Zasedání Národního shromáždění československého r. 1919.

Tisk 901.

Odpověď

ministra železnic na interpelaci členů Národního shromáždění Pelikána a Buřívala o tom, že zákon o 8hod. době pracovní není prováděn služebními místy, kde lze tento zákon hned provésti. (Tisk číslo 616.).

K tomuto dotazu má ministerstvo železnic za čest především předeslati, že železniční správa přes to, že jí byl povolen odklad v provedení zákona o osmihodinné pracovní době, zavedla s urychlením osmihodinnou práci všude tam, kde to bylo možno, tak zvláště ve službě dílenské a udržovací již před 15. dubnem t. r.

Podobně byla zavedena osmihodinná doba pracovní od 8 hod. do 12 hod. a od 2 hod. do 6 hod. odp. též na překladišti zboží v Přerově ještě, než byla podána tato interpelace.

Zaměstnancům na tomto překladišti nejde však v podstatě o osmihodinnou dobu pracovní, nýbrž o to, aby tam byla zavedena opět nepřetržitá služba v poměru 1: 2 (12 hod. práce a 24 hod. odpočinku).

Noční práce na překladišti byla totiž zrušena z toho důvodu, že obrat překládaného zboží klesl tu na 1/3 proti dřívějšímu stavu, pročež se zde objevil nadbytek zřízenectva. Tohoto přebytečného zřízenectva použilo se pak k úpravě služby ve skladišti, aby se tu mohla zavésti na přání zřízenců střída 1: 2 (12 hodin práce, 24 hodin volno).

Příčinu toho, že počet nezpracovaných vozů na překladišti vzrostl výjimečně na 75 (dne 10. února t. r.), nelze však spatřovati v zavedeném rozvrhu práce, nýbrž v tom, že toho dne byl mimořádně veliký příliv vozů, tak že vozy nemohly býti v čas dodány.

Ve stanici hulínské byla u všech oborů zavedena služba v poměru 1: 2.

V Praze 26. dubna 1919.

Ministr železnic:
Dr. Zahradník v. r.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP