stránce formální budiž návrh
ten přikázán státně-zřízeneckému
výboru, aby jej ihned projednal.
Otázkou úpravy poměrů služebních
a s ní souvisícím uspořádáním
hmotného postavení nižšího výkonného
personálu státní stavební služby,
do kterého náleží: cestmistři,
poříční, přístavní,
nadjezní, jezní, podjezní, asistenti poříční
správy I. třídy, asistenti poříční
správy II. třídy, plavidelníci, podplavidelnící,
mostní a řídiči silničních
parních válců, zabývala se již
bývalá vláda rakouská v nepopíratelné
snaze, aby úpravou touto vyšlo se co možná
nejvíce vstříc přáním
a prosbám personálu této služební
kategorie, stále opakovaným v různých
pamětních spisech, vládě podávaným.
Tak na příklad v pamětním spisu z
února 1919, ministerstvu veřejných prací
předloženém, podal spolek státních
empiriků stručný přehled, jakým
způsobem se jejich úprava služebních
poměrů vyvinovala. Z něho vyplývá,
že se spíše zhoršovaly zájmy hmotné
této kategorie státních zaměstnanců,
než aby jim bylo pomoženo. Mimo jiné poukazuje
se v pamětním spise na to, že říšským
zákonem ze dne 15. dubna 1873, č. 47 z. ř.,
v jehož důsledku zrušena byla XII. hodnostní
třída (zákon ze dne 8. května 1873,
z. ř. č. 73), byli státní empirikové
zbaveni úřednické hodnosti, ve které
byli až do vydání tohoto zákona a že
zařaděni byli do kategorie sluhů, degradace
to, kterou podnes těžce nesou a kterou se cítí
i dotčeni ve svém hmotném postavení,
a to hlavně proto, že se jejich postup platu neřídí
již podle stupnice úřednické, jak by
tomu bylo, kdyby byli úředníky zůstali,
nýbrž podle stupnic pro sluhy anebo pro podúředníky
zvláště sestavených, čímž
se stává, že nemohou dosáhnouti na konci
služební doby takového platu, aby se vyrovnal
konečnému platu úředníka postupujícího
podle služebního řádu (pragmatiky).
Tato roztrpčenost byla ještě zvýšena,
když se podařilo některým zřízencům
při obsluze a opatrování pohyblivých
jezů a plavidel na uplavněné Vltavě
a Labi dosáhnouti úřednické hodnosti
v XI. a X. třídě, ačkoli neměli
žádného lepšího předchozího
vzdělání, než jaké se vyžaduje
u cestmistrů. Jest nesporno, že empiriky pronášené
žádosti jsou v podstatě zcela odůvodněné,
ježto se vyšinula služba silničního
udržování z obvyklých kdysi mezí
tím, že se rozmnožily a zvýšily požadavky
moderního provozu na silnicích tou měrou,
jakou se moderní provoznictví na silnicích
zdokonalilo. Stačí v tom směru poukázati
jenom na automobilismus, kterak se rozmohl v poslední době
a kterak se ještě budoucně vyvine, zvláště
když delší dobu nebude zvířecího
potahu. Že však na řádném udržování
silnic závisí bezvadný průvoz a že
zavedením automobilů vzrostla odpovědnost
výkonných orgánův, ustanovených
pro udržování silnic, je samozřejmo
a bylo by proto velkou nedůsledností státní
správy silniční, nepostarati se o to, aby
i výkonný personál silniční
zastával svou obtížnou službu s opravdovou
chutí a láskou, čehož lze bez velkých
obtíží tím dosíci, že se
upraví jeho nynější ubohé existenční
podmínky tím způsobem, aby byly v souladu
jak s poměry drahotními, tak i s požitky podobných
zřízenců zemské správy v Čechách,
která, upravivši zemským zákonem ze
dne 3. října 1907, č. 63 z. z. služební
poměry úředníků při
okresních výborech v království Českém,
zařadila okresní cestmistry mezi úředníky.
Obdobné platí, přihlíží-li
se k nižšímu personálu, jemuž svěřen
jest dohled na provedené úpravy řek a na
provedené uplavnění Labe a Vltavy, jež
nutno stále v dobrém stavu udržovati, mají-li
vůbec vyhověti účelům od nich
požadovaným.
Podle platných ustanovení nastoupí cestmistr
(certifikatista) po.skončené asi 14leté vojenské
službě státní službu jako sluha,
z nichž se mu započítá 11 let do civilní
státní služby. Po roce, vykoná-li určenou
zkoušku podúřednickou, stane se podúředníkem
ve 4. stupnici platové s ročními požitky
celkovými 1955 K a po každých dalších
třech letech postoupí o jednu stupnicí platovou
až do 10. stupnice, t. j. po 18 letech s konečnými
požitky 2670 K, ke kterým se po dalších
třech letech služby připočítá
starobní přídavek 200 K, takže dosáhne
tento státní zřízenec obyčejně
v 56. roce svého věku a po úhrnné
33leté službě celkových požitků
2870 K, v nichž jest již zahrnuto: služné,
příbytečné a oděvné.
Odejde-li potom cestmistr do výslužby, přísluší
mu zaopatřovací požitky ve výši
jen 2000 K.
Naproti tomu činí požitky okresních
cestmistrů v Čechách na konci platné
pro ně 40leté služby průměrně
3570 K bez příbytečného. Podle navržené
osnovy zákona dosáhnou státní cestmistři
X. hodnostní třídy úřednické
a mohou postoupiti platem až do třetí stupnice
platové IX. hodnostní třídy; činí
pak celkové požitky jejich 4160 K. Roční
náklad, spojený s navrženým zařaděním
státních empiriků do úřednické
hodnosti, vypočtený podle přítomného
stavu, činil by pro období 1919 54.331 K; tato částka
bude míti postupem času, až empirikové
dosáhnou také platových stupnic v IX. hodnostní
třídě, zvýšení asi na
66.000 K.
Připomenouti sluší, že při této
úvaze hledělo se jen na poměry cestmistrův,
a to proto, že tato služební kategorie činí
79% veškerého nižšího personálu
státní stavební služby.
K jednotlivým paragrafům osnovy uvádí
se toto:
V § 1. jsou vyjmenováni všichni státní
zřízenci státní stavební služby,
na něž se osnova zákona vztahuje. Poznamenává
se, že již 2 nadjezní, jeden asistent poříční
správy I. třídy, 1 asistent poříční
správy II. třídy, 9 jezných a 1 podplavidelník
jsou zařaděni za úředníky v
XI. a X. hodnostní třídě. Podle předchozího
vzdělání jejich byli všichni dotčení
zřízenci zařaděni do skupiny E služebního
pořadu (pragmatiky).
§ 2. stanoví dobu, ve které lze hodnostní
třídy dosíci. Provisorní služba
vztahuje se jen na řídiče parních
válců silničních, kterým se
započítává doba služební
před jejich definitivním jmenováním
dosažená.
§ 3. upravuje poměry postupové pro případ,
že by dotčení empirikové neměli
ještě vyžadované 15leté služby,
čímž se - pokud možno - má zameziti,
aby věkem mladší nedosáhli vyšších
požitků proti starším a předejdou
se i nesrovnalosti ve službě.
§ 4. stanoví pořad, který nutno zachovati
při jmenování nynějších
empiriků za úředníky, aby jednotlivci
nebyli zkráceni ve svých požitcích a
nebylo zbytečně vyvoláno nedorozumění.
§ 5. zachovává dosud platná nařízení
a ustanovení, za kterých jsou empirikové
přijímáni do státní stavební
služby. Zda a pokud tato nařízení nutno
pozměniti se zřetelem na změněné
poměry, rozhodnuto bude při budoucí reorganisaci
státní stavební služby vůbec.
K §u 6. a 7. netřeba něco poznamenati.
Po stránce formální budiž návrh
ten přikázán státně-zřízeneckému
výboru, aby jej ihned projednal.
Ministr veřejných prací: F. Staněk v. r. |