Na základě usnesení Národního
shromáždění nařizuje se:
Zakazuje se káceti dříví v lesích,
jež v den, kdy tento zákon nabude účinnosti,
jsou ve vlastnictví obcí neb osad, jakož i
v lesích, jež na základě ustanovení
paragrafu 4. zákona ze dne.............. 1919, č.
sb. zák. a nař, o úpravě poměrů
obecního statku připadnou do vlastnictví
podílníků ve smyslu uvedeného zákona.
Pokud toho nezbytně vyžadují zvláštní
poměry v obci, zejména nutnost zásobiti obyvatelstvo
dřívím, mohou politické úřady
I. stolice k žádosti obce, pokud se týče
vlastníka lesa, svoliti k tomu, aby se dříví
kácelo v rozsahu, jejž tyto úřady určí.
Přestupky ustanovení tohoto zákona trestají
politické úřady vězením do
3 měsíců a vedle toho peněžitou
pokutou do 30.000 K.
Zákon tento nabude účinnost zároveň
se zákonem o úpravě poměrů
obecního statku, a pozbude účinnosti dnem
31. prosince 1919.
Ministr vnitra se však zmocňuje, aby ve srozumění
s ministrem zemědělství pro dloužil
účinnost tohoto zákona na rok 1920
Provésti tento zákon ukládá se ministru
vnitra a ministru zemědělství.
V návrzích, jež podali Národnímu
shromáždění posl. Pik a soudr. (tisk
80 a 165), dále v dotazu, jejž podali Národnímu
shromáždění posl. dr. Franke a soudr.
(tisk 619), jakož i ve zprávě zemědělského
výboru Národního shromáždění
(tisk 553) uvádí se, že lesy obecní,
zejména lesy, jež jsou obecním statkem, byly
v posledních letech velmi povážlivě
pustošeny, neboť se z nich kácelo namnoze mnohem
více, než činí roční přírůstek
dříví. Také v anketě, kterou
svolalo ministerstvo vnitra k vyslechnutí interesentův
o otázkách, jež souvisí s úpravou
poměrův obecního statku, bylo na tento národohospodářsky
velmi škodlivý zjev s nejedné strany poukazováno,
a navrhováno, aby vláda učinila opatření,
by v roce 1919 bylo kácení dříví
v obecních lesích zakázáno. Zmíněná
zpráva zemědělského výboru
(tisk 553) navrhuje také, by vláda tento zákaz
vydala. Vláda uznává plně, že
je v prospěchu řádného hospodaření
v obecních lesích, aby zmíněný
zákaz byl co nejdříve vydán. Leč
- jak uvádí se také již v důvodové
zprávě k vládnímu návrhu zákona
o úpravě poměrů obecního statku
- nepovažuje vláda z důvodů systematiky
zákonů za účelno, aby zákonný
zákaz kácení dříví v
obecních lesích byl pojat do zákona, jímž
mají býti nově upraveny poměry obecního
statku; v tomto směru sluší zejména
uvážiti, že zákaz kácení
dříví má se vztahovati na všechny
lesy, jež jsou ve vlastnictví obcí, tudíž
nejen na lesy, jež jsou obecním statkem, nýbrž
i na lesy, které jsou obecním jměním.
Z těchto důvodů vypracovala vláda
návrh zvláštního zákona,
jímž by zakázáno bylo prozatím
pro rok 1919 kácení dříví v
obecních lesích.
K jednotlivým paragrafům vládního
návrhu sluší uvésti toto:
K paragrafům 1. a 2.
Zákaz káceti dříví vztahuje
se v prvé řadě na všechny lesy obecní
a osadní, t. j. na všechny lesy, jež v den,
kdy zákon nabude účinnosti, jsou ve vlastnictví
obce neb osady. Působnost zákona o úpravě
obecního statku má dle ustanovení paragrafu
7. vládního návrhu tohoto zákona vztahovati
se na všechny obce a osady, které mají dle
posledního úředního sčítání
lidu méně nežli 2000 obyvatelů. Naproti
tomu působnost zákona, jímž zakazuje
se káceti dříví v lesích obecních,
má vztahovati se na všechny obce a osady bez rozdílu,
tudíž i na obce, v nichž lesy tvoří
"městský statek obecní".
Dle paragrafu 4. vládního návrhu zákona
o úpravě poměrů obecního statku,
mají osoby, které dosud užívaly lesa,
jenž tvořil obecní statek, právo vykoupiti
sobě od obce vlastnictví této nemovitosti;
dojde-li k výkupu, připadne nemovitost (les) do
vlastnictví dosavadních podílníků
ve smyslu paragrafu 8. zmíněného vládního
návrhu. Kdyby zákaz o kácení dříví
vztahoval se toliko na lesy obecní, nebylo by účelu,
jejž zákon sleduje, totiž zameziti pustošení
lesů, plně dosaženo; ony lesy totiž, které
v den, kdy zákon nabude účinnosti, jsou ve
vlastnictví obce, které však později
podílníci na základě paragrafu 4.
zákona o úpravě poměru obecního
statku vykoupí, nepodléhaly by zákazu kácení
dříví. Důležitý zájem
národohospodářský vyžaduje však,
aby kácení dříví bylo také
v lesích právě zmíněných
zakázáno - proto uvádějí se
v odst. 1. paragraf 1. vedle lesův obecních,
výslovně také lesy posléze zmíněné.
Vzhledem k tomu, že mohou nastati v některých
obcích zvláštní poměry, jež
odůvodňují, aby byla povolena výjimka
z všeobecného zákazu kácení dříví,
ponechává se v odst. 2. § 1. úřadům
možnost, aby výjimečně svolily ke kácení
dříví. Za takové zvláštní
poměry dlužno zejména považovati nutnost,
aby obyvatelstvo bylo opatřeno dřívím.
Ježto pro řádné hospodaření
v obecních lesích jest nutno, aby výjimky
byly obmezovány na nejmenší míru, pojato
bylo do odst. 2. téhož paragrafu ustanovení,
že, i když úřady výjimečně
ke kácení dříví svolí,
dlužno kácení dříví prováděti
toliko v rozsahu, jejž úřady určí.
Rozhodování o tom, má-li býti výminečně
uděleno úřední povolení ke
kácení dříví čili nic,
přikazuje návrh politickým úřadům
I. stolice, a do působnosti politických úřadů
odkazuje návrh také (v paragrafu 2.) trestní
pravomoc ohledně přestupkův ustanovení
tohoto zákona. Pro toto řešení kompetence
úřadů rozhodla se vláda vycházejíc
z úvahy, že nebylo by zajisté v zájmu
zjednodušení správy veřejné,
kdyby s jedné strany rozhodování o tom, má-li
býti v konkretním případě povolena
výjimka z všeobecného zákazu káceti
dříví čili nic, a s druhé strany
pravomoc trestní, pokud jde o přestupky ustanovení
tohoto zákona, byla přikázána do působnosti
úřadů různých (na příklad
rozhodování o povolení výjimky ze
zákazu do působnosti úřadů
místní samosprávy a z druhé strany
pravomoc trestní do kompetence úřadů
politických). Mohlo by se sice namítati, že
rozhodování o tom, má-li býti v konkretním
případě výjimečně povoleno
kácení dříví, mělo by
býti přikázáno do kompetence úřadů
místní samosprávy - po vzoru ustanovení
§ 7. zákona ze dne 14. ledna 1893, č. 11. z.
z pro Čechy, dle něhož o žádosti
obce za svolení ke kácení dříví
v lesích obecních rozhoduje okresní výbor,
pokud se týče při odvolání
zemský výbor, leč nesluší přehlížeti,
že na Moravě a ve Slezsku není okresních
výborů, a že by tudíž rozhodování
o této otázce, pokud by přikázána
byla do kompetence úřadů místní
samosprávy, bylo nutno v těchto zemích svěřiti
zemskému výboru; zemskému výboru nedostávalo
by se však namnoze potřebných znalostí
místních poměrů nehledě ani
k tomu, že by zemský výbor byl touto agendou
zcela zbytečně přetěžován.
Také dosavadní organisace úřadů
na Slovensku mluví pro řešení navrhované.
Vzhledem k úzké souvislosti zákona o úpravě
poměrův obecního statku se zákonem,
jímž zakazuje se káceti dříví
v obecních a některých soukromých
lesích, doporučuje se, aby posléz zmíněný
zákon nabyl účinnosti zároveň
se zákonem o úpravě poměru obecního
statku.
Zákaz káceti dříví v lesích,
v § 1. vládního návrhu zmíněných,
má býti prozatímním opatřením,
kterým již nyní - dříve, než
li se přikročí k pronikavé úpravě
hospodářství lesního vůbec
- má býti zabráněno pustošení
lesův uvedených; ježto zákaz kácení
dříví má ráz provisoria, stanoví
se časové omezení účinnosti
zákona na rok 1919; zároveň však pamatuje
se v § 3. na to, aby umožněno bylo prodloužiti
účinnost zákona na další rok
v cestě nařizovací. Vzhledem k naléhavosti
věci žádá vláda, aby vládní
návrh byl projednán s urychlením a
to, pokud možno současně s vládním
návrhem zákona o úpravě poměru
obecního statku.
Vládní návrh budiž přikázán
výboru ústavnímu a výboru zemědělskému
vždy se lhůtou 14ti denní.
Ministr vnitra: Švehla v. r. |