Správní rada hlav. města Prahy předložila
ministerstvu veřejných prací podáním
ze dne 25. února 1919, č. j. 666-Fin., projekty
a rozpočty na nouzové stavby, pro které se
domáhá žádostí ze dne 29. ledna
1919, č. 295-Fin., podanou ministerstvu financí,
aby jí byla udělena státní subvence,
bez níž by bylo naprosto nemožné provésti
tyto naléhavé nouzové stavby.
Prozkoumavši tyto projekty navrhuje vláda, aby byly
státem subvencovány:
a) Práce zemní a zahradní úprav
a na pozemcích bývalých lomů Strahovských.
Vlastní zemní práce (výkop a násyp 343.400 m3 a 5 K) a zahradní úpravy
rozpočteny jsou na | 1,800.000 K |
stavba příjezdní silnice na | 200.000 K |
2,000.000 K |
Podrobné plány a rozpočty předloženy
nebyly, jest však v žádosti uvedeno, že
kubatura zemních prací byla stanovena podle podrobného
projektu, jenž byl vypracován.
S výhradou pozdějšího přezkoušení
tohoto projektu lze subvencí uděliti, což se
doporučuje tím spíše, ježto jde
hlavně o zemní práce, které mohou
býti ihned zahájeny a poskytnou vhodného
zaměstnání značnému počtu
nezaměstnaného dělnictva.
b) Stavba silnice z Holešovic do Bubenče.
Projekt vypracován jest pečlivě a může
sloužiti za podklad provádění.
Stavbou touto doplní se velmi výhodně nynější
komunikace, jež se končí nyní u východu
z Královské Obory a zaměstná se pří
provádění značný počet
dělnictva při zemních pracích, lámání
kamene, tlučení štěrku a pod.
Prozatím celkový náklad lze odhadnouti takto:
Vlastní stavba | 1,620.000 K |
Výkup pozemků podle odhadu z roku 1912 (275.234 K) | |
zvýší se na | 880.000 K |
2,500.000 K |
c) Dlažební práce.
Podle mínění vlády lze prozatím
počítati s tím, že se provedou pouze
práce nejnutnější, jež by hlavně
přispěly k odvráceni nezaměstnanosti
dlaždičů.
Proto za základ pro vyměření státní
subvence byla vzata asi poloviční částka,
to jest 1,000.000 K
d) Práce kanalisační.
Rušení staré sítě stokové nákladem | 84.000 K |
Vystavění výpusti č. 28 nákl. | 600.000 K |
Stavba sběrače č. II A nákl. | 500.000 K |
Stoky v ul. Nádražní a přilehlých nákladem | 135.000 K |
úhrnem | 1,319.000 K |
Rušení staré sítě stokové
děje se především z důvodů
zdravotních a bezpečnostních.
Na mnohých místech tvoří staré
stoky otevřené latríny, které pro
nedostatek káranské vody nedají se proplachovati;
vniká do nich svítiplyn, který vybuchuje.
Výpusť stoková staví se proto, že
nový výpočet kanalisační sítě
toho naléhavě vyžaduje. Má odstraniti
velmi nepříznivé závady, jako záplavy
pozemků a budov na Václavském náměstí
a přilehlých částech, při větších
lijácích se opětující.
Do sběrače II. A mají se sbíhati veškeré
stoky kolem Čertovky, což má zejména
dnes veliký význam, kdy odvodňované
Pozemky jsou značně vojskem obsazeny.
Kanalisace v Praze-VII. v Nádražní ulicí
provádí se hlavně pro odvodnění
státních drah; o tomto projektu se jedná
jíž 21 roků.
e) Stavba Malostranského nábřeží:
Projekt na tuto stavbu jest podrobně vypracován
a náklad byl upraven na 145.000 K
Část Malostranského nábřeží,
která se má prováděti nyní
jako nouzová stavba, tvoří jen malou součást
podobných staveb nábřežních,
které doposud byly stavěny ze státních
subvencí.
f) Stavba přečerpací stanice u Brusky
a dvou vodojemů »na Andělce«:
Podle podrobně vypracovaného projektu byl náklad
rozpočten na 8,167.896 K
Čerpací stanice u Brusky a vodojemy na Andělce
zásobují vodou Hradčany a Letnou, jakož
i výše položené části města.
Měly se stavěti již před válkou,
nyní však je nutno, ihned je zříditi,
poněvadž tyto části města jsou
obsazeny četným vojskem a trpí značným
nedostatkem vody.
Technický výbor uznávaje potřebu vyjmenovaných
staveb a nezbytnost toho, aby hlavní město Praha,
konajíc je, vládou republiky bylo co nejvydatněji
podporováno navrhuje:
Slavné Národní shromáždění,
račiž se usnésti, aby předložená
vládní osnova byla uzákoněna a zákon
aby nabyl platnosti dnem vyhlášení.
Předseda: Ing. Bohdan Bečka v. r. | Zpravodaj: Ing. Josef Rotnágl v r. |
Ke krytí nákladů na provádění
nouzových prací v Praze povoluje se:
a) na zemní práce a zahradní úpravu
na pozemcích bývalých lomů Strahovských
tří pětiny skutečného nákladu,
nejvýše 1 mil. 200.000 K.
b) na stavbu silníce z Holešovic do Bubenče
tří pětiny skutečného nákladu,
nejvýše však 1,500.000 K.
c) na dlažební práce tři pětiny
skutečného nákladu, nejvýše však
600.000 K.
d) na práce kanalisační, a to rušení
staré sítě stokové, vystavění
výpustí č. 28, stavbu sběrače
č. 2 a stoky v ulici Nádražní tři
pětiny skutečného nákladu, nejvýše
však 791.400 K.
e) na stavbu malostranského nábřeží
tři pětiny nákladu, nejvýše však
87.000 K.
f) na práce vodárenské, a to stavbu přečerpací
stanice u Brusky a dvou vodojemů, na Andělce tři
pětiny nákladu, nejvýše však 4,901.600
K.
Veškeré tyto stavby buďtež neodkladně
zadány veřejným nabídkovým
řízením.
Ministru veřejných prací se ukládá,
aby provedl tento zákon.