Podle usnesení Národního shromáždění
se nařizuje:
Působnost přikázaná zákony
o právu vodním pro Čechy ze dne 28. srpna
1870 č. 71 z. z., pro Moravu ze dne 28. srpna 1870 č.
65 z. z. a pro Slezsko ze dne 28. srpna 1870 č. 51 z. z,
ministerstvu orby přenáší se na ministerstvo
veřejných prací.
Ministrům veřejných prací a zemědělství
se ukládá, aby provedli tento zákon, který
nabývá účinnosti dnem vyhlášení.
Ministerská rada vzala ve své schůzi dne
30. listopadu 1918 souhlasně na vědomí, že
podle jejího usnesení ze dne 25. listopadu 1918
dohodl se pan ministr veřejných prací s panem
ministrem zemědělství v tom směru,
že zákonodárství a řízení
vodoprávní náleží do působnosti
ministerstva veřejných prací.
Zákon z 30. května 1869 č. 93 ř. z.,
týkající se ustanovení práva
vodního říšskému zákonodárství
vyhrazených, obsahuje v šesti prvých oddílech
zásadní ustanovení:
1. o právní povaze vod,
2. o užívání veřejných
vod ku plavbě na vorech a lodích, jakož i k
převozům, pak o právních poměrech
majetníků břehů,
3. o užívání a vedení soukromných
vod,
4. o těch, kteří mají právo
loviti ryby,
5. o vodních družstvech pro stavby ochranné
a upravovací, odvodňovací a zavodňovací,
6. o povinnosti soukromníků, přispívati
k vodním stavbám podnikaným státním
nebo zemským nákladem.
Další oddíl sedmý jedná o příslušnosti
zemských sněmů k vydávání
prováděcích nařízení
k tomuto zákonu a stanoví v § 27., že
vydávati podrobnější zákonná
ustanovení o užívání, vedení
a bránění vodám vyjma nařízení
o provozování plavby, přísluší
zákonodárství zemskému, jež upraví
hlavně též příslušnost,
obor působnosti, řízení a právomoc
trestních úřadův a orgánů
zakročujících ve věcech vodních.
Podle tohoto rámcového říšského
zákona vydány zemské zákony o právu
vodním pro Čechy, Moravu a Slezsko ze dne 28. srpna
1870 č. 71 resp. 65 a 51 z. z. Tyto zákony jednají
o ministerské instanci v §u 95. (Čechy), pokud
se týče v §u 94. (Morava a Slezsko), a stanoví
souhlasně: "Odvolání proti rozhodnutí
politického okresního úřadu jde na
politický zemský úřad, odvolání
proti rozhodnutí tohoto úřadu na ministerstvo
orby, je-li ale odvolání řízeno proti
nálezu trestnímu, na ministerstvo vnitra."
Dále stanoví § 104. vodního zákona
pro Čechy a článek III. vodních zákonů
pro Moravu a Slezsko souhlasně toto:
"Provedením zákona tohoto pověřují
se ministři orby, spravedlnosti, vnitra a obchodu."
Ke změně této zemským zákonem
upravené ministerské příslušnosti
třeba opětně zákona zemského.
Bývalí příslušní ústavní
činitelé však nejsou v činnosti.
Podle §§ů 4. a 14. prozatímní ústavy
z 13. listopadu 1918 č. 37. sb. zák. a nař.
nastoupilo na místo zemských sněmů
Národní shromáždění a
na místo panovníkovo vláda (ministerská
rada).
Jednotného uzákonění organisace oboru
působnosti všech ministerstev nelze v době
blízké očekávati.
Z druhé strany nemožno dále odkládati
rozhodování o docházejících
četných ministerských stížnostech
ve věcech vodoprávních a nutnou reformu celého
vodního práva. Proto navrhuje se, aby změna
ve věcech vodoprávních v instanci ministerské,
schválená již zásadně v ministerské
radě, provedla se zákonem podle připojené
osnovy.
Veškerá věcná, jakož i ostatní
formální ustanovení řečených
vodních zákonů zůstávají
nedotčeně v platnosti.
Kdykoliv půjde o věci, týkající
se zájmů zemědělských, zůstává
ministerstvu zemědělství vyhrazeno spolupůsobení.
Vyhraditi jednotlivým súčastněným
ministerstvům, aby zároveň rozhodovala, příčilo
by se zásadě koncentrační, zejména
v řízení vodoprávním platné,
a mohlo by vésti k tomu, že by značná
část vodních sporů musila snad býti
rozhodována usnesením ministerské rady.
Ve formálním směru se navrhuje přikázati
osnovu zákona výboru pro vodní hospodářství,
aby ji projednal během 8 dnů.
Ministr veřejných prací: Staněk v. r. |