V roce 1875 převzaty byly cejchovní úřady
z rukou samosprávy do správy státní
a dle § 10. nař. min. obchodu ze dne 3. dubna 1875
ř. z. č. 45 byly výkonnými orgány,
jež měly pečovati o zachováváni
předpisů vydaných k zákonu ze dne
23. července 1871 ř. z. č. 16 o míře
a váze, ustanoveni cejchovní úředníci
s titulem cejchmistra.
Tímto převzetím bylo postaveno cejchovnictví
na pevnější základ a umožněn
mu pravidelnější vývoj.
Poněvadž průmysl a obchod byly tehdy ještě
v počátcích svého vývoje, nebylo
ani cejchovnictví, jehož rozkvět podmíněn
byl rozkvětem obchodu a průmyslu, na tom stupni,
jako dnes a nebylo v úřadech, po případě
mimo úřad dostatek práce, aby úředníci
mohli býti pravidelně zaměstnáni.
Jen v okresech, kde soustředil se obchod a průmysl,
byly zřízeny cejchovní úřady,
kde úřadovalo se denně a kde byl zaměstnán
i větší počet úřednictva
(v Praze, v Plzni, v Brně, Olomouci, Mor. Ostravě
a Opavě).
Tam, kde obchod a průmysl byl nepatrný, byly cejchovní
úřady zřizovány jen v takovém
rozsahu, aby se vyhovělo nutné potřebě
zájemníků. Omezovalo se tudíž
úřadováni cejchmistra tehdy na dva, po případě
tři až čtyři dny v týdnu.
Rovněž i úřední práce
mimo úřad v tehdejší době nebylo
tolik, aby byl cejchovní úředník plně
zaměstnán.
Pro úřady, kde se úřadovalo denně,
požadovalo se již tehdy, vzhledem k důležitosti
a množství různorodé práce, pokud
to bylo možno, vyšší kvalifikace a byli
cejchmistři ihned po převzetí úřadů
do státní správy, zařazeni dle výnosu
ministerstva obchodu č. 29.622 z r. 1875 na základě
nejvyššího rozhodnutí ze dne 17. září
1875 do IX. třídy. Dodatečně pak ministerským
nařízením ze dne 21. června 1894 č.
32.480 zřízena byla v takových úřadech
místa cejchmistrů v X. a výnosem ministerstva
obchodu ze dne 16. května 1893 č. 25.337 též
místa v XI. třídě hodnostní.
Jinak tomu bylo s úředníky t. zv. venkovských
cejchovních úřadův, kde pro malé
množství práce úřadovalo se jen
v určité dny v měsíci. Tito mohli
za takových poměrů tehdy vykonávati
úřad jen jako vedlejší zaměstnání,
majíce, pokud vykonávají úřad,
charakter veřejného funkcionáře a
podléhajíce v této vlastnosti své
týmž předpisům služebním
jako ostatní státní úředníci
(§ 2. zák. ze dne 31. března 1875 č.
43 ř. z.).
Jmenováni mohou býti, dle uvedeného zákona,
úředníky jen tehdy, když podrobí
se odborné zkoušce po odbyté delší
praksi a uznáni jsou, pokud se týče záležitostí
technických, za způsobilé.
Ve výnosu ministerstva obchodu ze dne 2. prosince 1892
č. 57.508 a ze dne 15. října 1893 ř.
z. č. 152 jest výslovně vytknuto, že
osoby, které odborné zkoušky z cejchovnictví
nemají, nemohou býti ustanoveny cejchmistry nebo
cejchovními příručími.
Roční plat smluvních cejchmistrů byl
ustanoven na 240 až 600 K ročně, dle toho,
jaký okruh působnosti dotyčný cejchovní
úřad měl a hlavně, jaký byl
výnos cejchovního úřadu!
Žádosti jednotlivců byly pravidelně
odmrštěny, neboť normální cejchovní
komise ve Vídni ukazovala na to, že úředníci
mají diety za výkony mimo úřad a čítala
je, ačkoliv jsou odměnou za mimořádné
výkony úředníka, do jeho platu.
Ukazování na diety a cestovné není
vhodné, poněvadž příjem ten jest
jenom náhradou za skutečné cestovní
výdaje, které nelze počítati za výdělek.
Rozkvětem obchodu a průmyslu vzrostla práce
v cejchovních úřadech i mimo ně a
tak nemohou se úředníci tito věnovati
jinému povolání a tím své hmotné
postavení zlepšiti, neboť nyní i při
nejmenších úřadech, kde je samostatný
cejchmistr - ve mnohých případech jsou dva
i tři menší úřady spojeny v rukou
jednoho technického funkcionáře - jest tolik
práce, že nemůže dotyčný
cejchmistr provozovati jinou výdělečnou činnost,
aby tím úřední jeho postavení,
jeho nepředpojatost ve službě nebo důstojnost
úřadu nebyla dotčena.
Rovněž i druh předmětů k cejchování
předkládaných vyžaduje pro svoji složitost
a přesnost zcela jiného vzdělání
úředníka, než tomu bylo před
50 roky.
Aby mohl úředník celou obsáhlou látku
ovládnouti, nutno voliti úřednictvo pečlivě
a přijímati nyní i u venkovských úřadů
jen úředníky s vyšším vzděláním.
I ministerstvo obchodu nahlédlo, že musí konečně
něco pro tyto smluvní úředníky
býti, pokud se týče jejích hmotných
poměrů, v jich prospěch učiněno,
a tak byli výnosem téhož ministerstva ze dne
18. června 1896 č. 26.155, vydaného na základě
nejvyššího rozhodnutí ze dne 28. dubna
1896 převzati někteří smluvní
cejchmistři venkovských cejchovních úřadů,
do definitivní státní služby.
V tomto ministerském výnosu bylo také správně
poukázáno na okolnost, že již tehdy r.
1896 nebylo možno považovati úřadování
ve venkovských úřadech cejchovních
za vedlejší zaměstnání a zároveň
přiznáno, byť i jen zakrytě, že
dosavadní požadované vzdělání
pro venkovské cejchovní úřady nestačí
a že musí pro budoucnost býti obsazovány
uchazeči s úplným středoškolským
vzděláním.
Tito ovšem se pro nepatrný plat a špatné
postupové vyhlídky jen zřídka hlásili.
A v témž výnosu se praví, že ti,
kteří se stali definitivními v XI. třídě,
jsou z dalšího postupu vyloučeni, poněvadž
byli by tím postaveni na roveň úředníkům
inspektorátních cejchovních úřadů,
kteří konají zcela jiné práce,
ku kterým je zapotřebí i vyššího
vzdělání a poněvadž - což
asi byl hlavní důvod - výnos venkovských
úřadů nekryl by výdaj s povýšením
úředníků spojený.
Důvody tyto jsou dnes neudržitelné. Až
do roku 1917 bylo v Čechách každoročně
z těchto smluvních úředníků
3 až 4, na Moravě a ve Slezsku 2 až 3 převzaty
do definitivní státní služby.
Od roku 1917 nebyl jmenován žádný. A
tak dnes má ještě v Čechách 11
technických smluvních úředníků,
na Moravě a ve Slezsku rovněž 11 plat 240
až 600 K ročně. 34 těchto úředníků
v Čechách, na Moravě a ve Slezsku
pak plat 600 až 1000 K ročně. Plat 1000
až 1200 K ročně jen v několika málo
případech.
Sluší podotknouti, že normální
cejchovní komise ty cejchmistry, kteří mají
600 K ročně platu, považovala za plně,
t. j. každodenně zaměstnané.
A přitom vláda vídeňská, nešetříc
humanity, nedala úředníkům, majícím
plat menší než 600 K ročně,
žádného drahotního přídavku.
Teprve ti, kteří mají přes 600
K ročně, obdrželi dle počtu členů
rodiny 168 až 396 K ročně, tedy daleko
méně, než výpomocní sluhové.
Tedy plat státního zaměstnance, který
jest ve smyslu § 2. al 3. zákona ze dne 31.
března 1875 ř. z. č. 43 veřejným
funkcionářem, obnáší ještě
dnes 20 až 50 K, výjimečně 50
až 10 K měsíčně, tedy
66 haléřů až 1 K 66 h, výjimečně
pak 1 K 66 h až 3 K 33 h denně.
Ti pak, kteří jsou tak šťastni, že
mají plat přes 600 K ročně, mají
na drahotním přídavku denně 45 haléřů
až 1 K 08 h.
Ostatní nemají vůbec žádného.
Při tom dlužno připomenouti, že jsou mezi
nimi i úředníci s maturitou, kteří
mají za sebou i více než desetiletou, ostatní
úředníci i dvaceti-, třicetiletou
a víceletou dobu služební.
