Zasedání Národního shromáždění československého r. 1919.

Tisk 862.

Návrh

členů Národního shromáždění Kuneše Sonntága, Jarosl. Marchy a soudr., aby byla vystavěna hlavní dráha z Rožnova pod Radhoštem jako část dráhy z Prahy do Žiliny.

Navrhujeme:

l. Přestavěti nynější jednokolejné místní dráhy z Hranic do Krásna nad Bečvou a do Rožnova v dráhy dvoj až trojkolejné. Totéž provésti s nově vystavěnou před válkou místní drahou Čača-Makov na Slovensku. Rekonstrukci těchto drah bylo by nutno provésti v délce asi 58 km.

2. Vystavěti novou spojovací hlavní železniční několikakolejnou dráhu od konečné stanice Rožnova před pohraniční pásmo hor směrem k počáteční stanici železniční Makovu (dráhy Makov-Čača) na Slovensku v délce asi 34 km.

Rekonstrukce místních drah pod 1. uvedených dá se poměrně velmi snadno technicky i finančně provésti. Železniční dráha z Hranic do Rožnova vedena jest skoro všude středem širokého údolí Bečvy a vystavěna jest na příznivém terénu bez použití nákladných stavebních objektů, tedy bez větších mostů, vysokých náspů, průkopů atd. Podobným způsobem provedena jest i dráha z Makova do Čače na protější straně hor na Slovensku.

Část nové železniční trati z Rožnova do Makova mohla by býti vedena z Rožnova dále údolím řeky Bečvy směrem ke zřídlům této řeky. Stavba trati nenarazila by v tomto směru na vážnější obtíže terénní; stoupání trati nepřevyšovalo by technicky dovolenou hranici. Od místa rozvodí Bečvy a Ostravice, kota 760 m (samota Hlucháňka) bylo by nutno vyřešiti technicky přechod dráhy směrem údolí Kelčov ku počáteční stanici slovenské dráhy Makovu. Přechod mohl by býti vykonán krátkým tunelem aneb průkopem v délce asi 1km. Výška absolutní, již nutno zde překonati, činí 46 m. Hornina, ve které by se pracovalo, jest vrstevnatý pískovec sillurského útvaru, ve kterém se snadno pracuje. Zbytek železniční trati z údolí Kelčov ke stanici Makovu v délce 7 km dá se provésti již bez technických obtíží.

Tato nově vybudovaná železniční dráha sloužila by jako veledůležitá spojovací dráha dvou hlavních linií železničních staré dráhy z Vídně do Krakova stanici Hranicemi na Moravě s drahou z Bohumína do Košic ve stanici železniční Čače na Slovensku. Zároveň dvě důležité křižovatky drah v Přerově (tím ovšem i z Prahy a slovenské Žiliny) byly by navzájem výhodně spojeny. Spojovací dráha tato umožní nejen průvoz osob a materiálu všemi možnými směry, ale i zároveň sloužiti bude za průvoz do ciziny, do Polska, Německa, Uher, Něm. Rakouska. Rumunska atd., jakož i vodním cestám na Visle a Dunaji.

K projektované této hlavní trati dají se výhodně připojiti místní dráhy ze Vsetína do Karlovic u Frýdlantu a do Bílé.

Návrh budiž přikázán výboru železničnímu.

V Praze 15. dubna 1919.

Jaroslav Marcha, Kuneš Sonntág,

Slavík, K. Jonáš, Bradáč, K. Sáblík, J. Malypetr, Ludmila Zatloukalová-Coufalová, V. Stoupal, Josef Sechtr, Anna Chlebounová, Karel Svoboda, F. Němec. Ing. Ferd. Klindera, Dr. Velich. Vacula Simeon, Dr. J. Černý, Dr. Rolíček, Dr. Hnídek, Malkus, Dvořák, Udržal, Malík.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP