K uvedenému dotazu má ministerstvo železnic
za čest předeslati, že již před
válkou dávaly se volné pozemky, náležející
státním drahám, do pachtu z největší
části hlídačům dráhy
a jiným potřebným zřízencům
nižších kategorií, pokud se ucházeli
o pacht takovýchto pozemků.
Během války stoupala v důsledku stále
obmezenějších přídělů
potravin značně poptávka po kulturní
půdě, z kteréž příčiny
bylo nutno, ježto i jiným potřebným
železničním zaměstnancům bylo
třeba poskytnouti této výhody odebrati zřízencům,
kteří měli nadbytek železničních
pozemků v užívání, přebývající
část a přiděliti ji novým žadatelům.
To však se provádělo se vší šetrností
a jen do té míry, aby prvotní držitel
nebyl takovýmto opatřením donucen ke zmenšení
stavu chovného zvířectva a neutrpěl
hmotných škod.
Tímto zajisté humánním zařízením
se však podstatně nezměnilo celkové
percentuelní rozdělení železniční
půdy mezi jednotlivé kategorie, zvláště
pak ne ve prospěch lépe situovaných, anebo
výše postavených zaměstnanců,
což nejlépe vysvítá z toho, že
připadalo:
sluhy (dělníky v to počítaje) | 89·4% | 89·8% | propůjčené železniční plochy | |
podúředníky | 8·6% | 8·4% | ||
úředníky nižších služ. tříd | 1·5% | 1·3% | ||
úředníky od VII. třídy výše | 0·5% | 0·5% |
Snaha, aby výhod z propůjčených ploch
železničních dostalo se co možno velké
části zřízenectva, vedla dále
k získávání nových, dosud nekultivovaných
ploch železničních pro účely
hospodářské.
Tímto způsobem byla také získána
v r. 1918 v Uh. Hradišti plocha, dosud užívaná
tamnějším cukrovarem, která v měsíci
květnu byla upravena a mezi železniční
zřízence rozdělena. Též přednostovi
odboru pro udržování trati byla přikázána
jedna míra tohoto pozemku, kterou osázel brambory
z přídělů, jež byly pěstitelům
bramborů v měsíci dubnu 1918 býv.
ředitelstvím Sev. dráhy ve Vídni úředně
dány. Uvedený přednosta, který je
svoboden, rozdílel však sklízené brambory
nezištně svým kolegům, kteří
neměli příležitosti pěstovati
zemědělské plodiny.
Z toho, co bylo uvedeno, je zřejmo, že při
rozdělování železničních
pozemkových ploch bylo vždy dbáno zásady
sociální spravedlnosti, a nynější
železniční správa bude tím více
bdíti nad tím, aby vyslovená zásada
byla vždy přísně dodržována
a aby se při novém rozdělení železničních
pozemků, které se z technických důvodů
může státi jen postupně, přihlíželo
především k nejpotřebnějším
zaměstnancům nižších kategorií,
zejména k otcům četných rodin a k
chovatelům zvířeny a to především
k těm, kteří vlastních pozemků
ve větší míře nemají.
Ministr železnic: Dr. I. Zahradník v. r. |