Vláda podala návrhem zákona, jímž
zřizuje se zemská správní komise pro
Slezsko, zákon výjimečný, který
mění právní základ zemské
autonomie ve Slezsku. Dle něho zmocňuje se vláda,
aby rozpustila zemský výbor slezský a zřídila
zemskou správní komisi pro vyřizování
záležitostí, které dosud zemskému
výboru byly přikázány. Vládě
přísluší dle návrhu jmenovati
předsedu, místopředsedu a členy komise,
rovněž plat těchto funkcionářů
má určiti vláda. Změnu ustanovení,
jimiž se řídil zemský výbor vévodství
Slezského, má schvalovati vláda. Dále
se vláda zmocňuje převzíti zemské
úředníky a zřízence po případě
- tedy dle svého uznání - do služeb
státu. Konečně se zmocňuje vláda
převzíti jednotlivé agendy zemské
správní komise v případě potřeby
do správy státní.
Opatření toto odůvodňuje vláda
tím, že bylo nutno, aby se uchopila iniciativy sama,
že pro to mluvily zvláště složité
a obtížné poměry národnostní
ve Slezsku, komplikované nad to ještě nedostatkem
definitivní úpravy na Těšínsku.
Ústavní výbor byl si vědom, že
obtížné poměry národnostní
ve Slezsku, nehotovost territoriální úpravy
země, složení zemského výboru,
v němž nezasedá ani jeden příslušník
českého národa, i dosavadní bezvýsledné
jednání vlády s různými činiteli
ve Slezsku vyžaduje rychlého zjednání
pořádku, avšak netají se tím,
že návrh vlády jde velmi daleko, dále
než kam šla bývala rakouská vláda
r. 1913 "anenským patentem" v Čechách.
Zde aspoň zachována právně nezávislost
členů zemské správní komise,
ježto jmenování členů bylo vyhraženo
císaři, ale návrhem vládním
pro Slezsko dává se i toto právo vládě.
Paragraf 3. vládního návrhu sice praví,
že zemská správní komise upraví
si jazykovou stránku svého úřadování
sama, dokud nebudou vydána jiná ustanovení
všeobecná, dále že platí pro činnost
zemské správní komise veškerá
ustanovení, kterými se dosud řídil
zemský výbor, avšak změny těchto
ustanovení má schvalovati vláda. Tedy členové
zemské správní komise jmenovaní vládou
a tedy odvislí od vlády, mohou ku přání
jejímu usnésti se v jejím směru, po
případě i na změně zemského
zřízení.
Ústavní výbor uvažoval, je-li odůvodněno
dáti takovouto moc vládě a prolomiti tak
vážným způsobem zásadu zemské
autonomie i suspendovati ustanovení zemského zřízení.
Při tom nemohl přehlédnouti, že poměry
zemské autonomie jak v Čechách, tak na Moravě
i ve Slezsku, upravují se různým způsobem.
Usnesl-li se ústavní výbor přece vyjíti
vstříc požadavku vlády, učinil
tak v předpokladu, že zákon tento má
býti zákonem naprosto výjimečným,
jehož platnost má pominouti, jakmile poměry
v zemi slezské se uklidní. Tomuto předpokladu
nasvědčuje také znění důvodů
k vládnímu návrhu. Ústavní
výbor učinil ve vládním návrhu
dvě změny, jež nejsou zásadní:
Aby bylo naprosto jisto, že zákonem mají se
upraviti poměry v zemské autonomii ve Slezsku jen
na čas, usnesl se ústavní výbor v
§ 1. na dodatku k vládnímu návrhu, že
vláda zmocňuje se zříditi zemskou
správní komisi "až na další
opatření".
Dále nemohl ústavní výbor přistoupiti
na vládní návrh, že změny ustanovení,
o kterých mluví § 3., má vláda
schvalovati, ježto zemský samosprávný
sbor není činitel vládě podřízený,
nýbrž koordinovaný; i změnil návrh
vládní tak, že ke změně ustanovení
těch, na nichž se usnese zemská správní
komise, je třeba souhlasu vlády.
Ústavní výbor navrhuje Národnímu
shromáždění, aby přijalo tento
Vláda se zmocňuje, aby zemský výbor
vévodství Slezského rozpustila a pro vyřizování
záležitostí, které dosud jemu byly přikázány,
zřídila "až na další opatření"
zemskou správní komisi.
Vládě přísluší jmenovati
předsedu, místopředsedu a členy komise.
Předseda, místopředseda i členové
komise požívají platu z prostředků
zemských, jehož výši určí
vláda.
Dokud nebudou vydána jiná ustanovení všeobecná,
upraví si jazykovou stránku svého úřadování
zemská správní komise sama.
Jinak platí pro činnost zemské správní
komise veškerá ustanovení, kterými dosud
se řídil zemský výbor vévodství
Slezského. Ke změnám těchto předpisů,
na nichž se usnese zemská správní komise,
je třeba souhlasu vlády.
Vláda se zmocňuje převzíti jednotlivá
odvětví agendy zemské správní
komise v případě potřeby do správy
státní.
Zemští úředníci a zřízenci
vykonávají svoji službu dále na účet
zemského fondu a vláda se zmocňuje, převzíti
je po případě do služeb československého
státu za podmínek platných pro přijímání
úředníků bývalého státu
předlitavského.
Zákon tento nabývá účinnosti
dnem vyhlášení; výkon jeho přísluší
ministru vnitra.
Předseda: Dr. Meissner v. r. | Zpravodaj: Dr. Franta v. r. |