Zasedání Národního shromáždění československého roku 1919.

Tisk 843.

ODPOVĚĎ

ministra železnic

na dotaz členů Národ. shromáždění Ing. B. Pospíšila a soudr. stran nepořádku na drahách. (Tisk č. 602.)

K tomuto dotazu má ministerstvo železnic za čest především poukázati na to, že nynější obtíže s jízdními řády byly zaviněny tím, že bývalá rakouská železniční správa dala poříditi poslední náklad jejich v tak skrovném počtu, že po převratu, když téměř všude byly obecenstvem odstraněny vývěsné jízdní řády, nebylo tu vhodné náhrady.

Železniční správě bylo pak znesnadněno dáti vyhotoviti zavčas náhradní vývěsné řády pro všeobecný nedostatek papíru, tiskařského sázecího materiálu a různé jiné technické potíže.

Ohledně vydání nového sešitového jízdního řádu učiněny záhy potřebné kroky, avšak shora zmíněné nedostatky v oboru tiskařském zdržely tyto práce do té míry, že tento řád byl vydán teprve v měsíci březnu t. r.

Vedle toho pracuje se již na novém jízdním řádě pro letní období a železniční správa postará se a podnikne vše, aby nové jízdní řády byly náležitě a včas vyvěšeny a publikovány.

Všem služebním místům bylo také již nařízeno, aby postarala se o umístění tabulek s jízdními cenami u staničních pokladen.

Dále dovoluje si ministerstvo železnic upozorniti na to, že rakouská železniční správa zanechala tratě, nádraží a vozový park v tak zbědovaném stavu, že bude třeba ještě dlouhé doby, než se bude moci vše uvésti zase do náležitého pořádku.

Tak v době převratu byla dobrá 1/6 všech železničních vozů v oblasti československé republiky již ve správě; stav zbývajících vozů byl rovněž neutěšený. Tyto přečetné a většinou značné správky nebylo však možno provésti v několika měsících při sebe větším úsilí, ježto nedostatek potřebných kovův a jiných hmot ztěžuje tyto práce, a železniční dílny a též soukromé odborné závody nestačí na tak mimořádně rozsáhlé opravy.

Železniční správa však i tu zdolává úspěšně všechny obtíže a docílila toho, že se v poslední době počet poškozených vozů značně zmenšil.

Totéž platí o rozbitých oknech osobních vozů; zde mohly se provésti nutné správky pro citelný nedostatek vhodného skla jen postupně. I v tomto ohledu však zjednána byla již důkladná náprava.

Železniční správa věnuje stálou péči i tomu, aby odstranila všeliké závady a nedostatky v nádražních budovách a usiluje o to, aby nejen ve velikých stanicích, nýbrž všude na dráze byla zavedena čistota a pořádek.

V Praze dne 4. dubna 1919.

Ministr železnic:
Dr. Zahradník, v. r.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP