Před několika týdny žádal personál
železniční na trati Hradčovice-Popovice
(trať k Vlárskému průsmyku), aby byl
odstraněn správce stanice v Popovicích, staniční
doz. Schreiber, který provinil se bezmezným šikanováním
jednak dělníků vrchní stavby, kteří,
nemajíce kasáren, ukrývali se v poledne v
čekárně tamější stanice,
jakož i pronásledování svého
jediného podřízeného dělníka
Zpěváka a ničením jeho existence.
Brněnská železniční Unie po vyšetření
případu žádala ředitelství
v Brně, aby Schreiber byl se svého místa
odklizen. Ředitelství vyslalo do Popovic vyšetřujícího
úředníka, který, aniž povolal
navrženého důvěrníka k výslechu
Schreibra a Zpěváka, spisoval protokol, při
čemž počínal si stranickým způsobem,
dovoluje manželce Schreibrově zasahovati do výslechu;
tato spílajíc Zpěvákovi znemožnila
mu téměř brániti se a svého
stanoviska proti Schreibrovi obhájiti.
Tazatelé by se tuto nezabývali uvedeným případem,
kdyby ve dnech 31. března až 2. dubna nebylo došlo
ku případu daleko drastičtějšímu
v Července, v obvodu ředitelství Olomouckého.
Ve stanici této stěžoval si personál
na služebního přednostu vrchního revidenta
Hrdinu, obviniv jej právem z nečestných machinací
zásobovacích, z choutek korupčních,
ze štvanic proti personálu, které dosahovaly
ničení existencí, a z popouzení zřízenců
proti manželkám podřízených úředníků,
a konečně ze zneužívání
lokomotiv k soukromým zábavným cestám.
Spolupodepsaný tazatel Pelikán žádal
ředitelství v Olomouci, aby vyslalo vyšetřujícího
úředníka do Červenky, a žádal
i, aby byl povolán důvěrník, návěstní
zámečník Sehnal ze Zábřeha,
k výslechu samotnému, ježto neměl důvěry,
že výslech bude se díti klidně, vzhledem
k násilnostem přednosty Hrdiny, které dříve
projevil.
V pondělí dne 31. března započat byl
výslech, k němuž důvěrník
nebyl povolán. Vyslýchaní zaměstnanci,
když viděli, jak výslech je veden, odepřeli
vypovídati do té doby, dokud nebude důvěrník
povolán. Teprve poté byl důvěrník
povolán, načež ve výslechu druhý
den bylo pokračováno.
Přes přítomnost důvěrníkovu
počínal si vyšetřující
orgán stranicky, nechtěje zapisovati nejdrastičtější
případy udání, připouštěje,
aby přednosta vpisoval dodatky do svých udání,
již dříve napsaných, a čině
s křikem nátlak zejména na dělníky
vrchní stavby, aby svá udání proti
přednostovi mírnili.
Protože poměry, v nichž zaměstnanci železniční
žijí, působí tak dosti vážnou
situaci pro státní železniční
správu, jeví se býti takovéto počínání
orgánů ředitelství tím nebezpečnějším;
proto táží se podepsaní pana ministra
železnic:
Jsou panu ministrovi železnic uvedené případy
známy?
Hodlá pan ministr železnic způsobiti, aby takovéto
zjevy nejenom se už neopakovaly, ale aby i uvedení
úředníci pohnáni byli k zodpovědnosti,
jakož i aby znemožněno bylo event. poškození
interesovaných zaměstnanců a pokud se k ničení
existencí již sáhlo, aby byly škody povstalé
napraveny?