Zasedání Národního shromáždění československého r. 1919.

Tisk 823.

Zpráva

technického výboru

o návrhu členů Národního shromáždění inž. Bečky, Nekvasila a soudruhů,

aby bylo zřízeno oddělení pro vodní dopravu při ministerstvu pro veřejné práce (tisk 63).

Technický výbor pojednávaje o tomto návrhu, uznává v dohodě se zúčastněnými ministerstvy jednomyslně nutnost zříditi takové oddělení pro vodní dopravu.

Technický výbor veden byl k tomu mnohými důvody.

Doprava jest jedním z nejdůležitějších činitelů našeho státního rozvoje. Potraviny, zboží a výrobky průmyslové nutno z místa výroby dopraviti v pravý čas do místa potřeby, nebo vyvézti neb přivézti přes hranice. Dosíci spojení s mořem jest jednou z nejpřednějších potřeb našeho vnitrozemského státu.

Celková doprava děje se u nás hlavně po železnici, po vodě a po nápravě. Dopravu vzduchem není možno prozatím vzíti pro praktickou úvahu.

Železnice, u nás dosud hlavní prostředek dopravní, trpí známými poměry a vykořistěny válkou musí trvale zdražiti svůj průvoz. Také na dlouhou dobu - pro nedostatek vozidel a lokomotiv a příslušného topiva - zůstane při omezeném počtu vlaků a tím i při omezené tonáži dopravy.

Do přístavu námořních vedou pak železnice cizích států, které nemohou býti naším státem tarifárně ovládány, a volnost průvozu není v naší moci.

O dopravě po nápravě může býti uvažováno jen pro lokální potřebu, a i tu jednak nedostatkem potahů a automobilů, jednak nedostatkem dobrých cest a silnic doprava tato velice trpí a jest zdražována.

Nutno tedy tím větší pozornost věnovati dopravě po vodě a po vodních cestách vnitrozemských spějících k mořím.

Tyto cesty vodní budou buď prohlášeny mezinárodními a účast ve správě jejich bude naší republice zajištěna, nebo budou prohlášeny za cesty svobodné, tedy pro naši plavbu volné i v cizím území.

Máme přirozené dráhy vodní uvnitř našeho státu, které spojiti se dají umělými vodními cestami mezi sebou a kteréž připojují se zase na velké přirozené mezinárodní dráhy vodní, Labe, Odru, Vislu a Dunaj. Tím dosahujeme spojení s mořem Severním a Černým, čímž spojena jest naše republika se svým loďstvem mořským a tedy s celým světem.

Otázka vodní dopravy vstupuje tím, že vláda republiky zajistila české plavbě místo na Dunaji, do akutního stadia.

Po uzavření míru jistě se splní snaha vlády, aby také plavba česká mimo vnitrozemské, již splavné cesty zaujala místo na Labi, Odře a Visle, a to v takovém rozměru, jak toho potřeba obchodu, průmyslu a zemědělství republiky Československé v blízké již budoucnosti bude vyžadovati.

Aby tohoto cíle bylo dosaženo, třeba zavésti vhodná obchodně-politická i diplomatická jednání, kterými by volná plavba bez poplatků v území Československé republiky až do širého moře byla zajištěna, organisovati vývozní činnost průmyslu a obchodu a hlavně opatřiti vlastní Československou lodní plavbu a mužstvo plavební a organisovati průvoz stavebních zařízení.

Technický výbor obrací zřetel svůj především k organisaci dopravy samé a má za to, že lze podstatně přispěti k dosažení úspěchů v tomto dopravním oboru, bude-li dohled na vedení průvozu svěřen zvláštnímu oddělení pro vodní dopravu.

Toto oddělení, jehož sídlo bude v Praze u ministerstva pro veřejné práce, vypraveno bude příslušnými odbočkami podle potřeby plavebních cest jednotlivých zemí, nebo jednotlivých povodí.

Úlohou jeho má býti povšechně opatřovati vše, co by zajišťovalo nerušenou a tedy co největší výkonnost plavební cesty.

Působnost tohoto oddělení vytčena jest jasně v osmi paragrafech navrhovaného zákona.

Náklad na toto oddělení pro vodní dopravu byl by minimální, jelikož organisace provedla by se pomocí a seskupením institucí již trvajících a přeložením osob v tomto neb podobném oboru již působících, též volných a nyní nezaměstnaných námořnických mužstev i důstojníků, tak že by ani věcný ani osobní náklad se nezvětšil.

Ze všech těchto důvodů navrhuje výbor, aby Národní shromáždění přijalo tento zákon:

Zákon

ze dne...... 1919,

kterým zřizuje se při ministerstvu pro veřejné práce oddělení pro vodní dopravu s příslušnými odbočkami podle potřeby plavebních cest jednotlivých zemí, nebo jednotlivých povodí.

§ 1.

Při ministerstvu pro veřejné práce zřizuje se oddělení pro vodní dopravu s příslušnými odbočkami podle potřeby plavebních cest jednotlivých zemi, nebo jednotlivých povodí.

§ 2.

Do působnosti tohoto oddělení náleží:

1. Míti v patrnosti stále celý stav plavební cesty a bez přerušení i zavčas obeznamovati plavebníky o těchto poměrech. K tomu konci slouží nejen stálá pozorování plavebních hloubek, ale hlavně služba hydrografická v tom směru, aby předpovídala správně stav plavební po čas průvozu plavby a varovala loďstvo před blížícím se nebezpečím.

2. Přesná obsluha umělých plavebních zařízení na jezech a plavidlech, v přístavech i na překladištích, aby netrpěla výkonnost vodních cest.

3. Všecka dohlédací činnost na bezpečnost plavebního průvozu, t. j. na správnou konstrukci i provedení stavby lodí a jejich výstroje, dále udržování lodí, člunů i parníků, a to nejen tělesa lodního, ale i strojů a výstroje a míti v patrnosti všecky pokroky v průvozu plavby a zařízení jejího.

4. Pečovat o odbornou výchovu a výcvik mužstva plavebního zřizováním příslušných kursů.

5. Míti v patrnosti a uveřejňovati data o pohotovosti volného prostoru lodního v dopravě, počet lodí vlečných (remorkérů), člunů, jejich velikosti a únosnosti i počtu posádky.

6. Míti v ustavičné patrnosti poměry plavební i dopravní a bdíti nad přiměřeností výloh dopravních a vésti statistiku dopravy.

7. Podporovati rozvoj vodní dopravy, šířiti známosti o jejich výhodách, zejména starati se o výhodná spojení s jinými prostředky dopravními, hlavně železnicovými.

8. Obstarávati všecky technické a hospodářsko správní věci průvozu státních plavebních podniků a vésti technicko-hospodářský dohled na podniky plavební, v nichž stát jest účastníkem neb podporovatelem.

§ 3.

Ministru pro veřejné práce se ukládá, by zákon tento vykonal ve shodě s ministrem financí a obchodu.

V Praze dne 17. července 1919.
Předseda:
Zpravodaj:
Ing. Boh. Bečka v. r.
Ing. O. Nekvasil v. r.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP