K učiněnému dotazu (tisk č. 618) má
ministerstvo železnic za čest sděliti, že
plně uznává důvody a podporuje snahy
po zachování dojnic železničním
zaměstnancům, poněvadž tito většinou
(jízdní, strojní a hlídačský
personál) konají noční služby,
nebo docházejí do služebních míst,
nebo míst práce (vrchní stavba), vzdálených
často značně od jejich obydlí. Jejich
služba jest většinou dlouho trvající,
těžká a vysilující, a nemají-li
nastati poruchy ve zdraví těchto těžce
pracujících zřízencův a tím
i ve výkonu jejich služby, jest nezbytno, aby jim
bylo umožněno opatřiti si vydatnou a výživnou
stravu.
V nynějších mimořádných
dobách, kdy se nedostává masa, tukův
a jiných výživných požívatin,
jest samozřejmě mléčná strava
a živná bílá káva pro ně
téměř jedinou posilou.
Ministerstvo železnic při své snaze zásobovati
své zaměstnance potřebnými potravinami,
stará se všemožně i o to, aby - kde jest
to možno - měli zajištěnu aspoň
nejnutnější míru mléka a netrpěli
podvýživou. Z toho důvodu bylo již v lednu
t. r. požádáno ministerstvo zemědělství
za vydání nařízení, aby dojné
kusy, pokud nepřesahují co do počtu skutečnou
potřebu, byly železničním zřízencům
ponechány, aby sepsání již provedená
byla zrušena, a aby na příště
bylo upuštěno od sepisováni dojného
dobytka, náležejícího železničním
zřízencům.
Obdobný návrh bude podán též
ministerstvu pro zásobování lidu.
Výnos bývalého ministerstva orby, v roce
1917 vydaný, aby železniční zřízenci
jako chovatelé dobytka byli při rekvisicích
všemožně šetřeni a aby jim ponechány
byly kusy, kterých pro vlastní hospodářství,
zejména k úhradě nejnutnější
vlastní potřeby mléka nezbytně potřebují,
dosud platí.
Při nezměrném poklesu celkového stavu
dobytka a stále stoupajících potížích,
se kterými zápasí opatřování
dobytka pro účely jatečné a masná
otázka vůbec, nelze se ovšem vyvarovati úplně
příkrostem, které při dodávkách
dobytka postihují v určitých případech
i železniční zřízence jakožto
chovatele dobytka.
Individuelní výběr jatečného
dobytka v obcích svěřen jest do rukou místních
činitelů (zvláštních třídících
komisí, sesílených nyní obecními
hospodářskými radami); tito činitelé,
znajíce nejlépe místní poměry,
mohou a mají vyhověti oprávněným
steskům železničních zřízenců,
aby byli dle možnosti při rekvisicích šetřeni.
Toť jest za daných poměrů relativně
nejspolehlivější a nejspravedlivější
způsob pro rozdělení břemena rekvisičního
vůbec.
Kde by přes to došlo k přehmatům, bude
věcí politických úřadů,
aby na požádání postižených
mocí svého dozorčího práva
zjednaly odpomoc.
Zemským správám politickým se současně
ukládá, by ustanovení o ochraně železničních
zřízenců při dodávkách
jatečného dobytka uvedeno bylo komisím, výběr
dobytka v obcích provádějícím,
na paměť s tím, aby při výkupu
se postupovalo se zřetelem k výměře
pozemkův, ale tak, že jedna dojnice musí býti
chovateli bezpodmínečně ponechána.
Za žádných okolností nesmí býti
zatěžování železničních
zřízenců dodávkami vyšší
než-li ostatních chovatelů dobytka, naopak
jest hleděti k tomu, aby se jim pokud možno dostalo
úlevy.
Ministr pro zásobování lidu: Dr. Boh. Vrbenský, v. r. |