K uvedenému dotazu má ministerstvo železnic
za čest oznámiti, že p. ministerskému
přesedovi Dru K. Kramářovi bylo poskytnuto
k jízdě do Paříže dne 16. ledna
t. r. salonního vozu čís. 505, který
byl proto vypůjčen od stát. úřadu
pro dopravu ve Vídni. Průvodcem a strážcem
tohoto vozu byl průvodčí vlaku Frant. Zelinka.
Salonní vůz byl však mezi jízdou ve
stanici Buchs na švýcarských hranicích
odepjat, a v několika málo dnech poslán z
řečené stanice zpět do Vídně.
Cestou byl však zadržen v Linci a místo do Vídně
poslán do Prahy, ježto býv. generální
ředitelství československých drah
vyžádalo si tohoto salonního vozu pro francouzského
vyslance p. Clementa Simona na cestu z Prahy do Paříže.
Tento vůz přijel do Prahy dne 29. ledna t. r. a
odejel ještě téhož dne s jmenovaným
vyslancem z Prahy.
Průvodcem vozu byl opět Zelinka.
Když vyslanec Simon dojel v řečeném
salonním voze dne 31. ledna t. r. do Buchsu, nepřevzaly
švýcarské dráhy tohoto vozu, pročež
byl vůz opětně odepjat, a poslán do
Lince i s průvodčím Zelinkou.
Na této cestě byl však tento salonní
vůz ve stanici Schwarzach St. Veit úředníkem
staničním z neznámých nám
důvodů zadržen a odtud vrácen
do Feldkirchu, kdež zůstal od 5. února t. r.
i s průvodčím Zelinkou bez dalšího
určení.
Zelinka, jenž salonního vozu neopustil, ježto
podle platných ustanovení ručí jako
průvodčí vozu za jeho inventář,
žádal každodenně přednostu tamní
stanice za opatření, aby byl se salonním
vozem poslán domů, avšak bezvýsledně.
Při tom byl stále utěšován jen
tím, že státní úřad pro
dopravu ve Vídni přese všechno
hlášení neučinil dosud v této
věci žádné disposice.
Ježto býv. generálnímu ředitelství
nebyla podána žádná úřední
ani soukromá zpráva o této příhodě,
mělo se za to, že salonní vůz jel -
jak bylo také původně myšleno - s francouzským
vyslancem až do Paříže, a že tam
čeká i s průvodčím na zpětnou
cestu Dra Kramáře.
Ministerstvu železnic nebylo rovněž nic hlášeno
o této věci, a jakmile se dovědělo
o tomto nedopatření, zařídilo bez
průtahu, aby salonní vůz i s průvodčím
Zelinkou byl ihned vrácen do Prahy.
To se stalo 18. března t. r.
Ministr železnic: Dr. Zahradník v. r. |