Z usnesení Národního shromáždění
se nařizuje:
Veškeré věci stavby vodních cest, pokud
přejaty a prováděny budou československým
státem a podle zákona z 11. června 1901,
ř. z. č. 66 patřily do působnosti
bývalého ministerstva obchodu ve Vídni, náleží
nadále do oboru působnosti ministerstva veřejných
prací.
Tento zákon nabývá platnosti dnem vyhlášení.
Ministrům obchodu a veřejných prací
se ukládá, aby tento zákon provedli.
Ustanovením §u 13. odst. 3. zákona o stavbě
vodních cest a provedení úprav říčních
ze dne 11. června 1901, ř. z. č. 66, bylo
nařízeno, že všecky věci, vztahující
se k vypracování a provedení projektů
vodních cest, v §u l. zákona toho vytčených,
jakož i příslušná rozhodnutí,
náležejí do oboru působnosti ministerstva
obchodu, které též má vykonati stavbu.
Ustanovením §u 5. tohoto zákona pak zajištěny
úpravy oněch řek v Čechách,
na Moravě i ve Slezsku, které tvoří
s průplavy v §u 1. vytčenými, nebo s
řekami již uplavněnými, nebo teprv uplavňovanými,
jednotnou síť vodní a které mají
buď odtokem vody neb pohybem plavením pro budoucí
vodní cesty zvláštní význam.
Zároveň ustanoveno, že s provedením
úprav říčních musí se
počíti nejpozději současně
se stavbou průplavů Ku provedení vodních
cest zřídilo ministerstvo obchodu ředitelství
pro stavbu vodních cest ve Vídni, toto ředitelství
pak vyslalo do Prahy a Přerova expositury, kterým
svěřeno provésti stavby vodocestné
v Čechách a na Moravě.
Expositura v Přerově byla po dokončení
jediné stavby vodocestné na Moravě, nádrže
na Bystřičce, zrušena, kdežto expositura
v Praze dokončila v prvním stavebním období
do roku 1911 všechny určené stavby na středním
Labi od Mělníka do Jaroměře a provádí
dodnes mnoho dalších prací uplavňovacích
a úpravných v této trati labské, i
stavbu nábřeží podél Smíchova
na střední Vltavě, se studiemi o dokonalejším
splavnění této řeky.
Provádění úprav říčních
nákladem 75 mil. korun, v §u 5 zákona vodocestného
povoleným, příslušelo ministerstvu vnitra
(od r 1908 nově zřízenému ministerstvu
prací veřejných), které v zemích
utvořilo zemské komise pro úpravy řek,
opatřené zvláštními kancelářemi
stavebními a právními.
Toto rozdělení prací do příslušnosti
dvou ministerstev zakládalo se na zásadě,
zjednané mezi ministerstvy, že mají náležeti
umělé vodní cesty, tedy průplavy
a řeky, uměle kanalisováním splavněné,
do oboru ministerstva obchodu, které spravovalo
provoz plavby vnitrozemní i námořní,
kdežto přirozeně splavné vodní
cesty, jakož i ostatní řeky mají svěřeny
zůstati ministerstvu vnitra, nebo i ministerstvu
prací veřejných, které je zvláštním
oddělením pro stavby vodní až dosud
v Čechách na Vltavě a Velkém Labi
spravovalo.
Když pak tato národohospodářská
činnost oběma směry, úpravním
i vodocestným, se rozvinula, poznalo se, hlavně
v Čechách, kde největší díl
práce se prováděl, že různost
v příslušnosti a rozdvojení prací
vodních do dvou sborů, stavbou pověřených,
je velikou závadou pro náležitý zdar
těchto důležitých a nákladných
prací.
Tvořiť zejména v Čechách hlavní
toky země, které ředitelství vodocestné
uplavňovalo s přítoky, na nichž prováděla
úpravy zemská komise regulační, soustavu
vodotoků tak jednotnou, že zasáhnutí
v jedné části její má přirozeně
vliv i na ostatní členy soustavy té, tak
že, má-li se dosíci úplného zdaru,
musí nejen program, nýbrž i způsob a
postup v provádění prací na různých
místech býti v úplném souhlasu. Toho
však při rozdělení orgánů
výkonných i centrálních úřadů,
těmito věcmi pověřených, nebylo
možno měrou náležitou dosíci; z
toho pocházely pak četné stesky na nesoustavnost
celého podnikání, jež neposkytovalo
obrazu žádoucího jednotného celku a
vznikalo nebezpečí, že značných
nákladů nebude využito hospodářsky,
účinku staveb pak že nebude plně dosaženo.
Též správa byla značně nákladná.
Vláda rakouská uznávala oprávněnost
žádostí, od let kruhy odbornými i zájemníky
vyslovovaných, aby soustředěno bylo vedení
všech prací vodohospodářských.
hlavně však vodocestných a úpravních
v jednom prováděcím ústředí.
Když pak pokus, provedený místodržitelstvím
v Čechách, aby se dosáhlo aspoň souběžného
postupu v pracích vodohospodářských
v zemi zřízením "Ústředního
výboru pro věci vodních staveb v Čechách"
selhal, poněvadž pouze poradná činnost
jeho, bez moci výkonné, nestačila odstraniti
poznané závady, rozhodla se vláda rakouská
soustřediti aspoň v ústředí
věci staveb vodních cest a úprav říčních
v ministerstvu staveb veřejných tím,
že by byly věci vodocestné z ministerstva obchodu
sem přeneseny.
Protože však s otázkou tou spojily resorty rakouské
i další výměny kompetencí jiných,
způsobeny spory, které zamezily provésti
tento záměr.
Dnes, když republika československá nově
buduje celou správu veřejnou, tedy i vodohospodářskou,
jest na čase poznanou chybu napraviti přenesením
věcí vodocestných s ministerstva obchodu
do ministerstva prací veřejných, podle usnesení,
učiněného ministerskou radou republiky dne
25. prosince 1918.
Pak bude lze říditi z jednoho ústředí
aspoň provádění prací vodocestných
a regulačních, zajistiti jejich soustavnost a tím
i hospodárnost, zvláště pak urychleným
rozhodnutím podporovati náležitý postup
a zdárný výsledek prací těch
a zjednodušením ústroje úřadů
stavby konajících zvýšit a zlevniti
výkonnost jejich.
Opírajíc se o tyto důvody, předkládá
vláda Národnímu shromáždění
jako prvé opatření, sledující
naznačený cíl, návrh zákona,
kterým mění se příslušnost
ve věcech stavby vodních cest, jež přechází
s ministerstva obchodu na ministerstvo veřejných
prací.
Návrh tento ponechává prozatím všecka
další ustanovení zákona vodocestného
ze dne 11. června 1901, č. 66 ř. z., beze
změny, vyslovuje toliko v §u l., že veškeré
věci stavby vodních cest, pokud přejaty a
prováděny budou československým státem,
náležejí na dále do oboru působnosti
ministerstva veřejných prací.
Tím napravuje se zároveň nejasné ustanovení
§u 13. vodocestného zákona, které zavdávalo
podnět k různým interpretacím a sporům.
V §u 2. ukládá se provésti zákon,
jenž se ke schválení Národnímu
shromáždění nově předkládá,
ministrům obchodu a veřejných prací,
kteří nařídí, čeho třeba,
aby byla převedena správa do jiného oboru
správního.
Poněvadž v pracích vodocestných i úpravných
nepřetržitě se pokračuje, aby zmírnila
se nezaměstnanost, jest nutno, zákon brzy projednati.
Proto se navrhuje, by se přikázala osnova příslušnému
výboru pro vodní hospodářství,
aby jej projednal ve lhůtě tří
neděl.
Ministr veřejných prací: Staněk v. r. |