Výbor navrhuje:
1. aby připojené osnově zákona bylo
uděleno ústavní schválení
2. a aby byla přijata resoluce připojená.
Aby byla provedena úprava pozemkového vlastnictví,
zabírá se státem velký majetek pozemkový
(§ 2.), ležící v území Československé
republiky, v to čítajíc velký majetek
vázaný, a zřizuje se úřad pozemkový.
Velkým majetkem pozemkovým jest rozuměti
soubory nemovitostí s právy, která jsou spojena
s jejich držením, jestliže výměra
náležející v území Československé
republiky vlastnicky jediné osobě nebo týmž
spoluvlastníkům je větší než
150 ha půdy zemědělské (rolí,
luk, zahrad, vinic, chmelnic), nebo 250 ha půdy vůbec.
Manželé nerozvedení považují se
za osobu jedinou.
Ze záboru jsou vyloučeny:
a) objekty právně i hospodářsky samostatné,
jež neslouží hospodaření na zabraných
nemovitostech;
b) majetek zemský, okresní a obecní (jmění
i statek), majetek urbární a kuriální
obecné kompossessioráty, s výhradou zvláštních
zákonných ustanovení o jejich úpravě.
Jestliže se po vyhlášení tohoto zákona
soustředí ze svobodného majetku pozemkového
soubor nemovitostí, který je podle §§
2. a 3. předmětem záboru a přesahuje
výměru uvedenou v § 2. (ve vlastnictví
jediné osoby, týchž spoluvlastníků,
nerozvedených manželů neb rodičů
a dětí prvého stupně), stává
se tento soubor majetkem zabraným.
Záborem uvedeným v § 1. nabývá
Československá republika práva, zabraný
majetek přejímati a přidělovati (§§
10. a 11.).
Osoby, které podle práva občanského
jsou oprávněny hospodařiti na zabraném
majetku, pokud nebude státem převzat, jsou napříště
povinny na něm hospodařiti řádně.
O následcích porušení této povinnosti
jakož i o povinnostech a ochraně osob na zabraném
majetku zaměstnaných budou dána zvláštní
ustanovení.
Zcizení, pronájem zabraného majetku, jeho
zavazení a dělení vyžaduje úředního
souhlasu (§ 15.) a nemá bez něho proti státu
právních následků.
Na zabraný majetek lze vésti exekuci jedině
vnucenou správou.
O náhradě za převzatý majetek bude
rozhodnuto zvláštním zákonem. Zvláštním
zákonem provede se zásada, že bez náhrady
bude převzat majetek příslušníků
nepřátelských států, příslušníků
bývalé panovnické rodiny Habsbursko-Lotrinské,
majetek nadací spočívajících
na právech plynoucích ze šlechtictví
zrušeného zákonem ze dne 10. prosince 1918,
č. 61 Sb. zák. a nař.; majetek, jehož
užívání zakládá se na
výkonu funkcí, úřadů a důstojenství
cizozemských, nebo který s takovou funkcí,
úřadem nebo důstojenstvím jest spojen;
majetek bezprávně nabytý; majetek osob, které
se hrubě provinily proti československému
národu ve světové válce; konečně
majetek, který podle ustanovení zákonů
finančních připadne státu jako splátka
na dávku z majetku.
Při převzetí zabraného majetku jest
postupovati tak, aby osoby, pro které na zabraném
majetku váznou práva, jakož i osoby, které
mají proti dosavadnímu vlastníku právo
z poměru služebního, zaopatřovacího
a pachtovního, nebyly zkráceny.
Pokud stát převzatého majetku nepodrží
pro účely všeobecně prospěšné,
přidělí jej úřad pozemkový
postupně do určité výše do vlastnictví
nebo pachtu malým zemědělcům, domkářům,
drobným živnostníkům, bezzemkům,
a to zvláště příslušníkům
ozbrojené moci československé a válečným
invalidům, kteří by na půdě
chtěli a mohli hospodařiti, pak družstvům
složeným z uvedených osob, družstvům
bytovým, spotřebním a zemědělským
obcím a jiným veřejným svazkům
k účelům všeobecně prospěšným,
vědeckým a humanitním ústavům.
Půdy může býti užito také
k jiným účelům všeobecně
prospěšným.
O osobách a korporacích, kterým lze půdu
přiděliti, o výměře přídělu
a právech k němu a o omezeních práva
vlastnického k přidělené půdě
budou dána podrobnější ustanovení
zvláštním zákonem.
Osoby, jejíchž majetek tímto zákonem
se zabírá, po případě jejich
dědicové, mají právo, aby jim byla
z majetku jim zabraného přidělena majetnost
nepřesahující výměry uvedené
v § 2., pokud možno dle jich volby. Osobám těmto
lze propustiti ze záboru i větší výměru,
hledíc k tomu, jaká jest potřeba půdy
na jednotlivých místech, hledíc k její
jakosti a k tomu, čeho žádá účelné
hospodaření, zřetel na zemědělský
průmysl, zásobování měst i
jinaké zřetele všeobecného blaha. Ze
záboru nesmí býti propuštěno
více, než (§ 2.) 500 ha půdy.
Při převzetí zabraného majetku státem
jsou vlastníci živého a mrtvého zařízení,
jež až dotud sloužilo hospodaření
na převzatém majetku, povinni prodati za plnou cenu
poměrnou část tohoto zařízení
státu.
Před skutečným převzetím musí
býti dána výpověď osobám,
které hospodaří té doby na půdě,
o jejíž převzetí jde. Podrobnější
ustanovení budou vydána zvláštním
zákonem.
Je-li místní potřeba půdy naléhavá,
a nestačí-li pozemky zabrané anebo žádá-li
toho obecné blaho, může pozemkový úřad
vyvlastniti půdu i pod meze stanovené § 2.
Úkony tímto zákonem státu svěřené
obstará úřad pozemkový. Úřad
je podřízen ministerské radě, jeho
předsedu jmenuje president republiky, správní
výbor bude volen Národním shromážděním.
Další ustanovení o tomto úřadě
a jeho působnosti budou dána zvláštním
zákonem. Finanční operace plynoucí
z provádění tohoto zákona buďtež
svěřeny veřejnoprávním ústavům
úvěrním.
Zabraný majetek jest vyšetřiti a uvésti
v patrnost knihovní poznámkou, že majetek jest
zabrán. I pokud tato poznámka není v knihách,
nemůže se nikdo dovolávati, že beze své
viny nevěděl o záboru pozemkového
majetku vysloveném § 1.
Pokud tento zákon jinak neustanovuje, trvají posavádní
práva a závazky ohledně zabraného
majetku beze změny.
Smlouvy o zcizení, pronájem a zavazení zabraného
majetku uzavřené po 28. říjnu 1918
jsou proti státu bezúčinny, nebude-li prokázáno,
že šlo o jednání, kterého si vyžádalo
řádné hospodaření.
Zákon tento působí ode dne vyhlášení.
Provedení zákona ukládá se veškerému
ministerstvu.
Výboru pro pozemkovou reformu se ukládá,
aby vypracoval neprodleně osnovu zákona o právu
dlouhodobých, drobných, malých, na výkup
najatých pozemků tak, aby tento zákon mohl
býti v nejbližší schůzi Národního
shromáždění projednán a aby vstoupil
současně se zákonem o zabrání
velikého majetku pozemkového v platnost.
Prokůpek v r., předseda. | Modráček v. r., zpravodaj. |