Zasedání Národního shromáždění československého r. 1919.

Tisk 906.

Odpověď

ministra železnic na dotaz poslanců Buřívala, V. Freimana a soudr. o jazykových poměrech u Buštěhradské dráhy, zejména pokud se týče zněmčeného území, z něhož právo jazyka českého jest doposud vyloučeno (tisk č. 640).

K tomuto dotazu má ministerstvo železnic za čest především předeslati, že jazyková otázka u Buštěhradské dráhy byla upravena hned po státním převratu dvěma oběžníky, vydanými současně dne 1. listopadu 1918 generálním ředitelstvím této dráhy.

První oběžník upravuje užívání řeči u generálního ředitelství v tom způsobu, že až do konečné úpravy jazykové otázky má se podle služební potřeby užívati řeči české i německé, a to ve styku s úřady v českém území - řeči české, a ve styku s úřady ostatními - řeči německé.

Druhý oběžník dává s prozatímní platností po dobu, dokud nebude jazyková otázka právoplatně rozřešena, pokyny vydávání služebních nařízení (depeší, ustanovení služebních atd.) generálního ředitelství, určených vnějším služebním místům z Prahy až do stanice Milostín-Kounová, tedy upravuje se jím styk generálního ředitelství s vnějšími místy služebními v řečeném obvodu. Zde platí ustanovení, že styk ten díti se má zásadně v řeči české.

Pokud jde o služební styk těchto vnějších služebních míst mezi sebou, jest tu stanoveno, že se má užívati řeči české; ve služebním styku však těchto míst s místy služebními za Milostínem-Kounovou a opáčně v řeči německé.

Konkretní stížnosti, v dotazu uvedené, týkají se jednak dopisu, který byl zaslán okresnímu soudu ve Falknově n. O., a byl napsán německy podle shora uvedeného nařízení (oběžník č. 1.), jednak výjimečného povolení, uděleného až na další železničnímu lékaři v Kolešovicích, jenž české řeči není úplně mocen, aby se s ním služebně dopisovalo německy.

Nezůstane ovšem toliko při této úpravě, kterou se mělo vyhověti nejnaléhavějším potřebám pro prvou dobu po státním převratu, a správa dráhy a generální ředitelství byly již poukázány, aby v jazykové otázce přesně dbaly veškerých nařízení, platných v oblasti československé republiky. Ministerstvo železnic věnuje z moci práva dohlédacího úpravě té plnou pozornost a podnikne ve shodě se súčastněnými činiteli vše, čeho bude třeba, aby poměry u dráhy té byly upraveny tak, aby vyhovovaly všem potřebám a požadavkům po stránce jazykové a národnostní.

Podnik jest nyní řízen generálním ředitelem české národnosti, a v posledním čase přijímají se k této dráze, až na zcela nepatrné výjimky, výhradně žadatelé národnosti české, což nasvědčuje tomu, že se správa dráhy přizpůsobuje novým poměrům a že projevuje snahu dostáti úkolům, jež jí v novém státě našem nastávají.

V Praze 2. května 1919.

Ministr železnic:
Dr. Zahradník v. r.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP