Podle usnesení Národního shromáždění
se nařizuje:
Účelem úvěru pro živnostníky
válkou poškozené jest poskytnouti příslušníkům
živnostenského stavu v čl. lI. uvedeným
úvěrové pomoci, aby udrželi neb zřídili
živnosti, v těch případech, ve kterých
nemohou jí dosíci dostatečnou měrou
pravidelným živnostenským úvěrem.
Slovem "úvěr" v dalším tekstu
tohoto zákona dlužno rozuměti úvěr
pro živnostníky válkou poškozené.
Úvěru může se dostati:
a) majetníkům podniků živnostenských
a obchodních, kteří již před
válkou nabyli pevné hospodářské
samostatnosti, jejichž živnost však ve válce
poklesla, nebo úplně zanikla bez jejich viny jejich
službou vojenskou, službou pro válečné
účely, nebo všeobecnými válečnými
poměry, výjimečně, a to jen v případech
zvláštního zřetele hodných, též
živnostníkům, kteří byli při
vypuknutí války pomocníky;
b) vdovám a dětem po těchto živnostnících,
provozuje-li se podnik dále na jejich vrub podle §u
56. odst. 4. živnostenského řádu.
Velikost, podmínky a způsob poskytování
úvěru, opatřování prostředků
pro něj, orgány, jejich působnost a řízení
ustanoví organisační řád, jejž
vydají nařízením ministři obchodu,
financí a spravedlnosti v dohodě s ostatními
zúčastněnými ministry pro celé
státní území neb jednotlivé
jeho části.
Za závazky z úvěrů, poskytnutých
podle tohoto zákona a organisačního řádu,
ručí ústavu úvěr poskytujícímu:
a) stát československý až do 50%,
b) země až do 10%,
c) příslušný zastupitelský okres
až do 10%,
d) příslušná obchodní a živnostenská
komora až do 10%,
e) obec až do 15%.
Zbývajících 5% záruky nese ústav
úvěr poskytující; zřídí-li
se pak společný oddělený podnik pro
úvěry živnostníkům válkou
poškozeným, sdružené ústavy podle
úmluvy, a není-li jí, solidárně.
Pro příslušnost činitelů, uvedených
pod c), d) a e), jest rozhodno sídlo živnostenského
závodu, nebo sídlo hlavního závodu,
pro jehož majetníka úvěr byl povolen,
v den povoleného úvěru.
Ministerstvo obchodu se zmocňuje, aby v dohodě
s ministerstvem financí povolovalo úrokové
příplatky ke zlevnění úvěru.
Příplatky budou uhrazeny z polovice státem,
ze tří desetin zemí a ze dvou desetin příslušnou
obchodní a živnostenskou komorou.
Ministerstvo obchodu se zmocňuje, aby ve shodě s
ministerstvem financí upravilo pro Slovensko, bude-li potřebí,
jiné rozvržení záruky za úvěr
a příplatků úrokových, vyjímaje
podíly na stát připadající,
jež i pro Slovensko zůstanou nezměněny.
Živnostníkům, jejichž živnost ve
válce poklesla nebo úplně zanikla bez jejich
viny jejich službou vojenskou, službou pro válečné
účely nebo všeobecnými válečnými
poměry, může pro soukromoprávní
pohledávky peněžní vzniklé do
31. prosince 1918 býti povoleno soudcovským výrokem
příročí do 31. prosince 1919. Ministerstvu
spravedlnosti se vyhrazuje, aby nařízením
provedlo toto ustanovení a vyloučilo jisté
pohledávky z příročí.
Peníze aneb věci místo nich z úvěru
poskytnuté, jakož i věci pro živnost z
vypůjčených peněz opatřené
a výrobky z těchto věcí, pokud jsou
v držení živnostníkově, nebo osoby
třetí pro něho, jsou z exekuce vyloučeny
do výše dosud nesplacené pohledávky
z úvěru a na dobu jeho trvání.
Ustanovení předchozího odstavce neplatí
o exekucích k vydobytí nebo zajištění
úvěrů, poskytnutých podle tohoto zákona.
Ku podpoře úvěru (čl. I.) poskytuje
se těchto úlev berních a poplatkových:
1. Veškerá právní jednání,
všechny listiny, podání a úřední
úkony, jichž vyžadovati budou organisace a provádění
úvěru, jsou s vynětím směnek
a soudního řízení osvobozeny od kolkových
a přímých poplatků; toto poplatkové
osvobození platí zejména:
a) pro organisační statuty a jednací řády
orgánů úvěru, které podle organisačního
řádu (čl. III.) mají býti ustanoveny,
pokud by tyto akty jakožto soukromoprávní smlouvy
společenské podle všeobecných ustanovení
poplatkové povinnosti byly podrobeny, dále pro společenské
smlouvy ústavů peněžních, pokud
takové smlouvy by byly zřízeny výhradně
pro přibrání ústavů peněžních
k součinnosti v úvěru, a konečně
pro veškerá podání nebo právní
listiny a úřední úkony, jež vyskytnou
se při úředních stycích orgánů
úvěru s úředními orgány
autonomní a státní správy,
b) pro ona, podle všeobecných ustanovení poplatná
právní jednání a právní
listiny a jinaké úřední úkony
(úřední ověřování
a pod.) a vůbec pro veškeré, podle všeobecných
ustanovení poplatné právní akty, jichž
vyžadovati budou povolování úvěru,
dále zaúčtování, listinné
osvědčování, výplata a její
potvrzení, zajištění, vkladné
z knihovního zajištění úvěru
a výmazné kvitance.
Pro takové právní listiny, jichž podle
povahy nemusí použito býti výlučně
k účelům úvěru, jest poplatkové
osvobození, které se povoluje podle předchozího
odstavce, podmínečno.
2. Provozování úvěrních obchodů
z těchto úvěrů, jež se děje
ve společném podniku několika zúčastněných
ústavů úvěr ten poskytujících
a jež bude účetnicky samostatno, požívá
výhod §u 85. a §u 100. odst. 11. zákona
ze dne 25. října 1896, č. 220 ř. z.,
upraveného novelou ze dne 23. ledna 1914, čís.
13 ř. z.
Tomuto společnému podniku přísluší
také osvobození od 20% (všeobecné) přirážky
válečné a od přirážky
rentabilitní podle čl. I. §u 1. čís.
3. čís. nařízení ze dne 28.
srpna 1916, čís. 280 ř. z.
Podrobnější ustanovení o předpokladech
a rozsahu berních a poplatkových úlev, které
podle bodu 1. a 2. mají platiti, jakož i ustanovení,
jimiž má zabráněno býti vyluzování
a zneužívání, a pro zabezpečení
a kontrolu řádného používání
týchž úlev berních a poplatkových,
vyhrazují se moci nařizovací.
Zákon tento nabývá účinnosti
dnem svého vyhlášení.
Ministru průmyslu, obchodu a živností, ministru
financí a ministru spravedlnosti se ukládá,
aby zákon tento provedli.
Když se r. 1915 ukázalo, že se válka neskončí
tak brzy, jak se při jejím vypuknutí předpokládalo,
když také bylo zapotřebí stále
širší okruh osob přibírati pro
služby domobranecké a pro válečné
úkony, ukázalo se též nutným
postarati se o to, aby vrstvám kapitálově
slabým a nejvíce postiženým, zajištěna
byla pomoc, především však živnostníkům,
aby byly znovuzřízeny a posíleny upadlé
neb pokleslé živnosti jejich.
V bývalém Rakousku byl to zejména společný
pracovní sbor českých ústředních
organisací živnostenských na Moravě,
který již ve schůzi 30. dubna 1915 uvažoval
o pomoci živnostnictvu válkou poškozenému
úvěrem, pro nějž utvořily by
se zvláštní fondy. Myšlenka tato převzata
byla a dále propracována oběma odbory zemské
rady živnostenské na Moravě.
Záhy po podnětu moravském počaly se
živnostenské korporace i v Čechách obírati
horlivěji otázkou poválečného
úvěru živnostenského, zejména
byly to Jednota záložen, pražská obchodní
a živnostenská komora a české ústředí
pro věci zásobovací a hospodářské
otázky poválečné.
Výsledkem úvah a porad bylo poznání,
že řádné, vydatné a soustavné
pomoci živnostnictvu poskytnouti lze jen za účinné
podpory státu a že bude třeba otázku
tuto řešiti v zásadě pro celou říši
jednotně.
Proto také ústřední sbor zemské
živnostenské rady na Moravě vstoupil ve vyjednávání
o věci s dolnorakouským zemským výborem;
z podnětů těch pak vzešly vídeňské
konference v červnu a listopadu 1916, konané za
účasti interesentů z celého Rakouska.
Věc úvěru pro živnostníky válkou
poškozené zůstala již na pořadu
jak v korporacích živnostenských, tak i v ministerstvu
veřejných prací ve Vídni, které
vypracovalo všeobecné zásady úvěrné
pomoci pro středostavovské živnosti.
Zásady tyto projednány byly v živnostenském
výboru, značně pozměněny ve
prospěch živnostnictva a schváleny poslaneckou
sněmovnou 16. listopadu 1917.
Vláda vídeňská vydala pak nově
upravené podrobné zásady válečné
úvěrní pomoci pro středostavovské
živnosti.
Podle těchto zásad vypracovala zemská správní
komise král. Českého návrh pravidel
pro poskytování pomocného válečného
úvěru; o návrhu tom jednáno bylo v
Praze 3. června 1918 ve schůzi interesentů
a návrh ten byl podle návrhů a námitek
při poradě učiněných změněn
a ministerstvu veřejných prací předložen
s podotčením, že, jakmile dojde schválení
ministerstva, svolá zemská správní
komise první schůzi zemského úvěrního
komitétu živnostenského a předloží
jí návrh ten, aby byl projednán.
K tomuto svolání zemského úvěrního
komitétu však již nedošlo.
Po státoprávním převratu podali členové
Národního shromáždění
Fischer, Slavíček, Votruba, Mlčoch, Rebš
a soudr. návrh zákona o živnostenské
úvěrní péči poválečné,
který projednáván byl ve finančním
výboru 7. ledna t. r., a bylo usneseno, aby návrh
odevzdán byl vládě, která by vypracovala
organisační statut a s nim shodující
se nový návrh zákona.
Tato vládní předloha zákona přejala
ze zásad, bývalým rakouským ministerstvem
veřejných prací vydaných, vše,
co interesenty živnostenskými bylo již projednáno
a schváleno, a přizpůsobila se také
co nejvíce návrhu, v Národním shromáždění
podanému, rovněž na týchž zásadách
založenému.
Zásadní změny obsaženy jsou v čl.
II. sub a) poslední věta a v čl. IV.
Pokud se týče čl. II. sub a) poslední
věty, vycházela vláda ze stanoviska, že
nutno sice i pomocníky, kteří válkou
skutečně poškozeni byli, pojmouti do účastníků
úvěru, avšak teprve tehdy, když stali
se živnostníky nabyvše živnostenského
oprávnění buď podle živnostenského
řádu neb podle nařízení ze
7. prosince 1915, č. 364 ř. z.
Ježto však všobecným ustanovením
by akce úvěrová zejména po stránce
finančního zatížení přespříliš
vzrostla a ježto poskytnutí úvěru živnostníkům,
kteří před válkou nebyli samostatní,
má býti výjimkou, bylo ustanovení
ono omezeno na případy zvláštního
zřetele hodné.
Čl. IV. stanoví, kteří činitelé
ručí za úvěry poskytnuté. Kvota
státu zůstala nezměněna, zmenšily
se však kvoty zemí, zastupitelských okresů
a obchodních a živnostenských komor tím,
že do veřejných činitelů, kteří
přejímají záruku, pojaty byly obce
s kvotou 15%. Původní návrh ministerstva
obchodu požadoval na místních činitelích,
kteří sice nebyli vyjmenováni, do nichž
však byly počítány obce, živnostenská
společenstva, peněžní ústavy,
spolky a pod., kvotu 20%; převzetí kvoty mělo
se státi podle dohody těchto místních
činitelů, a měla tím býti zdůrazněna
stránka živnostenské i místní
svépomoci a solidarity.
Ježto však vyskytly se obavy, že by dohodování
výše naznačené mohlo míti v zápětí
průtahy v poskytování úvěrů,
bylo nutno 15% záruky, státem, zemí, nebo
i zastupitelskými okresy a obchodními a živnostenskými
komorami neuhrazených, přenésti na obec,
v níž v den povoleného úvěru
jest závod, nebo hlavní závod úvěrníkův.
Zbývajících 5% záruky ponese peněžní
ústav, který zavázal se poskytnouti úvěru,
za úvěry jím poskytnuté, zřídí-li
se pak společný oddělený podnik pro
úvěry živnostníkům válkou
poškozeným, sdružené ústavy podle
úmluvy, a není-li jí, solidárně.
K čl. VI. dlužno připomenouti, že, neměl-li
zákon býti zdržen jednáním s
kompetentními činiteli na Slovensku, jež jest
nutné vzhledem k odlišným poměrům
hospodářským a správ ním, bylo
nutno do zákona pojmouti příslušné
zmocnění, a nařízení týkající
se Slovenska bude vydáno s největším
urychlením.
K čl. IX. budiž podotčeno, že bylo nutno
z poplatkových osvobození vyjmouti směnky
a celé soudní řízení až
na hypotekární zápisy, jež zůstávají
osvobozeny stejně jako výmazné kvitance.
Pokud jde o úlevy berní, nebylo možno ponechati
naprosté daňové osvobození, jak původně
bylo navrhováno.
Též válečné úvěrní
banky (čís. nařízení ze 25./X.
1914, č. 295 ř. z.), které mají účel
válečného úvěru, tedy účel
podobného rázu, nejsou od daně úplně
osvobozeny. Jde tu přece jen o výnos z provozování
obchodů úvěrních, tedy o činnost
výdělečnou, která je kriteriem poplatností
berní podle §§ů 1. a 83. zákona
o os. d. Podle ustavení §u 4. citovaného zákona
(i při podnicích veřejně účtujících
obdobně užívaného) může
býti sice uděleno osvobození od výdělkové
daně podnikům, směřujícím
ku podpoře zájmů veřejných,
dobročinných a obecně prospěšných,
které však nedosahují trvale žádného
zisku, nebo dosahují zisku, který nepadá
na váhu pro svou nepatrnost.
Při poskytování poválečného
úvěru živnostenského není však
naprosto vyloučeno dosíci značnějšího
zisku; účelem tohoto úvěru je
posíliti živnostenské podnikání,
zvýšiti jeho výkonnost a výdělečnou
způsobilost a také přece lze očekávati
prosperitu podniků, jimž úvěru se dostane.
Přihlíží-li se k ustanovení §
84. zákona os. d., je dosažený zisk a jeho
rozdílení přímo překážkou
daňového osvobobození ve případech,
o nichž jedná ustanovení tohoto paragrafu pod
lit. b) e) f).
Vzhledem k tomu, jakož i vzhledem k závazkům
státem převzatým byly berní úlevy
obmezeny na to, že se společnému podniku
zúčastněných ústavů
přiznala výhoda podle §u 85. a §u 100.
odst. 11. zák. o os. daních, jak tomu je též
u řečených již válečných
bank úvěrních podle cís. nařízení
ze dne 25. října 1914, č. 295 ř. z.
(§u 2 a 3) a jak stanoveno bylo také zákonem
ze dne 28. prosince 1911, č. 243 ř. z. (§ 1.)
pro obecně prospěšná stavební
družstva.
Mimo to osvobozen jest tento společný podnik od
přirážek válečných.
Bylo vypuštěno, aby byl vyloučen zisk ze závěrek
jednotlivých účastníků pro
zdanění a rovněž bylo ustanovení,
týkající se zvláštních
fondů, bylo možno vypustiti.
Ježto peněžní ústavy z části
převezmou záruku za úvěry, bude zajisté
třeba, aby bylo pamatováno na tvoření
dostatečných reserv k úhradě podílu,
který je eventuálně postihuje při
ztrátách utrpěných, poskytují-li
úvěru živnostníkům válkou
poškozeným.
Takovýmto zvláštním reservním
fondům jednotlivých zúčastněných
ústavů, které mají sloužiti výlučně
k úhradě ztrát, spojených s účastí
v úvěru, nemůže však býti
odpírána povaha reserv speciálních
podle §u 95. lit. f) zákona o os. d. Fondy takové
jsou již ex lege speciálními reservami podle
citovaného §u 95. lit. f) a jsou pak jak příděly
těmto fondům (předpokládajíc
jejich přiměřenost), tak i připisované
jim úroky daně prosty.
Není také potřebí, aby se pojalo do
osnovy zákona ustanovení, jež by se týkalo
dodatečného zdanění nezdaněných
reserv ztrátových po konečném vypořádání;
otázka ta je upravena v §u 96. zákona o osobních
daních (první věta).
V organisačním řádu, který
vydá vláda jakožto prováděcí
nařízení, bude na rozdíl od centralisace
navržené v zásadách bývalého
rakouského ministerstva veřejných prací
poskytnuto okresním (místním) komitétům
rozsáhlé samostatné působnosti, zejména
v povolování úvěrů, a bude
také živnostenskému úvěrnímu
družstevnictví ponechána rozsáhlá
spolučinnost jak správní, tak i úvěrní.
Vláda jest toho mínění, že živnostenská
úvěrová akce poválečná
bude podkladem jak pro tvoření nových úvěrních
družstev živnostenských, tak i pro vybudování
a rozvoj živnostenského úvěrního
družstevnictví vůbec.
Osnova tato budiž přikázána živnostenskému,
finančnímu a právnímu výboru
Národního shromáždění,
jimž budiž vzhledem k naléhavosti věci
dána třídenní lhůta, aby podaly
zprávu.
Ministr obchodu: Dr. Stránský v. r. |