K tomuto dotazu má ministerstvo železnic za čest
především poukázati na to, že nynější
obtíže s jízdními řády
byly zaviněny tím, že bývalá
rakouská železniční správa dala
poříditi poslední náklad jejich v
tak skrovném počtu, že po převratu,
když téměř všude byly obecenstvem
odstraněny vývěsné jízdní
řády, nebylo tu vhodné náhrady.
Železniční správě bylo pak znesnadněno
dáti vyhotoviti zavčas náhradní vývěsné
řády pro všeobecný nedostatek papíru,
tiskařského sázecího materiálu
a různé jiné technické potíže.
Ohledně vydání nového sešitového
jízdního řádu učiněny
záhy potřebné kroky, avšak shora zmíněné
nedostatky v oboru tiskařském zdržely tyto
práce do té míry, že tento řád
byl vydán teprve v měsíci březnu t.
r.
Vedle toho pracuje se již na novém jízdním
řádě pro letní období a železniční
správa postará se a podnikne vše, aby nové
jízdní řády byly náležitě
a včas vyvěšeny a publikovány.
Všem služebním místům bylo také
již nařízeno, aby postarala se o umístění
tabulek s jízdními cenami u staničních
pokladen.
Dále dovoluje si ministerstvo železnic upozorniti
na to, že rakouská železniční správa
zanechala tratě, nádraží a vozový
park v tak zbědovaném stavu, že bude třeba
ještě dlouhé doby, než se bude moci vše
uvésti zase do náležitého pořádku.
Tak v době převratu byla dobrá 1/6 všech
železničních vozů v oblasti československé
republiky již ve správě; stav zbývajících
vozů byl rovněž neutěšený.
Tyto přečetné a většinou značné
správky nebylo však možno provésti v několika
měsících při sebe větším
úsilí, ježto nedostatek potřebných
kovův a jiných hmot ztěžuje tyto práce,
a železniční dílny a též
soukromé odborné závody nestačí
na tak mimořádně rozsáhlé opravy.
Železniční správa však i tu zdolává
úspěšně všechny obtíže
a docílila toho, že se v poslední době
počet poškozených vozů značně
zmenšil.
Totéž platí o rozbitých oknech osobních
vozů; zde mohly se provésti nutné správky
pro citelný nedostatek vhodného skla jen postupně.
I v tomto ohledu však zjednána byla již důkladná
náprava.
Železniční správa věnuje stálou
péči i tomu, aby odstranila všeliké
závady a nedostatky v nádražních budovách
a usiluje o to, aby nejen ve velikých stanicích,
nýbrž všude na dráze byla zavedena čistota
a pořádek.
Ministr železnic: Dr. Zahradník, v. r. |