K tomuto dotazu má ministerstvo železnic za čest
především předeslati, že železniční
správa přes to, že jí byl povolen odklad
v provedení zákona o osmihodinné pracovní
době, zavedla s urychlením osmihodinnou práci
všude tam, kde to bylo možno, tak zvláště
ve službě dílenské a udržovací
již před 15. dubnem t. r.
Podobně byla zavedena osmihodinná doba pracovní
od 8 hod. do 12 hod. a od 2 hod. do 6 hod. odp. též
na překladišti zboží v Přerově
ještě, než byla podána tato interpelace.
Zaměstnancům na tomto překladišti nejde
však v podstatě o osmihodinnou dobu pracovní,
nýbrž o to, aby tam byla zavedena opět nepřetržitá
služba v poměru 1: 2 (12 hod. práce a 24 hod.
odpočinku).
Noční práce na překladišti byla
totiž zrušena z toho důvodu, že obrat překládaného
zboží klesl tu na 1/3 proti dřívějšímu
stavu, pročež se zde objevil nadbytek zřízenectva.
Tohoto přebytečného zřízenectva
použilo se pak k úpravě služby ve skladišti,
aby se tu mohla zavésti na přání zřízenců
střída 1: 2 (12 hodin práce, 24 hodin volno).
Příčinu toho, že počet nezpracovaných
vozů na překladišti vzrostl výjimečně
na 75 (dne 10. února t. r.), nelze však spatřovati
v zavedeném rozvrhu práce, nýbrž v tom,
že toho dne byl mimořádně veliký
příliv vozů, tak že vozy nemohly býti
v čas dodány.
Ve stanici hulínské byla u všech oborů
zavedena služba v poměru 1: 2.
Ministr železnic: Dr. Zahradník v. r. |