Rovněž řádného pensijního
zaopatření nemají.
Stane-li se cejchmistr nezpůsobilým, tu postupuje
se v zaopatření dle min. nařízení
ze dne 17. března 1908 ř. z. č. 75 tím
způsobem, že dotyčný dostane za určitých
předpokladů dar z milosti ve výši až
70% posledního platu, nejvíce ale 1000 K; pozůstalé
vdově přiznává se nejvýše
50%, nejvíce ale 700 K ročně. Dětem
jako dar z milosti 20 až 40% posledního platu otce,
ale ne více, než 300 až 600 K, dle toho, je-li
sirotek bez otce, nebo bez otce i matky.
Za tuto mzdu a za těchto poměrů nedůstojných
člověka, konají smluvní cejchmistři
práce až na jisté výjimky uvedené
v § 4. nařízení min. obchodu ze dne
3. dubna 1875 ř. z. č. 45 tytéž, jako
úředníci inspektorátních cejchovních
úřadů, kteří jsou zařazeni
do hodnostních tříd; jsou dle § 12.
odst. II. téhož nařízení, technickými
znalci při revisích měr, vah a závaží
a dle výnosu min. obchodu ze dne 5. února 1892 č.
4473 ex 1891 i odbornými znalci u soudů a příslušných
úřadů.
Poněvadž ve venkovských cejchovních
úřadech jest jen jeden technický smluvní
cejchovní úředník, musí týž
veškery zodpovědné práce konati samostatně.
Celkem jest smluvních úředníků
cejchovních v Čechách 42, na Moravě
a ve Slezsku 23, tedy dohromady 65.
Smluvní techničtí úředníci
cejchovní nepodléhají ustanovením
nařízení veškerého min. ze dne
25. ledna 1914 o pomocném kancelářském
personálu při státních úřadech
a ústavech; proto nejsou též jich příjmy
upraveny zákonem o kanc. oficiantech.
Státně-zřízenecký výbor
doporučuje proto Národnímu shromáždění,
aby schválilo připojenou osnovu zákona ve
znění referentem pozměněném
a výborem schváleném.
Předseda: G. Navrátil v. r. | Referent: Dr. Mazanec v. r. |
Smluvní cejchmistři a výpomocné technické
síly přejímají se do stavu státních
úředníků, zařaděných
do hodnostních tříd.
Veškerá ustanovení platná pro státní
úředníky, zejména zákon z 25.
ledna 1914 ř. z. č. 15 o služebním poměru
státních úředníků a
sluhů (služební pragmatika) nabývají
tím i pro ně platnosti.
Ve smyslu předposledního odstavce § 52. služební
pragmatiky zařaďují se do skupiny "D"
schematu pro časový postup v tomto paragrafu stanoveného.
Smluvní cejchmistři a výpomocné technické
síly, jichž celková služební doba
jest kratší čtyř roků, obdrží
služební požitky přiznané praktikantům
úřednické skupiny "D". Rozdíl
mezi těmito požitky a jich nynějšími
ponechá se jim však jako doplňkový přídavek,
jenž se po dosažení vyšších
normálních požitků zastaví.
Smluvní cejchmistři a výpomocné technické
síly zařadí se, činí-li jejich
civilní služební doba nejméně
4 léta, do XI. hodnostní třídy.
Služební doba, kterou smluvní cejchmistři
a výpomocné technické síly ztrávili
až do převzetí do stavu státních
úředníků, započte se jim pro
postup do vyšších služebních požitků
tak, že úředníkům, kteří
budou ve smyslu § 3. t. z. zařaděni do XI.
hodnostní třídy, započte se dosavadní
služební doba po srážce 4 let uvedených
v § 3. t. z. pro postup do vyšších požitků
polovicí, nejvýše však 4 roky.
Ustanovení tohoto zákona vztahuje se i na definitivní
cejchmistry, kteří byli ze smluvních cejchmistrů
nebo výpomocných technických sil do definitivní
státní služby již převzati, pokud
se tím jejich postavení zlepší.
Presenční služba vojenská, pokud spadá
do doby mobilisační, bude se k účelům
postupu do vyšších požitků, jakož
i ku jmenování do XI. tř. počítati
plně.
Zákon nabývá účinnosti dnem
1. dubna 1919. Provedení jeho pověřuje se
ministr veřejných prací.