Válka rozvrátila úplně obchodní
a průmyslové poměry nejen v naší
zemi, nýbrž i v největší části
Evropy. Tyto rozvrácené poměry dlužno
hojiti všemi prostředky po ruce jsoucími a
jeden z nejdůležitějších úkolů
v tom připadá našemu zahraničnímu
obchodu. Je jasno, že můžeme svoji populaci uživiti
jen tehdy, jestliže budeme s to, abychom svůj průmysl
zaměstnávali v dohledné době v tomtéž
rozsahu, jako tomu bylo před válkou. Abychom tohoto
účelu dosáhli, musíme se snažiti
opatřiti průmyslu suroviny cizozemské a musíme
se snažiti o to, aby nám suroviny, které zde
v zemi máme, nebyly vyvezeny na úkor domácího
průmyslu. Obojí jest věcí rozmyslné
obchodní politiky a kdyby to nebylo příliš
nebezpečno, bylo by bývalo cestou nejpřímější,
aby stát sám vzal do ruky veškeru práci,
které jest potřebí, aby se dosáhlo
těchto dvou důležitých cílů.
To však není možno a nebylo možno z nejrozmanitějších
důvodů.
Především z toho důvodu, že v zahraničí
není povšechně nálady, poskytovati úvěru
mladým státům s neurovnanými dosud
poměry politickými, nehledě ani k tomu, že
zahraniční vlády trvaly na požadavku,
aby dodavatelé surovin vstoupili zase v přímé
jednání s interesenty domácími. Jaká
jest však situace na trhu surovin? Především
nutno konstatovati, že cenové poměry světové
nejsou nikterak urovnány. Evropský západ
jest naplněn surovinami a polotovary, zakoupenými
z největší části za vysoké
ceny za nesmírných obtíží dopravních.
Státy evropského západu mají tudíž
svrchovaný zájem na tom, aby svoje draho nakoupené
suroviny ve formě zpracované dovezly do nových
států evropských. Tímto způsobem
by se stalo, že by náš průmysl byl úplně
vyloučen pro dlouhou dobu z možnosti zahájiti
znovu práci a že bychom byli nuceni kupovati z ciziny
hotové výrobky. Tyto hotové výrobky
nemůžeme zase ničím jiným zaplatiti
než surovinami. A tak by se stalo druhé neštěstí,
že by totiž našemu průmyslu byly vykoupeny
na domácím trhu suroviny za poměrně
vysoké ceny a že bychom místo hotových
výrobků byli nuceni vyvážeti za hranice
suroviny a polotovary. K této povšechné situaci
druží se obtíže valutní. Každý
stát se špatnou valutou má zájem na
tom, aby vyvážel do států s valutou
nejpříznivější, a jest to také
přirozená snaha exportérů, do států
s nejlepší valutou vyvážeti. Tato pochopitelná
snaha tříští se o zájem cizozemských
importérů, kteří zase ovšem se
snaží nakupovati v zemi s nejhorší valutou,
poněvadž odtud mohou dostati zboží nejlevněji.
V tomto zápase zájmovém rozhoduje pravidelně
síla obchodu a obchodních středisk. Bohužel,
je síla obchodního střediska vídeňského
a obchodního střediska říšskoněmeckého
daleko větší, než síla střediska
československého. Důsledky toho se objevují
v tom, že zboží námi vyrobené nejde,
jak by mělo jíti, do zemí s nejpříznivější
valutou, nýbrž plyne z největší
části do těchto obchodních středisk,
z nichž pak se reexportem dostane do zemí neutrálních
a do zemí spojeneckých.
Tato situace je pro nás velice nepříznivá,
neboť umožňuje státům s větši
potencí obchodní zlepšiti valutu a získati
suroviny, kterých náš průmysl tak naléhavě
potřebuje.
Třetí největší obtíž
působí v zahraničním obchodě
rozvrat měnový. Rozvrat měnový v Rusku,
Ukrajině, Uhrách, Polsku, Jugoslavii znemožnil
by nám odbyt našich průmyslových výrobků
v těchto zemích vůbec, kdybychom nedovedli
účelnou organisací zabezpečiti, aby
naše průmyslové výrobky byly směnovány
za suroviny, kterých tak naléhavě potřebujeme.
