Zasedání Národního shromáždění československého roku 1919.

Tisk 847.

Vládní návrh

zákona

ze dne ........................ 1919

o státní podpoře stavebního ruchu.

Dle usnesení Národního shromáždění se nařizuje:

§ 1.

Vláda se zmocňuje, aby podporovala stavby domů s malými byty, zahájené roku 1919 obcemi, nebo stavebními sdruženími obecně prospěšnými,

a) poskytováním státní záruky za zápůjčky, poskytnuté na novostavby a

b) peněžitým příspěvkem k úhradě úrokův a úmoru.

§ 2.

K tomuto účelu jest zařaditi do rozpočtu na rok 1919 částku 5 mil. korun a do rozpočtů budoucích let částku potřebnou k úhradě převzatých závazkův.

§ 3.

Hypotékární zápůjčky, za něž se stát zaručí (§ 1., lit. a), požívají sirotčí jistoty.

§ 4.

Na domech, jimž se dostalo podpory dle § 1., jest ve prospěch republiky československé zajistiti:

a) právo předkupní,

b) zákaz zcizení a zatížení.

§ 5.

Ministr veřejných prací se zmocňuje, aby převzal ve správu státu neb odevzdal ve správu jiných veřejných korporací podniky, vyrábějící nebo dodávající hmoty stavební, za náhradu, určenou po případě soudem v řízení nesporném.

§ 6.

Právní jednání, potřebná k provedení tohoto zákona, jsou prosta kolkův a poplatkův.

§ 7.

Zákon tento nabývá účinnosti dnem vyhlášení.

§ 8.

Ministrům sociální péče a veřejných prací se ukládá, aby zákon tento v dohodě s ministrem financi provedli.

Odůvodnění:

Dosavadní opatření, kterých bylo použito k řešení bytové otázky (nařízení o ochraně nájemníků, nařízení o zabírání bytů, zákon o omezení práva stěhovacího) směřovala spíše k tomu, aby bylo zabráněno panice na trhu bytovém. Počet místností, jichž bylo by možno použíti za byty, může se jimi rozmnožiti pouze nepatrnou měrou.

Dostatečného rozmnožení bytů jest možno docíliti pouze normálním způsobem - stavbou obytných budov. Jest však nemožno počítati s tím, že by se dnes rozvinul normální stavební ruch, protože náklady, se stavbou spojené, jsou asi pětkráte větší, nežli byly před válkou, a výnos domů nemůže býti tak zvýšen, aby tyto zvýšené náklady byly uhraženy.

Uznává-li se tedy za nutnost aby stavbami nových obytných domů bylo čeleno nouzi bytové, nezbývá, než-li aby se tak dělo za podpory z prostředků veřejných.

V cizině, kde již dříve obce a svazy obcí účinně podporovaly stavební činnost, i dnes komunální organisace věnují stavbě obytných budov značnou peněžitou podporu. Toho není možno očekávati u nás, poněvadž obce ponejvíce nemají nyní prostředkův, aby mohly věnovati větší částky tomuto účelu.

Podpora stavebního ruchu jest tedy uvalena na bedra státu. Odhodlavši se podporovati stavbu obytných budov, uvažovala vláda o způsobu, jakým se tak má státi, a dospěla ku přesvědčení, že nejúčelnější způsob podpory bude, když stát nahradí stavebníkovi rozdíl mezi ročním nákladem na zúrokování a umořování hypotek, jichž kontrahování jest dnes nutno, a výší toho nákladu, jenž by byl stačil před válkou, pokud tento rozdíl není kryt výnosem domu. Tímto způsobem nebude státní pokladna hned zatížena větší částkou; mimo to však bude možno toto břímě zmenšovati, poněvadž se dá očekávati, že v budoucnosti výnos domu bude stoupat.

Za podporu, kterou stát stavebníkovi poskytne, musí si ovšem vymíniti vliv na vnitřní úpravu domu i na výši nájemného z pronajatých místností. Tomuto vlivu nejsnáze mohou se podrobiti a přizpůsobiti jednak obce, jednak stavební družstva, jichž činnost na tomto poli se již v minulých letech osvědčila. Proto navrhuje vláda, aby na zmíněnou podporu staveb, které budou provedeny obcemi nebo stavebními družstvy obecně prospěšnými, byla do rozpočtu na letošní rok zařaděna částka 5,000.000 K a na budoucí léta částka, přiměřená převzatým závazkům. Vládě jde však o to, aby se stavbou bylo započato co možná nejrychleji, jednak proto, aby brzy bylo k disposici větší množství bytů, jednak, aby bylo tím čeleno nezaměstnanosti dělnictva; proto navrhuje, aby těchto podpor dostalo se pouze stavbám, které budou již letos zahájeny. Ministerstvo sociální péče vyzvalo větší stavební družstva v průmyslových střediskách, aby co nejrychleji vypracovala a předložila stavební plány a rozpočty, aby s pracemi mohlo býti hned započato. Řada družstev projevila již ochotu, že stavbu zahájí, bude-li družstvu zaručena podpora.

Ruch stavební jest zdržován, ba mnohdy přímo znemožňován drahotou stavebních hmot, která často není ani nynějšími poměry odůvodněna. Aby bylo možno čeliti přímo lichvě se stavebním materiálem, žádá vláda za zmocnění, aby mohla podniky, vyrábějící nebo dodávající stavební materiál, převzíti do státní správy, neb odevzdati je jiným orgánům veřejným, zejména obcím.

Vládní osnova budiž přikázána výboru sociálně-politickému, jemuž budiž pro naléhavost věci dána lhůta 14 dnů k podání zprávy.

V Praze 10. dubna 1919.

Ministr sociální péče:
Dr. Winter v. r.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP