Úřední list okresního hejtmanství
a okresní školní rady v Ledči ze dne
15. února t. r. č. 2. mezi jiným přináší
i článek "Rozlučitelnost manželství"
a "Po stopách pravdy", v nichž způsobem
- pro úřední list - naprosto nepřípustným
dotýká se citů valné většiny
obyvatelstva svého okresu i celé republiky:
Ve článku "Rozlučitelnost manželství"
mezi jiným píše:
"A jak často dnes, kdy uzavírá se celá
řada sňatků lehkovážně
jako pouhý obchod, obchod ten se prostě nevydaří
a oba manželé dobrovolně se rozcházejí
jsouce odsouzeni tak do smrti buď k celibátu nebo
konkubinátu. A proč? Jedině proto, že
v zákonodárství přejalo se zastaralé
církevní dogma".
A ve článku "Po stopách pravdy"
stojí:
"Místní školní rada ve Světlé
n. S. v mimořádné schůzi své
dne 29. prosince 1918 konané projevila úplný
a naprostý souhlas se zamýšlenou úpravou
rozluky církve od státu, s prohlášením
nepovinného vyučování náboženství
vůbec na všech školách od obecných
počínaje, trvá na postulátech Národním
shromážděním uveřejněných,
ponechávajíc jemu volnost v rozhodnutí a
odsuzuje agitaci se strany duchovních úřadů".
A "Ve středním katechismu katolického
náboženství, vydaném v Hradci Králové,
dle něhož učí se též na
našich měšť. školách v okresu,
čtu také tato ponaučení:
"č. 233. Modliti se můžeme:
1. toliko vnitřně,
2. vnitřně a spolu i zevnitřně.
č. 236. Má-li modlitba pouze zevnitřní
před Bohem nějakou cenu? Modlitba pouze zevnitřní
nemá před Bohem žádné ceny,
vycházíť jedině z úst."
Tolik psáno v katechismu. Mimoděk naskytá
se tu čtoucímu otázka, jakého asi
druhu jest modlitba školních dítek, zvláště
nejútlejšího věku, před vyučováním
a po vyučování? A proč svádějí
se teď tak kruté boje o něco, co dle katechismu
nemá žádné ceny?"
Podepsaní se táží:
Jest panu ministru vnitra známo toto naprosto nepřípustné
jednání politického úředníka,
který má býti nestranný ke všem
politickým i kulturním stranám?
Jest pan ministr ochoten budoucně zaříditi,
aby úředního listu placeného z kapes
všech poplatníků nebylo zneužíváno
k stranickým agitacím?