Podle usnesení Národního shromáždění
se nařizuje:
Zemský politický úřad může
po dobu nedostatku vhodných místností zcela
nebo z části zabrati k užívání
budovy o větším počtu místností
pro účely veřejné a, pokud toho žádá
veřejný zájem, i pro účely
obytné, jakož i pro přesídlení
užívatelů budov, zabraných podle tohoto
zákona, je-li možno užívatele bez nenahraditelné
hospodářské újmy jejich povolání,
neb ústavy bez poškození účelu,
kterému budovy ony až dosud sloužily, vhodně
umístiti v budovách jiných, třeba
v jiném místě.
Ze zabrání jsou vyloučeny obytné nájemní
domy, byt vlastníka zabrané budovy v rozměru
přípustném podle nařízení
o zabírání bytů obcemi ze dne 22.
ledna 1919, č. 38 sb. z. a n. a byty i jinaké místnosti
zabrané podle právě jmenovaného nařízení.
Užívatelům zabraných budov musí
býti, nedojde-li ke zvláštnímu ujednání,
přiděleny místnosti, třebas v jiném
místě, které by, pokud možno, hověly
účelům, kterým sloužily zabrané
místnosti.
O zabrání rozhodne zemská politická
správa podle šetření, provedeného
s majetníkem budovy neb jeho zástupcem a se zástupci
příslušných nejvyšších
úřadů a zájemníků.
Do rozhodnutí přísluší majetníku
neb užívateli zabrané budovy nebo její
části do 14 dnů stížnost k ministerstvu
veřejných prací. Stížnost nemá
odkladného účinku.
Zabráním pozbývají užívatelé
zabraných budov práva, na dále jich užívati.
Zemský politický úřad má právo
zabrané budovy pro účely v §u 1. jmenované
pronajmouti. Na pronájem nevztahují se po dobu zabrání
ustanovení o ochraně nájemníků.
Zemský politický úřad má dále
právo v zabraných budovách na svůj
náklad provésti stavební úpravy, vyslech
o tom majetníka budovy, avšak jen v mezích
nejnutnější potřeby.
Zemský politický úřad jest povinen,
majetníku neb užívateli zabrané budovy
aneb její části poskytnouti přiměřené
náhrady. Při stanovení náhrady musí
býti vzat zřetel na veškeré hospodářské
újmy, které majetník neb uživatel utrpí;
též nahradí se náklad, vzniklý
přesídlením při zabrání
a vrácení budovy a jiné prokázané
majetkové újmy, vzniklé přesídlením.
Nedojde-li mezi zemským politickým úřadem
a majetníkem zabraného domu k dohodě o výši
náhrady, rozhodne o ní v nesporném řízení
okresní soud, v jehož obvodu je zabraná budova.
Soud vyšetřiv poměry a, je-li třeba,
vyslech znalce, určí usnesením náhradu
podle volného uvážení. Soud rozhoduje
také podle volného uvážení, má-li
útraty řízení nahraditi jedna strana,
nebo mají-li se útraty rozděliti mezi strany.
Řízení o náhradě nemá
vlivu na řízení o zabrání.
Zabrání budovy trvá, i když se změní
její vlastník.
Nebylo-li jinak mezi zemským politickým úřadem
a majetníkem zabrané budovy ujednáno, převezme
udržování, nebo její správu zemský
politický úřad, který hradí
výdaje s tím spojené. Na tyto výdaje
a odškodnění za vedení správy
jest hleděti při stanovení náhrady
podle §u 4.
Při vráceni zabrané budovy majetníku
nutno ji, není-li jiného ujednání,
uvésti do původního stavu. Úpravu
a stavební změny, které jsou pro majetníka
budovy zřejmě k velkému prospěchu,
musí majetník budovy zemskému politickému
úřadu nahraditi, nežádá-li za
vrácení do předešlého stavu,
a to podle hodnoty v době vracení, nikoliv však
více než skutečný náklad. Nedohodnou-li
se strany, rozhodne soud v §u 4. jmenovaný podle zásad
v tomto paragrafu uvedených.
Nepřejímá-li zemská politická
správa zařízení budovy podle zvláštní
úmluvy, je majetník zařízení
povinen, je na své nebezpečí odkliditi. Proto
vykáže mu zemská správa politická
potřebné místnosti v zabrané budově
a, nemá-li v budově sám bytu, i další
místnosti, je-li jich nezbytně třeba k dohledu
a k opatrování zařízení.
Zemský politický úřad má právo
vzdáti se kdykoliv zabrané budovy.
Podle tohoto zákona mohou býti zabrány i
budovy zcela neb z části od státní
správy již najaté.
Zabráním ruší se dosavadní smlouvy;
z důvodu tohoto zrušení nepřísluší
nárok na náhradu škody.
Zákon tento nabývá účinnosti
dnem vyhlášení.
Zákon tento pozbývá účinnosti,
jakmile pro veřejné úřady budou vhodné
místnosti trvale opatřeny. Stanoviti to ukládá
se ministru veřejných prací.
Ministru veřejných prací se ukládá,
aby zákon tento provedl.
Veškeré soukromé budovy, které
jsou obsazeny ústředními úřady,
byly zabrány smírnou dohodou s majetníky.
Všechny úřady však doposud umístěny
nejsou, jejich činnost jest ohrožena, neb dokonce
znemožněna. Stav ten jest nadále neudržitelný.
Ač by o jistý počet vhodných místností
nebyla nouze, naráží jejich získání
na překážky; majetníci dotčených
budov odvolávají se namnoze na § 5. základního
zákona státního ze dne 21. prosince 1867
č 142 ř. z., kterýžto paragraf tyká
se ochrany soukromého majetku, a nechtějí
se ve svých požadavcích, za časté
o pouhé pohodlí se opírajících,
nikterak uskrovniti.
Proti těmto majetníkům, stavějícím
zájmy osobní nad zájmy veřejné,
jsou doposud výkonné orgány vlády
bezmocny.
Výkonné moci má jim poskytnouti tento zákon.
Novým zákonem nemá býti nikterak dotčeno
nařízení vlády ze dne 22. ledna 1919,
č. 38 sb. z. a n., jednající o zabírání
bytů.
Ze zabrání mají býti výslovně
vyloučeny obytné nájemné domy,
byt vlastníka zabrané budovy v rozměru
přípustném podle výše uvedeného
nařízení a byty i jinaké místnosti
zabrané podle téhož nařízení.
Zákonem má býti zajištěna možnost
zabírati místnosti nejen pro umístění
úřadů samotných, ať státních,
ať veřejných úřadů jiných,
a pro veřejné účely vůbec,
nýbrž i pro nové umístění
uživatelů místností úřady
zabraných. Zabrati se mohou tedy místnosti pro školy,
hromadné ubytování vojska, studentstva
neb pro ubytování úředních
funkcionářů a p., pokud toho ve všech
případech ve veřejném zájmu
jest potřebí (§ 1.). Zabrané místnosti
mohou býti též pronajaty různým
spolučinitelům veřejné správy,
jako odborným cenovým sdružením a
komisím, a p. (§ 4., druhý odstavec).
Do soukromých práv majetníků a užívatelů
takových budov nemá býti zasaženo hlouběji,
než jak je toho nezbytně třeba; zákona
lze použíti jen tehdy, když užívatelé
mohou býti umístěni jinde bez nenahraditelné
hospodářské újmy jejich povolání
aneb, jde-li o ústavy, bez poškození účelu,
kterému budovy až posud sloužily (§ 1.).
O zabrání rozhodne zemská správa
politická; k šetření budou přibráni
i zástupci příslušných
nejvyšších úřadů,
aby mohli hájiti zájmů odvětví
státní správy, jež zastupují,
zejména tedy také zájmy péče
o umělecké a historické památky a
p.
Právo stížnosti přísluší
nejen majetníku, ale i uživateli zabrané
budovy aneb její části, to jest i nájemníku,
ježto i on může býti majetkově
poškozen. Stížnost nemá ovšem
odkladného účinku, aby tím
zabrání, třeba z nicotných důvodů,
nenebylo oddalováno na úkor veřejných
zájmů (§ 3.).
Užívatelům zabraných budov vyhrazeno
právo žádati, aby jim státní
správou byly přiděleny místnosti
jiné (§ 2.), a bude nejen majetníkům,
ale i užívatelům poskytnuto náhrady
za veškeré hospodářské újmy,
které zabráním utrpí (§ 4., 4.
odstavec). Nahrazen má býti tedy zejména
rozdíl mezi nájemným, nebo zvýšený
náklad na životní potřeby, náklad
s přestěhováním aneb s uschováním
zařízení spojený a j. Výše
náhrady určí se obapolným dohodnutím,
aneb nesporným řízením soudním
(§ 4., předposlední odstavec).
Státní správa jest oprávněna
provésti úpravu zabraných budov aneb
jejich částí, ovšem jen v mezích
nejnutnější potřeby a svým nákladem.
O úpravách jest majetníka budovy
jen vyslechnouti, na jeho případné námitky
nemusí se tedy stůj co stůj hleděti
(§ 4., třetí odstavec). Při vrácení
zabrané budovy nutno uvésti ji do původního
stavu, není-li jiného ujednání.
Úpravu a stavební změny, provedené
státní správou, musí hraditi majetník
budovy, jsou-li pro něj zřejmě s velkým
prospěchem a nežádá-li vrácení
do předešlého stavu. Náhrada určí
se jen podle hodnoty v době vrácení, a nesmí
býti vyšší skutečných nákladů.
Nedosáhne-li se dohodnutí v těchto věcech,
rozhodne okresní soud v nesporném řízení,
vyslechna, je-li třeba, znalce (§ 7.).
Státní správa převezme správu
a udržování zabrané budovy, nebo
jejich částí a hradí veškeré
s tím spojené výdaje, nebylo-li jinak ujednáno;
na tyto výdaje jest však hleděti při
stanovení náhrady podle § 4. (§ 6.).
Nepřejímá-li se zařízení
budovy, má je majetník odkliditi na svůj
vrub; proto vykáže mu zemská správa
politická potřebné místnosti a, nemá-li
v budově sám bytu, i potřebné místnosti
další, pokud je jich k dohledu a opatrování
zařízení nezbytně třeba. Za
poškození ať nahodilá ať zúmyslná,
neručí tudíž státní správa,
hradí však výdaje za případné
pojištění proti poškození, za dohled
a pod. ovšem v mezích naprosté potřeby
(§ 8.).
Zabrání budovy trvá, i když se změní
její vlastník. Státní správa
jest oprávněna vzdáti se kdykoliv zabrané
budovy (§ 3.). Stane se to ovšem pokud možno se
zřetelem na obvyklé nájemné období.
Vzhledem k tomu, že někteří jednotliví
majetníci budov využitkovali nezřízeným
způsobem nynějšího nedostatku místností
ve svůj prospěch, jest nutno, aby mohly býti
zabrány i budovy od státní správy
již najaté a aby bylo lze dosavadní smlouvy
podle potřeby zrušiti. Ustanovením tím
má býti zároveň zabráněno,
aby majetníci a užívatelé budov, jež
budou zabrány po vydání zákona, nebyli
více postiženi, nežli majetníci budov
zabraných před platností tohoto zákona
(§ 10.).
Ježto zákon zasahuje hluboce do práv soukromých
majetníků, doporučuje se, aby bylo již
v zákoně samém poukázáno na
jeho provisorní karakter; platiti má jen po čas
panující nouze (§ 1.); kdy tato nouze pře
stane, stanoveno bude nařízením ministerstva
veřejných prací (§ 12.).
Poněvadž jest umístění zejména
ústředních úřadů v Praze
velmi naléhavé, jest třeba, aby zákon
tento nabyl účinnosti ihned vyhlášením
(§ 12.).
Po stránce formální se navrhuje, aby osnova
byla přikázána právnímu
a sociálně-politickému výboru
a aby byla projednána vzhledem ke své pilnosti co
nejrychleji.
Ministr veřejných prací: F. Staněk v. r. |