Podle usnesení Národního shromáždění
se nařizuje:
1. Ústřední úřady jsou podle
§ 4. zákona ze dne 7. února 1919, č.
74 sb. z. a nař. oprávněny do jednoho roku
od účinnosti tohoto zákona dávati
do výslužby nebo ze služby bez jakýchkoli
nároků propouštěti státní
úředníky a zřízence, kteří
do 28. října 1918 byli ve službách státu
Rakouského, nebo mocnářství Rakousko-uherského,
jakož i úředníky a zřízence
podnikův a fondů těchto států,
jestliže bylo zjištěno, že úředníci
a zřízenci ti se za války, nejsouce k tomu
vázáni ani služebními předpisy,
ani zákony nebo platnými nařízeními,
dopustili jednání, jež podle daných
poměrů svědčí buď o vysloveně
nepřátelském smýšlení
proti československému národu, neb o snaze
nabýti z pronásledování československého
národa a jeho příslušníků
nějakých zvláštních osobních
výhod a prospěchů.
2. Stejné právo přísluší
ústředním úřadům, pokud
jde o zaměstnance podniků, jež stát
po 28. říjnu 1918 do své správy převzal,
anebo ve lhůtě v odstavci 1. tohoto § uvedené,
převezme,
3. Ustanovení odstavce 1. tohoto § nevztahuje se na
soudcovské úředníky.
4. Zakročení úřadů dle odstavce
1. není vyloučeno tím, že státní
zaměstnanci v odstavci 1, uvedení, nejsou v činné
službě, ač-li berou od republiky aspoň
požitky zaopatřovací.
Ústřední úřady jsou povinny
státnímu zaměstnanci, jemuž se nějaké
jednání v § 1. naznačené vytýká,
sděliti příslušné okolnosti s
podotknutím, že jest mu volno podati do 14 dnů
u svého přímého představeného
námitky a vysvětlivky o své činnosti.
Námitky a vysvětlivky ty buďtež pak ihned
zaslány ústřednímu úřadu.
Bylo-li vysvětlení podáno, může
ústřední úřad si vyžádati
vyjádření příslušné
disciplinární komise, není však vyjádřením
tím při svém rozhodování vázán.
Proti opatření ústředního úřadu,
jež bylo učiněno dle § 1., není
stížnost k správnímu soudu dovolena.
Zákonem tímto není dotčen zákon
ze dne 2. listopadu 1918, č. 16. zák. a nař.,
jímž se určuje doba organisace řádných
soudců I. a II, instance ve smyslu § 6. odstavec 3.
zákona ze dne 21. prosince 1867, č. 144 ř.
z.
Provedením tohoto zákona pověřují
se všechna súčastněná ministerstva.
Vláda předložila svého času Národnímu
shromáždění osnovu zákona o přejímání
státních úředníkův a
zřízenců, jakož i úředníkův
a zřízenců státních podniků.
Tisk č. 7.
K osnově té bylo do § 4 pojato ustanovení:
"Vláda má právo do jednoho roku ode
dne vyhlášení tohoto zákona propustiti
bez jakýchkoli nároků, nebo do výslužby
dáti úředníky a zřízence
státní, třeba slib vykonali. Postižený
úředník má na vůli do 14 dnů
ode dne doručeného usnesení podati vládě
skrze svého bývalého představeného
výklad o své dosavadní činnosti a
udati důvody, pro které soudí, že se
mu propuštěním stala křivda."
Ústavní výbor jednaje o této osnově
změnil § 4 takto:
"Zvláštním zákonem upraví
se právo vlády ve výjimečných
případech propustiti ze služby do jednoho roku,
od platnosti zákona počínajíc, jednotlivé
zaměstnance, pokud byli ve službě již
před 28. říjnem 1918, i z jiných důvodů,
než stanoví služební pragmatika.
Při tom ústavní výbor dle zprávy
ze dne 28. ledna 1919, tisk č. 424, vycházel z názoru,
že jest sice nesporným právem nové republiky
zbaviti se všech elementů, jež ve sboru státních
zaměstnanců za staré vlády namnoze
z důvodů osobního prospěchářství,
vystupovali proti českému národu, že
však výkon tohoto práva, jež tak hluboce
zasahuje do existence zřízenectva, musí býti
zevrubně upraven, aby bylo vyloučeno jeho zneužívání
na př. z důvodů stranicko-politických
a zabráněno každé nespravedlivosti.
Při tom bylo výslovně podotčeno, že
právo toto, vládě vyhrazené, jest
rázu výjimečného a proto i časově,
to jest na rok od platnosti, recte působnosti, zákona
o přejímání státních
úředníků a zřízenců
obmezeno.
Osnova zákona, kterou vláda ku provedení
§ 4. právě jmenovaného zákona
ze dne 7. února 1919, č. 74 sb. z. a nař.
vypracovala, přiklonila se plně k názorům
ústavního výboru.
Osnova postihuje úředníky, zřízence
státní ať definitivní, ať provisorní,
nebo pouze smluvní, dále úředníky
a zřízence podniků, ústavův
a fondů státních, kteří byli
před 28. říjnem 1918 ve službách
státu Rakouského, nebo ve službách Rakousko-uherské
monarchie, jako zaměstnanci z povolání zaměstnáni
a po této době buď zůstali v aktivní
službě republiky československé, nebo
z aktivní služby byli z jakéhokoli důvodu
vyloučeni, ale berou aspoň požitky zaopatřovací.
Jestliže zaměstnanci ti se dopustili za války činů trestných, na př. zneužití moci úřední, nebo deliktů disciplinárních, jest možno ochranu práva zjednati jednak řízením trestním, jednak řízením disciplinárním. Ale zaměstnanci se začasté dopustili také jednání, jež nelze dobře kvalifikovati ani za činy trestné, ani za delikty disciplinární, jež však podle daných poměrů svědčí buď o vysloveně nepřátelském smýšlení proti českému národu, neb o snaze pronásledováním českého národa a jeho příslušníků nabýti nějakých zvláštních osobních výhod a prospěchů. Jestliže jednání ta byla provedena, aniž zaměstnanec byl k nim vázán služebními ustanoveními, na př. rozkazem představeného, nebo jinými platnými zákony a nařízeními, na př. dle § 61. trestního zákona nebo dle § 84 tr. řádu, jest to dokladem toho, že zaměstnanec nemá smýšlení a ducha tak charakterního a nepředpojatého, aby mohl býti trpěn ve službách republiky Československé, a že
je proto nutno odstraniti ho ze sboru státního zřízenectva.
Prostředky k tomu jsou dle osnovy jednak propuštění
ze služby a to beze všech práv a nároků
ze služebního postavení plynoucích,
zejména také nároků zaopatřovacích,
jednak - poněvadž in maiore minus continetur - i pensionování
a bude ovšem věcí příslušných
úřadův, aby v každém takovém
případě dle daných poměrů
uvážily, jakého trestu jednání
zaměstnancovo zasluhuje. Vláda pokládala
za nutno vyhraditi si také právo nuceného
pensionování, aby mohla lépe k různostem
daných poměrů přihlížeti
a dle nich trest co možná nejspravedlivější
uložili; rovněž se vláda pokládá
za oprávněnou, aby v případě
propuštění vrátila zaplacené
pensijní příspěvky.
Dalekosáhlá moc, jež se vládě
proti zřízenectvu poskytuje a jež tak intensivně
zasahá do celé existence zaměstnancovy, vyžaduje
ovšem pro bezpečnost právní jistých
omezení a kautel. Omezení ta jsou dána jednak
tím, že moc ta jest časově omezena na
jeden rok, od platnosti zákona o přejímání
státních úředníkův a
zřízenců počínajíc,
jednak tím, že se zaměstnanci poskytuje dostatečná
příležitost, aby mohl své jednání
očistit a ospravedlniti. V tom směru sluší
klásti velkou váhu na vyjádření
disciplinárních komisí, jež mohou nejlépe
posouditi, zda lze za daných poměrů, za kterých
zaměstnanec jednal, jeho činnost ospravedlnili.
Vyjádření disciplinárních komisí
nebylo v osnově nařízeno obligátorně
proto, že řízení disciplinární
není dosud pro všechny státní zaměstnance
jednotně upraveno; vyjádření to může
účel pouze umožniti ústřednímu
úřadu, aby mohl činy, státnímu
zaměstnanci za vinu kladené, podle správného
hlediska posouditi, není však pro ústřední
úřad nijak závazno.
Pokud jde o příslušnost k opatřením,
v zákoně uvedeným, bylo v zájmu jednotnosti
praxe rozhodování o opatřeních těch
vyhrazeno ústředním úřadům,
tedy ministerstvům. Výjimečnost opatření
a neméně i zákonem zabezpečená
plná záruka možnosti obrany zaměstnancovy
nutila, aby byla kompetence nejvyššího správního
soudu vyloučena. K uvarování pochybností
bylo výslovně ustanoveno, že zákon ze
dne 2. listopadu 1918 čís. 16 sb. zák. a
nař., kterým se doba 2 let určuje za dobu
organisace řádných soudů I. a II.
instance, zůstává v platnosti.
Není pochyby, že nejen ve službách státních,
nýbrž i ve službě jiných veřejných
korporací, (obcí, okresů, zemí) se
objevily elementy, jež rovněž nenávistně
vystupovaly proti českému národu a jeho snahám,
a jež by tedy rovněž zasluhovaly, aby byly ze
služeb těch odstraněny. Vláda zamýšlela
proto pojati do osnovy i ustanovení, že pravidel tohoto
zákona sluší užíti obdobně
i na osoby, které byly ve službách veřejných
korporací a fondů, těmito korporacemi spravovaných,
zaměstnány, jednak i na učitele veřejných
skol. Vzhledem k tomu však, že ústavní
výbor sám obmezil osnovu o přejímání
státních úředníků a
zřízenců jen na zaměstnance státní,
upustila vláda od tohoto ustanovení.
Ve formálním směru se navrhuje, aby osnova
byla přikázána výborům ústavnímu
a státnězřízeneckému, aby
o ní podaly zprávu do 8 dnů.
Ministr vnitra: Švehla v. r. |