K tomuto dotazu má ministerstvo železnic za čest
především předeslati, že jazyková
otázka u Buštěhradské dráhy byla
upravena hned po státním převratu dvěma
oběžníky, vydanými současně
dne 1. listopadu 1918 generálním ředitelstvím
této dráhy.
První oběžník upravuje užívání
řeči u generálního ředitelství
v tom způsobu, že až do konečné
úpravy jazykové otázky má se podle
služební potřeby užívati řeči
české i německé, a to ve styku s úřady
v českém území - řeči
české, a ve styku s úřady ostatními
- řeči německé.
Druhý oběžník dává s prozatímní
platností po dobu, dokud nebude jazyková otázka
právoplatně rozřešena, pokyny vydávání
služebních nařízení (depeší,
ustanovení služebních atd.) generálního
ředitelství, určených vnějším
služebním místům z Prahy až
do stanice Milostín-Kounová, tedy upravuje se jím
styk generálního ředitelství s vnějšími
místy služebními v řečeném
obvodu. Zde platí ustanovení, že styk ten díti
se má zásadně v řeči české.
Pokud jde o služební styk těchto vnějších
služebních míst mezi sebou, jest tu stanoveno,
že se má užívati řeči české;
ve služebním styku však těchto míst
s místy služebními za Milostínem-Kounovou
a opáčně v řeči německé.
Konkretní stížnosti, v dotazu uvedené,
týkají se jednak dopisu, který byl zaslán
okresnímu soudu ve Falknově n. O., a byl napsán
německy podle shora uvedeného nařízení
(oběžník č. 1.), jednak výjimečného
povolení, uděleného až na další
železničnímu lékaři v Kolešovicích,
jenž české řeči není úplně
mocen, aby se s ním služebně dopisovalo německy.
Nezůstane ovšem toliko při této úpravě,
kterou se mělo vyhověti nejnaléhavějším
potřebám pro prvou dobu po státním
převratu, a správa dráhy a generální
ředitelství byly již poukázány,
aby v jazykové otázce přesně dbaly
veškerých nařízení, platných
v oblasti československé republiky. Ministerstvo
železnic věnuje z moci práva dohlédacího
úpravě té plnou pozornost a podnikne ve shodě
se súčastněnými činiteli vše,
čeho bude třeba, aby poměry u dráhy
té byly upraveny tak, aby vyhovovaly všem potřebám
a požadavkům po stránce jazykové a národnostní.
Podnik jest nyní řízen generálním
ředitelem české národnosti, a v posledním
čase přijímají se k této dráze,
až na zcela nepatrné výjimky, výhradně
žadatelé národnosti české,
což nasvědčuje tomu, že se správa
dráhy přizpůsobuje novým poměrům
a že projevuje snahu dostáti úkolům,
jež jí v novém státě našem
nastávají.
Ministr železnic: Dr. Zahradník v. r. |