Navrhujeme:
l. Přestavěti nynější jednokolejné
místní dráhy z Hranic do Krásna nad
Bečvou a do Rožnova v dráhy dvoj až trojkolejné.
Totéž provésti s nově vystavěnou
před válkou místní drahou Čača-Makov
na Slovensku. Rekonstrukci těchto drah bylo by nutno provésti
v délce asi 58 km.
2. Vystavěti novou spojovací hlavní železniční
několikakolejnou dráhu od konečné
stanice Rožnova před pohraniční pásmo
hor směrem k počáteční stanici
železniční Makovu (dráhy Makov-Čača)
na Slovensku v délce asi 34 km.
Rekonstrukce místních drah pod 1. uvedených
dá se poměrně velmi snadno technicky i finančně
provésti. Železniční dráha z
Hranic do Rožnova vedena jest skoro všude středem
širokého údolí Bečvy a vystavěna
jest na příznivém terénu bez použití
nákladných stavebních objektů, tedy
bez větších mostů, vysokých náspů,
průkopů atd. Podobným způsobem provedena
jest i dráha z Makova do Čače na protější
straně hor na Slovensku.
Část nové železniční trati
z Rožnova do Makova mohla by býti vedena z Rožnova
dále údolím řeky Bečvy směrem
ke zřídlům této řeky. Stavba
trati nenarazila by v tomto směru na vážnější
obtíže terénní; stoupání
trati nepřevyšovalo by technicky dovolenou hranici.
Od místa rozvodí Bečvy a Ostravice, kota
760 m (samota Hlucháňka) bylo by nutno vyřešiti
technicky přechod dráhy směrem údolí
Kelčov ku počáteční stanici
slovenské dráhy Makovu. Přechod mohl by býti
vykonán krátkým tunelem aneb průkopem
v délce asi 1km. Výška absolutní, již
nutno zde překonati, činí 46 m. Hornina,
ve které by se pracovalo, jest vrstevnatý pískovec
sillurského útvaru, ve kterém se snadno pracuje.
Zbytek železniční trati z údolí
Kelčov ke stanici Makovu v délce 7 km dá
se provésti již bez technických obtíží.
Tato nově vybudovaná železniční
dráha sloužila by jako veledůležitá
spojovací dráha dvou hlavních linií
železničních staré dráhy z Vídně
do Krakova stanici Hranicemi na Moravě s drahou z Bohumína
do Košic ve stanici železniční Čače
na Slovensku. Zároveň dvě důležité
křižovatky drah v Přerově (tím
ovšem i z Prahy a slovenské Žiliny) byly by navzájem
výhodně spojeny. Spojovací dráha tato
umožní nejen průvoz osob a materiálu
všemi možnými směry, ale i zároveň
sloužiti bude za průvoz do ciziny, do Polska, Německa,
Uher, Něm. Rakouska. Rumunska atd., jakož i vodním
cestám na Visle a Dunaji.
K projektované této hlavní trati dají
se výhodně připojiti místní
dráhy ze Vsetína do Karlovic u Frýdlantu
a do Bílé.
Návrh budiž přikázán výboru
železničnímu.