Také cenová úroveň za hranicemi nabádá
v zájmu domácího obchodnictva k největší
opatrnosti. Tato cenová úroveň klesá
nikoliv jako před válkou v nepatrných pohybech
kursovních, nýbrž cenové posuny jsou
ohromné. Příčina leží
v tom, že není dostatek dopravních prostředků,
aby to, co na jednom místě schází,
mohlo býti rychle doplněno zásobami odjinud,
že válka zpřetrhala úplně, anebo
alespoň z větší části
dosavadní obchodní spojení a zanechala hluboké
stopy nepřátelství mezi jednotlivými
národy, které se nedají překlenouti
ani v obchodě, ani osobními výhodami. Těchto
pohybů cenových nelze sledovati ani trhy, ani bursovními
zprávami, poněvadž všechny tyto zprávy
mají jeden předpoklad, totiž normální
poměry výrobní, dostatek uhlí a pomocných
látek výrobních.
Kromě toho dlužno s důrazem podotknouti, že
hlad po zboží, který se dostavil po dlouholetém
období válečném, dále nadbytek
peněžní, jistá lehkomyslnost, s jakou
lidstvo se naučilo zacházeti s penězi, valně
znesnadňuje zhojiti tržní poměry. Dalším
důvodem rozvratu je pokleslá morálka obchodní,
která jako důsledný zjev války se
objevuje všade. Tato pokleslá morálka obchodní
umožňuje profity bezohledným jednotlivcům,
kteří se neohlížejí na zájem
státu.
Zájem státu je však dvojí:
Především aby obdržel za pohotové
zboží a suroviny co největší množství
valuty, tedy aby bylo dosaženo v exportu přiměřených
cen. Dále, aby to, co se sem dováží,
bylo importováno za poměrně nejnižší
ceny. Proti tomuto zájmu státnímu pracují
oni, kteří nehledě na to, jakých cen
by se mohlo u exportu dosíci a jakých jinak slušný
obchod dosahuje, prodávají za hranicemi za ceny
nízké a vynahrazují si svůj vlastní
prospěch tím, že za strženou valutu nakupují
zboží, které sem dopravují a prodávají
zde za lichvářské ceny. Tito lidé
pracují proti zájmům státním
dvojím směrem. Jednak, že ochuzují republiku
o cizí platební prostředky a kromě
toho že ochuzují republiku, resp. příslušníky
republiky lichvářskými cenami. Tento mezinárodní
řetězový obchod dlužno potírati
nejostřejšími prostředky.
Konečně další zájem státu
je ten, aby když už se exportuje a když už
máme do zemí spojeneckých dovážeti,
s nimiž naše obchodní styky byly poměrně
skrovné, aby se tak dálo způsobem, který
by odpovídal naši snaze udržeti nově pro
nás otevřený trh trvale. Pokleslá
morálka obchodní během války přivedla
do obchodu bohužel mnoho živlů, které
počítají jenom s okamžitými zisky,
a to zisky osobními, a nepomýšlejí,
aby udržely export republiky trvale. Konečná
snaha musí býti, aby se exportovalo za ceny slušné
zboží v dobrém provedení a jakosti a
zboží domácího původu, aby se
nám nemohla díti žádná výtka.
Pokud jde o původnost zboží, jsou obavy, že
Německo užívá československých
příslušníků k tomu, aby znovu
proniklo na světové trhy. Tu budou pomáhati
Německu ve velké míře neutrálové
ale spojenci majíce to na zřeteli, učinili
opatření, aby se tak díti nemohlo. Při
importu surovin žádají od nás garancie,
že importovaných surovin bude užito výhradně
v domácích československých továrnách.
Vylíčený stav mezinárodního
obchodu a trhů vedl k reformě myšlenky kontroly,
která byla jakž takž obstarávána
československou vývozní a dovozní
komisí. Tato kontrola byla nedostatečná především
po té stránce, že neměla dokonalého
přehledu po jednotlivých oborech a nemohla míti
určitých pevných zásad při
vydávání vývozních a dovozních
povolení. Tato kontrola byla však také nedostatečná
sama o sobě, neboť účinná opatření
proti všem zjevům, o nichž byla svrchu řeč,
jsou možná jenom tím způsobem, že
se do věcí vývozních ze značné
části aktivně zasahuje a činnost se
neobmezuje na pouhou kontrolu. První pokusy nescházely
ani ve vývozní a dovozní komisi a tyto pokusy
samy o sobě již ukázaly, že nutno vybudovati
tuto kontrolu po odborech. K tomu přistoupila ještě
ta okolnost, že průmysl odkázaný na
cizozemské suroviny musí dostati, aby mohl býti
vůbec uveden v chod, jisté záruky, že
dovezené suroviny zpracované na tovary dojdou v
tuzemsku odbytu. To by nebylo možno, kdyby byla konána
politika taková, která by dovolovala neobmezený
dovoz hotových výrobků a tím znemožnila
odbyt našich vlastních produktů na domácím
trhu. Aktivně bylo nutno kontrolu vybudovati také
po stránce exportní, a to v tom směru, že
zboží vyvezené od nás je skutečně
domácí výrobek, což předpokládá
nejen znalost určitých odvětví průmyslových,
nýbrž namnoze osobní znalost žadatelů
za povolení vývozu, jejich charakteru a poměrů
závodových. Bylo nutno vybudovati tuto kontrolu
aktivně také v tom směru, že v těch
oborech průmyslových, ve kterých jsme soběstační
surovinami, bylo nutno zahájiti účinnou propagandu
ve prospěch československého průmyslu
za hranicemi, zejména v zemích spojeneckých,
účinnou propagandu v tom smyslu, že dodanými
výrobky má býti klestěna cesta odbytu
dalšímu. Vybudování této kontroly
a rozhojněné činnosti ve směru akvisice
surovin a akvisice cizozemského odbytu ve směru
sbírání zpráv a soustřeďování
zpravodajské služby je myslitelno toliko po jednotlivých
odborech průmyslových. To vedlo k myšlence,
tyto průmyslové odbory seskupiti ve sdružení,
kteráž byla pojmenována "syndikáty"
a uvésti je v závislost na státní
správě tím, že syndikáty podléhají
ve svých usneseních vládnímu komisaři,
každému z nich přidělenému, že
jsou instancemi podřízenými ve svých
rozhodnutích kontrolnímu a konpensačnímu
úřadu a že budou podřízeny budoucně
komisi pro zahraniční obchod, v níž
dojdou zastoupení všechny vrstvy národa které
mají zájem na zdravém chodu hospodářského
života. Dosavadní stav diskuse v tisku ukazuje přesně,
že myšlenka syndikátů nebyla správně
pochopena, čehož dlužno v zájmu věci
co nejupřímněji litovati. Tvrdí se,
že jde o kapitalistické asociace, ve skutečnosti
však právě kapitálově silné
podniky nepotřebují asociací a dostanou se
za hranice jak v importu, tak i v exportu dříve
nebo později stůj co stůj. Asociace a jisté
ochrany potřebují právě podniky menší
a střední, které se ocitly pojednou v situaci,
že exportovati musí. Za starého Rakousko-Uherska,
bylo mnoho našich závodů střední
velikosti s to, aby veškerou výrobu svojí odbyly
v celních hranících bývalé
monarchie. Toho již není. Naše výroba
může se provozovati z největší
části jenom tehdy, jestliže bude vyváženo,
a na tomto vývozu musí participovati nejen největší,
nýbrž i menší firmy. Veliké závody
jsou však povolány, aby malým razily cestu
a aby nesly první ohromná risika, která s
exportem jsou spojena, aby nesly zařizovací výlohy,
tak říkajíc, celého exportního
obchodu nově budovaného.
Veliké firmy jsou povolány k tomu, aby nesly zařizovací
výlohy importu a risika, která jsou spojena s importem
surovin, a umožnily tak součinnost všech v národním
hospodářství. Není žádného
východiska jiného, než sdružování.
Ať se sdružení pojmenuje syndikátem nebo
jinak, výsledek bude jeden a týž, jde jen o
to, aby se dosáhlo co možná v krátké
době všeho, čeho v dnešní svízelné
situaci obchodní je možno dosíci. Syndikáty
zřízené podle nařízení
vlády ze dne 26. února 1919, č. 100 sb. z.
a nař. mají výlučně upraviti
obchod zahraniční, nikoliv tuzemský a nelze
je tudíž přirovnávati ke kartelům,
jež vykořisťují tuzemský konsum.
Vláda používá syndikátních
zařízení s výhodou i pří
kompensačních jednáních, používajíc
nabídky druhých smluvních stran tak, aby
předměty dodávané cestou kompensační
na domácí trh a počítané za
příliš vysoké ceny byly cenově
vyváženy předměty, dodávanými
s naší strany, tak aby mohla býti udržena
v důležitých předmětech spotřebních
dosavadní parita cenová. Příklad to
znázorní. Ukrajinci žádali za naftu
60 K za 1 q. Tato surovinová cena by měla v zápětí
značně vyšší cenu petroleje. A
kromě toho by byla způsobena další obtíž,
že petrolej dodaný Poláky by mohl býti
prodáván za ceny nižší. Tím
se ocitlo obchodnictvo a spotřebitelé v nepříznivé
situaci, poněvadž bychom musili stanoviti pro petrolej
budoucně dvojí ceny. Tomuto zlu bylo čeleno
tím, že vysoké ceny za naftu byly vyváženy
přirážkou na ceny cukru a na ceny železných
předmětů, vyvážených od
nás do Ukrajiny, které budou refundovány
syndikátu petroleje, tak že možno udržeti
dosavadní ceny petroleje.
Jednou z výtek jest, že vláda jmenuje představenstvo
syndikátů. Bohužel jsme v poměrech takových,
že není jiného východiska, chceme-li
udržeti rozhodující vliv český
v celé řadě průmyslových odvětví.
Musím bohužel konstatovati, že z 3,500.000 vřeten
bavlnářských, která jsou v našem
státě, je 85% v rukou německých a
jenom 15% v rukou českých. Musím bohužel
konstatovati, že vlnařský průmysl je
téměř z 90% v rukou německých
a jen asi 10% v rukou českých. A podobně
je tomu u skla, porcelánu a u mnohých exportních
průmyslů, neboť českého exportu
bylo velice poskrovnu, a tam, kde byl, byl válkou zničen,
což platí zejména o oboru potravinářském
(pivovarství, uzenářství atd.). Poměry
nejsou tedy nikterak jednoduché. Jmenovací právo
vlády má do jisté míry korigovati
tuto nepříznivou situaci českého průmyslu,
ponechávajíc představenstvu, aby si samo
zvolilo předsednictvo. Ti, kteří volají
po nacionalisaci, nechápou obtíže situace,
nechápou, že není prostě možno,
během kratičké doby náhle přeorganisovati
průmysl. U mnoha průmyslových oborů,
zejména u těch, kde z pohotových domácích
surovin můžeme si ihned získati výrobky
pro světový trh, musíme zajistiti spolupráci
všech v přiměřeném rozsahu. Nesmíme
pustiti se zřetele stejnoměrnou zaměstnanost
dělnictva a jeho možnosti výdělkové.
Z velké části byly různé klamné
představy zaviněny úplně přemrštěnými
zprávami ze zahraničí. Tak na příklad:
ihned po převratu bylo prohlašováno, že
dohoda nás zahrne vším, čeho potřebujeme,
a že zejména v nejkratší době bude
dovezeno 60.000 balíků bavlny. Tato zpráva,
ať pocházela z jakéhokoliv pramene, poškodila
těžce náš průmysl již jen
z té příčiny, že továrny
se snažily zbaviti se papírového přediva
a papírových tkanin s velkými ztrátami
stůj co stůj. Ukázalo se však, že
zpráva nebyla pravdivá. Ukázalo se a ukazuje
se čím dále, tím jasněji, že
v zahraničním obchodě musíme počítati
s reálnějšími skutečnostmi, že
nikdo nám nedá nic, nebudeme-li míti co s
naší strany dávati.
Sdružování jest také jediný prostředek,
jak zabrániti, aby průmysl a obchod neupadl do rukou
bank ještě více než dosud. A ti, kteří
se domnívají, že útočí
proti kapitalismu, vydávají zároveň
veškeren průmysl a obchod do rukou bank, nebude-li
učiněno opatření jiné.
Ostatně zamýšlím vývozní
a dovozní syndikáty, zřizované ve
smyslu nařízení vlády z 26. února
t. r. č. 100 sb. z. a n., povolovati pouze v těch
odvětvích, kde toho zvláštní
poměry mezinárodního obchodu nezbytně
vyžadují.
Pokud se dotaz zmiňuje o osobních útocích
tisku, pokládám za svoji povinnost odmítnouti
se vším důrazem zcela neodůvodněné
útoky vedené proti jednotlivým úředníkům
mého resortu.
Ministr obchodu: Stránský v. r. |