Zákon ze dne 13. listopadu 1918 č. 37 sb. z. a nař.
o prozatímní ústavě se mění
takto:
Národní shromáždění jest
schopno jednati a usnášeti se, je-li přítomna
alespoň třetina poslanců. Usnáší
se nadpoloviční většinou přítomných.
Přítomnosti aspoň dvou třetin poslanců
a dvoutřetinové většiny přítomných
jest třeba ku změně tohoto zákona,
zákona o všeobecných právech občanů,
zákona ze dne 9. listopadu 1918 o osobní nedotknutelnosti
členů Národního shromáždění
a k usnesení o vypovědění války.
K volbě presidenta a ke schválení mezinárodních
smluv (§ 10. lit. a) jest třeba přítomnosti
nadpoloviční většiny poslanců
a dvoutřetinové většiny přítomných.
Hlavou státu je president republiky, kterého volí
Národní shromáždění (§
6.).
Úřad presidenta trvá až do doby, kdy
podle ústavy konečné nová hlava státu
bude zvolena.
President republiky:
a) zastupuje stát na venek. Sjednává a ratifikuje
mezinárodní smlouvy. Smlouvy obchodní, dále
smlouvy, z kterých pro stát nebo občany plynou
jakákoli břemena majetková neb osobní,
zejména i vojenská, jakož i smlouvy, týkající
se státního území, potřebují
souhlasu Národního shromáždění,
b) je nejvyšším velitelem vší branné
moci.
c) přijímá a pověřuje vyslance,
d) vypovídá podle usnesení Národního
shromáždění válku a předkládá
mu sjednaný mír ku schválení,
e) jmenuje vysokoškolské profesory, státní
úředníky, soudce a důstojníky,
počínajíc VI. třídou hodnostní,
f) má právo prominouti nebo zmírniti tresty
i právní následky trestného činu.
odsouzení nebo trestu, jakož i naříditi,
aby trestní řízení nebylo zahájeno,
anebo zahájené trestní řízem
opět bylo zastaveno.
Každý vládní úkon presidenta
republiky vyžaduje k své platnosti spolupodpisu příslušného
odpovědného člena vlády.
President republiky má právo býti přítomen
a předsedati schůzím vlády, vyžádati
si od vlády a jednotlivých její členů
písemnou zprávu o každé věci,
která náleží do oboru působnosti
dotčeného člena vlády.
Má právo pozvati vládu nebo jednotlivé
její členy k úradě.
President republiky občas podává ústně
nebo písemně Národnímu shromáždění
zprávu o stavu republiky. Doporučuje mu k úvaze
opatření, která pokládá za
nutná a účelná.
President republiky má právo zákon usnesený
Národním shromážděním,
vrátiti s připomínkami do osmi dnů
ode dne, kdy byl dodán jeho kanceláři. Nedodá-li
vláda zákon kanceláři presidentově
do osmi dnů po usnesení, učiní tak
předseda Národního shromáždění.
Národní shromáždění zákon
presidentem vrácený opět projedná.
Setrvá-li na svém původním usnesení,
musí zákon býti vyhlášen.
Moc výkonná a nařizovací přísluší
vládě, jejíhož předsedu a členy
(ministry) jmenuje a propouští president republiky.
Vláda volí ze sebe náměstka předsedy,
který tohoto zastupuje.
Vláda jest odpovědna Národnímu shromáždění,
které může jí nebo jednotlivému
členu jejímu vysloviti nedůvěru. K
usnesení je třeba přítomnosti alespoň
poloviny poslanců a stane se prostou většinou
hlasů.
Návrh na vysloveni nedůvěry musí býti
podepsán nejméně čtvrtinou poslanců
a přikáže se výboru, který o
něm podá zprávu nejdéle do osmi dnů.
Vláda může podati v Národním
shromáždění návrh na vyslovení
důvěry. O návrhu tom jedná se aniž
by přikázán byl výboru.
Vyslovilo-li Národní shromáždění
vládě nedůvěru nebo zamítlo-li
vládní návrh na vyslovení důvěry,
musí vláda podati demisi do rukou presidenta republiky,
který určuje, kdo vede vládní záležitosti
do ustavení nové vlády.
Vyslovilo-li Národní shromáždění
nedůvěru jednotlivému členu vlády,
musí dotčený člen vlády podati
demisi do rukou presidenta republiky.
Vláda sídlí v Praze. Rozhoduje ve sboru,
jemuž přítomna musí býti, mimo
předsedu nebo jeho náměstka, nadpoloviční
většina členů vlády.
Vláda rozhoduje ve společných schůzích:
a) o vládních předlohách pro Národní
shromáždění určených,
b) o všech věcech politické povahy,
c) o jmenováni úředníků, soudců
a důstojníků neb o návrzích
na jmenování funkcionářů, pokud
jmenování je vyhraženo ústředním
úřadům nebo presidentovi republiky.
President republiky stanoví po návrhu předsedy
ministerstva, který z členů vlády
(ministrů) řídí jednotlivé
úřady zřízené k ob starávání
nejvyšší správy státní a
za ně odpovídá.
