Dle usnesení Národního shromáždění
se nařizuje:
Vláda se zmocňuje, aby podporovala stavby domů
s malými byty, zahájené roku 1919 obcemi,
nebo stavebními sdruženími obecně prospěšnými,
a) poskytováním státní záruky
za zápůjčky, poskytnuté na novostavby
a
b) peněžitým příspěvkem
k úhradě úrokův a úmoru.
K tomuto účelu jest zařaditi do rozpočtu
na rok 1919 částku 5 mil. korun a do rozpočtů
budoucích let částku potřebnou k úhradě
převzatých závazkův.
Hypotékární zápůjčky,
za něž se stát zaručí (§
1., lit. a), požívají sirotčí
jistoty.
Na domech, jimž se dostalo podpory dle § 1., jest ve
prospěch republiky československé zajistiti:
a) právo předkupní,
b) zákaz zcizení a zatížení.
Ministr veřejných prací se zmocňuje,
aby převzal ve správu státu neb odevzdal
ve správu jiných veřejných korporací
podniky, vyrábějící nebo dodávající
hmoty stavební, za náhradu, určenou po případě
soudem v řízení nesporném.
Právní jednání, potřebná
k provedení tohoto zákona, jsou prosta kolkův
a poplatkův.
Zákon tento nabývá účinnosti
dnem vyhlášení.
Ministrům sociální péče a veřejných
prací se ukládá, aby zákon tento v
dohodě s ministrem financi provedli.
Dosavadní opatření, kterých bylo použito
k řešení bytové otázky (nařízení
o ochraně nájemníků, nařízení
o zabírání bytů, zákon o omezení
práva stěhovacího) směřovala
spíše k tomu, aby bylo zabráněno panice
na trhu bytovém. Počet místností,
jichž bylo by možno použíti za byty, může
se jimi rozmnožiti pouze nepatrnou měrou.
Dostatečného rozmnožení bytů
jest možno docíliti pouze normálním
způsobem - stavbou obytných budov. Jest však
nemožno počítati s tím, že by se
dnes rozvinul normální stavební ruch, protože
náklady, se stavbou spojené, jsou asi pětkráte
větší, nežli byly před válkou,
a výnos domů nemůže býti tak
zvýšen, aby tyto zvýšené náklady
byly uhraženy.
Uznává-li se tedy za nutnost aby stavbami nových
obytných domů bylo čeleno nouzi bytové,
nezbývá, než-li aby se tak dělo za podpory
z prostředků veřejných.
V cizině, kde již dříve obce a svazy
obcí účinně podporovaly stavební
činnost, i dnes komunální organisace věnují
stavbě obytných budov značnou peněžitou
podporu. Toho není možno očekávati u
nás, poněvadž obce ponejvíce nemají
nyní prostředkův, aby mohly věnovati
větší částky tomuto účelu.
Podpora stavebního ruchu jest tedy uvalena na bedra státu.
Odhodlavši se podporovati stavbu obytných budov, uvažovala
vláda o způsobu, jakým se tak má státi,
a dospěla ku přesvědčení, že
nejúčelnější způsob podpory
bude, když stát nahradí stavebníkovi
rozdíl mezi ročním nákladem na zúrokování
a umořování hypotek, jichž kontrahování
jest dnes nutno, a výší toho nákladu,
jenž by byl stačil před válkou, pokud
tento rozdíl není kryt výnosem domu. Tímto
způsobem nebude státní pokladna hned zatížena
větší částkou; mimo to však
bude možno toto břímě zmenšovati,
poněvadž se dá očekávati, že
v budoucnosti výnos domu bude stoupat.
Za podporu, kterou stát stavebníkovi poskytne, musí
si ovšem vymíniti vliv na vnitřní úpravu
domu i na výši nájemného z pronajatých
místností. Tomuto vlivu nejsnáze mohou se
podrobiti a přizpůsobiti jednak obce, jednak stavební
družstva, jichž činnost na tomto poli se již
v minulých letech osvědčila. Proto navrhuje
vláda, aby na zmíněnou podporu staveb, které
budou provedeny obcemi nebo stavebními družstvy obecně
prospěšnými, byla do rozpočtu na letošní
rok zařaděna částka 5,000.000 K a
na budoucí léta částka, přiměřená
převzatým závazkům. Vládě
jde však o to, aby se stavbou bylo započato co možná
nejrychleji, jednak proto, aby brzy bylo k disposici větší
množství bytů, jednak, aby bylo tím
čeleno nezaměstnanosti dělnictva; proto navrhuje,
aby těchto podpor dostalo se pouze stavbám, které
budou již letos zahájeny. Ministerstvo sociální
péče vyzvalo větší stavební
družstva v průmyslových střediskách,
aby co nejrychleji vypracovala a předložila stavební
plány a rozpočty, aby s pracemi mohlo býti
hned započato. Řada družstev projevila již
ochotu, že stavbu zahájí, bude-li družstvu
zaručena podpora.
Ruch stavební jest zdržován, ba mnohdy přímo
znemožňován drahotou stavebních hmot,
která často není ani nynějšími
poměry odůvodněna. Aby bylo možno čeliti
přímo lichvě se stavebním materiálem,
žádá vláda za zmocnění,
aby mohla podniky, vyrábějící nebo
dodávající stavební materiál,
převzíti do státní správy,
neb odevzdati je jiným orgánům veřejným,
zejména obcím.
Vládní osnova budiž přikázána
výboru sociálně-politickému, jemuž
budiž pro naléhavost věci dána lhůta
14 dnů k podání zprávy.
Ministr sociální péče: Dr. Winter v. r. |