Zákony buďtež vyhlášeny do čtyř
dnů po uplynutí lhůty v §u 11. uvedené,
neužije-li president republiky práva v prvé
větě §u 11. stanoveného. V případě
uvedeném v poslední větě §u 11.
buďtež zákony vyhlášeny do osmi dnů
po opětném usnesení Národního
shromáždění. Podepisuje je president
republiky, předseda a onen člen vlády, jehož
úřad jest pověřen provedením
dotčeného zákona.
Mešká-li president mimo hranice státu, nebo
je-li místo jeho uprázdněno, podepisuje zaň
předseda vlády.
Nařízení podepisují ministerský
předseda nebo jeho náměstek a nejméně
polovina členů vlády.
Zákon tento nabývá účinnosti
dnem vyhlášení.
Jeho výkonem se pověřují veškeří
ministři.
Návrh na doplnění a změnu prozatímní
ústavy vyšel současně z kruhů
poslaneckých i z kruhů vlády. Návrhem
Dra Meissnera a soudr. zamýšleno bylo upraviti vztah
mezi presidentem a Národním shromážděním,
pak presidentem a vládou. Vládní návrh
směřoval hlavně k tomu, aby bylo Národnímu
shromáždění vzato právo voliti
vládu a pře neseno jmenování její
na presidenta republiky. Výsledek porad ústavního
výboru byl tento:
§ 6. byl změněn potud, že k volbě
presidenta není třeba přítomnosti
dvou třetin poslanců, nýbrž toliko nadpoloviční
většiny jich. Totéž má platiti
pro schvalování mezinárodních smluv,
pokud dle §u 10. lit. a) přiznává se
Národnímu shromáždění.
Změna v §u 7. jest důsledkem změny §u
6.
V §u 10. provedl ústavní výbor tyto
změny: Pod lit. a) přiznává Národnímu
shromáždění, aby schvalovalo některé
mezinárodní smlouvy. Návrh, aby všechny
mezinárodní smlouvy byly předkládány
ku schválení Národnímu shromáždění,
nebyl přijat. Ústavní výbor přijal
změnu, navrhovanou zástupcem vlády, dle které
souhlasu Národního shromáždění
potřebují toliko smlouvy obchodní, dále
smlouvy, z kterých pro stát nebo občanstvo
plynou jakákoli břemena majetková nebo osobní,
zejména i vojenská, jakož i smlouvy, týkající
se státního území.
Do odstavce lit. c) bylo vsunuto slovo "pověřuje".
Nově přijata byla podle návrhu dra Meissnera
a soudruhů ustanovení §u 10a a l0b, která
ústavní výbor ještě doplnil ustanovením,
že president republiky má právo býti
přítomen a předsedati schůzím
vlády. Z §u 10. lit. b) jest patrno, že styk
presidenta republiky s Národním shromážděním
bude možný a to nejen písemný, nýbrž
i osobní. Rozumí se, že veškeré
písemné zprávy a výzvy presidentovy
Národnímu shromáždění
potřebují dle §u 10. spolupodpisu odpovědného
člena vlády.
Změna §u 11. jest rázu stylistického.
Podstatnou změnu provedl ústavní výbor
v §u 14. Podle návrhu vládního přijal
zásadu, že předsedu a členy vlády
jmenuje a propouští president republiky. V ústavním
výboru bylo několik opravných návrhů
Dr. Franke navrhl, aby president republiky měl právo
jmenovati ministry, vyslechnuv názor jednotlivých
parlamentních klubů Národního shromáždění.
Dr. Slávik jménem Slovenského klubu navrhl
dodatek: "Národní shromáždění
má právo veta ohledně jednotlivých
osob". Dr. Meissner jménem soc. dem. klubu navrhl,
aby bylo ponecháno Národnímu shromáždění
právo voliti vládu; neučiní-li tak
Národní shromáždění do
14 dnů po oznámené resignaci, přechází
právo to na presidenta republiky. Ustavní výbor
většinou hlasů rozhodl se pro návrh
vládní, který přiznává
presidentovi republiky, aby ministry jak jmenoval, tak i odvolával.
K návrhu profesora Horáčka škrtnut bylo
usnesení §u 14., kterým byl určen počet
členů vlády v ústavě (17) a
ponecháno tím presidentu republiky, aby počet
členů vlády sám určil.
K §u 16. Podle vládního návrhu bylo
by mohlo Národní shromáždění
jednati o votu důvěry toliko, když vláda
sama podá iniciativní návrh na vyslovení
důvěry. Ústavní výbor naproti
tomu navrhuje, aby o důvěře nebo nedůvěře
mohlo býti jednáno nejen k návrhu vlády,
nýbrž i k návrhu čtvrtiny členů
Národního shromáždění.
Změny §u 17. jsou buď stylistické nebo
důsledkem změny §u 14. o počtu členů
vlády.
§ 18. jest důsledkem změny §u 14.
Změna §u 19. byla nutna vzhledem ku změně
§u 11. a 14.
Dr. Frant. Hnídek v, r., místopředseda. | Dr. Alfréd Meissner v. r., zpravodaj. |